Tέλος του 2020, αντί για το 2022, θα ολοκληρωθεί η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών Σύρου, Πάρου και Μυκόνου και ως το 2023 θα έχει ολοκληρωθεί και αυτή των Ν. Κυκλάδων, ενώ το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, προχωρά με γοργούς ρυθμούς τόνισε ο κ. Μανουσάκης
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο φέτος θα «συμβασιοποιηθεί» το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, ύψους 1 δισ. ευρώ και εντός του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί, γνωστοποίησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας ( ΑΔΜΗΕ), Μάνος Μανουσάκης, τονίζοντας πως «υπάρχουν έργα που ολοκληρώνουμε νωρίτερα έναντι των χρονοδιαγραμμάτων που είχαμε θέσει αρχικά με το 10ετές επενδυτικό μας πλάνο ύψους 5 δισ. ευρώ».
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ανέφερε ενδεικτικά, ότι τέλος του 2020, αντί για το 2022, θα ολοκληρωθεί η ηλεκτρική διασύνδεση των κυκλαδίτικων νησιών Σύρου, Πάρου και Μυκόνου και ως το 2023 θα έχει ολοκληρωθεί και αυτή των Νότιων Κυκλάδων "το οποίο και θα ξεκινήσει φέτος με τον διαγωνισμό Σαντορίνη-Νάξος".
Για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, ο κ. Μανουσάκης τόνισε ότι "το Project προχωρά με γοργούς ρυθμούς.
Έχει ολοκληρωθεί η επιλογή των αναδόχων σε ό,τι αφορά τα καλωδιακά τμήματα και το αμέσως επόμενο διάστημα θα ολοκληρωθεί και η επιλογή των αναδόχων για τους σταθμούς μετατροπής που θα τοποθετηθούν στην Αττική και στην Κρήτη.
Έτσι, στο πρώτο τρίμηνο του 2020 θα υπογράψουμε τις συμβάσεις και θα ξεκινήσει η κατασκευή του έργου που ευελπιστούμε να ολοκληρωθεί εντός του 2023".
Υπογράμμισε μάλιστα, ότι στο νέο 10ετές επενδυτικό πλάνο (2021-2030) που κατέθεσε ο ΑΔΜΗΕ με βάση τη ρυθμιστική του υποχρέωση, "συμπεριλαμβάνονται οι διασυνδέσεις των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, από δύο διαδρομές, από την Εύβοια και τη Θράκη.
Με αυτόν τον βρόγχο που θα κλείσει συνολικά στο δίκτυο, θα διασφαλιστεί η ενεργειακή ασφάλεια του ΒΑ Αιγαίου και βεβαίως θα βελτιωθεί το ενεργειακό της αποτύπωμα, καθώς θα πάψει πλέον να παράγεται ενέργεια με ρυπογόνα καύσιμα όπως γίνεται αυτή τη στιγμή", υπογράμμισε.
"Ο ΑΔΜΗΕ στα 10ετή πλάνα που βγάζει έχει επιταχύνει τα χρονοδιαγράμματα όλων των διασυνδέσεων της νησιωτικής χώρας, διότι είναι ώριμη η διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας.
Στη νησιωτική διασύνδεση ήμασταν πολύ καθυστερημένοι, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να εντάξουμε ΑΠΕ για να αλλάξει το ενεργειακό μίγμα και να βελτιωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των νησιών, αλλά και να μην μπορούμε να καλύψουμε επαρκώς, με την αύξηση της ζήτησης που προκύπτει από την ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας, τις ενεργειακές ανάγκες των νησιών", σημείωσε.
Αναφερόμενος στα οφέλη των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών, ο ίδιος σημείωσε ότι "αφενός μεν διασφαλίζουν σίγουρα την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών, μειώνουν το κόστος των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος όλων των πολιτών της χώρας, οι οποίοι ως τώρα επιβαρύνονταν μέσω των ΥΚΩ από τον ακριβότερο τρόπο παραγωγής ενέργειας στα νησιά, και βελτιώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και κατά επέκταση και τον τουριστικό προϊόν των νησιών μας".
Το επενδυτικό πλάνο του ΑΔΜΗΕ ως το 2030, πέραν των προαναφερομένων, αφορά μεταξύ άλλων στην ολοκλήρωση των νησιωτικών διασυνδέσεων συμπεριλαμβανομένου και των Νοτίων Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων και των νησιών του Β. Αιγαίου, αλλά και την ολοκλήρωση του ανατολικού διαδρόμου της Πελοποννήσου που θα οδηγήσει στην άρση του κορεσμού του δικτύου της Πελοποννήσου.
Διεθνείς διασυνδέσεις
Μιλώντας από το βήμα της σημερινής ημερίδας που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη η ιστοσελίδα voria. Gr, ο κ. Μανουσάκης επισήμανε ότι την επόμενη δεκαετία θα κατασκευασθούν σημαντικά έργα στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, τα οποία θα συνεισφέρουν σημαντικά στην ενίσχυση των κύριων ενεργειακών διαδρόμων.
Αυτό, όπως εξήγησε, επιτυγχάνεται μέσω των Γραμμών Μεταφοράς Υπερυψηλής Τάσης 400kV που διασυνδέουν τα Συστήματα της Αλβανίας, της Βουλγαρίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας. Επιπλέον, το Ελληνικό Σύστημα συνδέεται μέσω υποβρυχίου καλωδίου συνεχούς ρεύματος με την Ιταλία.
Την ίδια ώρα, ο Διαχειριστής μελετά, σχεδιάζει και υλοποιεί ένα νέο πλέγμα διασυνδέσεων με τις γειτονικές χώρες. Συγκεκριμένα:
-Δεύτερη διασυνδετική γραμμή Ελλάδας -Βουλγαρίας. Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο πανευρωπαϊκού ενδιαφέροντος το οποίο αναμένεται να ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό Σύστημα στις αρχές του 2023. Η κατασκευή στην πλευρά της Βουλγαρίας θα ξεκινήσει άμεσα, τον Μάρτιο, ενώ η κατασκευή στην Ελληνική πλευρά θα ξεκινήσει το 2021, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2022 και για τις δύο πλευρές.
-Αναβάθμιση διασύνδεσης Ελλάδας -Βόρειας Μακεδονίας μέσω της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV Μελίτη - Μπίτολα.
Η εξέταση της σκοπιμότητας αυτού του έργου έχει ενταχθεί στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2030.
Οι δύο Διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και MEPSO θα αποφασίσουν για το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
-Τριμερής συνεργασία Ελλάδας-Βουλγαρίας-Τουρκίας για την ανάπτυξη νέων διασυνδέσεων.
Οι τρεις διαχειριστές αποφάσισαν να εντάξουν στο Πανευρωπαϊκό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ένα νέο έργο, το "EAST BALKAN CORRIDOR", το οποίο περιλαμβάνει δύο νέες Γραμμές 400kV: η μία θα συνδέει την Ελλάδα και την Τουρκία και η δεύτερη την Τουρκία με τη Βουλγαρία.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ανέφερε ενδεικτικά, ότι τέλος του 2020, αντί για το 2022, θα ολοκληρωθεί η ηλεκτρική διασύνδεση των κυκλαδίτικων νησιών Σύρου, Πάρου και Μυκόνου και ως το 2023 θα έχει ολοκληρωθεί και αυτή των Νότιων Κυκλάδων "το οποίο και θα ξεκινήσει φέτος με τον διαγωνισμό Σαντορίνη-Νάξος".
Για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, ο κ. Μανουσάκης τόνισε ότι "το Project προχωρά με γοργούς ρυθμούς.
Έχει ολοκληρωθεί η επιλογή των αναδόχων σε ό,τι αφορά τα καλωδιακά τμήματα και το αμέσως επόμενο διάστημα θα ολοκληρωθεί και η επιλογή των αναδόχων για τους σταθμούς μετατροπής που θα τοποθετηθούν στην Αττική και στην Κρήτη.
Έτσι, στο πρώτο τρίμηνο του 2020 θα υπογράψουμε τις συμβάσεις και θα ξεκινήσει η κατασκευή του έργου που ευελπιστούμε να ολοκληρωθεί εντός του 2023".
Υπογράμμισε μάλιστα, ότι στο νέο 10ετές επενδυτικό πλάνο (2021-2030) που κατέθεσε ο ΑΔΜΗΕ με βάση τη ρυθμιστική του υποχρέωση, "συμπεριλαμβάνονται οι διασυνδέσεις των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, από δύο διαδρομές, από την Εύβοια και τη Θράκη.
Με αυτόν τον βρόγχο που θα κλείσει συνολικά στο δίκτυο, θα διασφαλιστεί η ενεργειακή ασφάλεια του ΒΑ Αιγαίου και βεβαίως θα βελτιωθεί το ενεργειακό της αποτύπωμα, καθώς θα πάψει πλέον να παράγεται ενέργεια με ρυπογόνα καύσιμα όπως γίνεται αυτή τη στιγμή", υπογράμμισε.
"Ο ΑΔΜΗΕ στα 10ετή πλάνα που βγάζει έχει επιταχύνει τα χρονοδιαγράμματα όλων των διασυνδέσεων της νησιωτικής χώρας, διότι είναι ώριμη η διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας.
Στη νησιωτική διασύνδεση ήμασταν πολύ καθυστερημένοι, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να εντάξουμε ΑΠΕ για να αλλάξει το ενεργειακό μίγμα και να βελτιωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των νησιών, αλλά και να μην μπορούμε να καλύψουμε επαρκώς, με την αύξηση της ζήτησης που προκύπτει από την ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας, τις ενεργειακές ανάγκες των νησιών", σημείωσε.
Αναφερόμενος στα οφέλη των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών, ο ίδιος σημείωσε ότι "αφενός μεν διασφαλίζουν σίγουρα την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών, μειώνουν το κόστος των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος όλων των πολιτών της χώρας, οι οποίοι ως τώρα επιβαρύνονταν μέσω των ΥΚΩ από τον ακριβότερο τρόπο παραγωγής ενέργειας στα νησιά, και βελτιώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και κατά επέκταση και τον τουριστικό προϊόν των νησιών μας".
Το επενδυτικό πλάνο του ΑΔΜΗΕ ως το 2030, πέραν των προαναφερομένων, αφορά μεταξύ άλλων στην ολοκλήρωση των νησιωτικών διασυνδέσεων συμπεριλαμβανομένου και των Νοτίων Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων και των νησιών του Β. Αιγαίου, αλλά και την ολοκλήρωση του ανατολικού διαδρόμου της Πελοποννήσου που θα οδηγήσει στην άρση του κορεσμού του δικτύου της Πελοποννήσου.
Διεθνείς διασυνδέσεις
Μιλώντας από το βήμα της σημερινής ημερίδας που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη η ιστοσελίδα voria. Gr, ο κ. Μανουσάκης επισήμανε ότι την επόμενη δεκαετία θα κατασκευασθούν σημαντικά έργα στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, τα οποία θα συνεισφέρουν σημαντικά στην ενίσχυση των κύριων ενεργειακών διαδρόμων.
Αυτό, όπως εξήγησε, επιτυγχάνεται μέσω των Γραμμών Μεταφοράς Υπερυψηλής Τάσης 400kV που διασυνδέουν τα Συστήματα της Αλβανίας, της Βουλγαρίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας. Επιπλέον, το Ελληνικό Σύστημα συνδέεται μέσω υποβρυχίου καλωδίου συνεχούς ρεύματος με την Ιταλία.
Την ίδια ώρα, ο Διαχειριστής μελετά, σχεδιάζει και υλοποιεί ένα νέο πλέγμα διασυνδέσεων με τις γειτονικές χώρες. Συγκεκριμένα:
-Δεύτερη διασυνδετική γραμμή Ελλάδας -Βουλγαρίας. Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο πανευρωπαϊκού ενδιαφέροντος το οποίο αναμένεται να ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό Σύστημα στις αρχές του 2023. Η κατασκευή στην πλευρά της Βουλγαρίας θα ξεκινήσει άμεσα, τον Μάρτιο, ενώ η κατασκευή στην Ελληνική πλευρά θα ξεκινήσει το 2021, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2022 και για τις δύο πλευρές.
-Αναβάθμιση διασύνδεσης Ελλάδας -Βόρειας Μακεδονίας μέσω της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV Μελίτη - Μπίτολα.
Η εξέταση της σκοπιμότητας αυτού του έργου έχει ενταχθεί στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2030.
Οι δύο Διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και MEPSO θα αποφασίσουν για το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
-Τριμερής συνεργασία Ελλάδας-Βουλγαρίας-Τουρκίας για την ανάπτυξη νέων διασυνδέσεων.
Οι τρεις διαχειριστές αποφάσισαν να εντάξουν στο Πανευρωπαϊκό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ένα νέο έργο, το "EAST BALKAN CORRIDOR", το οποίο περιλαμβάνει δύο νέες Γραμμές 400kV: η μία θα συνδέει την Ελλάδα και την Τουρκία και η δεύτερη την Τουρκία με τη Βουλγαρία.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών