Ο Σύνδεσμος τάσσεται κατά της λύσης του strategic reserve την οποία υποστηρίζει η ΔΕΗ
Την αναγκαιότητα υιοθέτησης ανταγωνιστικών μηχανισμών «διαθέσιμης ισχύος» και «ευέλικτης ισχύος», προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας, εν όψει της απολιγνιτοποίησης αλλά και της αύξησης της συμμετοχής των ΑΠΕ, επισημαίνει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιριών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ) στο σχολιασμό του επί του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Ο ΕΣΑΗ υπογραμμίζει κατ΄ αρχήν, ότι το αναθεωρημένο Σχέδιο, που είναι ευθυγραμμισμένο με τους φιλόδοξους στόχους της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε ό,τι αφορά τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (50%-55% το 2030), δημιουργεί κλίμα επενδυτικής βεβαιότητας, σε ορίζοντα τουλάχιστον δεκαετίας.
Επίσης, εκφράζει τη συμφωνία του ως προς το βασικό ζήτημα της απολιγνιτοποίησης, δηλώνοντας παράλληλα ότι η διαδικασία και ο χρόνος απόσυρσης των μονάδων θα πρέπει να σέβεται την Οδηγία 2010/75 για τις βιομηχανικές εκπομπές, από τις λιγνιτικές μονάδες που θα παραμείνουν σε λειτουργία την περίοδο 2020-2028.
Οικονομικά σήματα στους δυνητικούς επενδυτές
Ωστόσο όπως τονίζει, για να διασφαλίζει ο ΑΔΜΗΕ επαρκείς πόρους για την κάλυψη των αιχμών αλλά και την εύρυθμη καθημερινή λειτουργία του συστήματος, ειδικά όσο αυξάνεται η είσοδος μονάδων ΑΠΕ επιβάλλεται η άμεση επανεκκίνηση των δημοπρασιών στο πλαίσιο του μεταβατικού μηχανισμού ευέλικτης ισχύος και εν συνεχεία της μακροχρόνιας αγοράς διαθέσιμης ισχύος.
Μάλιστα αναφέρει ότι οι νέες αγορές ενέργειας και επικουρικών υπηρεσιών θα πρέπει να συμπληρώνονται και με τη λειτουργία αγοράς διαθέσιμης ισχύος.
Η μεταβατική αγορά διαθέσιμης ευέλικτης ισχύος θα πρέπει να επανεκκινήσει άμεσα και να σταματήσει μόλις τη διαδεχθεί η μακροχρόνια αγορά διαθέσιμης ισχύος, ώστε έγκαιρα να δοθούν τα οικονομικά σήματα στους συμμετέχοντες στην αγορά και τους δυνητικούς επενδυτές και να διασφαλιστεί από τον ΑΔΜΗΕ η απαραίτητη διαθέσιμη ισχύς που θα επιτρέψει την κάλυψη των αιχμών ζήτησης και την ασφαλή λειτουργία του Ηλεκτρικού Συστήματος την επόμενη δεκαετία.
Κοινοποίηση του μέτρου στην DG Comp εντός του 2020
Σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ για να επιτευχθούν όλα τα προαναφερόμενα ο σχεδιασμός και η διαβούλευση για τη μακροχρόνια αγορά ισχύος θα πρέπει να ξεκινήσει αμέσως ώστε η κυβέρνηση να κοινοποιήσει το μέτρο στην DG Comp εντός του 2020.
Όπως σημειώνει, η έγκαιρη λειτουργία της μακροχρόνιας αγοράς διαθέσιμης ισχύος θα διασφαλίσει μεταξύ άλλων και την υλοποίηση των νέων επενδύσεων σε ευέλικτες μονάδες με καύσιμο φυσικό αέριο, οι οποίες είναι απαραίτητες για την αξιοπιστία του συστήματος.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο ΕΣΑΗ τάσσεται κατά της λύσης του strategic reserve την οποία υποστηρίζει η ΔΕΗ, σημειώνοντας ότι μια τέτοια εναλλακτική (κινητοποίηση κάποιων μεμονωμένων μονάδων για διάστημα λίγων ημερών σε ετήσια βάση), δεν εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες του συστήματος και για αυτό και δεν αποτελεί αληθινή εναλλακτική στη θέσπιση και λειτουργία μιας ολοκληρωμένης μακροχρόνιας αγοράς διαθέσιμης ισχύος.
Πιθανός πυλώνας ενός πλήρως απανθρακοποιημένου συστήματος
Ο Σύνδεσμος συμφωνεί με τη θέση του ΕΣΕΚ ότι το φυσικό αέριο είναι το καύσιμο-γέφυρα προς τη νέα εποχή της πλήρους απανθρακοποίησης και τονίζει ότι οι μονάδες φυσικού αερίου είναι πιθανό μελλοντικά να λειτουργήσουν με καύσιμα βίο-αέρια (π.χ. βιομεθάνιο, πράσινο υδρογόνο, κλπ) αποτελώντας έτσι όχι μόνο βασικό και απαραίτητο στήριγμα της πορείας μετάβασης αλλά και πυλώνα ενός πλήρως απανθρακοποιημένου ενεργειακού συστήματος.
Τέλος σε ό,τι αφορά τον σεβασμό των ευρωπαϊκών κανόνων για τις βιομηχανικές εκπομπές, από τις λιγνιτικές που θα παραμείνουν στο σύστημα για κάποιο διάστημα ο ΕΣΑΗ τονίζει τα εξής: «Το κείμενο του ΕΣΕΚ και ειδικότερα ο Πίνακας 32 προβλέπει ότι το 2022 θα είναι σε λειτουργία 2.900 MW λιγνιτικών μονάδων και το 2025 θα είναι 700 MW. Αυτό σημαίνει ότι η απόσυρση λιγνιτικών μονάδων, όπως αυτές του ΑΗΣ Αμυνταίου και του ΑΗΣ Καρδιάς, που δε συμμορφώνονται με το Ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο -και ειδικά με την Οδηγία 2010/75 για τις βιομηχανικές εκπομπές- φαίνεται παραδόξως να συντελείται με ορίζοντα 3-4 ετών από σήμερα.
Ανάλογο ζήτημα πιθανώς θα προκύψει μετά τον Ιούνιο 2020 με τις μονάδες Άγιος Δημήτριος 1-4, εάν αυτές δεν προβούν σε όλες τις απαραίτητες αναβαθμίσεις έτσι ώστε να τηρούν τα όρια εκπομπής ρύπων που προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η παρατεταμένη λειτουργία λιγνιτικών μονάδων που δε συμμορφώνονται με την Οδηγία 2010/75, και οι οποίες είναι βασικοί ρυπαντές τόσο σε SOx όσο και σε NOx, θα μπορούσε να διακινδυνεύσει την επίτευξη των εθνικών ορίων που θέτει η Οδηγία 2016/2284 για την περίοδο 2020-2024».
Πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Ο ΕΣΑΗ υπογραμμίζει κατ΄ αρχήν, ότι το αναθεωρημένο Σχέδιο, που είναι ευθυγραμμισμένο με τους φιλόδοξους στόχους της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε ό,τι αφορά τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (50%-55% το 2030), δημιουργεί κλίμα επενδυτικής βεβαιότητας, σε ορίζοντα τουλάχιστον δεκαετίας.
Επίσης, εκφράζει τη συμφωνία του ως προς το βασικό ζήτημα της απολιγνιτοποίησης, δηλώνοντας παράλληλα ότι η διαδικασία και ο χρόνος απόσυρσης των μονάδων θα πρέπει να σέβεται την Οδηγία 2010/75 για τις βιομηχανικές εκπομπές, από τις λιγνιτικές μονάδες που θα παραμείνουν σε λειτουργία την περίοδο 2020-2028.
Οικονομικά σήματα στους δυνητικούς επενδυτές
Ωστόσο όπως τονίζει, για να διασφαλίζει ο ΑΔΜΗΕ επαρκείς πόρους για την κάλυψη των αιχμών αλλά και την εύρυθμη καθημερινή λειτουργία του συστήματος, ειδικά όσο αυξάνεται η είσοδος μονάδων ΑΠΕ επιβάλλεται η άμεση επανεκκίνηση των δημοπρασιών στο πλαίσιο του μεταβατικού μηχανισμού ευέλικτης ισχύος και εν συνεχεία της μακροχρόνιας αγοράς διαθέσιμης ισχύος.
Μάλιστα αναφέρει ότι οι νέες αγορές ενέργειας και επικουρικών υπηρεσιών θα πρέπει να συμπληρώνονται και με τη λειτουργία αγοράς διαθέσιμης ισχύος.
Η μεταβατική αγορά διαθέσιμης ευέλικτης ισχύος θα πρέπει να επανεκκινήσει άμεσα και να σταματήσει μόλις τη διαδεχθεί η μακροχρόνια αγορά διαθέσιμης ισχύος, ώστε έγκαιρα να δοθούν τα οικονομικά σήματα στους συμμετέχοντες στην αγορά και τους δυνητικούς επενδυτές και να διασφαλιστεί από τον ΑΔΜΗΕ η απαραίτητη διαθέσιμη ισχύς που θα επιτρέψει την κάλυψη των αιχμών ζήτησης και την ασφαλή λειτουργία του Ηλεκτρικού Συστήματος την επόμενη δεκαετία.
Κοινοποίηση του μέτρου στην DG Comp εντός του 2020
Σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ για να επιτευχθούν όλα τα προαναφερόμενα ο σχεδιασμός και η διαβούλευση για τη μακροχρόνια αγορά ισχύος θα πρέπει να ξεκινήσει αμέσως ώστε η κυβέρνηση να κοινοποιήσει το μέτρο στην DG Comp εντός του 2020.
Όπως σημειώνει, η έγκαιρη λειτουργία της μακροχρόνιας αγοράς διαθέσιμης ισχύος θα διασφαλίσει μεταξύ άλλων και την υλοποίηση των νέων επενδύσεων σε ευέλικτες μονάδες με καύσιμο φυσικό αέριο, οι οποίες είναι απαραίτητες για την αξιοπιστία του συστήματος.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο ΕΣΑΗ τάσσεται κατά της λύσης του strategic reserve την οποία υποστηρίζει η ΔΕΗ, σημειώνοντας ότι μια τέτοια εναλλακτική (κινητοποίηση κάποιων μεμονωμένων μονάδων για διάστημα λίγων ημερών σε ετήσια βάση), δεν εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες του συστήματος και για αυτό και δεν αποτελεί αληθινή εναλλακτική στη θέσπιση και λειτουργία μιας ολοκληρωμένης μακροχρόνιας αγοράς διαθέσιμης ισχύος.
Πιθανός πυλώνας ενός πλήρως απανθρακοποιημένου συστήματος
Ο Σύνδεσμος συμφωνεί με τη θέση του ΕΣΕΚ ότι το φυσικό αέριο είναι το καύσιμο-γέφυρα προς τη νέα εποχή της πλήρους απανθρακοποίησης και τονίζει ότι οι μονάδες φυσικού αερίου είναι πιθανό μελλοντικά να λειτουργήσουν με καύσιμα βίο-αέρια (π.χ. βιομεθάνιο, πράσινο υδρογόνο, κλπ) αποτελώντας έτσι όχι μόνο βασικό και απαραίτητο στήριγμα της πορείας μετάβασης αλλά και πυλώνα ενός πλήρως απανθρακοποιημένου ενεργειακού συστήματος.
Τέλος σε ό,τι αφορά τον σεβασμό των ευρωπαϊκών κανόνων για τις βιομηχανικές εκπομπές, από τις λιγνιτικές που θα παραμείνουν στο σύστημα για κάποιο διάστημα ο ΕΣΑΗ τονίζει τα εξής: «Το κείμενο του ΕΣΕΚ και ειδικότερα ο Πίνακας 32 προβλέπει ότι το 2022 θα είναι σε λειτουργία 2.900 MW λιγνιτικών μονάδων και το 2025 θα είναι 700 MW. Αυτό σημαίνει ότι η απόσυρση λιγνιτικών μονάδων, όπως αυτές του ΑΗΣ Αμυνταίου και του ΑΗΣ Καρδιάς, που δε συμμορφώνονται με το Ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο -και ειδικά με την Οδηγία 2010/75 για τις βιομηχανικές εκπομπές- φαίνεται παραδόξως να συντελείται με ορίζοντα 3-4 ετών από σήμερα.
Ανάλογο ζήτημα πιθανώς θα προκύψει μετά τον Ιούνιο 2020 με τις μονάδες Άγιος Δημήτριος 1-4, εάν αυτές δεν προβούν σε όλες τις απαραίτητες αναβαθμίσεις έτσι ώστε να τηρούν τα όρια εκπομπής ρύπων που προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η παρατεταμένη λειτουργία λιγνιτικών μονάδων που δε συμμορφώνονται με την Οδηγία 2010/75, και οι οποίες είναι βασικοί ρυπαντές τόσο σε SOx όσο και σε NOx, θα μπορούσε να διακινδυνεύσει την επίτευξη των εθνικών ορίων που θέτει η Οδηγία 2016/2284 για την περίοδο 2020-2024».
Πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών