Τα συμβόλαια προμήθειας καυσίμου από τον Διαδριατικό Αγωγό είναι ιδιαιτέρως ανταγωνιστικά
«Game changer» για την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου θα είναι σύμφωνα με εκτιμήσεις καλά πληροφορημένων πηγών το αζέρικο αέριο που θα εισαχθεί στην ελληνική αγορά εντός του Δεκεμβρίου από τη ΔΕΠΑ μέσω του αγωγού TAP.
Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα συμβόλαια προμήθειας βάσει των οποίων θα εισέλθει το αζέρικο αέριο στην αγορά από τον αγωγό ΤΑΡ, είναι ιδιαιτέρως ανταγωνιστικά και η ΔΕΠΑ που έχει σύμβαση με τη Socar για την προμήθεια 1 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως, μέσω του νέου αγωγού αποκτά τη δυνατότητα να ασκήσει επιθετική εμπορική πολιτική, αξιοποιώντας και το γεγονός ότι πλέον το αέριο αγωγού είναι φθηνότερο από το LNG που κυριάρχησε στην αγορά το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο TAP προγραμματίζεται να λειτουργήσει εμπορικά πριν το τέλος του χρόνου, παρά τις συγκρούσεις στο Ναγκόρνο Καραμπάχ και την ανησυχία που έχει προκληθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι η BP, η οποία ηγείται της κοινοπραξίας που ελέγχει τον αγωγό, πρόσφατα διαβεβαίωσε ότι οι εξαγωγές αερίου στην Ευρώπη θα αρχίσουν πριν το τέλος του χρόνου, ενώ η Socar, η κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν και μία από τους βασικούς μετόχους είχε ανακοινώσει ότι το έργο δεν έχει επηρεαστεί από τις πολεμικές συγκρούσεις.
Ολοκληρώνεται η δοκιμαστική λειτουργία
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο TAP είναι ουσιαστικά έτοιμος, αφού η δοκιμαστική λειτουργία έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και έχει γεμίσει με αέριο από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα, απ’ όπου ξεκινά ως το τερματικό σταθμό της Νότιας Ιταλίας, όπου καταλήγει.
Ο ΤΑΡ αποτελεί το τελευταίο σκέλος του λεγόμενου “Νότιο Ανατολικού Διαδρόμου Αερίου”, που αρχίζει από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν στην Κασπία Θάλασσα και μέσω μίας σειράς αγωγών από τις χώρες της περιοχής, το αέριο διοχετεύεται στους Κήπους του ‘Εβρου για να καταλήξει στην Ιταλία, μέσω Αλβανίας.
Πρόκειται για την πρώτη έξοδο του αζέρικου φυσικού αερίου στην Ευρώπη, ένα έργο που υποστηρίχθηκε ιδιαίτερα από τις Βρυξέλλες και την Ουάσιγκτον, ως εναλλακτική πηγή τροφοδοσίας και όδευσης απέναντι στο ρωσικό αέριο.
Εντός Δεκεμβρίου τα εγκαίνια
Ο αγωγός ΤΑΡ μήκους 878 χλμ και δυναμικού μεταφοράς 10 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως άρχισε να κατασκευάζεται πριν από περίπου 4 1/2 χρόνια. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το σημείο διασύνδεσης μεταξύ του ΤΑΡ και του εθνικού συστήματος μεταφοράς αερίου της Snam Rete Gas στην Πούλια της Νοτίου Ιταλίας θα έχει ολοκληρωθεί και θα είναι έτοιμο να μεταφέρει αέριο περί τα μέσα Νοεμβρίου, με τα εγκαίνια να αναμένονται -εκτός απροόπτου- εντός του Δεκεμβρίου.
Μέτοχοι της εταιρίας του ΤΑΡ είναι η BP, που είναι και ο leader της κοινοπραξίας, με 20%, η SOCAR με 20%, η ιταλική Snam με 20%, η βελγική Fluxys με 19%, η ισπανική Enagás με 16% και η ελβετική Axpo με 5%.
πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα συμβόλαια προμήθειας βάσει των οποίων θα εισέλθει το αζέρικο αέριο στην αγορά από τον αγωγό ΤΑΡ, είναι ιδιαιτέρως ανταγωνιστικά και η ΔΕΠΑ που έχει σύμβαση με τη Socar για την προμήθεια 1 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως, μέσω του νέου αγωγού αποκτά τη δυνατότητα να ασκήσει επιθετική εμπορική πολιτική, αξιοποιώντας και το γεγονός ότι πλέον το αέριο αγωγού είναι φθηνότερο από το LNG που κυριάρχησε στην αγορά το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο TAP προγραμματίζεται να λειτουργήσει εμπορικά πριν το τέλος του χρόνου, παρά τις συγκρούσεις στο Ναγκόρνο Καραμπάχ και την ανησυχία που έχει προκληθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι η BP, η οποία ηγείται της κοινοπραξίας που ελέγχει τον αγωγό, πρόσφατα διαβεβαίωσε ότι οι εξαγωγές αερίου στην Ευρώπη θα αρχίσουν πριν το τέλος του χρόνου, ενώ η Socar, η κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν και μία από τους βασικούς μετόχους είχε ανακοινώσει ότι το έργο δεν έχει επηρεαστεί από τις πολεμικές συγκρούσεις.
Ολοκληρώνεται η δοκιμαστική λειτουργία
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο TAP είναι ουσιαστικά έτοιμος, αφού η δοκιμαστική λειτουργία έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και έχει γεμίσει με αέριο από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα, απ’ όπου ξεκινά ως το τερματικό σταθμό της Νότιας Ιταλίας, όπου καταλήγει.
Ο ΤΑΡ αποτελεί το τελευταίο σκέλος του λεγόμενου “Νότιο Ανατολικού Διαδρόμου Αερίου”, που αρχίζει από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν στην Κασπία Θάλασσα και μέσω μίας σειράς αγωγών από τις χώρες της περιοχής, το αέριο διοχετεύεται στους Κήπους του ‘Εβρου για να καταλήξει στην Ιταλία, μέσω Αλβανίας.
Πρόκειται για την πρώτη έξοδο του αζέρικου φυσικού αερίου στην Ευρώπη, ένα έργο που υποστηρίχθηκε ιδιαίτερα από τις Βρυξέλλες και την Ουάσιγκτον, ως εναλλακτική πηγή τροφοδοσίας και όδευσης απέναντι στο ρωσικό αέριο.
Εντός Δεκεμβρίου τα εγκαίνια
Ο αγωγός ΤΑΡ μήκους 878 χλμ και δυναμικού μεταφοράς 10 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως άρχισε να κατασκευάζεται πριν από περίπου 4 1/2 χρόνια. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το σημείο διασύνδεσης μεταξύ του ΤΑΡ και του εθνικού συστήματος μεταφοράς αερίου της Snam Rete Gas στην Πούλια της Νοτίου Ιταλίας θα έχει ολοκληρωθεί και θα είναι έτοιμο να μεταφέρει αέριο περί τα μέσα Νοεμβρίου, με τα εγκαίνια να αναμένονται -εκτός απροόπτου- εντός του Δεκεμβρίου.
Μέτοχοι της εταιρίας του ΤΑΡ είναι η BP, που είναι και ο leader της κοινοπραξίας, με 20%, η SOCAR με 20%, η ιταλική Snam με 20%, η βελγική Fluxys με 19%, η ισπανική Enagás με 16% και η ελβετική Axpo με 5%.
πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών