Oι δανειστές δεν αρκούνται στην πώληση του 5% που έχει συμφωνηθεί να περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά ζητούν την εξ ολοκλήρου αποχώρηση του Δημοσίου από τον ΟΤΕ
Σε μπρα ντε φερ μεταξύ κυβέρνησης και Euro Working Group εξελίσσεται το θέμα της μεταβίβασης ποσοστού του ΟΤΕ.
Σήμερα το ελληνικό δημόσιο κατέχει άμεσα το 6% του Οργανισμού και έμμεσα το 4% μέσω του ΙΚΑ.
Στη νομοθετική ρύθμιση για τις αποκρατικοποιήσεις προβλέπεται ότι το 5% του Δημοσίου θα περάσει στον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ και ότι θα ξεκινούσε άμεσα η διαδικασία ιδιωτικοποίησης με την πρόσληψη συμβούλου χωρίς αυτό να έχει συμβεί μέχρι στιγμής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 4% του ΟΤΕ περιήλθε στο ΙΚΑ που απορρόφησε το ΤΑΠ-ΟΤΕ το οποίο είχε λάβει το ποσοστό αυτό με νόμο του 2005 ως αντάλλαγμα της συμμετοχής του κράτους στην τότε εθελούσια έξοδο και με αποτίμηση κατά το 2009 που έγινε η μεταβίβαση άνευ καταβολής ανταλλάγματος αξία της τάξεως των 201 εκ ευρώ.
Το δημόσιο έχει δικαίωμα επαναγοράς του συγκεκριμένου ποσοστού ενώ ασκεί το ίδιο τα δικαιώματα ψήφου.
Το ζήτημα όμως που τίθεται είναι αν το δημόσιο μπορεί να αγοράσει το 4% με τίμημα λιγότερο από την αξία παραχώρησης στο ΙΚΑ, καθώς φαίνεται να υπάρχουν νομικές δυσχέρειες δεδομένου ότι το ποσοστό αυτό δόθηκε ως αντάλλαγμα για την εθελούσια έξοδο και η αξία του έχει προσδιοριστεί με συγκεκριμένο τρόπο.
Υπό αυτές τις συνθήκες θεωρείται δύσκολο να επαναγοράσει στην τρέχουσα τιμή το δημόσιο τις μετοχές.
Με βάση τη χθεσινή τιμή κλεισίματος του ΟΤΕ η αξία του 4% είναι της τάξεως των 176 εκ Ευρώ.
Κατά συνέπεια για να μπορέσει να πραγματοποιηθεί πώληση του πακέτου του 4% θα πρέπει η τιμή μεταβίβαση να γίνει στα επίπεδα των 10,25 ευρώ ανά μετοχή δηλαδή με premium της τάξεως του 14% σε σχέση με την τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία.
Επιπλέον το δημόσιο θα πρέπει να διαθέσει 200 εκ ευρώ για την εξαγορά του πακέτου από το ΙΚΑ.
Σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές προσκείμενες στους θεσμούς, οι δανειστές δεν αρκούνται στην πώληση του 5% που έχει συμφωνηθεί να περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ αλλά ζητούν την εξ ολοκλήρου αποχώρηση του Δημοσίου από τον ΟΤΕ.
Από την πλευρά της κυβέρνησης διαμηνύεται ότι δεν τίθεται τέτοιο θέμα και απλά συζητείται ο ρόλος του Δημοσίου στη διοίκηση του ΟΤΕ μετά την πώληση του 5% που έχει αποφασιστεί.
Άλλωστε επισημαίνουν το δημόσιο έχει άριστες σχέσεις με τους Γερμανούς της Deutsche Telekom και η συνεργασία θεωρείται ιδανική.
Στο πλαίσιο αυτό κυβερνητικοί κύκλοι θεωρούν ότι οι Γερμανοί θα ασκήσουν το δικαίωμα προτίμησης και ενδιαφέρονται να αποκτήσουν το 5% που έχει ήδη αποφασιστεί.
Αν πάντως η πώληση γινόταν άμεσα και με βάση την πρακτική που συνηθίζεται σε διάθεση μεγάλων πακέτων είναι πιθανό να υπήρχε discount στα 9 ευρώ που είναι η τιμή κλεισίματος της μετοχής στις 6 Ιουνίου του 2016.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι σε περίπτωση νέας μείωσης του ποσοστού του δημοσίου στον ΟΤΕ και αύξηση της θέσης της DT που κατέχει σήμερα το 40% των μετοχών θα έδινε νέα ώθηση στις επενδυτικές προσδοκίες και πιθανά θα οδηγούσε στην καταγραφή υπεραξιών με βάση τις τρέχουσες αποτιμήσεις στο πακέτο του 4% του ΙΚΑ και του 1% που θα απομείνει ως άμεση συμμετοχή στο δημόσιο.
Οι εξελίξεις πάντως γύρω από το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ΟΤΕ έχουν πυροδοτήσει το ενδιαφέρον των αναλυτών.
Σε ανάλυσή της με ημερομηνία 12 Μαΐου η Morgan Stanley προχώρησε σε αναβάθμιση της σύστασης του ΟΤΕ, σε overweight, τοποθετώντας την τιμή στόχο της μετοχής στα 12,50 ευρώ, από 8,25 ευρώ προηγουμένως.
Η Morgan Stanley παραμένει θετική για τα θεμελιώδη του ΟΤΕ και τον ισχυρό ισολογισμό της, ενώ εκφράζει και την ικανοποίησή της για τη στρατηγική ανάπτυξης δικτύου.
Παράλληλα, σημειώνει ότι είναι καλύτερη και η μακροοικονομική εικόνα της Ελλάδας, προχωρώντας σε μείωση του premium ρίσκου στα μοντέλα της στο 6% από 9,5%, αλλά και σε μηδενική στάθμιση ενός σεναρίου Grexit από στάθμιση 45%.
H Morgan Stanley επισημαίνει ότι θεωρητικά ο ΟΤΕ θα μπορούσε να διανείμει το 100% των ελεύθερων ταμειακών ροών του ως μέρισμα από το 2018, χωρίς να αυξήσει το χρέος του, αλλά τονίζει ότι κάτι τέτοιο θα χρειαστεί σταθερό μακροοικονομικό περιβάλλον.
Νίκος Καρούτζος
www.bankingnews.gr
Σήμερα το ελληνικό δημόσιο κατέχει άμεσα το 6% του Οργανισμού και έμμεσα το 4% μέσω του ΙΚΑ.
Στη νομοθετική ρύθμιση για τις αποκρατικοποιήσεις προβλέπεται ότι το 5% του Δημοσίου θα περάσει στον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ και ότι θα ξεκινούσε άμεσα η διαδικασία ιδιωτικοποίησης με την πρόσληψη συμβούλου χωρίς αυτό να έχει συμβεί μέχρι στιγμής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 4% του ΟΤΕ περιήλθε στο ΙΚΑ που απορρόφησε το ΤΑΠ-ΟΤΕ το οποίο είχε λάβει το ποσοστό αυτό με νόμο του 2005 ως αντάλλαγμα της συμμετοχής του κράτους στην τότε εθελούσια έξοδο και με αποτίμηση κατά το 2009 που έγινε η μεταβίβαση άνευ καταβολής ανταλλάγματος αξία της τάξεως των 201 εκ ευρώ.
Το δημόσιο έχει δικαίωμα επαναγοράς του συγκεκριμένου ποσοστού ενώ ασκεί το ίδιο τα δικαιώματα ψήφου.
Το ζήτημα όμως που τίθεται είναι αν το δημόσιο μπορεί να αγοράσει το 4% με τίμημα λιγότερο από την αξία παραχώρησης στο ΙΚΑ, καθώς φαίνεται να υπάρχουν νομικές δυσχέρειες δεδομένου ότι το ποσοστό αυτό δόθηκε ως αντάλλαγμα για την εθελούσια έξοδο και η αξία του έχει προσδιοριστεί με συγκεκριμένο τρόπο.
Υπό αυτές τις συνθήκες θεωρείται δύσκολο να επαναγοράσει στην τρέχουσα τιμή το δημόσιο τις μετοχές.
Με βάση τη χθεσινή τιμή κλεισίματος του ΟΤΕ η αξία του 4% είναι της τάξεως των 176 εκ Ευρώ.
Κατά συνέπεια για να μπορέσει να πραγματοποιηθεί πώληση του πακέτου του 4% θα πρέπει η τιμή μεταβίβαση να γίνει στα επίπεδα των 10,25 ευρώ ανά μετοχή δηλαδή με premium της τάξεως του 14% σε σχέση με την τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία.
Επιπλέον το δημόσιο θα πρέπει να διαθέσει 200 εκ ευρώ για την εξαγορά του πακέτου από το ΙΚΑ.
Σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές προσκείμενες στους θεσμούς, οι δανειστές δεν αρκούνται στην πώληση του 5% που έχει συμφωνηθεί να περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ αλλά ζητούν την εξ ολοκλήρου αποχώρηση του Δημοσίου από τον ΟΤΕ.
Από την πλευρά της κυβέρνησης διαμηνύεται ότι δεν τίθεται τέτοιο θέμα και απλά συζητείται ο ρόλος του Δημοσίου στη διοίκηση του ΟΤΕ μετά την πώληση του 5% που έχει αποφασιστεί.
Άλλωστε επισημαίνουν το δημόσιο έχει άριστες σχέσεις με τους Γερμανούς της Deutsche Telekom και η συνεργασία θεωρείται ιδανική.
Στο πλαίσιο αυτό κυβερνητικοί κύκλοι θεωρούν ότι οι Γερμανοί θα ασκήσουν το δικαίωμα προτίμησης και ενδιαφέρονται να αποκτήσουν το 5% που έχει ήδη αποφασιστεί.
Αν πάντως η πώληση γινόταν άμεσα και με βάση την πρακτική που συνηθίζεται σε διάθεση μεγάλων πακέτων είναι πιθανό να υπήρχε discount στα 9 ευρώ που είναι η τιμή κλεισίματος της μετοχής στις 6 Ιουνίου του 2016.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι σε περίπτωση νέας μείωσης του ποσοστού του δημοσίου στον ΟΤΕ και αύξηση της θέσης της DT που κατέχει σήμερα το 40% των μετοχών θα έδινε νέα ώθηση στις επενδυτικές προσδοκίες και πιθανά θα οδηγούσε στην καταγραφή υπεραξιών με βάση τις τρέχουσες αποτιμήσεις στο πακέτο του 4% του ΙΚΑ και του 1% που θα απομείνει ως άμεση συμμετοχή στο δημόσιο.
Οι εξελίξεις πάντως γύρω από το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ΟΤΕ έχουν πυροδοτήσει το ενδιαφέρον των αναλυτών.
Σε ανάλυσή της με ημερομηνία 12 Μαΐου η Morgan Stanley προχώρησε σε αναβάθμιση της σύστασης του ΟΤΕ, σε overweight, τοποθετώντας την τιμή στόχο της μετοχής στα 12,50 ευρώ, από 8,25 ευρώ προηγουμένως.
Η Morgan Stanley παραμένει θετική για τα θεμελιώδη του ΟΤΕ και τον ισχυρό ισολογισμό της, ενώ εκφράζει και την ικανοποίησή της για τη στρατηγική ανάπτυξης δικτύου.
Παράλληλα, σημειώνει ότι είναι καλύτερη και η μακροοικονομική εικόνα της Ελλάδας, προχωρώντας σε μείωση του premium ρίσκου στα μοντέλα της στο 6% από 9,5%, αλλά και σε μηδενική στάθμιση ενός σεναρίου Grexit από στάθμιση 45%.
H Morgan Stanley επισημαίνει ότι θεωρητικά ο ΟΤΕ θα μπορούσε να διανείμει το 100% των ελεύθερων ταμειακών ροών του ως μέρισμα από το 2018, χωρίς να αυξήσει το χρέος του, αλλά τονίζει ότι κάτι τέτοιο θα χρειαστεί σταθερό μακροοικονομικό περιβάλλον.
Νίκος Καρούτζος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών