σύμβολα :
ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΔΜΗΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ
H υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος θα αυξήσει τον ηλεκτρικό χώρο στα δίκτυα ηλεκτρισμού στα 27-29 GW έως το τέλος της δεκαετίας
Επενδύσεις που θα φτάσουν τα 5,7 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 10ετίας, με στρατηγική προτεραιότητα την ενίσχυση των διεθνών διασυνδέσεων και των εγχώριων υποδομών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας προβλέπονται στο επικαιροποιημένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) 2024-2033 του ΑΔΜΗΕ που υποβλήθηκε στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων σε συνέχεια της ολοκλήρωσης της δημόσιας διαβούλευσης του προκαταρκτικού σχεδίου.
Στο επικαιροποιημένο ΔΠΑ εντάσσονται επίσης και νέα έργα που προωθούν την ενίσχυση του Συστήματος Μεταφοράς στη Δυτική και τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και την ασφαλή μεταφορά ενέργειας και την κάλυψη των φορτίων των Ιόνιων Νησιών.
Όπως επισημαίνει ο ΑΔΜΗΕ, η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος θα αυξήσει τον ηλεκτρικό χώρο στα δίκτυα ηλεκτρισμού στα 27-29 GW έως το τέλος της δεκαετίας, συμβάλλοντας, ουσιαστικά, στη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό μείγμα και στην εξαγωγή της περίσσειας της παραγόμενης «πράσινης» ενέργειας προς την Κεντρική Ευρώπη. Η μεταφορική ικανότητα των διεθνών διασυνδέσεων προβλέπεται να αυξηθεί από 6,7 GW περίπου σήμερα στα 10,2 GW στο τέλος της δεκαετίας. Με την ολοκλήρωση και της δεύτερης ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας (που τέθηκε σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2023), το ηλεκτρικό Σύστημα της Ελλάδας θα πληροί τον στόχο της διασυνδεσιμότητας 15% που έχει θέσει η ΕΕ πριν από το 2025, δηλαδή πολύ νωρίτερα από το έτος στόχο που είναι το 2030.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης, δήλωσε: «Η ενίσχυση των διεθνών διασυνδέσεων, που εμπεριέχει η επικαιροποίηση του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, είναι εξαιρετικά σημαντική για την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος, τις τιμές που θα απολαμβάνει ο καταναλωτής και την στρατηγική προτεραιότητα της Ελλάδας να εξελιχθεί από εισαγωγέα ενέργειας σε χώρα εξαγωγική, με την αξιοποίηση του πολύ μεγάλου δυναμικού που διαθέτει σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας».
Ο πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, τόνισε: «Ο ΑΔΜΗΕ ενισχύει διαρκώς τις διεθνείς διασυνδέσεις και δημιουργεί ακόμη πιο ισχυρές ηλεκτρικές υποδομές σε κάθε γωνιά της χώρας. Ο Διαχειριστής εξακολουθεί να διατηρεί σταθερό βηματισμό στα μεγάλα και απαιτητικά έργα του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης που θα υπερδιπλασιάσουν την αξία του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς μέχρι το 2030. Και δρομολογεί νέα έργα, όπως η "ηλεκτρική λεωφόρος" Ελλάδας-Γερμανίας Green Aegean Interconnector και η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας που υπηρετούν τον εθνικό στόχο να καταστεί η Ελλάδα εξαγωγέας πράσινης ενέργειας και τον ευρωπαϊκό στόχο για εξεύρεση νέων ενεργειακών πηγών».
Τα έργα
Τα κυριότερα νέα έργα στο ΔΠΑ 2023-2034 είναι τα εξής:
Η νέα διασύνδεση θα είναι συνεχούς ρεύματος, με υπερσύγχρονη τεχνολογία μετατροπέων πηγής τάσης (Voltage SourceConverters - VSC). Το υποβρύχιο μήκος της διαδρομής υπολογίζεται σε 220 χλμ. και σε 55 χλμ. το μήκος της όδευσης των υπογείων τμημάτων σε Ελλάδα και Ιταλία. Η διασύνδεση θα καταλήγει σε ένα νέο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ), που προβλέπεται να κατασκευάσει ο ΑΔΜΗΕ στη Θεσπρωτία, το οποίο θα εξυπηρετεί επίσης τη νέα διεθνή διασύνδεση με την Αλβανία. Το project αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2031. Σημειώνεται ότι πριν από λίγες ημέρες ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς της Ιταλίας TERNA ανακοίνωσε την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης για το έργο.
Όσον αφορά στις διεθνείς διασυνδέσεις, σημειώνεται ότι το ΔΠΑ 2024-2033 περιλαμβάνει τη διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ (για την οποία ο ΑΔΜΗΕ ανέλαβε πρόσφατα τον ρόλο του φορέα υλοποίησης), καθώς και τη διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου, (στο πλαίσιο της οποίας έχει προταθεί το έργο GREGY από τον φορέα υλοποίησης ELICA για ένταξη στη λίστα των έργων PCI και για το οποίο τόσο ο ΑΔΜΗΕ όσο και η ΡΑΑΕΥ έχουν δηλώσει τη στήριξή τους).
Στο επικαιροποιημένο ΔΠΑ εντάσσονται επίσης και νέα έργα που προωθούν την ενίσχυση του Συστήματος Μεταφοράς στη Δυτική και τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και την ασφαλή μεταφορά ενέργειας και την κάλυψη των φορτίων των Ιόνιων Νησιών.
Όπως επισημαίνει ο ΑΔΜΗΕ, η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος θα αυξήσει τον ηλεκτρικό χώρο στα δίκτυα ηλεκτρισμού στα 27-29 GW έως το τέλος της δεκαετίας, συμβάλλοντας, ουσιαστικά, στη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό μείγμα και στην εξαγωγή της περίσσειας της παραγόμενης «πράσινης» ενέργειας προς την Κεντρική Ευρώπη. Η μεταφορική ικανότητα των διεθνών διασυνδέσεων προβλέπεται να αυξηθεί από 6,7 GW περίπου σήμερα στα 10,2 GW στο τέλος της δεκαετίας. Με την ολοκλήρωση και της δεύτερης ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας (που τέθηκε σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2023), το ηλεκτρικό Σύστημα της Ελλάδας θα πληροί τον στόχο της διασυνδεσιμότητας 15% που έχει θέσει η ΕΕ πριν από το 2025, δηλαδή πολύ νωρίτερα από το έτος στόχο που είναι το 2030.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης, δήλωσε: «Η ενίσχυση των διεθνών διασυνδέσεων, που εμπεριέχει η επικαιροποίηση του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, είναι εξαιρετικά σημαντική για την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος, τις τιμές που θα απολαμβάνει ο καταναλωτής και την στρατηγική προτεραιότητα της Ελλάδας να εξελιχθεί από εισαγωγέα ενέργειας σε χώρα εξαγωγική, με την αξιοποίηση του πολύ μεγάλου δυναμικού που διαθέτει σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας».
Ο πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, τόνισε: «Ο ΑΔΜΗΕ ενισχύει διαρκώς τις διεθνείς διασυνδέσεις και δημιουργεί ακόμη πιο ισχυρές ηλεκτρικές υποδομές σε κάθε γωνιά της χώρας. Ο Διαχειριστής εξακολουθεί να διατηρεί σταθερό βηματισμό στα μεγάλα και απαιτητικά έργα του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης που θα υπερδιπλασιάσουν την αξία του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς μέχρι το 2030. Και δρομολογεί νέα έργα, όπως η "ηλεκτρική λεωφόρος" Ελλάδας-Γερμανίας Green Aegean Interconnector και η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας που υπηρετούν τον εθνικό στόχο να καταστεί η Ελλάδα εξαγωγέας πράσινης ενέργειας και τον ευρωπαϊκό στόχο για εξεύρεση νέων ενεργειακών πηγών».
Τα έργα
Τα κυριότερα νέα έργα στο ΔΠΑ 2023-2034 είναι τα εξής:
- Ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας (GRITA 2)
Η νέα διασύνδεση θα είναι συνεχούς ρεύματος, με υπερσύγχρονη τεχνολογία μετατροπέων πηγής τάσης (Voltage SourceConverters - VSC). Το υποβρύχιο μήκος της διαδρομής υπολογίζεται σε 220 χλμ. και σε 55 χλμ. το μήκος της όδευσης των υπογείων τμημάτων σε Ελλάδα και Ιταλία. Η διασύνδεση θα καταλήγει σε ένα νέο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ), που προβλέπεται να κατασκευάσει ο ΑΔΜΗΕ στη Θεσπρωτία, το οποίο θα εξυπηρετεί επίσης τη νέα διεθνή διασύνδεση με την Αλβανία. Το project αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2031. Σημειώνεται ότι πριν από λίγες ημέρες ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς της Ιταλίας TERNA ανακοίνωσε την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης για το έργο.
- Ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αλβανίας
Όσον αφορά στις διεθνείς διασυνδέσεις, σημειώνεται ότι το ΔΠΑ 2024-2033 περιλαμβάνει τη διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ (για την οποία ο ΑΔΜΗΕ ανέλαβε πρόσφατα τον ρόλο του φορέα υλοποίησης), καθώς και τη διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου, (στο πλαίσιο της οποίας έχει προταθεί το έργο GREGY από τον φορέα υλοποίησης ELICA για ένταξη στη λίστα των έργων PCI και για το οποίο τόσο ο ΑΔΜΗΕ όσο και η ΡΑΑΕΥ έχουν δηλώσει τη στήριξή τους).
- Νέα έργα μεταφοράς στη Δυτική και τη Βόρεια Ελλάδα
- Ιόνια Νησιά
- Επίσης, στο νέο 10ετές πρόγραμμα περιλαμβάνονται έργα επέκτασης των σημείων σύνδεσης του Συστήματος Μεταφοράς με το Δίκτυο Διανομής, με την κατασκευή νέων Υποσταθμών στην Κεφαλονιά (Κεφαλονιά ΙΙ), την Κέρκυρα (Σιδάρι), τη βιομηχανική περιοχή Θεσσαλονίκης (Σίνδος ΙΙ) και τη Δράμα (Προσοτσάνη). Επιπλέον, περιλαμβάνεται σχεδιασμός για την κατασκευή Υποσταθμού στην Αίγινα, καθώς και για την εγκατάσταση εξοπλισμού 150 kV σε Υποσταθμούς και ΚΥΤ ανά την Ελλάδα που θα επιτρέψουν τη σύνδεση νέων μετασχηματιστών Υψηλής/Μέσης Τάσης. Τα παραπάνω έργα έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης από το 2027 έως το 2030.
Σχόλια αναγνωστών