Το δάνειο καλύπτει το 50% του προϋπολογισμού του ελληνικού τμήματος του αγωγού, το οποίο θα κατασκευασθεί έπειτα από market test από τον ΔΕΣΦΑ
Ένα βήμα προς τη χρηματοδοτική ωρίμανση του ελληνικού σκέλους του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας πραγματοποίησε ο ΔΕΣΦΑ, έπειτα από την έγκριση στα τέλη Ιουλίου από την ΕΤΕπ δανείου 25 εκατ. ευρώ για το έργο.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του ελληνικού τμήματος του αγωγού (Νέας Μεσημβρία –Ευζώνων/ Γευγελή) ανέρχεται σε 51,4 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, σκοπός ήταν να καλυφθεί κατά 50% από δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, και κατά 50% από ίδιους πόρους ή κάποιο άλλο δάνειο. Ένας σκοπός που επετεύχθη με την πρόσφατη έγκριση της Τράπεζας.
Σύμφωνα με την ΕΤΕπ, το πρότζεκτ θα βελτιστοποιήσει περαιτέρω τη χρήση του ελληνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου. Επίσης, θα προάγει την ασφάλεια τροφοδοσίας και τον ανταγωνισμό στη γειτονική χώρα, μέσω της διαφοροποίησης των πηγών και οδεύσεων του καυσίμου.
Προϋπόθεση η διενέργεια market test
Για το έργο έχει υπογραφεί τον Οκτώβριο 2016 MoU ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και τη ΝER, διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς του όμορου κράτους. Το ελληνικό σκέλος θα αποτελεί από έναν αγωγό 57 χλμ., ο οποίος θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και θα καταλήγει στο μεθοριακό σταθμό που ανήκει στα διοικητικά όρια της Κοινότητας Ευζώνων. Επίσης, στα πλαίσια του πρότζεκτ θα κατασκευασθεί και μετρητικός σταθμός.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΤΕπ έχει ανακοινώσει ότι από τις αρχές του 2022 θα διακόψει τη χρηματοδότηση συμβατικών πρότζεκτ φυσικού αερίου. Κάτι που σημαίνει πως ο ΔΕΣΦΑ διασφάλισε έγκαιρα δανειοδότηση για το έργο.
Από την άλλη πλευρά, αν και το «κλείδωμα» της χρηματοδότησης συνιστά απαραίτητη συνθήκη για την αίσια έκβαση του πρότζεκτ, όπως είναι γνωστό προϋπόθεση για την υλοποίησή του αποτελεί η διενέργεια market test από τον Διαχειριστή.
Η προϋπόθεση αυτή τέθηκε από τη ΡΑΕ κατά την έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης 2017-2026, όπου έδωσε για πρώτη φορά το «παρών» το έργο. Όπως δήλωναν τότε κύκλοι της ΡΑΕ στο WorldEnergyNews, το εν λόγω στάδιο είναι αναγκαίο ώστε να ξεκαθαρίσει το «τοπίο» αναφορικά με την εμπορική βιωσιμότητα του αγωγού.
Επομένως, η προσέλκυση σημαντικού ενδιαφέροντος από υποψήφιους χρήστες θα καταδείξει ότι η υλοποίησή του δεν θα προκαλέσει οικονομική επιβάρυνση στον Έλληνα καταναλωτή. Έτσι, στην περίπτωση που έχει αίσια έκβαση, τότε αυτό θα σημαίνει πως ανάβει και το «πράσινο φως» για την υλοποίησή του από τον ΔΕΣΦΑ.
Μείωση μακροπρόθεσμα των χρεώσεων του ελληνικού συστήματος
Σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2021-2030, η διαβούλευση του οποίου ολοκληρώθηκε από τον ΔΕΣΦΑ στις 4 Αυγούστου, η Τελική Επενδυτική Απόφαση αναμένεται να ληφθεί τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους, υπό τον όρο ότι θα υπάρξει ανάληψη κατάλληλης δέσμευσης μεταφοράς φυσικού αερίου.
Σε αυτή την περίπτωση, θα υπογραφεί συμφωνία συνεργασίας με τη ΝER, η οποία θα περιλαμβάνει τα στάδια που πρέπει να ακολουθηθούν και από τις δύο πλευρές για την υλοποίηση της διασύνδεσης και θα αναλύει τις λεπτομέρειες των υποχρεώσεων και ευθυνών κάθε πλευράς.
Όπως επισημαίνει ο ΔΕΣΦΑ, η πρόσβαση στο ΕΣΦΑ και ειδικότερα στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και στο αέριο μέσω ΤΑΡ θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, οδηγώντας έτσι σε δυνητικά πιο χαμηλές τιμές προμήθειας φυσικού αερίου στη γείτονα χώρα. Ταυτόχρονα το έργο αυτό προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου και τη δραστηριοποίηση περισσότερων Χρηστών συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του ελληνικού κόμβου φυσικού αερίου. Επίσης, θα συμβάλει στην αύξηση του βαθμού χρήσης των ελληνικών υποδομών όπως της Ρεβυθούσας, με στόχο τη μείωση των χρεώσεων του συστήματος μακροπρόθεσμα.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Ο συνολικός προϋπολογισμός του ελληνικού τμήματος του αγωγού (Νέας Μεσημβρία –Ευζώνων/ Γευγελή) ανέρχεται σε 51,4 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, σκοπός ήταν να καλυφθεί κατά 50% από δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, και κατά 50% από ίδιους πόρους ή κάποιο άλλο δάνειο. Ένας σκοπός που επετεύχθη με την πρόσφατη έγκριση της Τράπεζας.
Σύμφωνα με την ΕΤΕπ, το πρότζεκτ θα βελτιστοποιήσει περαιτέρω τη χρήση του ελληνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου. Επίσης, θα προάγει την ασφάλεια τροφοδοσίας και τον ανταγωνισμό στη γειτονική χώρα, μέσω της διαφοροποίησης των πηγών και οδεύσεων του καυσίμου.
Προϋπόθεση η διενέργεια market test
Για το έργο έχει υπογραφεί τον Οκτώβριο 2016 MoU ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και τη ΝER, διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς του όμορου κράτους. Το ελληνικό σκέλος θα αποτελεί από έναν αγωγό 57 χλμ., ο οποίος θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και θα καταλήγει στο μεθοριακό σταθμό που ανήκει στα διοικητικά όρια της Κοινότητας Ευζώνων. Επίσης, στα πλαίσια του πρότζεκτ θα κατασκευασθεί και μετρητικός σταθμός.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΤΕπ έχει ανακοινώσει ότι από τις αρχές του 2022 θα διακόψει τη χρηματοδότηση συμβατικών πρότζεκτ φυσικού αερίου. Κάτι που σημαίνει πως ο ΔΕΣΦΑ διασφάλισε έγκαιρα δανειοδότηση για το έργο.
Από την άλλη πλευρά, αν και το «κλείδωμα» της χρηματοδότησης συνιστά απαραίτητη συνθήκη για την αίσια έκβαση του πρότζεκτ, όπως είναι γνωστό προϋπόθεση για την υλοποίησή του αποτελεί η διενέργεια market test από τον Διαχειριστή.
Η προϋπόθεση αυτή τέθηκε από τη ΡΑΕ κατά την έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης 2017-2026, όπου έδωσε για πρώτη φορά το «παρών» το έργο. Όπως δήλωναν τότε κύκλοι της ΡΑΕ στο WorldEnergyNews, το εν λόγω στάδιο είναι αναγκαίο ώστε να ξεκαθαρίσει το «τοπίο» αναφορικά με την εμπορική βιωσιμότητα του αγωγού.
Επομένως, η προσέλκυση σημαντικού ενδιαφέροντος από υποψήφιους χρήστες θα καταδείξει ότι η υλοποίησή του δεν θα προκαλέσει οικονομική επιβάρυνση στον Έλληνα καταναλωτή. Έτσι, στην περίπτωση που έχει αίσια έκβαση, τότε αυτό θα σημαίνει πως ανάβει και το «πράσινο φως» για την υλοποίησή του από τον ΔΕΣΦΑ.
Μείωση μακροπρόθεσμα των χρεώσεων του ελληνικού συστήματος
Σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2021-2030, η διαβούλευση του οποίου ολοκληρώθηκε από τον ΔΕΣΦΑ στις 4 Αυγούστου, η Τελική Επενδυτική Απόφαση αναμένεται να ληφθεί τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους, υπό τον όρο ότι θα υπάρξει ανάληψη κατάλληλης δέσμευσης μεταφοράς φυσικού αερίου.
Σε αυτή την περίπτωση, θα υπογραφεί συμφωνία συνεργασίας με τη ΝER, η οποία θα περιλαμβάνει τα στάδια που πρέπει να ακολουθηθούν και από τις δύο πλευρές για την υλοποίηση της διασύνδεσης και θα αναλύει τις λεπτομέρειες των υποχρεώσεων και ευθυνών κάθε πλευράς.
Όπως επισημαίνει ο ΔΕΣΦΑ, η πρόσβαση στο ΕΣΦΑ και ειδικότερα στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και στο αέριο μέσω ΤΑΡ θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, οδηγώντας έτσι σε δυνητικά πιο χαμηλές τιμές προμήθειας φυσικού αερίου στη γείτονα χώρα. Ταυτόχρονα το έργο αυτό προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου και τη δραστηριοποίηση περισσότερων Χρηστών συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του ελληνικού κόμβου φυσικού αερίου. Επίσης, θα συμβάλει στην αύξηση του βαθμού χρήσης των ελληνικών υποδομών όπως της Ρεβυθούσας, με στόχο τη μείωση των χρεώσεων του συστήματος μακροπρόθεσμα.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών