Η εκτίμηση του κόστους
Το σχέδιο REPowerEU της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιδιώκει να μειώσει την εξάρτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα και να επιταχύνει τη μετάβαση από τις πηγές ενέργειας με βάση τον άνθρακα.
Η εκτίμηση κόστους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ωστόσο, ενδέχεται να υπολείπεται καθώς η ανάλυση της Rystad Energy υποδηλώνει ότι το σχέδιο θα απαιτήσει τουλάχιστον 1 τρισεκατομμύριο ευρώ σε επενδύσεις για την επίτευξη του βασικού στόχου της αύξησης της παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας από 40% σε 45% του συνολικού ενεργειακού εφοδιασμού έως το 2030.
Απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις
θα απαιτηθούν επενδύσεις για την επίτευξη στόχων, συμπεριλαμβανομένων των βελτιώσεων στο δίκτυο μεταφοράς ενέργειας και την μπαταριών αποθήκευσης για να εξασφαλιστεί σταθερός ενέργειας, καθώς ολόκληρο το ευρωπαϊκό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να αναδιαρθρωθεί.
Η ηλιακή ενέργεια. Ενώ το σχέδιο ορίζει διαφορετικές οπτικές γωνίες για την αντιμετώπιση της τρέχουσας κρίσης, η πιο λεπτομερής ενότητα περιγράφει τον οδικό χάρτη για τα ηλιακά φωτοβολταϊκά.
Η στρατηγική στοχεύει να φέρει 320 γιγαβάτ (GW) ηλιακών φωτοβολταϊκών ηλεκτρονικά μέχρι το 2025 και σχεδόν 600 GW έως το 2030, με στόχο να εκτοπίσει 9 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (Bcm) ζήτησης φυσικού αερίου.
Η Ευρώπη έχει επί του παρόντος περίπου 189 GW εγκατεστημένης ηλιακής φωτοβολταϊκής ισχύος, που σημαίνει ότι πρέπει να εγκατασταθούν 131 GW μέχρι τα μέσα της δεκαετίας, ή ισοδύναμο με 44 GW ετησίως.
Αυτό θα σήμαινε σχεδόν διπλασιασμό του ρυθμού εγκατάστασης, που ήταν 24 GW το 2021 και αναμένεται να είναι 29 GW φέτος.
Για να φτάσουμε στο στόχο των 600 GW έως το 2030, θα πρέπει να εγκατασταθούν περίπου 56 GW νέας ηλιακής φωτοβολταϊκής ισχύος κατά την επόμενη πενταετία.
Υποθέτοντας ένα μέσο κόστος για ηλιακά φωτοβολταϊκά 1,1 εκατ. ευρώ ανά μεγαβάτ (MW) εγκατεστημένης ισχύος, η εγκατάσταση 411 GW από τώρα έως το 2030 θα αντιπροσώπευε μια επένδυση 452 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Αιολική ενέργεια. Η επίτευξη του 45% του εφοδιασμού με ΑΠΕ έως το 2030 απαιτεί επιπλέον σημαντικές επενδύσεις στην αιολική δυναμικότητα – για τις οποίες το σχέδιο δεν έχει πολλές λεπτομέρειες.
Οι εκτιμήσεις της Rystad Energy υποδηλώνουν ότι άλλα 450-490 GW αιολικής ισχύος θα πρέπει να εγκατασταθούν έως το 2030 προκειμένο να επιτευχθεί ο στόχος του 45% του εφοδιασμού με ΑΠΕ, απαιτώντας επιπλέον επενδύσεις 820 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Επενδύσεις και δημιουργική ασάφεια
Μια τέτοια μετάβαση θα απαιτήσει τεράστιες επενδύσεις, αλλά μέχρι στιγμής η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν ασαφής σχετικά με τα συνολικά ποσά που διατέθηκαν για την επίτευξη των στόχων της.
Πρόσφατες ανακοινώσεις και ανακοινώσεις αναφέρουν ότι 225 δισ. ευρώ είναι ήδη διαθέσιμα σε δάνεια και ότι μπορεί να χρειαστούν πρόσθετες επενδύσεις 300 δισ. ευρώ έως το 2030.
Υποδομές
Ανεξάρτητα από το συνολικό ποσό που διατίθεται για νέες εγκαταστάσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, απουσιάζει ... ηχηρά ο υπολογισμός για τις πρόσθετες επενδύσεις που απαιτούνται στη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας, την αποθήκευση, την υποδομή φυσικού αερίου και την παραγωγή υδρογόνου.
Επιπλέον, μια τόσο μεγάλη ζήτηση για νέα χωρητικότητα θα ασκήσει πρόσθετη πίεση στην αλυσίδα εφοδιασμού για την κατασκευή ηλιακών πάνελ και ανεμογεννητριών και θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση του κόστους για αυτές τις τεχνολογίες.
Πολεμικός σχεδιασμός…
«Το σχέδιο REPowerEU εμφανίζεται υπέρμετρα φιλόδοξο.
Οι εταιρείες ενέργειας και οι αγορές ενέργειας θα αναζητήσουν λεπτομέρειες για επενδύσεις και υποδομές.
Ενώ οι στόχοι είναι επιτεύξιμοι, θα απαιτηθεί σχεδιασμός που μοιάζει με εποχή πολέμου όσον αφορά τα επίπεδα επενδύσεων, κατασκευών και παραγωγής για να επιτευχθούν οι στόχοι μέχρι το 2030», σημειώνει ο Carlos Torres Diaz, επικεφαλής του τμήματος ερευνών για τον κλάδο της ενέργειας στη Rystad Energy.
Ο «χάρτης» των στόχων
Η ΕΕ έχει προσδιορίσει έξι βασικούς τομείς για την επίτευξη των στόχων REPowerEU:
«Έξυπνες επενδύσεις»
Αντιμετώπιση της αργής και περίπλοκης διαδικασίας αδειοδότησης για μεγάλα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
Εξοικονόμηση ενέργειας
Αύξηση των δεσμευτικών στόχων ενεργειακής απόδοσης από 9% σε 13%
Μείωση στη ζήτηση φυσικού αερίου και πετρελαίου κατά 5% μέσω αλλαγών συμπεριφοράς
Διαφοροποίηση των προμηθειών ορυκτών καυσίμων
Ανάπτυξη ενός μηχανισμού κοινής αγοράς για τη διαπραγμάτευση αγορών φυσικού αερίου
Ανάπτυξη μεγάλων διαδρόμων υδρογόνου στη Μεσόγειο και τη Βόρεια Θάλασσα
Επιτάχυνση της διάθεσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
Αύξηση του στόχου για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από 40% σε 45% του συνολικού ενεργειακού εφοδιασμού έως το 2030
Διπλασιασμός ηλιακής ισχύος έως το 2025 και φθάνοντας τα 600 GW εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030
Διπλασιασμό ρυθμού ανάπτυξης των αντλιών θερμότητας
Κατάργηση της γραφειοκρατίας για την αδειοδότηση έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
Παραγωγή 10 εκατομμύρια τόνους «πράσινου» υδρογόνου και εισάγουν επιπλέον 10 εκατομμύρια τόνους έως το 2030
Μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων στη βιομηχανία και τις μεταφορές
Μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου από τον βιομηχανικό τομέα κατά 35 Bcm επιπλέον έως το 2030 με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου, βιοαερίου και βιομεθανίου
Ταχείες διαδικασίες αδειοδότησης
Η REPowerEU αναγνώρισε την ανάγκη αντιμετώπισης των σημείων συμφόρησης στη διαδικασία αδειοδότησης.
Επί του παρόντος, η άδεια αιολικής ενέργειας μπορεί να διαρκέσει έως και εννέα χρόνια.
Για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, η Επιτροπή υπέβαλε μια νέα νομοθετική πρόταση για τις άδειες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που βασίζεται σε τρία πράγματα:
- Θα δηλώσει ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας τεκμαίρεται ότι αφορούν το «υπέρτατο δημόσιο συμφέρον».
Αυτό θα διασφάλιζε ότι τα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα τεθούν σε προτεραιότητα, ειδικά στο τρέχον σενάριο και έως ότου επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα.
Περιοχές «go-to».
Η πρόταση προτρέπει επίσης τα κράτη να δημιουργήσουν τις λεγόμενες περιοχές «go-to».
Αυτοί οι τομείς πρέπει να καθοριστούν μετά από περιβαλλοντική αξιολόγηση (με τη δήλωση ότι τα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας δεν αποτελούν άμεση απειλή για το περιβάλλον).
Τα έργα σε αυτούς τους τομείς θα πρέπει να αδειοδοτούνται εντός ενός έτους.
Η Επιτροπή σχεδιάζει επίσης να διατηρήσει τις υφιστάμενες προθεσμίες αδειοδότησης (δηλαδή δύο έτη) για τα κανονικά νέα έργα και ένα έτος για τα έργα που ανανεώνονται.
Η επιτάχυνση της διαδικασίας αδειοδότησης είναι ζωτικής σημασίας για να μπορέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση να επιτύχει τους φιλόδοξους στόχους της, επισημαινεται.
Σχόλια αναγνωστών