Ο αγωγός Sudzha εισέρχεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση στα σύνορα Ουκρανίας - Σλοβακίας, στη συνέχεια διακλαδίζεται και στέλνει φυσικό αέριο σε εταιρείες κοινής ωφελείας στην Αυστρία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία
Μία από τις πλέον παράδοξες πτυχές της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία είναι ότι ακόμη και μετά από 2,5 χρόνια από την έναρξη της στρατιωτικής επιχείρησης και επαναλαμβανόμενους γύρους σκληρών κυρώσεων, το ρωσικό φυσικό αέριο συνεχίζει να ρέει κανονικά μέσω του δικτύου αγωγών της Ουκρανίας προς πελάτες στην Ευρώπη, σύμφωνα με δημοσίευμα του ΑP την Πέμπτη 15 Αυγούστου 2024.
Και εδώ η δυτική προπαγάνδα μέσα από ένα αντιρωσικό μένος έχει κάνει τα πάντα για να… εξαφανίσει το προφανές!
Αυτό δεν έχει αλλάξει παρά το γεγονός ότι η Ουκρανία έχει προφανώς τον έλεγχο ενός σταθμού μέτρησης φυσικού αερίου κοντά στη ρωσική πόλη Sudzha ως μέρος του μετώπου στην περιοχή Kursk της Ρωσίας.
Ποιος, όμως, παίρνει ρωσικό φυσικό αέριο μέσω των αγωγών της Ουκρανίας;
Το φυσικό αέριο ρέει από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Δυτικής Σιβηρίας μέσω αγωγών που διέρχονται από τη Sudzha και διασχίζουν τα ουκρανικά σύνορα στο σύστημα της Ουκρανίας.
Ο αγωγός εισέρχεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση στα σύνορα Ουκρανίας - Σλοβακίας, στη συνέχεια διακλαδίζεται και στέλνει φυσικό αέριο σε εταιρείες κοινής ωφελείας στην Αυστρία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία.
Το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, τη βιομηχανική παραγωγή και σε ορισμένες περιπτώσεις για τη θέρμανση κατοικιών.
Ποια είναι η κατάσταση στον μετρητικό σταθμό Sudzha;
Το φυσικό αέριο ρέει σαν να μη συμβαίνει τίποτα!
Δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς η Ουκρανία θα μπορούσε να είχε διακόψει τις ροές μέσω του δικού της συστήματος αγωγών ανά πάσα στιγμή.
Ο πραγματικός έλεγχος του σταθμού είναι δύσκολο να επαληθευτεί λόγω στρατιωτικού απορρήτου και έλλειψης πρόσβασης για παρατηρητές ή δημοσιογράφους.
Την Τρίτη 13 Αυγούστου 2024, 42,4 εκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου επρόκειτο να περάσουν από τον σταθμό Sudzha, σύμφωνα με τον διαχειριστή συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου της Ουκρανίας.
Αυτό ισοδυναμεί περίπου με τον μέσο όρο των τελευταίων 30 ημερών.
Γιατί το φυσικό αέριο συνεχίζει να κινείται από τη Ρωσία στην Ευρώπη;
Πριν από τον πόλεμο, η Ουκρανία και η Ρωσία συμφώνησαν σε μια πενταετή συμφωνία βάσει της οποίας η Ρωσία συμφώνησε να στείλει καθορισμένες ποσότητες φυσικού αερίου μέσω του συστήματος αγωγών της Ουκρανίας – που δημιουργήθηκε όταν και οι δύο χώρες ήταν μέρος της Σοβιετικής Ένωσης - στην Ευρώπη.
Η Gazprom κερδίζει χρήματα από το φυσικό αέριο και η Ουκρανία εισπράττει τέλη διαμετακόμισης.
Η συμφωνία ισχύει μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Ο υπουργός Ενέργειας της Ουκρανίας, German Galushchenko, δήλωσε ότι η Ουκρανία δεν έχει καμία πρόθεση να την παρατείνει ή να υπογράψει καινούργια.
Πριν από τον πόλεμο, η Ρωσία προμήθευε περίπου το 40% του φυσικού αερίου της Ευρώπης μέσω αγωγών.
Το φυσικό αέριο έρεε μέσω τεσσάρων συστημάτων αγωγών, ένα κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα, ένα μέσω Λευκορωσίας και Πολωνίας, ένα μέσω Ουκρανίας και το Turk Stream κάτω από τη Μαύρη Θάλασσα μέσω Τουρκίας προς τη Βουλγαρία.
Μετά την έναρξη του πολέμου, η Ρωσία διέκοψε τις περισσότερες προμήθειες μέσω των αγωγών Βαλτικής και Λευκορωσίας-Πολωνίας, επικαλούμενη διαφωνίες σχετικά με την απαίτηση πληρωμής σε ρούβλια.
Ο αγωγός της Βαλτικής ανατινάχθηκε σε μια πράξη δολιοφθοράς, αλλά οι λεπτομέρειες της επίθεσης παραμένουν ασαφείς.
Η ενεργειακή κρίση και οι οικονομικές συνέπειες
Η ρωσική διακοπή προκάλεσε ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη.
Η Γερμανία χρειάστηκε να πληρώσει δισεκατομμύρια ευρώ για να δημιουργήσει πλωτούς τερματικούς σταθμούς για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που έρχεται με πλοίο και όχι με αγωγό - εκτοξεύοντας το κόστος.
Οι χρήστες μειώθηκαν καθώς οι τιμές εκτινάχθηκαν στα ύψη.
Η Νορβηγία και οι ΗΠΑ κάλυψαν το κενό και έγιναν οι δύο μεγαλύτεροι προμηθευτές.
Η Ευρώπη θεώρησε τη ρωσική διακοπή ως ενεργειακό εκβιασμό και έχει περιγράψει σχέδια για την πλήρη εξάλειψη των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου έως το 2027.
Ωστόσο, το ρωσικό αέριο δεν απαγορεύτηκε ποτέ - παρόλο οι εν λόγω πόροι υποστηρίζουν τον κρατικό προϋπολογισμό της Ρωσίας και βοηθούν στη στήριξη του νομίσματος του ρουβλίου.
Είναι μία ένδειξη του πόσο εξαρτημένη ήταν η Ευρώπη από τη ρωσική ενέργεια — και εξακολουθεί να είναι.
Πόσο σημαντικό είναι το αέριο που ρέει μέσω του Sudzha;
Περίπου το 3% των εισαγωγών φυσικού αερίου της Ευρώπης ρέει μέσω του Sudzha, μέρος του περίπου 15% των εισαγωγών που προήλθαν από τη Ρωσία πέρυσι.
Ωστόσο, η Ευρώπη αντιμετωπίζει προβλήματα όσον αφορά τον ενεργειακό εφοδιασμό της, δεδομένου ότι είναι εισαγωγέας ενέργειας και μόλις υπέστη ένα ξέσπασμα πληθωρισμού που προκλήθηκε από τις υψηλές τιμές ενέργειας.
Οι ροές από τον αγωγό Sudzha διαφαίνονται μεγαλύτερες για την Αυστρία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία, οι οποίες θα πρέπει να αναδιάταξού - με μεγάλος κόστος βεβαίως - τις πηγές προμήθειας.
Ποιο είναι το μέλλον των ρωσικών ροών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καταλήξει σε ένα σχέδιο για να τερματίσει πλήρως τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων έως το 2027.
Ωστόσο, η πρόοδος ήταν άνιση τον τελευταίο καιρό.
Η Αυστρία αύξησε τις εισαγωγές ρωσικού αερίου από 80% σε 98% τα τελευταία δύο χρόνια.
Ενώ η Ιταλία έχει περικόψει τις άμεσες εισαγωγές, εξακολουθεί να λαμβάνει αέριο ρωσικής προέλευσης μέσω της Αυστρίας.
Και η Ευρώπη συνεχίζει να εισάγει υγροποιημένο αέριο, το οποίο αποτελούσε το 6% των εισαγωγών πέρυσι.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι αποστολές LNG στη Γαλλία υπερδιπλασιάστηκαν το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Εν τω μεταξύ, τα μέλη της ΕΕ, η Ρουμανία και η Ουγγαρία έχουν συνάψει συμφωνίες φυσικού αερίου με την Τουρκία, η οποία εισάγει φυσικό αέριο από τη Ρωσία.
H Armida van Rijd, ανώτερη ερευνήτρια στο Βασιλικό Ινστιτούτο Διεθνών Υποθέσεων στο Λονδίνο, επισημαίνει ότι «Το ρωσικό αέριο ανακυκλώνεται μέσω του Αζερμπαϊτζάν και της Τουρκίας για να ικανοποιηθούν οι συνεχιζόμενες υψηλές ευρωπαϊκές απαιτήσεις».
Πρόσθεσε ότι «όσον αφορά την πολιτική πραγματικότητα είναι εξαιρετικά δύσκολο για τις ευρωπαϊκές χώρες να διαφοροποιήσουν πλήρως τον ενεργειακό τους εφοδιασμό, όταν πολλές ήδη παλεύουν με τον υψηλό πληθωρισμό και μια κρίση κόστους ζωής».
www.bankingnews.gr
Και εδώ η δυτική προπαγάνδα μέσα από ένα αντιρωσικό μένος έχει κάνει τα πάντα για να… εξαφανίσει το προφανές!
Αυτό δεν έχει αλλάξει παρά το γεγονός ότι η Ουκρανία έχει προφανώς τον έλεγχο ενός σταθμού μέτρησης φυσικού αερίου κοντά στη ρωσική πόλη Sudzha ως μέρος του μετώπου στην περιοχή Kursk της Ρωσίας.
Ποιος, όμως, παίρνει ρωσικό φυσικό αέριο μέσω των αγωγών της Ουκρανίας;
Το φυσικό αέριο ρέει από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Δυτικής Σιβηρίας μέσω αγωγών που διέρχονται από τη Sudzha και διασχίζουν τα ουκρανικά σύνορα στο σύστημα της Ουκρανίας.
Ο αγωγός εισέρχεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση στα σύνορα Ουκρανίας - Σλοβακίας, στη συνέχεια διακλαδίζεται και στέλνει φυσικό αέριο σε εταιρείες κοινής ωφελείας στην Αυστρία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία.
Το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, τη βιομηχανική παραγωγή και σε ορισμένες περιπτώσεις για τη θέρμανση κατοικιών.
Ποια είναι η κατάσταση στον μετρητικό σταθμό Sudzha;
Το φυσικό αέριο ρέει σαν να μη συμβαίνει τίποτα!
Δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς η Ουκρανία θα μπορούσε να είχε διακόψει τις ροές μέσω του δικού της συστήματος αγωγών ανά πάσα στιγμή.
Ο πραγματικός έλεγχος του σταθμού είναι δύσκολο να επαληθευτεί λόγω στρατιωτικού απορρήτου και έλλειψης πρόσβασης για παρατηρητές ή δημοσιογράφους.
Την Τρίτη 13 Αυγούστου 2024, 42,4 εκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου επρόκειτο να περάσουν από τον σταθμό Sudzha, σύμφωνα με τον διαχειριστή συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου της Ουκρανίας.
Αυτό ισοδυναμεί περίπου με τον μέσο όρο των τελευταίων 30 ημερών.
Γιατί το φυσικό αέριο συνεχίζει να κινείται από τη Ρωσία στην Ευρώπη;
Πριν από τον πόλεμο, η Ουκρανία και η Ρωσία συμφώνησαν σε μια πενταετή συμφωνία βάσει της οποίας η Ρωσία συμφώνησε να στείλει καθορισμένες ποσότητες φυσικού αερίου μέσω του συστήματος αγωγών της Ουκρανίας – που δημιουργήθηκε όταν και οι δύο χώρες ήταν μέρος της Σοβιετικής Ένωσης - στην Ευρώπη.
Η Gazprom κερδίζει χρήματα από το φυσικό αέριο και η Ουκρανία εισπράττει τέλη διαμετακόμισης.
Η συμφωνία ισχύει μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Ο υπουργός Ενέργειας της Ουκρανίας, German Galushchenko, δήλωσε ότι η Ουκρανία δεν έχει καμία πρόθεση να την παρατείνει ή να υπογράψει καινούργια.
Πριν από τον πόλεμο, η Ρωσία προμήθευε περίπου το 40% του φυσικού αερίου της Ευρώπης μέσω αγωγών.
Το φυσικό αέριο έρεε μέσω τεσσάρων συστημάτων αγωγών, ένα κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα, ένα μέσω Λευκορωσίας και Πολωνίας, ένα μέσω Ουκρανίας και το Turk Stream κάτω από τη Μαύρη Θάλασσα μέσω Τουρκίας προς τη Βουλγαρία.
Μετά την έναρξη του πολέμου, η Ρωσία διέκοψε τις περισσότερες προμήθειες μέσω των αγωγών Βαλτικής και Λευκορωσίας-Πολωνίας, επικαλούμενη διαφωνίες σχετικά με την απαίτηση πληρωμής σε ρούβλια.
Ο αγωγός της Βαλτικής ανατινάχθηκε σε μια πράξη δολιοφθοράς, αλλά οι λεπτομέρειες της επίθεσης παραμένουν ασαφείς.
Η ενεργειακή κρίση και οι οικονομικές συνέπειες
Η ρωσική διακοπή προκάλεσε ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη.
Η Γερμανία χρειάστηκε να πληρώσει δισεκατομμύρια ευρώ για να δημιουργήσει πλωτούς τερματικούς σταθμούς για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που έρχεται με πλοίο και όχι με αγωγό - εκτοξεύοντας το κόστος.
Οι χρήστες μειώθηκαν καθώς οι τιμές εκτινάχθηκαν στα ύψη.
Η Νορβηγία και οι ΗΠΑ κάλυψαν το κενό και έγιναν οι δύο μεγαλύτεροι προμηθευτές.
Η Ευρώπη θεώρησε τη ρωσική διακοπή ως ενεργειακό εκβιασμό και έχει περιγράψει σχέδια για την πλήρη εξάλειψη των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου έως το 2027.
Ωστόσο, το ρωσικό αέριο δεν απαγορεύτηκε ποτέ - παρόλο οι εν λόγω πόροι υποστηρίζουν τον κρατικό προϋπολογισμό της Ρωσίας και βοηθούν στη στήριξη του νομίσματος του ρουβλίου.
Είναι μία ένδειξη του πόσο εξαρτημένη ήταν η Ευρώπη από τη ρωσική ενέργεια — και εξακολουθεί να είναι.
Πόσο σημαντικό είναι το αέριο που ρέει μέσω του Sudzha;
Περίπου το 3% των εισαγωγών φυσικού αερίου της Ευρώπης ρέει μέσω του Sudzha, μέρος του περίπου 15% των εισαγωγών που προήλθαν από τη Ρωσία πέρυσι.
Ωστόσο, η Ευρώπη αντιμετωπίζει προβλήματα όσον αφορά τον ενεργειακό εφοδιασμό της, δεδομένου ότι είναι εισαγωγέας ενέργειας και μόλις υπέστη ένα ξέσπασμα πληθωρισμού που προκλήθηκε από τις υψηλές τιμές ενέργειας.
Οι ροές από τον αγωγό Sudzha διαφαίνονται μεγαλύτερες για την Αυστρία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία, οι οποίες θα πρέπει να αναδιάταξού - με μεγάλος κόστος βεβαίως - τις πηγές προμήθειας.
Ποιο είναι το μέλλον των ρωσικών ροών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καταλήξει σε ένα σχέδιο για να τερματίσει πλήρως τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων έως το 2027.
Ωστόσο, η πρόοδος ήταν άνιση τον τελευταίο καιρό.
Η Αυστρία αύξησε τις εισαγωγές ρωσικού αερίου από 80% σε 98% τα τελευταία δύο χρόνια.
Ενώ η Ιταλία έχει περικόψει τις άμεσες εισαγωγές, εξακολουθεί να λαμβάνει αέριο ρωσικής προέλευσης μέσω της Αυστρίας.
Και η Ευρώπη συνεχίζει να εισάγει υγροποιημένο αέριο, το οποίο αποτελούσε το 6% των εισαγωγών πέρυσι.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι αποστολές LNG στη Γαλλία υπερδιπλασιάστηκαν το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Εν τω μεταξύ, τα μέλη της ΕΕ, η Ρουμανία και η Ουγγαρία έχουν συνάψει συμφωνίες φυσικού αερίου με την Τουρκία, η οποία εισάγει φυσικό αέριο από τη Ρωσία.
H Armida van Rijd, ανώτερη ερευνήτρια στο Βασιλικό Ινστιτούτο Διεθνών Υποθέσεων στο Λονδίνο, επισημαίνει ότι «Το ρωσικό αέριο ανακυκλώνεται μέσω του Αζερμπαϊτζάν και της Τουρκίας για να ικανοποιηθούν οι συνεχιζόμενες υψηλές ευρωπαϊκές απαιτήσεις».
Πρόσθεσε ότι «όσον αφορά την πολιτική πραγματικότητα είναι εξαιρετικά δύσκολο για τις ευρωπαϊκές χώρες να διαφοροποιήσουν πλήρως τον ενεργειακό τους εφοδιασμό, όταν πολλές ήδη παλεύουν με τον υψηλό πληθωρισμό και μια κρίση κόστους ζωής».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών