Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Ενεργειακό «μαρκάρισμα» από Γερμανία και Ισπανία στη Γαλλία - Στο επίκεντρο ο αγωγός Midcat

Ενεργειακό «μαρκάρισμα» από Γερμανία και Ισπανία στη Γαλλία - Στο επίκεντρο ο αγωγός Midcat
Η Γαλλία καθυστερεί την κατασκευή του αγωγού MidCat, οδηγώντας σε ένα κυνήγι εναλλακτικών διαδρομών.

Η Γερμανία, η Ισπανία και η Πορτογαλία έχουν εγκλωβιστεί σε ενεργειακή διαμάχη με το Παρίσι για έναν αγωγό φυσικού αερίου από την Ιβηρική Χερσόνησο στη Βόρεια Ευρώπη και απειλούν να παρακάμψουν τη Γαλλία εάν συνεχίσει να αντιτίθεται στο σχέδιο αναφορικά με τον αγωγό Μidcat.

Οι τρεις χώρες είναι ολοένα και πιο απογοητευμένες με την αντίσταση του Γάλλου προέδρου Ε.Μacron να ολοκληρώσει τον αγωγό MidCat των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ. 

O στόχος

Ο στόχος θα είναι η μεταφορά φυσικού αερίου που φτάνει με αγωγούς από τη Βόρεια Αφρική, καθώς και οκτώ τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ισπανία και την Πορτογαλία, μέσω των Πυρηναίων στη Γαλλία και στη συνέχεια στη Γερμανία.
Μακροπρόθεσμα, οι ιβηρικές χώρες σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν τον αγωγό για να πουλήσουν τη δική τους παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Βόρεια Ευρώπη.
Η ισπανική και η γερμανική κυβέρνηση αναμένεται να ξεκινήσουν διαβουλεύσεις στην ισπανική πόλη A Coruña στις 5 Οκτωβρίου. 
Οι δύο κυβερνήσεις επανέλαβαν την υποστήριξή τους για το έργο στα τέλη του περασμένου μήνα.
«Βλέπουμε τον αγωγό MidCat ως λύση για την προμήθεια τόσο φυσικού αερίου όσο και στο μέλλον υδρογόνου», δήλωσε στο POLITICO ο Ισπανός υπουργός Εξωτερικών José Manuel Albares, προσθέτοντας: «Θα έχουμε ισπανογερμανικές κυβερνητικές διαβουλεύσεις τον Οκτώβριο, όπου θέλουμε επίσης να συνεχίσει να υποστηρίζει αυτόν τον αγωγό και τις διασυνδέσεις».

Η Γαλλία δεν υποχωρεί

Η Γαλλία δεν υποχωρεί και δεν επιθυμεί να αναβιώσει ένα έργο που εγκαταλείφθηκε το 2019.
Ο Macron επεσήμανε πρόσφατα, ότι οι υπάρχοντες αγωγοί που συνδέουν τη Γαλλία και την Ισπανία χρησιμοποιούνται μόνο στο 55% της χωρητικότητας, υποστηρίζοντας, ότι δεν υπάρχει ανάγκη για άλλη σύνδεση.

Η ιδέα ότι ο MidCat μπορεί να λύσει τα προβλήματα ενεργειακού εφοδιασμού της ηπείρου είναι "ψευδής, στην πραγματικότητα ψευδής", δήλωσε ο Γάλλος πρόεδρος νωρίτερα αυτό το μήνα.

Και Η Ε.Ε δύσπιστη

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι επίσης δύσπιστη, καθώς ν
ωρίτερα αυτό το μήνα, ο Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς  Τ.Βreton 
δήλωσε : «Δεν είναι σαφές εάν ένα τέτοιο σχέδιο θα είχε νόημα από οικονομική άποψη».


Η υποστηρικτές του έργου

Όμως, η Γερμανία, η Πορτογαλία και η Ισπανία υποστηρίζουν, ότι ο οπλισμός από τη Ρωσία των παραδόσεων φυσικού αερίου της στην ΕΕ - η οποία οδήγησε τις αποστολές φυσικού αερίου στη Γερμανία να πέφτουν σχεδόν στο μηδεν - αλλάζει τον υπολογισμό.

«Υπάρχει μεγάλη πίεση για την οριστικοποίηση του MidCat, διότι εάν η Γαλλία συμφωνούσε να ολοκληρώσει τα έργα από την πλευρά της, ο αγωγός θα μπορούσε να λειτουργήσει σε οκτώ έως εννέα μήνες, πράγμα που σημαίνει ότι θα μας βοηθούσε ήδη από το επόμενο έτος», δήλωσε ο Anton Hofreiter, βουλευτής της Γερμανίας. Πράσινοι και πρόεδρος της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Bundestag. «Είναι σημαντικό τα πράγματα να κινηθούν γρήγορα τώρα».

Αέριο σε υδρογόνο

Ο γερμανός καγκελάριος Ο Olaf Scholz έθεσε το θέμα σε συνομιλία με τον Μακρόν νωρίτερα αυτό το μήνα, αλλά ο Γάλλος πρόεδρος διατήρησε την αντίθεσή του, τόσο για οικονομικούς όσο και για περιβαλλοντικούς λόγους.

Αυτό εξοργίζει αξιωματούχους στο Βερολίνο, τη Μαδρίτη και τη Λισαβόνα, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η χρήση του αγωγού για φυσικό αέριο είναι μόνο μια βραχυπρόθεσμη λύση:
Μακροπρόθεσμα υποστηρίζουν, ότι θα χρειαζόταν ο αγωγός για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου, το οποίο υποτίθεται, ότι θα αντικαταστήσει φυσικό αέριο και πετρέλαιο καθώς το μπλοκ στοχεύει να γίνει κλιματικά ουδέτερο μέχρι τα μέσα του αιώνα. 
Η Ισπανία και η Πορτογαλία λένε ότι η άφθονη αιολική και ηλιακή τους ενέργεια είναι ιδανική για την παραγωγή καθαρού καυσίμου σε ανταγωνιστική τιμή.

«Έχουμε πολύ καλές φυσικές συνθήκες για να παράγουμε φθηνό πράσινο υδρογόνο και εκμεταλλευόμενοι τη μεγαλύτερη ηλιακή έκθεση σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση», δήλωσε στο POLITICO ο υπουργός Εξωτερικών Υποθέσεων της Πορτογαλίας Tiago Antunes. Πρόσθεσε ότι «ένα μεγάλο κομμάτι» των χρημάτων που λαμβάνουν η Μαδρίτη και η Λισαβόνα από την ΕΕ στο πλαίσιο του ταμείου ανθεκτικότητας και ανάκαμψης του κορωνοϊού «κατευθύνεται σε τεχνολογίες παραγωγής πράσινου υδρογόνου».

Το Βερολίνο συμμερίζεται αυτή την άποψη: «Ένας αγωγός από την Πορτογαλία και την Ισπανία προς την Κεντρική Ευρώπη θα ενίσχυε την ασφάλεια του εφοδιασμού μας μακροπρόθεσμα, ειδικά ενόψει μιας πράσινης ευρωπαϊκής οικονομίας υδρογόνου», δήλωσε εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομίας.

Ωστόσο, η Γαλλία έχει ανταγωνιστικά ενεργειακά σχέδια.

Βραχυπρόθεσμα, το Παρίσι θέλει να πουλήσει αέριο από τους τέσσερις τερματικούς σταθμούς LNG στη Γερμανία, αντί να είναι απλώς μια χώρα διέλευσης για το φυσικό αέριο από το νότο, δήλωσαν αξιωματούχοι της ΕΕ και της Γαλλίας.

Μακροπρόθεσμα, η Γαλλία ελπίζει να πουλήσει υδρογόνο που παράγεται με πυρηνική ενέργεια, δήλωσε στο POLITICO ανώτερος Γάλλος αξιωματούχος. Οι επικριτές λένε ότι εάν το MidCat δεν κατασκευαστεί, τότε η Γαλλία ουσιαστικά αποκλείει τον ανταγωνισμό από την Ιβηρική Χερσόνησο.

Εναλλακτικές διαδρομές

Η αντιπολίτευση της Γαλλίας προσπαθεί να βρει εναλλακτική οδό.

Κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης στα τέλη Αυγούστου, ο Scholz και ο Ισπανός πρωθυπουργός Pedro Sánchez συζήτησαν σχέδια για την κατασκευή ενός υποθαλάσσιου αγωγού από τη Βαρκελώνη στο Λιβόρνο στην Ιταλία, από όπου το αέριο και το πράσινο υδρογόνο θα μπορούσαν να ρέουν βόρεια. 
Το υπουργείο Ενέργειας της Ισπανίας είπε, ότι και οι δύο πλευρές μελετούν επί του παρόντος τη σκοπιμότητα ενός τέτοιου έργου.

«Μια άλλη πιθανότητα είναι μια διαδρομή μέσω Ιταλίας», είπε ο Albares.

Ωστόσο, Ιταλοί αξιωματούχοι έχουν εκφράσει αμφιβολίες για την ιδέα του αγωγού της Μεσογείου.
 
"Η θάλασσα εκεί έχει βάθος πάνω από 1.000 μέτρα. Δεν υπάρχουν μεγάλα προηγούμενα υποθαλάσσιων αγωγών που να είναι σχεδιασμένοι για αυτά τα βάθη", 
δήλωσε στους δημοσιογράφους νωρίτερα αυτό το μήνα ο Roberto Cingolani, απερχόμενος υπουργός οικολογικής μετάβασης της Ιταλίας.
Οι εθνικές εκλογές στην Ιταλία αυτή την Κυριακή, οι οποίες ευρέως αναμένεται να φέρουν στην εξουσία μια δεξιά (και ενδεχομένως πιο φιλική προς τη Ρωσία) κυβέρνηση, δημιουργούν περαιτέρω αβεβαιότητα σχετικά με το έργο του αγωγού.
Αυτό κάνει αξιωματούχους στο Βερολίνο να προτείνουν ένα άλλο σχέδιο - έναν υποθαλάσσιο αγωγό που θα εκτείνεται από τη βόρεια Ισπανία στο Βέλγιο. Αν και η διαδρομή είναι μεγάλη, η θάλασσα δεν είναι πολύ βαθιά. 
Ένας αξιωματούχος στο Βερολίνο υποστήριξε ότι το κόστος για την κατασκευή υποθαλάσσιων αγωγών μεγάλων αποστάσεων ήταν διαχειρίσιμο.
Ωστόσο, αξιωματούχοι στην Ισπανία και το Βέλγιο δήλωσαν, ότι κανένα τέτοιο σχέδιο δεν είχε ακόμη εξεταστεί επίσημα και εξέφρασε αμφιβολίες για το πόσο ρεαλιστικό ήταν το έργο.

www.bankingnews.gr

 

 

 

 

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης