Αεριοστρόβιλοι, Η/Ζ και πλωτές μονάδες PowerBoat στις εναλλακτικές λύσεις, από τις οποίες θα προκριθεί η οικονομικότερη – Επιφυλάξεις για την εφαρμοσιμότητα της πρότασης
Τις διαδικασίες για την άμεση διεξαγωγή διαγωνισμού, ώστε να αναδειχθεί η οικονομικότερη λύση για την κάλυψη του ελλείμματος ισχύος που θα υπάρξει το φετινό καλοκαίρι στην Κρήτη, ζητά η ΡΑΕ να εκκινήσει η ΔΕΗ.
Σύμφωνα με πηγές της ΔΕΗ, στη σχετική επιστολή που έχει καταφθάσει στην επιχείρηση, η Αρχή σημειώνει πως οι τεχνολογίες που θα μπορούν να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό είναι ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, αεριοστρόβιλοι, καθώς και πλωτές μονάδες PowerBoat. Όπως είναι γνωστό, οι μονάδες αυτές λειτουργούν με φυσικό αέριο, ενσωματώνοντας στο ίδιο σκάφος αποθηκευτικούς χώρους LNG, σύστημα αεριοποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς και τουρμπίνες παραγωγής ρεύματος.
Από την άλλη πλευρά, από τις επιλέξιμες λύσεις απουσιάζουν άλλες τεχνολογίες, οι οποίες θα μπορούσαν να ενισχύσουν την τοπική ηλεκτροπαραγωγή. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι μονάδεςπου καταναλώνουν υγραέριο (LPG).
Απαραίτητη η έγκαιρη έναρξη λειτουργίας
Οι λύσεις αυτές θα πρέπει να ενισχύσουν την τοπική ηλεκτροπαραγωγική βάση κατά περίπου 80 MW, δηλαδή όσο έχει υπολογίσει ο ΔΕΔΔΗΕ το έλλειμμα ισχύος στην Κρήτη για τη φετινή θερινή περίοδο.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως το νούμερο αυτό θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο, αν δεν είχε ήδη δρομολογηθεί η μεταφορά ηλεκτροπαραγωγικών ζευγών στο νησί.
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με την επιστολή, απόλυτη προϋπόθεση για να συμμετάσχει οποιαδήποτε εταιρεία στη διαδικασία είναι να μπορεί να διασφαλίσει πως η τεχνολογία της θα είναι έτοιμη να τεθεί σε λειτουργία με την έναρξη της θερινής περιόδου. Κάτι που, από την άλλη πλευρά, σημαίνει πως ο διαγωνισμός είναι απαραίτητο να γίνει από τη ΔΕΗ όσο το δυνατόν συντομότερα, ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος υλοποίησης των υποψήφιων τεχνολογιών.
Από όλες τις συμμετοχές που θα εγγυηθούν την έγκαιρη εφαρμογή τους, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, οι όροι της διαδικασίας θα πρέπει να προβλέπουν πως θα προκριθεί εκείνη η λύση η οποία θα είναι λιγότερο κοστοβόρα. Ωστόσο, σύμφωνα με τους κύκλους της ΔΕΗ, με δεδομένο ότι η εγκατάσταση αεριοστροβίλων έχει κοστολογηθεί από τον ΔΕΔΔΗΕ στα 5 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο πρότασης που έχει υποβάλει ο Διαχειριστής για την κάλυψη του ελλείμματος, το νούμερο αυτό καθορίζει κατά κάποιον τρόπο το πλαφόν των προσφορών που θα υποβληθούν.
«Αγκάθι» η απουσία πλαισίου λειτουργίας μονάδων PowerBoat
Σύμφωνα πάντως με τους ίδιους κύκλους, υπάρχουν σοβαρές επιφυλάξεις για το κατά πόσο η πρόταση της ΡΑΕ είναι εφαρμόσιμη, καθώς για τη μία από τις λύσεις που προτείνει -και συγκεκριμένα τις μονάδες PowerBoat - δεν υπάρχει ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας. Επομένως, με δεδομένο ότι η Αρχή δεν έχει φροντίσει να καθορίσει τους όρους και τις προϋποθέσεις εφαρμογής της συγκεκριμένης τεχνολογίας, δημιουργούνται ερωτήματα για το πώς μία τέτοια προσφορά θα αντιπαραβληθεί με τα Η/Ζ και τους αεριοστρόβιλους.
Όπως σημειώνουν τα στελέχη της επιχείρησης, ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί ο τρόπος σύγκρισης του κόστους, αφού είναι πιθανό να «κατέβει» στον διαγωνισμό μία πλωτή μονάδα PowerBoat που να καλύπτει περισσότερα MW, και επομένως να προσφέρει υψηλότερη τιμή.
Ωστόσο, έχοντας μεγαλύτερη ισχύ, η μονάδα αυτή θα μπορεί να αντικαταστήσει και ένα μέρος της παραγωγής των τοπικών σταθμών της ΔΕΗ, και επομένως να μειώσει την κατανάλωση ακριβού ντίζελ, με συνέπεια να μειώνει το συνολικό κόστος τροφοδοσίας του νησιού σε ρεύμα.
Πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με πηγές της ΔΕΗ, στη σχετική επιστολή που έχει καταφθάσει στην επιχείρηση, η Αρχή σημειώνει πως οι τεχνολογίες που θα μπορούν να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό είναι ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, αεριοστρόβιλοι, καθώς και πλωτές μονάδες PowerBoat. Όπως είναι γνωστό, οι μονάδες αυτές λειτουργούν με φυσικό αέριο, ενσωματώνοντας στο ίδιο σκάφος αποθηκευτικούς χώρους LNG, σύστημα αεριοποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς και τουρμπίνες παραγωγής ρεύματος.
Από την άλλη πλευρά, από τις επιλέξιμες λύσεις απουσιάζουν άλλες τεχνολογίες, οι οποίες θα μπορούσαν να ενισχύσουν την τοπική ηλεκτροπαραγωγή. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι μονάδεςπου καταναλώνουν υγραέριο (LPG).
Απαραίτητη η έγκαιρη έναρξη λειτουργίας
Οι λύσεις αυτές θα πρέπει να ενισχύσουν την τοπική ηλεκτροπαραγωγική βάση κατά περίπου 80 MW, δηλαδή όσο έχει υπολογίσει ο ΔΕΔΔΗΕ το έλλειμμα ισχύος στην Κρήτη για τη φετινή θερινή περίοδο.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως το νούμερο αυτό θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο, αν δεν είχε ήδη δρομολογηθεί η μεταφορά ηλεκτροπαραγωγικών ζευγών στο νησί.
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με την επιστολή, απόλυτη προϋπόθεση για να συμμετάσχει οποιαδήποτε εταιρεία στη διαδικασία είναι να μπορεί να διασφαλίσει πως η τεχνολογία της θα είναι έτοιμη να τεθεί σε λειτουργία με την έναρξη της θερινής περιόδου. Κάτι που, από την άλλη πλευρά, σημαίνει πως ο διαγωνισμός είναι απαραίτητο να γίνει από τη ΔΕΗ όσο το δυνατόν συντομότερα, ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος υλοποίησης των υποψήφιων τεχνολογιών.
Από όλες τις συμμετοχές που θα εγγυηθούν την έγκαιρη εφαρμογή τους, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, οι όροι της διαδικασίας θα πρέπει να προβλέπουν πως θα προκριθεί εκείνη η λύση η οποία θα είναι λιγότερο κοστοβόρα. Ωστόσο, σύμφωνα με τους κύκλους της ΔΕΗ, με δεδομένο ότι η εγκατάσταση αεριοστροβίλων έχει κοστολογηθεί από τον ΔΕΔΔΗΕ στα 5 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο πρότασης που έχει υποβάλει ο Διαχειριστής για την κάλυψη του ελλείμματος, το νούμερο αυτό καθορίζει κατά κάποιον τρόπο το πλαφόν των προσφορών που θα υποβληθούν.
«Αγκάθι» η απουσία πλαισίου λειτουργίας μονάδων PowerBoat
Σύμφωνα πάντως με τους ίδιους κύκλους, υπάρχουν σοβαρές επιφυλάξεις για το κατά πόσο η πρόταση της ΡΑΕ είναι εφαρμόσιμη, καθώς για τη μία από τις λύσεις που προτείνει -και συγκεκριμένα τις μονάδες PowerBoat - δεν υπάρχει ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας. Επομένως, με δεδομένο ότι η Αρχή δεν έχει φροντίσει να καθορίσει τους όρους και τις προϋποθέσεις εφαρμογής της συγκεκριμένης τεχνολογίας, δημιουργούνται ερωτήματα για το πώς μία τέτοια προσφορά θα αντιπαραβληθεί με τα Η/Ζ και τους αεριοστρόβιλους.
Όπως σημειώνουν τα στελέχη της επιχείρησης, ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί ο τρόπος σύγκρισης του κόστους, αφού είναι πιθανό να «κατέβει» στον διαγωνισμό μία πλωτή μονάδα PowerBoat που να καλύπτει περισσότερα MW, και επομένως να προσφέρει υψηλότερη τιμή.
Ωστόσο, έχοντας μεγαλύτερη ισχύ, η μονάδα αυτή θα μπορεί να αντικαταστήσει και ένα μέρος της παραγωγής των τοπικών σταθμών της ΔΕΗ, και επομένως να μειώσει την κατανάλωση ακριβού ντίζελ, με συνέπεια να μειώνει το συνολικό κόστος τροφοδοσίας του νησιού σε ρεύμα.
Πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών