γράφει : Ελένη Μπότα
Στόχος είναι ο διαγωνισμός για την προκήρυξη του έργου να βγει στον αέρα τον προσεχή Σεπτέμβριο
Εντός του μήνα αναμένεται να δοθούν σε δημόσια διαβούλευση οι όροι του διαγωνισμού για την εκμετάλλευση και την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης με στόχο ο διαγωνισμός για την προκήρυξη του έργου να βγει στον αέρα τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Οι αλλαγές στη δημοπράτηση του έργου θα είναι σημαντικές με κυριότερη αυτή της αυξημένης συμμετοχής του ποσοστού του Δημοσίου στο υπό δημοπράτηση έργο.
Όπως άλλωστε δήλωσε και ο αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης στόχος είναι το το Δημόσιο να μην συμμετέχει στο έργο του αεροδρομίου, με ποσοστό μικρότερο από 50%, ένα μοντέλο που θα ισχύσει για όλα τα έργα που θα δημοπρατηθούν από εδώ και στο εξής.
Το έργο, σύμφωνα με παλαιότερες εξαγγελίες, είναι συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ (μαζί με τους οδικούς άξονες και απαλλοτριώσεις) και θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, στα πρότυπα του «Ελ. Βενιζέλος».
Στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου, με το ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ, του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου.
Ο διαγωνισμός σέρνεται από το 2009 και έχει ακυρωθεί αρκετές φορές.
Μάλιστα ο τελευταίος διαγωνισμός για τη δημιουργία και λειτουργία του νέου Διεθνούς Αερολιμένα της Κρήτης είχε αποβεί άγονος καθώς οι υποψήφιοι παραχωρησιούχοι Archirodon, Vinci, Ελλακτωρ, J&P Αβαξ και Bouygues Batiment International δεν είχαν καταθέσει προσφορές.
Οι υποψήφιοι παραχωρησιούχοι είχαν ζητήσει «κούρεμα» του έργου, ούτως ώστε να φτάσει σε λογικά για το νησί μεγέθη καθώς και επέκταση του χρόνου διάρκειας της σύμβασης παραχώρησης.
Πάντως ελπίδα για την επαναπροκήρυξη του έργου αποτελεί η αποτύπωση των απαλλοτριώσεων – έχει έχει ήδη ολοκληρωθεί για το 80% των ιδιοκτησιών – κάτι που μέχρι πρότινος δεν υπήρχε.
Όποια εταιρεία αναλάβει το έργο θα εκπονήσει την πρώτη φάση κατασκευής με τη δέσμευση ότι εφόσον η κίνηση του αεροδρομίου αυξάνεται κατά 8% ετησίως θα προχωρήσει και στη δεύτερη φάση που είναι η επέκτασή του.
Σύμφωνα με την Περιφέρεια, το νέο αεροδρόμιο χαρακτηρίζεται είναι ένα έργο στρατηγικής και εξαιρετικής σημασίας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης, δεδομένου ότι το αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης», του Ηρακλείου θεωρείται «κορεσμένο» και ανεπαρκές για να εξυπηρετήσει την αυξητική τάση που καταγράφει ο αριθμός των τουριστών στο νησί.
Πάντως οι αλλαγές στους όρους δημοπράτησης του έργου προκαλεί προβληματισμό στις τεχνικές εταιρίες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το έργο δεν θα είναι το ίδιο ελκυστικό για τους επενδυτές, με αποτέλεσμα κάποιες – ή και όλες – να γυρίσουν την πλάτη στο έργο.
www.bankingnews.gr
Οι αλλαγές στη δημοπράτηση του έργου θα είναι σημαντικές με κυριότερη αυτή της αυξημένης συμμετοχής του ποσοστού του Δημοσίου στο υπό δημοπράτηση έργο.
Όπως άλλωστε δήλωσε και ο αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης στόχος είναι το το Δημόσιο να μην συμμετέχει στο έργο του αεροδρομίου, με ποσοστό μικρότερο από 50%, ένα μοντέλο που θα ισχύσει για όλα τα έργα που θα δημοπρατηθούν από εδώ και στο εξής.
Το έργο, σύμφωνα με παλαιότερες εξαγγελίες, είναι συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ (μαζί με τους οδικούς άξονες και απαλλοτριώσεις) και θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, στα πρότυπα του «Ελ. Βενιζέλος».
Στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου, με το ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ, του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου.
Ο διαγωνισμός σέρνεται από το 2009 και έχει ακυρωθεί αρκετές φορές.
Μάλιστα ο τελευταίος διαγωνισμός για τη δημιουργία και λειτουργία του νέου Διεθνούς Αερολιμένα της Κρήτης είχε αποβεί άγονος καθώς οι υποψήφιοι παραχωρησιούχοι Archirodon, Vinci, Ελλακτωρ, J&P Αβαξ και Bouygues Batiment International δεν είχαν καταθέσει προσφορές.
Οι υποψήφιοι παραχωρησιούχοι είχαν ζητήσει «κούρεμα» του έργου, ούτως ώστε να φτάσει σε λογικά για το νησί μεγέθη καθώς και επέκταση του χρόνου διάρκειας της σύμβασης παραχώρησης.
Πάντως ελπίδα για την επαναπροκήρυξη του έργου αποτελεί η αποτύπωση των απαλλοτριώσεων – έχει έχει ήδη ολοκληρωθεί για το 80% των ιδιοκτησιών – κάτι που μέχρι πρότινος δεν υπήρχε.
Όποια εταιρεία αναλάβει το έργο θα εκπονήσει την πρώτη φάση κατασκευής με τη δέσμευση ότι εφόσον η κίνηση του αεροδρομίου αυξάνεται κατά 8% ετησίως θα προχωρήσει και στη δεύτερη φάση που είναι η επέκτασή του.
Σύμφωνα με την Περιφέρεια, το νέο αεροδρόμιο χαρακτηρίζεται είναι ένα έργο στρατηγικής και εξαιρετικής σημασίας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης, δεδομένου ότι το αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης», του Ηρακλείου θεωρείται «κορεσμένο» και ανεπαρκές για να εξυπηρετήσει την αυξητική τάση που καταγράφει ο αριθμός των τουριστών στο νησί.
Πάντως οι αλλαγές στους όρους δημοπράτησης του έργου προκαλεί προβληματισμό στις τεχνικές εταιρίες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το έργο δεν θα είναι το ίδιο ελκυστικό για τους επενδυτές, με αποτέλεσμα κάποιες – ή και όλες – να γυρίσουν την πλάτη στο έργο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών