Ο ρόλος των ΑΕΠΕΥ, το νομοθετικό πλαίσιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και οι κίνδυνοι για τους επενδυτές
Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς... σηκώνει τα μανίκια και στρώνεται στη δουλειά.
Η νέα διοίκηση, έχοντας στο τιμόνι τον πρόεδρο Χαράλαμπο Γκότση, ανοίγει θέματα που αναμένεται να αλλάξουν την όψη της εγχώριας επενδυτικής αγοράς, ενώ το μόνο αδύνατο σημείο των νομοθετικών πρωτοβουλιών της είναι ότι τα νέα προϊόντα που χτίζονται εκ τους μηδενός απαιτούν εμπειρία από την πλευρά των επενδυτών αφού εμπεριέχουν υψηλό ρίσκο.
Όμως η προστασία των επενδυτών θα πρέπει να είναι το άλφα και το ωμέγα για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ορίζοντας τους κανόνες του «παιχνιδιού» που είναι κρυστάλλινοι και διάφανοι.
Στην τελική ευθεία βρίσκεται η διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τη δημιουργία ηλεκτρονικής επενδυτικής πλατφόρμας όταν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι σε λειτουργία εδώ και δεκαετίες.
Η Ελλάδα αποκτά ένα επενδυτικό εργαλείο το οποίο θα χρηματοδοτεί μικρομεσαίες επιχειρήσεις προσδοκώντας τη συμμετοχή του επενδυτικού κοινού.
Το Crowdfunding (επενδυτική πλατφόρμα) γίνεται πραγματικότητα στην Ελλάδα με νομοσχέδιο που θα καταθέσει προς ψήφιση στη Βουλή το υπουργείο Οικονομικών και επεξεργάζεται η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Σχηματικά πρόκειται για μία ηλεκτρονική επενδυτική βεντάλια στην οποία θα τοποθετούνται οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις αναζητώντας ρευστό από την αγορά.
Ο διαχειριστής της πλατφόρμας θα είναι οι ΑΕΠΕΥ (χρηματιστηριακές εταιρείες) που υπάρχουν ήδη στη αγορά.
Η βασική τους υποχρέωση είναι να δίνουν από την αρχή σαφή εικόνα του ρίσκου που αναλαμβάνουν οι επενδυτές.
Το κλειδί της επιτυχίας για το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο είναι η κατανόηση όσο και η ανάληψη του ρίσκου για τον επενδυτή.
Πάντως το νομοθετικό πλαίσιο δίνει προστασία στο συναλλασσόμενο αναφορικά για τον προϊόν που αγοράζει λαμβάνοντας την αντίστοιχη αξία των μετοχών που προκύπτει από την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου.
Η ΑΕΠΕΥ δεν θα παίρνει χρήματα αλλά θα πηγαίνουν απευθείας στο λογαριασμό του δικαιούχου και του εκδότη της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και των ομολόγων.
Το νομοθετικό πλαίσιο θα προστατεύει τη διαδικασία και τον επενδυτή.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Οι ΑΕΠΕΥ θα διαχειρίζονται την πλατφόρμα και τον εποπτικό έλεγχο αναλαμβάνει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Στην συνέχεια οι μικρομεσαίες εταιρείες θα είναι σε θέση να εκδίδουν μετοχές ή ομόλογα.
Η συνολική αξία της έκδοσης δεν θα υπερβαίνει τις 500.000 ευρώ και θα αντιστοιχεί σε μετοχές ή και σε ομόλογα.
Οι ΑΜΚ δεν θα απαιτούν την έκδοση ενημερωτικού δελτίου από τις εταιρείες.
Οι οικονομικές πληροφορίες θα δίνονται από τον εκδότη της ΑΜΚ όπως και το επενδυτικό σχέδιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τοποθέτηση ενός επενδυτή θα απαιτεί την αιτιολογία των κεφαλαίων για τη συμμετοχή του και τίθεται ως όριο οι 30.000 ευρώ το χρόνο μέσω της πλατφόρμας.
Ένας επενδυτής δεν μπορεί να τοποθετήσει υψηλότερο ποσό από τις 5.000 ευρώ σε μία έκδοση καθώς ο νομοθέτης διαμορφώνει κανόνες διασποράς του κεφαλαίου του επενδυτή.
Η Εθνική Τράπεζα έχει ανακοινώσει πρώτη την ύπαρξη της επενδυτικής πλατφόρμας ενώ να σημειωθεί έχει θέσει σε λειτουργία την πλατφόρμα ενίσχυσης κοινωνικών ομάδων λαμβάνοντας δωρεές από τους πολίτες.
Η συμμετοχή του κόσμου κρίνεται ικανοποιητική καθώς έχει συγκεντρωθεί ένα σεβαστό και ικανοποιητικό ποσό από τους πολίτες.
Πάντως ο στόχος της Εθνικής Τράπεζας είναι να βάλει σε εφαρμογή την επενδυτική πλατφόρμα έχοντας τα «διαμάντια» των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ενώ βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με διοικήσεις που είναι σε θέση να χρηματοδοτηθούν μέσα από το νέο προϊόν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αντιμετωπίζει νομοθετικά το δικαιοπρακτικό επιτόκιο στην έκδοση ομολόγων το οποίο δεν μπορούσε να ξεπεράσει το 5,3% ενώ με τη νομοθετική παρέμβαση μπορεί να κινηθεί ελεύθερα και σε υψηλότερα επίπεδα για την αναζήτηση επενδυτών.
Το υψηλότερο επιτόκιο προδιαθέτει τον επενδυτή το ρίσκο που αναλαμβάνει πριν βάλλει τα χρήματά του.
Οι κίνδυνοι για τους επενδυτές
Στελέχη ΑΕΠΕΥ που τεχνολογικά είναι σχεδόν έτοιμα να βγάλουν στον... αέρα ηλεκτρονική πλατφόρμα, δεν κρύβουν την ανησυχία τους από το ενδεχόμενο να ξυπνήσουν μνήμες του μακρινού παρελθόντος και συγκεκριμένα του 1999, που όλοι «έπαιζαν» στη Σοφοκλέους με την προοπτική να γίνουν πλούσιοι από τη μία ημέρα στην άλλη.
Τα ίδια λένε ότι η επένδυση είναι υψηλού ρίσκου και η επιλογή των πρώτων εταιρειών που θα χρηματοδοτηθούν από τα νέο καθεστώς θα κρίνει στην ουσία το νέο θεσμό.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις τον ερχόμενο Ιούνιο μπορεί να μπουν σε εφαρμογή οι πρώτες επενδυτικές πλατφόρμες καθώς οι διαχειριστές τους να έχουν έτοιμη... πελατεία εννοώντας επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στο νέο εγχείρημα προσδοκώντας στην αναζήτηση κεφαλαίων.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Η νέα διοίκηση, έχοντας στο τιμόνι τον πρόεδρο Χαράλαμπο Γκότση, ανοίγει θέματα που αναμένεται να αλλάξουν την όψη της εγχώριας επενδυτικής αγοράς, ενώ το μόνο αδύνατο σημείο των νομοθετικών πρωτοβουλιών της είναι ότι τα νέα προϊόντα που χτίζονται εκ τους μηδενός απαιτούν εμπειρία από την πλευρά των επενδυτών αφού εμπεριέχουν υψηλό ρίσκο.
Όμως η προστασία των επενδυτών θα πρέπει να είναι το άλφα και το ωμέγα για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ορίζοντας τους κανόνες του «παιχνιδιού» που είναι κρυστάλλινοι και διάφανοι.
Στην τελική ευθεία βρίσκεται η διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τη δημιουργία ηλεκτρονικής επενδυτικής πλατφόρμας όταν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι σε λειτουργία εδώ και δεκαετίες.
Η Ελλάδα αποκτά ένα επενδυτικό εργαλείο το οποίο θα χρηματοδοτεί μικρομεσαίες επιχειρήσεις προσδοκώντας τη συμμετοχή του επενδυτικού κοινού.
Το Crowdfunding (επενδυτική πλατφόρμα) γίνεται πραγματικότητα στην Ελλάδα με νομοσχέδιο που θα καταθέσει προς ψήφιση στη Βουλή το υπουργείο Οικονομικών και επεξεργάζεται η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Σχηματικά πρόκειται για μία ηλεκτρονική επενδυτική βεντάλια στην οποία θα τοποθετούνται οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις αναζητώντας ρευστό από την αγορά.
Ο διαχειριστής της πλατφόρμας θα είναι οι ΑΕΠΕΥ (χρηματιστηριακές εταιρείες) που υπάρχουν ήδη στη αγορά.
Η βασική τους υποχρέωση είναι να δίνουν από την αρχή σαφή εικόνα του ρίσκου που αναλαμβάνουν οι επενδυτές.
Το κλειδί της επιτυχίας για το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο είναι η κατανόηση όσο και η ανάληψη του ρίσκου για τον επενδυτή.
Πάντως το νομοθετικό πλαίσιο δίνει προστασία στο συναλλασσόμενο αναφορικά για τον προϊόν που αγοράζει λαμβάνοντας την αντίστοιχη αξία των μετοχών που προκύπτει από την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου.
Η ΑΕΠΕΥ δεν θα παίρνει χρήματα αλλά θα πηγαίνουν απευθείας στο λογαριασμό του δικαιούχου και του εκδότη της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και των ομολόγων.
Το νομοθετικό πλαίσιο θα προστατεύει τη διαδικασία και τον επενδυτή.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Οι ΑΕΠΕΥ θα διαχειρίζονται την πλατφόρμα και τον εποπτικό έλεγχο αναλαμβάνει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Στην συνέχεια οι μικρομεσαίες εταιρείες θα είναι σε θέση να εκδίδουν μετοχές ή ομόλογα.
Η συνολική αξία της έκδοσης δεν θα υπερβαίνει τις 500.000 ευρώ και θα αντιστοιχεί σε μετοχές ή και σε ομόλογα.
Οι ΑΜΚ δεν θα απαιτούν την έκδοση ενημερωτικού δελτίου από τις εταιρείες.
Οι οικονομικές πληροφορίες θα δίνονται από τον εκδότη της ΑΜΚ όπως και το επενδυτικό σχέδιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τοποθέτηση ενός επενδυτή θα απαιτεί την αιτιολογία των κεφαλαίων για τη συμμετοχή του και τίθεται ως όριο οι 30.000 ευρώ το χρόνο μέσω της πλατφόρμας.
Ένας επενδυτής δεν μπορεί να τοποθετήσει υψηλότερο ποσό από τις 5.000 ευρώ σε μία έκδοση καθώς ο νομοθέτης διαμορφώνει κανόνες διασποράς του κεφαλαίου του επενδυτή.
Η Εθνική Τράπεζα έχει ανακοινώσει πρώτη την ύπαρξη της επενδυτικής πλατφόρμας ενώ να σημειωθεί έχει θέσει σε λειτουργία την πλατφόρμα ενίσχυσης κοινωνικών ομάδων λαμβάνοντας δωρεές από τους πολίτες.
Η συμμετοχή του κόσμου κρίνεται ικανοποιητική καθώς έχει συγκεντρωθεί ένα σεβαστό και ικανοποιητικό ποσό από τους πολίτες.
Πάντως ο στόχος της Εθνικής Τράπεζας είναι να βάλει σε εφαρμογή την επενδυτική πλατφόρμα έχοντας τα «διαμάντια» των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ενώ βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με διοικήσεις που είναι σε θέση να χρηματοδοτηθούν μέσα από το νέο προϊόν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αντιμετωπίζει νομοθετικά το δικαιοπρακτικό επιτόκιο στην έκδοση ομολόγων το οποίο δεν μπορούσε να ξεπεράσει το 5,3% ενώ με τη νομοθετική παρέμβαση μπορεί να κινηθεί ελεύθερα και σε υψηλότερα επίπεδα για την αναζήτηση επενδυτών.
Το υψηλότερο επιτόκιο προδιαθέτει τον επενδυτή το ρίσκο που αναλαμβάνει πριν βάλλει τα χρήματά του.
Οι κίνδυνοι για τους επενδυτές
Στελέχη ΑΕΠΕΥ που τεχνολογικά είναι σχεδόν έτοιμα να βγάλουν στον... αέρα ηλεκτρονική πλατφόρμα, δεν κρύβουν την ανησυχία τους από το ενδεχόμενο να ξυπνήσουν μνήμες του μακρινού παρελθόντος και συγκεκριμένα του 1999, που όλοι «έπαιζαν» στη Σοφοκλέους με την προοπτική να γίνουν πλούσιοι από τη μία ημέρα στην άλλη.
Τα ίδια λένε ότι η επένδυση είναι υψηλού ρίσκου και η επιλογή των πρώτων εταιρειών που θα χρηματοδοτηθούν από τα νέο καθεστώς θα κρίνει στην ουσία το νέο θεσμό.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις τον ερχόμενο Ιούνιο μπορεί να μπουν σε εφαρμογή οι πρώτες επενδυτικές πλατφόρμες καθώς οι διαχειριστές τους να έχουν έτοιμη... πελατεία εννοώντας επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στο νέο εγχείρημα προσδοκώντας στην αναζήτηση κεφαλαίων.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών