Θολό τοπίο συνεχίζει να επικρατεί σε σχέση με την διασύνδεση του κέντρου υψηλής τάσης Μεγαλόπολης με τα κυκλώματα 400 kV στην πλευρά του Αντιρρίου η οποία είναι απαραίτητη για την αποσυμφόρηση του ενεργειακού δικτύου της Πελοποννήσου.
Ο ΑΔΜΗΕ παρέχει πληροφορίες με το σταγονόμετρο οι οποίες μάλιστα παρουσιάζουν ασάφεια ενώ υπενθυμίζεται ότι με την απόφαση 345 της ΡΑΕ επιβλήθηκε κύρωση στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με τη μορφή προστίμου ποσού 5 εκ. ευρώ.
Μάλιστα για το πρόστιμο δεν έχει γίνει καμία πρόβλεψη στις οικονομικές καταστάσεις με το επιχείρημα ότι «H ΑΔΜΗΕ Α.Ε. άσκησε εμπρόθεσμα αίτηση αναθεώρησης ζητώντας την εξαφάνιση ή την μεταρρύθμιση της 345/2021 απόφασης της ΡΑΕ, καθώς η εκτίμηση της νομικής υπηρεσίας είναι ότι συντρέχουν βάσιμοι νομικοί λόγοι, οι οποίοι δύνανται να ανατρέψουν την απόφαση της ΡΑΕ. Ως εκ τούτου η Διοίκηση του Ομίλου ΑΔΜΗΕ Α.Ε. εκτιμά ότι είναι περισσότερο πιθανό να υπάρξει θετική έκβαση στην υπόθεση αυτή και για το λόγο αυτό δεν σχημάτισε πρόβλεψη στις Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις».
Αυτό ίσως είναι το έλασσον καθώς η κατάσταση στην Πελοπόννησο έχει χρονίσει και ο ΑΔΜΗΕ από το 2020 αναφέρει ότι «Τα έργα του Δυτικού Διαδρόμου έχουν ολοκληρωθεί και απομένει ένα μικρό τμήμα της εναέριας γραμμής (2 πυλώνες) λόγω εμπλοκής με γειτονικό μοναστήρι». Στις τελευταίες οικονομικές του καταστάσεις δεν παρέχει καμία πληροφορία και κανένας δεν έχει ασχοληθεί με το γεγονός ότι το σύστημα στην Πελοπόννησο είναι στον αέρα με την επιλογή του ΑΔΜΗΕ να βρίσκεται σε μακροχρόνια δικαστική αντιπαράθεση με τις Μοναχές από τους Αγίους Θεοδώρους Αροανίας με ανυπολόγιστο κόστος στην εθνική οικονομία και την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος της Πελοποννήσου.
Αλληλογραφία με ΡΑΕ
Αξίζει να σημειωθεί ότι στα τέλη του 2020 ο ΑΔΜΗΕ σε αλληλογραφία με την ΡΑΕ είχε αναφέρει πως «λόγω των αντικειμενικών συνθηκών θεωρείται δεδομένη η τροποποίηση του χρονοδιαγράμματος σε ότι αφορά το συγκεκριμένο έργο, με την περάτωσή του να μετατίθεται στα μέσα του 2021, εφόσον προχωρήσει η εγκατάσταση των δύο αυτών τελευταίων πυλώνων ή σε μεταγενέστερο χρόνο εφόσον απαιτηθεί επανασχεδιασμός και νέα αδειοδότηση του έργου».
Επίσης όπως αναφέρεται στην ετήσια έκθεση 2020 της ΡΑΕ «Σημειώνεται ότι εντός του αναθεωρημένου ΔΠΑ 2021-2030, ο ΑΔΜΗΕ αναφέρει τα κάτωθι σχετικά με την εκκρεμότητα της εγκατάστασης δύο πυλώνων στη Γ.Μ 400 kV ΚΥΤ Μεγαλόπολης – Σύστημα (Γ.Μ ΚΥΤ Διστόμου – ΚΥΤ Αχελώου), η οποία έχει επιφέρει την καθυστέρηση ολοκλήρωσης του συνολικού έργου, και την επεξεργασία εναλλακτικών λύσεων: : «…Τελευταία εξέλιξη αποτελεί η από 04.03.21 απόφαση του πρωτοδικείου Καλαβρύτων με την οποία επήλθε παύση των εργασιών για την διέλευση των δύο πυλώνων της Γ.Μ. 400 kV μετά τα ασφαλιστικά μέτρα που είχε καταθέσει η μοναστική κοινότητα. Σε συνέχεια της εξέλιξης αυτής ο ΑΔΜΗΕ διερευνά την υλοποίηση παραλλαγής της αρχικής αδειοδοτημένης όδευσης. Σε αντίθεση με τις εμφανιζόμενες ως εναλλακτικές λύσεις που προτάθηκαν από την πλευρά της Ιεράς Μονής και οι οποίες αποδείχθηκαν μη εφικτές, οι υπηρεσίες του ΑΔΜΗΕ προχώρησαν στην αναζήτηση μίας εναλλακτικής όδευσης που να είναι τεχνικά εφικτή, βασιζόμενες ακριβώς στα προβλεπόμενα βήματα εκπόνησης μίας κανονικής μελέτης.
Η διαδικασία αυτή οδήγησε στον καθορισμό μίας παραλλαγής της όδευσης της γραμμής, για την υλοποίηση της οποίας θα απαιτηθεί η αποξήλωση κάποιων από τους πυλώνες που έχουν εγκατασταθεί και η κατασκευή περισσότερων πυλώνων από εκείνους που προβλεπόταν να εγκατασταθούν με τη σημερινή όδευση. Ο συνολικός εκτιμώμενος χρόνος που θα απαιτηθεί για την υλοποίηση αυτής της παραλλαγής θα είναι κατ’ ελάχιστον της τάξης των 20 μηνών, υπό την προϋπόθεση της έγκαιρης ανταπόκρισης των εγκριτικών και αδειοδοτικών οργάνων (Δασαρχείο Καλαβρύτων, Δ/νση Δασών Αχαΐας, Δ/νση Συντονισμού της Αποκεντρωμένης, αρχαιολογικές υπηρεσίες, Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων του ΥΠΕΝ) και της αποφυγής της διαδικασίας απαλλοτριώσεων μέσω της σύναψης συμφωνητικού με τους ιδιοκτήτες των εμπλεκόμενων εκτάσεων. Το χρονοδιάγραμμα θα αναπροσαρμόζεται σε συνάρτηση με την εξέλιξη των σχετικών διαδικασιών.».
Αβεβαιότητα
Σε συνέχεια των ανωτέρω αναφερόμενων εντός του ΔΠΑ, παρατηρείται το γεγονός της μη ωρίμανσης της διερεύνησης ως προς την εναλλακτική όδευση, μολονότι, αφενός οι έντονες αντιδράσεις της Μονής των Αγίων Θεοδώρων ως προς την τοποθέτηση των δύο πυλώνων ήταν γνωστές εξαρχής στον ΑΔΜΗΕ, αφετέρου η από 4.3.2021 Απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Καλαβρύτων (κατά τη διαδικασία των Ασφαλιστικών Μέτρων) αποδέχθηκε το αίτημα της Μονής απαγορεύοντας τη συνέχιση των εργασιών του ΑΔΜΗΕ. Περαιτέρω, ο Διαχειριστής δεν τεκμηριώνει επαρκώς τους λόγους απόρριψης των εναλλακτικών λύσεων που προτάθηκαν από τη Μονή.
Ως εκ τούτου, λαμβάνοντας υπόψη την ισχύουσα δικαστική αναστολή και τη μη επεξεργασία και προώθηση αξιόπιστου εναλλακτικού πλάνου, παραμένει ακόμη σε πλήρη αβεβαιότητα ο χρόνος ολοκλήρωσης μίας υποδομής που έχει κρίσιμη σημασία για την ασφάλεια του Συστήματος, την άρση του κορεσμού της Πελοποννήσου και τη μεγαλύτερη απορρόφηση της πράσινης ενέργειας, καθώς και την αποφυγή συμφορήσεων που επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης. Βάσει των ανωτέρω, τονίζεται ότι η αναπροσαρμογή του χρονοδιαγράμματος θα πραγματοποιείται με γνώμονα την εύθετη υλοποίηση του έργου και σύμφωνα με τις υποδείξεις τα Αρχής. Στο πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής οφείλει να ενημερώσει την Αρχή ως προς τις ενέργειες που πρόκειται να αναλάβει άμεσα για την ολοκλήρωση του Δυτικού Διαδρόμου, καθώς και να υποβάλει ένα τεκμηριωμένο σχέδιο δράσης για την άρση των αιτιών της καθυστέρησης του έργου και τη δημιουργία συνθηκών τήρησης του νέου προτεινόμενου χρονοδιαγράμματος».
Πάντως μέχρι στιγμής η ορατότητα είναι μηδενική με τον ΑΔΜΗΕ να έχει επιδοθεί σε μακροχρόνια αντιπαράθεση με το μοναστήρι γεγονός που κοστίζει τεράστια ποσά στην εθνική οικονομία και έχει δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα στους επενδυτές ΑΠΕ της Πελοποννήσου αλλά και εύφορο έδαφος για κερδοσκοπία μεγάλων παραγωγών.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Οι δύο πυλώνες του ΑΔΜΗΕ που κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ στην εθνική οικονομία - Οι ευθύνες και η ασαφής πληροφόρηση
Ο ΑΔΜΗΕ παρέχει πληροφορίες με το σταγονόμετρο οι οποίες μάλιστα παρουσιάζουν ασάφεια ενώ υπενθυμίζεται ότι με την απόφαση 345 της ΡΑΕ επιβλήθηκε κύρωση στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με τη μορφή προστίμου ποσού 5 εκ. ευρώ
Σχόλια αναγνωστών