Ο East Med αποτελεί ταφόπλακα στην προσπάθεια της Ελλάδας να καταστεί περιφερειακός παίκτης στην ενέργεια
Οι χερσαίοι αγωγοί φυσικού αερίου ή πετρελαίου παραδοσιακά είναι πιο συμφέροντες και σε αντίθεση με τους θαλάσσιους αγωγούς, τύπου East Med, που έχουν πολλά μειονεκτήματα.
1)Ο αγωγός East Med δεν ήταν τίποτα άλλο από ισραηλινά σχέδια εποχής Netanyahu, για το κοίτασμα Λεβιάθαν, το οποίο επί της ουσίας δεν εξυπηρετούσε τα ελληνικά σχέδια.
Η Ελλάδα χρησιμοποιήθηκε, και η κυβέρνηση Μητσοτάκη το δέχτηκε, για την εκμετάλλευση των ισραηλινών κοιτασμάτων.
2)Η Κύπρος, παρά τους ερασιτεχνισμούς του προέδρου της Αναστασιάδη, επί της ουσίας διαδραμάτισε ρόλο δευτεραγωνιστή, καθώς ο East Med θεωρητικά προέβλεπε και τη μεταφορά του κυπριακού αερίου μέσω του αγωγού, αλλά κατά βάση εξυπηρετούσε τα ισραηλινά συμφέροντα.
Ο υπουργός Εξωτερικών Ι. Κασουλίδης, μετά τις τυμπανοκρουσίες προ δύο ετών, έρχεται να αποκαλύψει τα αυτονόητα, ότι δηλαδή ο αγωγός ήταν ένα πρόχειρο σχέδιο που στην πράξη δεν μπορούσε να υλοποιηθεί, αφού είναι οικονομικά μη βιώσιμο.
Υπενθυμίζεται ότι ακόμη και οι Ιταλοί, την περίοδο που ο East Med παρουσιαζόταν ως ένα μεγάλο ενεργειακό έργο, είχαν εκφράσει τις αμφιβολίες τους για το πόσο μπορούσε να υλοποιηθεί, αφού απαιτούσε μια περίοδο κατασκευής 7-8 ετών με υψηλό κόστος.
3)Η Τουρκία είχε αντιδράσει γιατί αντιπρότεινε στους ισραηλινούς τη δημιουργία ενός χερσαίου αγωγού, μέσω του οποίου θα μεταφερόταν το αέριο από την Τουρκία στην Ευρώπη.
Δυστυχώς για τα ελληνικά συμφέροντα ο τουρκικός αγωγός θα κατασκευαζόταν σε 2,5 χρόνια, αντί 8 του East Med, και θα κόστιζε 70% λιγότερο από ότι ο East Med.
Αυτό που δηλώνουν οι Τούρκοι ότι δηλαδή δεν μπορεί να υπάρξει αγωγός χωρίς τη συμμετοχή της Τουρκίας είναι ακριβές, μεταξύ άλλων και γιατί η Τουρκία έχει υπογράψει αποκλειστική οικονομική ζώνη με τη Λιβύη, έτσι και ο East Med εκ των πραγμάτων έπρεπε να πάρει την άδεια των δύο χωρών.
Κάτι που προφανώς δεν θα συνέβαινε.
4)Ακόμη και ο αμερικανικός παράγοντας με το γνωστό Non Paper που δημοσιοποιήθηκε πριν εβδομάδες ουσιαστικά έβαζε ταφόπλακα στον East Med, το οποίο ήταν ένα υπερφίαλο σχέδιο χωρίς να έχουν διενεργηθεί οι απαραίτητες οικονομικοτεχνικές μελέτες, δημιουργώντας σοβαρές αμφιβολίες από την πρώτη στιγμή για ένα έργο υψηλού ενεργειακού ρίσκου και χαμηλής απόδοσης.
5)Να σημειωθεί, και αυτό έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ότι η Ρωσία μονοπωλεί στην αγορά φυσικού αερίου, αφού οι αγωγοί που έχει δημιουργήσει για να το διοχετεύει στην κεντρική Ευρώπη ουσιαστικά δεν έχουν αντίπαλο.
Μεταξύ άλλων το φυσικό αέριο της Ρωσίας κοστίζει έως και 40% λιγότερο από το φυσικό αέριο που θα περνούσε από τον East Med.
Αδιέξοδο
Ένα ακόμη σχέδιο της Ελλάδας και του Ισραήλ καταλήγει σε αδιέξοδο παρότι παρουσιάστηκε στις αρχές του 2020 ως ένα μεγάλο ενεργειακό έργο.
Και αυτό δείχνει πόσο πρόχειρα σχεδιάζονται οι ενεργειακές πολιτικές που καταλήγουν χωρίς αντίκρισμα.
Το τελικό συμπέρασμα είναι ότι ο East Med είναι μια τελειωμένη υπόθεση, δεν πρόκειται να υλοποιηθεί για οικονομικούς και γεωστρατηγικούς λόγους, και αυτή η περιβόητη συμμαχία Ελλάδος – Ισραήλ δεν είναι τίποτα άλλο από ένας ακατέργαστος πολιτικός καιροσκοπισμός που εν τέλει δεν εξυπηρετεί τα ελληνικά συμφέροντα.
Ο East Med αποτελεί ταφόπλακα στην προσπάθεια της Ελλάδας να καταστεί περιφερειακός παίκτης στην ενέργεια αλλά και στα σχέδια του Ισραήλ που πρέπει να διαπραγματευτεί με την Τουρκία για το πώς το φυσικό αέριο του κοιτάσματος Λεβιάθαν θα φτάσει στην Ευρώπη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών