Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Θωμάς: Βασική μας δέσμευση η αλλαγή του ενεργειακού μείγματος – Τον Δεκέμβριο το αναθεωρημένο Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα

Θωμάς: Βασική μας δέσμευση η αλλαγή του ενεργειακού μείγματος – Τον Δεκέμβριο το αναθεωρημένο Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα
Μέχρι τις αρχές του 2020 θα πραγματοποιηθούν νέοι διαγωνισμοί από τη ΡΑΕ για μη ώριμα έργα, ανέφερε ο πρόεδρός της, Ν. Μπουλαξής
«Η αλλαγή του ενεργειακού μείγματος αποτελεί βασική δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης»,  δήλωσε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας- αρμόδιος για θέματα ενέργειας και φυσικών πόρων, Γεράσιμος Θωμάς, μιλώντας στη ημερίδα που διοργάνωσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), στο πλαίσιο της 84ης ΔΕΘ.
Ο υφυπουργός, στην ημερίδα με θέμα «τις ενεργειακές εξελίξεις στη χώρα εν μέσω των δομικών μεταβολών προς το νέο ενεργειακό μοντέλο», τόνισε ότι τον Δεκέμβριο του 2019 θα είναι έτοιμο το αναθεωρημένο Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα και μάλιστα την επόμενη εβδομάδα ξεκινά η αρμόδια επιτροπή τις συνεδριάσεις της.
Υπογράμμισε πως «προχωράμε σε συλλογικό σχεδιασμό και όχι σε αποσπασματικές δράσεις, με βάση τα νέα κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα και τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών».
Απαντώντας στο ερώτημα για το πως θα προχωρήσει η Ελλάδα , σημείωσε ότι το ενεργειακό μείγμα και η στρατηγική για το νέο New green deal είναι «συμβατή με το όραμα του μέλλοντος», ενώ στο επίκεντρο θα βρεθούν οι επιπτώσεις, η λειτουργία της ηλεκτρικής ενέργειας και το ρυθμιστικό μοντέλο υποδομών.
Κατά τον ίδιο, «η σωστή λειτουργία ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου περνούν από το target model.
Πρώτη προτεραιότητα αποτελεί να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα μέχρι το 2020. Στενότερη παρακολούθηση (ΕΧΕ ΑΕ, ΑΔΜΗΕ ΑΕ), ισχυρότερος εποπτικός ρόλος της ΡΑΕ, επιβολή κυρώσεων ", είναι μερικά από τόσα προτείνεται να πραγματοποιηθούν».
Σχετικά με την ασφάλεια εφοδιασμού αερίου σε περιφερειακή διάσταση και τις δράσεις έκτακτης ανάγκης που απαιτούνται, η ΡΑΕ, με το υπουργείο και την ΕΕ έχουν σε πλήρη εξέλιξη μια διαβαλκανική μελέτη επικινδυνότητας, έτσι ώστε να «πετύχουμε τη βέλτιστη αγορά φυσικού αερίου».
Ο υφυπουργός κάλεσε σε «συστράτευση» όλους τους εμπλεκομένους,  ώστε να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις, να γίνει ο ανασχεδιασμός , να «προχωρήσουμε και να ρίξουμε και το κόστος και να προσελκύσουμε νέους επενδυτές στο χώρο».
«Υπάρχει επιτακτική ανάγκη για "διάλογο ουσίας", έχουμε πολύ διάθεση.
Όχι όμως και πολύ χρόνο», είπε χαρακτηριστικά.

Ζήτημα μηνών η ηλεκτρονική αδειοδότηση σταθμών παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ

Στο τελικό της στάδιο βρίσκεται η διαμόρφωση ολοκληρωμένης πρότασης για τη δραστική απλοποίηση της διαδικασίας χορήγησης/τροποποίησης της άδειας παραγωγής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και  «στόχος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), αποτελεί αυτή να είναι απλή, διαφανής και ταχεία, πλήρως ηλεκτρονική, τουλάχιστον για τις τεχνολογίες και τα έργα για τα οποία δεν υπάρχει ανάγκη βαθύτερης εξέτασης στο στάδιο αυτό», τόνισε ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, Δρ. Νικόλαος Μπουλαξής.
Ο ίδιος ανέφερε ότι «φιλοδοξία μας είναι να αξιολογηθεί το σύνολο σχεδόν των εκκρεμών αιτήσεων για τα έργα αυτά με το νέο καθεστώς, ει δυνατόν, εντός του πρώτου τριμήνου του 2020 ή και νωρίτερα.
Εφόσον οι προτάσεις της ΡΑΕ υιοθετηθούν και νομοθετηθούν εντός του Οκτωβρίου, τότε το νέο πλαίσιο θα τεθεί σε εφαρμογή μέχρι το τέλος του 2019».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΡΑΕ,  για την επίτευξη των στόχων διείσδυσης της ανανεώσιμης ενέργειας, μπορεί βασική προϋπόθεση να αποτελεί η επιτάχυνση της αδειοδοτικής διαδικασίας, όμως απαιτείται και η λήψη άλλων μέτρων, όπως η αναθεώρηση του οικείου Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και ο συναφής εναρμονισμός των περιφερειακών χωροταξικών σχεδιασμών, ο καθορισμός χρήσεων γης, η αύξηση του οφέλους των κατοίκων περιοχών στις οποίες εγκαθίστανται ΑΠΕ και η ενίσχυση των ενεργειακών κοινοτήτων στη βάση των προβλέψεων της οδηγίας.
  Υποδειγματικές για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τη μείωση του κόστους, κατά τον ίδιο, είναι οι διαγωνιστικές διαδικασίες ΑΠΕ που διενεργήθηκαν από τη ΡΑΕ μετά τη θέσπιση του νέου πλαισίου.
Ο κ. Μπουλαξής  γνωστοποίησε ότι μέχρι τις αρχές του 2020 θα πραγματοποιηθούν νέοι διαγωνισμοί από τη ΡΑΕ, για μη ώριμα έργα «και συγκεκριμένα σε Εύβοια και Κρήτη και πιθανόν και Κυκλάδες».
Πάντως, στις αναγκαίες ενεργειακές υποδομές που χρειάζεται η Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Μπουλαξή είναι οι «αποδοτικές μονάδες παραγωγής, επέκταση των δικτύων και κατασκευή αποθηκευτικών μονάδων» και αποτελεί «στοίχημα για τη χώρα που θα πρέπει να επιταχυνθεί η κατασκευή των αναγκαίων έργων».
Κάνοντας  αναφορά στη διασύνδεση της Κρήτης, ο πρόεδρος της ΡΑΕ τόνισε πως είναι ανάγκη «το έργο να προχωρήσει απρόσκοπτα, χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση και όλοι οι φορείς θα πρέπει να συμβάλλουν σε αυτό», ενώ ξεκαθάρισε ότι «δεν χωρούν παλινδρομήσεις, ή άλλου είδους προσκόμματα που οδήγησαν σε αναίτιες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου».
Όπως ανέφερε «προέχει η εξυπηρέτηση του εθνικού συμφέροντος που προφανώς πραγματοποιείται με την ταχεία υλοποίησή του.
Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες διασυνδέσεις των νησιών», ενώ υπενθύμισε ότι απόφαση της ΡΑΕ, είναι: η διασύνδεση του συνόλου των νησιών, πλην του Καστελόριζου και του Αη Στράτη από το Αιγαίο, και των Οθωνών και της Ερεικούσσας από το Ιόνιο, με στόχευση την ολοκλήρωσή τους μέχρι το 2030.
 «Για τα μη διασυνδεόμενα νησιά, με πιλοτικές εφαρμογές στον Άη Στράτη και στο Καστελόριζο, η ΡΑΕ στηρίζει τη μετατροπή τους σε "πράσινα νησιά", με καινοτόμες λύσεις που συνδυάζουν παραγωγή από ΑΠΕ και αποθήκευση και υιοθέτηση ολοκληρωμένων συστημάτων διαχείρισης, που περιλαμβάνουν τους συμβατικούς σταθμούς, υπό κατάλληλο σχήμα για την καλύτερη δυνατή συνεργασία των επιμέρους μονάδων», όπως είπε.
Ακόμη, σημείωσε ότι για να  μπορέσει ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) να ανταποκριθεί στο δύσκολο έργο που του επιφυλάσσει η αναγκαιότητα αυτή, αλλά κυρίως το ευρωπαϊκό δίκαιο, «θα πρέπει να γίνει ανταγωνιστικός και αυτοδύναμος»,  ενώ μεταξύ των προκλήσεων είναι και το νέο μεγάλο κεφάλαιο της ηλεκτροκίνησης που ανοίγει σιγά-σιγά στη χώρα.
Περαιτέρω, ο πρόεδρος της ΡΑΕ υπογράμμισε ότι στο ισχυρό ενδεχόμενο περαιτέρω αύξησης του μεριδίου του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μείγμα ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και στην τελική κατανάλωση, κατά την επόμενη δεκαετία «κρίνεται αναγκαία η δημιουργία νέων πυλών εισόδου αερίου και η δυνατότητα διαχείρισής τους στη χώρα μας, για τη διαφοροποίηση πηγών και εισόδων, για τη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας, αλλά και την επίτευξη ανταγωνιστικών τιμών για τον Έλληνα καταναλωτή».
Συμπλήρωσε πως «αν και έχει καταβληθεί τεράστια προσπάθεια από την ΡΑΕ σε συνεργασία με το ΥΠΕΝ και τους θεσμικούς φορείς και διαχειριστές, για την οχύρωση της χώρας έναντι κινδύνων που σχετίζονται με την ενεργειακή τροφοδοσία της, ωστόσο μελέτες επικινδυνότητας φυσικού αερίου που εκπονεί η αρχή, δείχνουν ότι είναι αναγκαία η περαιτέρω ενίσχυση του ενεργειακού μας συστήματος σε ενδεχόμενη κρίση φυσικού αερίου».
Ακόμη, ο πρόεδρος της ΡΑΕ, μεταξύ άλλων, επεσήμανε ότι το μέλλον της ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές συνδέεται με τις δυνατότητες αποθήκευσής της και «χωρίς αποθήκευση και ισχυρές διασυνδέσεις δε νοείται ανάπτυξη ΑΠΕ, για την επίτευξη της απανθρακοποίησης».
Η ανάπτυξη αποθηκευτικών μονάδων αποσυνδεδεμένη από την ανάπτυξη ΑΠΕ υπό το ίδιο σχήμα, είναι επίσης, πρόσθεσε, μια διάσταση την οποία προωθεί η ΡΑΕ σε συνεργασία με το ΥΠΕΝ, «με εξέταση πιλοτικής εφαρμογής στην Κρήτη για το μεταβατικό διάστημα 2020-2023 και με επέκταση στα λοιπά νησιά.
Σύντομα θα συζητηθούν ειδικότερα και με την αγορά σχετικές προτάσεις».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης