Μένει να δούμε πόσοι και ποιοί όμιλοι, διεθνείς αλλά και ελληνικοί, θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για να αναλάβουν τα έργα
Αντιμέτωπη με τις πρώτες δημοπρατήσεις έργων αναμένεται να βρεθεί εντός των επόμενων ημερών η νέα κυβέρνηση και ιδιαίτερα ο υπουργός Οικονομίας και Υποδομών Γιώργος Σταθάκης.
Eιδικότερα στις 24 Μαρτίου κατατίθεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον οδικό άξονα Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη, στο τέλος Μαρτίου για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας και οι προσφορές για το Πάτρα – Πύργος, ενώ στις 7 Απριλίου αναμένεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης.
Οι παραπάνω διαγωνισμοί και ειδικότερα το αεροδρόμιο του Καστελίου, έχουν πάρει αρκετές παρατάσεις.
Εκείνο που απομένει να δούμε είναι πόσοι και ποιοί όμιλοι, διεθνείς αλλά και ελληνικοί, θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για να αναλάβουν τα έργα.
Έτσι θα αποδειχτεί πόσο οι ξένοι όμιλοι εμπιστεύονται τη νέα κυβέρνηση, η οποία όμως με τις μέχρι τώρα δηλώσεις - κινήσεις της, έχει μάλλον αποθαρρύνει τους ξένους επενδυτές.
Την ίδια στιγμή, πάντως, με επείγον έγγραφο προς τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη και τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, ο εργοληπτικός σύνδεσμος ΣΑΤΕ ζητά την άμεση αναστολή του Ν.4281/14, τουλάχιστον ως την 1η Ιανουαρίου 2016, για λόγους εύρυθμης λειτουργίας του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων, αλλά και προκειμένου να αποφευχθούν τραγελαφικές καταστάσεις.
Όπως επισημαίνεται στο έγγραφο του ΣΑΤΕ, «για όσα έργα τυχόν δημοπρατηθούν μετά την 1/3/2015 υπάρχει νομικό κενό ή (κατ' άλλους) πλήρης ασυδοσία για τις καλούμενες τάξεις, το περιεχόμενο της διακήρυξης δημοπρασίας, τα ζητούμενα δικαιολογητικά καθώς και τον τρόπο τροποποίησης της σύμβασης, με πιο πιθανό αποτέλεσμα το υφιστάμενο νομικό κενό να δώσει αφορμή σε διάφορες αναθέτουσες αρχές να αυθαιρετήσουν, ερμηνεύοντας κατά το δοκούν το Ν.4281/14, με αποτέλεσμα σημαντικές καθυστερήσεις στην ανάθεση των έργων, λόγω δικαστικών προσφυγών και την καθυστέρηση υλοποίησης του Συγχρηματοδοτούμενου Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και πιθανότητα απώλειας κονδυλίων του ΕΣΠΑ».
Με δυο λόγια, τονίζεται, «δεν θα υπάρχει μετά την 1-3-2015 κανένα θεσμικό πλαίσιο που να διέπει την εκτέλεση των έργων. Άρα νέα έργα δεν θα μπορούν να ξεκινήσουν».
Για να εφαρμοστεί και να λειτουργήσει ο τομέας παραγωγής των δημοσίων έργων, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ν.4281/14, ήδη θα έπρεπε:
- Να είχαν προετοιμαστεί τουλάχιστον τα σχέδια των προβλεπόμενων Προεδρικών Διαταγμάτων περί του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων, περί του Κανονισμού Ανάθεσης των Δημοσίων Έργων, περί του Κανονισμού Εκτέλεσης των Δημοσίων Έργων,
- Να είχαν επιλυθεί σειρά προβλημάτων που άμεσα θα ανακύψουν από την άμεση κατάργηση - χωρίς περίοδο προσαρμογής - από την 1/3/2015 π.χ. των άρθρων 15 (κατάργηση Πρότυπων Τευχών Διακηρύξεων), 20 (Κατάργηση Ενημερότητας Πτυχίου) 57 (Κατάργηση ΑΠΕ) και 102 (Αδυναμία αντιστοίχισης των καλούμενων τάξεων σε σχέση με τον προϋπολογισμό μελέτης του δημοπρατούμενου έργου) του Ν.3669/2008.
Πρώτη ενημέρωση: 08:15, Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2015
Eιδικότερα στις 24 Μαρτίου κατατίθεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον οδικό άξονα Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη, στο τέλος Μαρτίου για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας και οι προσφορές για το Πάτρα – Πύργος, ενώ στις 7 Απριλίου αναμένεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης.
Οι παραπάνω διαγωνισμοί και ειδικότερα το αεροδρόμιο του Καστελίου, έχουν πάρει αρκετές παρατάσεις.
Εκείνο που απομένει να δούμε είναι πόσοι και ποιοί όμιλοι, διεθνείς αλλά και ελληνικοί, θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για να αναλάβουν τα έργα.
Έτσι θα αποδειχτεί πόσο οι ξένοι όμιλοι εμπιστεύονται τη νέα κυβέρνηση, η οποία όμως με τις μέχρι τώρα δηλώσεις - κινήσεις της, έχει μάλλον αποθαρρύνει τους ξένους επενδυτές.
Την ίδια στιγμή, πάντως, με επείγον έγγραφο προς τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη και τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, ο εργοληπτικός σύνδεσμος ΣΑΤΕ ζητά την άμεση αναστολή του Ν.4281/14, τουλάχιστον ως την 1η Ιανουαρίου 2016, για λόγους εύρυθμης λειτουργίας του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων, αλλά και προκειμένου να αποφευχθούν τραγελαφικές καταστάσεις.
Όπως επισημαίνεται στο έγγραφο του ΣΑΤΕ, «για όσα έργα τυχόν δημοπρατηθούν μετά την 1/3/2015 υπάρχει νομικό κενό ή (κατ' άλλους) πλήρης ασυδοσία για τις καλούμενες τάξεις, το περιεχόμενο της διακήρυξης δημοπρασίας, τα ζητούμενα δικαιολογητικά καθώς και τον τρόπο τροποποίησης της σύμβασης, με πιο πιθανό αποτέλεσμα το υφιστάμενο νομικό κενό να δώσει αφορμή σε διάφορες αναθέτουσες αρχές να αυθαιρετήσουν, ερμηνεύοντας κατά το δοκούν το Ν.4281/14, με αποτέλεσμα σημαντικές καθυστερήσεις στην ανάθεση των έργων, λόγω δικαστικών προσφυγών και την καθυστέρηση υλοποίησης του Συγχρηματοδοτούμενου Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και πιθανότητα απώλειας κονδυλίων του ΕΣΠΑ».
Με δυο λόγια, τονίζεται, «δεν θα υπάρχει μετά την 1-3-2015 κανένα θεσμικό πλαίσιο που να διέπει την εκτέλεση των έργων. Άρα νέα έργα δεν θα μπορούν να ξεκινήσουν».
Για να εφαρμοστεί και να λειτουργήσει ο τομέας παραγωγής των δημοσίων έργων, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ν.4281/14, ήδη θα έπρεπε:
- Να είχαν προετοιμαστεί τουλάχιστον τα σχέδια των προβλεπόμενων Προεδρικών Διαταγμάτων περί του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων, περί του Κανονισμού Ανάθεσης των Δημοσίων Έργων, περί του Κανονισμού Εκτέλεσης των Δημοσίων Έργων,
- Να είχαν επιλυθεί σειρά προβλημάτων που άμεσα θα ανακύψουν από την άμεση κατάργηση - χωρίς περίοδο προσαρμογής - από την 1/3/2015 π.χ. των άρθρων 15 (κατάργηση Πρότυπων Τευχών Διακηρύξεων), 20 (Κατάργηση Ενημερότητας Πτυχίου) 57 (Κατάργηση ΑΠΕ) και 102 (Αδυναμία αντιστοίχισης των καλούμενων τάξεων σε σχέση με τον προϋπολογισμό μελέτης του δημοπρατούμενου έργου) του Ν.3669/2008.
Πρώτη ενημέρωση: 08:15, Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2015
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών