Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Τα σουπερ - μάρκετ σταμάτησαν τις έρευνες αγοράς και γύρισαν στη λογική του «μπακάλικου»

Τα σουπερ - μάρκετ σταμάτησαν τις έρευνες αγοράς και γύρισαν στη λογική του «μπακάλικου»
Η πληροφορία το πιο ακριβό προϊόν!
Στην εποχή του αραμπά γύρισαν τα σουπερ μάρκετ.
Η εμπειρία, το χαρτί και το μολύβι είναι πλέον τα εφόδια που έχει στα χέρια του το στέλεχος της επιχείρησης για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό.
Όταν όμως οι πληροφορίες δεν είναι αρκετές είναι πιθανό να οδηγήσουν σε λάθος αποφάσεις.
Η «σύγχρονη» τεχνογνωσία εμπλουτίζεται ή αρχίζει και ολοκληρώνεται όταν δοθεί εντολή στον υπάλληλο να πάει για …κατασκοπεία στο κατάστημα του ανταγωνιστή να «κόψει» κίνηση ίσως να καταγράψει και πέντε τιμές προϊόντων.
Αυτή είναι η τρέχουσα εικόνα της στρατηγικής που εφαρμόζουν οι διοικήσεις των αλυσίδων σουπερ μάρκετ καθώς αδυνατούν να πληρώσουν επιστημονικές έρευνες διότι το πρόβλημά τους, είναι η μείωση των εξόδων και την ίδια στιγμή απαξιώνουν την πληροφορία.
Οι κίνδυνοι αυξάνονται όμως για τις αλυσίδες σουπερ μάρκετ αφού δυσκολεύονται να κάνουν ποσοτικές έρευνες με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος ενώ η στρατηγική έναντι του ανταγωνισμού γίνεται θολή και δεν φέρνει αποτελέσματα.
Η επιλογή μείωσης των δαπανών για την πραγματοποίηση ερευνών έχει αρνητικά αποτελέσματα και για τον καταναλωτή.
Τι κερδίζουν όμως οι καταναλωτές από την πραγματοποίηση ποσοτικών ερευνών;
Τα συμπεράσματα των επίσημων ερευνών έχουν ως βασικό άξονα τις τιμές και στη συνέχεια διαμορφώνονται αποφάσεις αναφορικά με την πολιτική που πρέπει να ακολουθηθεί.
Η πτώση της τιμής δεν είναι βέβαιο ότι θα σου φέρει άμεσα νέα πελατεία ενώ η αύξηση επίσης δεν είναι βέβαιο ότι θα απομακρύνει πελάτες;
Η απουσία των επιστημονικών εργαλείων ερευνών αγοράς δημιουργούν αρχικά μικρές «τρύπες» στη συνολική ταμειακή εικόνα της επιχείρησης που στη συνέχεια μπορεί διευρυνθούν και να καθίσταται αδύνατο να αντιμετωπιστούν.
Η νέα λοιπόν τακτική είναι: Πάμε όπως μπορούμε και όσο αντέχουμε.
Όμως το νέο σκηνικό των αποφάσεων έχει φθάσει στα επιτελεία των τραπεζών που πλέον δεν εμπιστεύονται τα σχέδια των επιχειρηματιών που πλησιάζουν τις τράπεζες ζητώντας χρηματοδότηση με τα χαρακτηριστικά του κεφαλαίου κίνησης.
Η πλευρά που θέλει να συμβάλλει σε ένα πρόγραμμα αναχρηματοδότησης όπως είναι οι τράπεζες ζητούν πληροφορίες με ποιοτικά χαρακτηριστικά. Θέλουν να μάθουν τα σχέδια που ακολουθούνται έναντι του ανταγωνισμού και κυρίως να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Η πρόσφατη χρηματοδότηση του ομίλου Μαρινόπουλου είχε και αυτά τα στοιχεία καθώς πρόκειται για μία αλυσίδα σουπερ μάρκετ που διατηρεί ψηλά τον πήχη των πληροφοριών έναντι του ανταγωνισμού.
Να σημειωθεί ότι η Carrefour άφησε κληρονομιά την τεχνογνωσία στο τομέα της συγκέντρωσης και αξιολόγησης των πληροφοριών.
Οι κίνδυνοι όμως παραμονεύουν για τις επιχειρήσεις που διαχειρίζονται μια αγορά συνολικής αξίας περίπου 10 δισ ευρώ που έκλεισε με πτώση 3% το 2014 σε σχέση με το 2013. Έμπειρα στελέχη της αγοράς εκφράζουν φόβους ότι αν δεν αποκατασταθούν άμεσα οι πηγές πληροφόρησης μπορεί να έρθουν στο προσκήνιο ζητήματα με πάρα πολύ κόστος τόσο για τις ίδιες τις επιχειρήσεις όσο και για την ελληνική οικονομία.
Οι διοικήσεις των σουπερ μάρκετ που αδυνατούν να πραγματοποιήσουν έρευνες αγοράς ίσως μην είναι σε θέση να τοποθετούν σωστά έναντι του ανταγωνισμού.
Ο χρυσός κανόνας του εμπορίου λέει όταν ανεβάσεις 10% την τιμή του προϊόντος και τα υπόλοιπα παραμένον σταθερά μπορείς να αυξήσεις την κερδοφορία σου έως 100%.
Ο κανόνας όμως αυτός για να γίνει πράξη στη σύγχρονη εποχή απαιτεί ένα όγκο πληροφοριών πριν ληφθεί η μεγάλη απόφαση.
Τέλος να σημειωθεί ότι ο συνολικός αριθμός των καταστημάτων τροφίμων ανήλθαν σε 42.625 το 2014 έναντι 42.064 το 2013 αλλά ο τζίρος μειώθηκε στα 9,20 δισ ευρώ από 9,49 δισ ευρώ το 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI.
Η προσέγγιση των στοιχείων αποκαλύπτει ότι οι λάθος επιλογές λόγο απουσίας των σωστών πληροφοριών μπορεί να ρίξουν το …καράβι στα βράχια.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης