Μετά το «ψαλίδι» στις εκπτώσεις των τελών σύνδεσης το 2022, και τη μερική ανάκλησή του, αλλαγές επί αλλαγών υποδεικνύει η Αρχή στα όρια εμπορικού και βιομηχανικού τιμολογίου το 2021
Σε «βραχυκύκλωμα» έχουν οδηγηθεί οι εταιρείες διανομής φυσικού αερίου, με τις αλλεπάλληλες αλλαγές κατευθύνσεων που τους έχει υποδείξει το τελευταίο χρονικό διάστημα η ΡΑΕ, για τον καθορισμό των τιμολογίων διανομής για το 2021.
Σύμφωνα με πηγές από τους Διαχειριστές, για να ακολουθήσουν τις κατευθύνσεις που κάθε φορά τους υποδείκνυε η Αρχή, έως τώρα έχει χρειαστεί να υποβάλουν πάνω από 10 διαφορετικά μοντέλα για τα τιμολόγια της επόμενης χρονιάς. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, πλέον δεν γνωρίζουν καλά-καλά ποια είναι η κατεύθυνση στην οποία έχει καταλήξει τελεσίδικα ο Ρυθμιστής.
Αιτία οι αλλεπάλληλες υποδείξεις της ΡΑΕ για αναθεώρηση των ορίων κατανάλωσης που διακρίνουν τα οικιακά-εμπορικά τιμολόγια, από τα βιομηχανικά. Κι αυτό σε μία προσπάθεια να διατηρήσουν μεγάλοι καταναλωτές τις εκπτώσεις των βιομηχανικών τιμολογίων και την επόμενη χρονιά, ακόμη κι αν οι ποσότητες αερίου που χρησιμοποίησαν το τρέχον έτος κανονικά θα έπρεπε να έχουν ως συνέπεια να μεταπέσουν το 2021 στο εμπορικό τιμολόγιο.
Ad hoc παρέμβαση υπέρ συγκεκριμένης κατηγορίας καταναλωτών
Οι ίδιες πηγές από τους Διαχειριστές επισημαίνουν πως η προσπάθεια εξεύρεσης νέας ισορροπίας για το κατώφλι από τη μεριά της ΡΑΕ φαίνεται σε πρώτη προσέγγιση να έχει λογική βάση, με δεδομένο ότι λόγω της κρίσης του κορωνοϊού, η ζήτηση για αέριο ενός βιομηχανικού καταναλωτή μπορεί να ήταν φέτος μειωμένη για έκτακτους προφανώς λόγους.
Ωστόσο, όπως συμπληρώνουν, οποιαδήποτε αλλαγή των ορίων κατανάλωσης θα συνιστούσε κατ΄ αρχάς ad hoc παρέμβαση στον τρόπο κατηγοριοποίησης των καταναλωτών, υπέρ μίας συγκεκριμένης κατηγορίας, τη στιγμή που οι σχετικές εισηγήσεις που έχουν κάνει οι εταιρείες διανομής αφορούν το σύνολο της περιόδου 2019-2022. Μάλιστα, οι εισηγήσεις των Διαχειριστών ουσιαστικά επαναλαμβάνουν το καθεστώς που ίσχυε την προηγούμενη ρυθμιστική περίοδο, και το οποίο είχε εγκριθεί από τη ΡΑΕ.
Παράλληλα, όπως συμπληρώνουν οι κύκλοι των Διαχειριστών, μία αναπροσαρμογή του ορίου κατανάλωσης είναι αμφίβολο αν θα βοηθούσε όντως τους μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές να περιορίσουν το κόστος τους την επόμενη χρονιά. Αντίθετα, θα άνοιγε μία «τρύπα» στα έσοδα των εταιρειών διανομής, την οποία θα καλούνταν να καλύψουν όλοι οι καταναλωτές τα επόμενα χρόνια.
Μερική ανάκληση της περικοπής της έκπτωσης στα τέλη σύνδεσης
Πέρα από το κατώφλι των βιομηχανικών καταναλώσεων για τα τιμολόγια, ενδεικτικό των παλινωδιών της ΡΑΕ είναι και η περίπτωση των εκπτώσεων στα τέλη σύνδεσης, οι οποίες θα ισχύσουν την μεθεπόμενη χρονιά. Όπως είχε γράψει το Worldenergynews, η Αρχή είχε ζητήσει από τις εταιρείες διανομής να περιορίζουν το ύψος της έκπτωσης από 100% που είναι τώρα και θα παραμείνει και την επόμενη χρονιά.
Έτσι, π.χ. στην περίπτωση της ΕΔΑ Αττικής θα περιοριζόταν στο 50%, σύμφωνα με την υπόδειξη της Αρχής. Ωστόσο, στην πορεία η Αρχή ανακάλεσε μερικώς την απόφασή της, με συνέπεια η έκπτωση να μην περικοπεί οριζόντια το 2022, αλλά να κυμανθεί ανάλογα με τη διείσδυση καυσίμου κάθε περιοχής.
Πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με πηγές από τους Διαχειριστές, για να ακολουθήσουν τις κατευθύνσεις που κάθε φορά τους υποδείκνυε η Αρχή, έως τώρα έχει χρειαστεί να υποβάλουν πάνω από 10 διαφορετικά μοντέλα για τα τιμολόγια της επόμενης χρονιάς. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, πλέον δεν γνωρίζουν καλά-καλά ποια είναι η κατεύθυνση στην οποία έχει καταλήξει τελεσίδικα ο Ρυθμιστής.
Αιτία οι αλλεπάλληλες υποδείξεις της ΡΑΕ για αναθεώρηση των ορίων κατανάλωσης που διακρίνουν τα οικιακά-εμπορικά τιμολόγια, από τα βιομηχανικά. Κι αυτό σε μία προσπάθεια να διατηρήσουν μεγάλοι καταναλωτές τις εκπτώσεις των βιομηχανικών τιμολογίων και την επόμενη χρονιά, ακόμη κι αν οι ποσότητες αερίου που χρησιμοποίησαν το τρέχον έτος κανονικά θα έπρεπε να έχουν ως συνέπεια να μεταπέσουν το 2021 στο εμπορικό τιμολόγιο.
Ad hoc παρέμβαση υπέρ συγκεκριμένης κατηγορίας καταναλωτών
Οι ίδιες πηγές από τους Διαχειριστές επισημαίνουν πως η προσπάθεια εξεύρεσης νέας ισορροπίας για το κατώφλι από τη μεριά της ΡΑΕ φαίνεται σε πρώτη προσέγγιση να έχει λογική βάση, με δεδομένο ότι λόγω της κρίσης του κορωνοϊού, η ζήτηση για αέριο ενός βιομηχανικού καταναλωτή μπορεί να ήταν φέτος μειωμένη για έκτακτους προφανώς λόγους.
Ωστόσο, όπως συμπληρώνουν, οποιαδήποτε αλλαγή των ορίων κατανάλωσης θα συνιστούσε κατ΄ αρχάς ad hoc παρέμβαση στον τρόπο κατηγοριοποίησης των καταναλωτών, υπέρ μίας συγκεκριμένης κατηγορίας, τη στιγμή που οι σχετικές εισηγήσεις που έχουν κάνει οι εταιρείες διανομής αφορούν το σύνολο της περιόδου 2019-2022. Μάλιστα, οι εισηγήσεις των Διαχειριστών ουσιαστικά επαναλαμβάνουν το καθεστώς που ίσχυε την προηγούμενη ρυθμιστική περίοδο, και το οποίο είχε εγκριθεί από τη ΡΑΕ.
Παράλληλα, όπως συμπληρώνουν οι κύκλοι των Διαχειριστών, μία αναπροσαρμογή του ορίου κατανάλωσης είναι αμφίβολο αν θα βοηθούσε όντως τους μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές να περιορίσουν το κόστος τους την επόμενη χρονιά. Αντίθετα, θα άνοιγε μία «τρύπα» στα έσοδα των εταιρειών διανομής, την οποία θα καλούνταν να καλύψουν όλοι οι καταναλωτές τα επόμενα χρόνια.
Μερική ανάκληση της περικοπής της έκπτωσης στα τέλη σύνδεσης
Πέρα από το κατώφλι των βιομηχανικών καταναλώσεων για τα τιμολόγια, ενδεικτικό των παλινωδιών της ΡΑΕ είναι και η περίπτωση των εκπτώσεων στα τέλη σύνδεσης, οι οποίες θα ισχύσουν την μεθεπόμενη χρονιά. Όπως είχε γράψει το Worldenergynews, η Αρχή είχε ζητήσει από τις εταιρείες διανομής να περιορίζουν το ύψος της έκπτωσης από 100% που είναι τώρα και θα παραμείνει και την επόμενη χρονιά.
Έτσι, π.χ. στην περίπτωση της ΕΔΑ Αττικής θα περιοριζόταν στο 50%, σύμφωνα με την υπόδειξη της Αρχής. Ωστόσο, στην πορεία η Αρχή ανακάλεσε μερικώς την απόφασή της, με συνέπεια η έκπτωση να μην περικοπεί οριζόντια το 2022, αλλά να κυμανθεί ανάλογα με τη διείσδυση καυσίμου κάθε περιοχής.
Πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών