γράφει : Ελένη Μπότα
Σε ολιγοπωλιακό καθεστώς οδηγούνται οι τηλεπικοινωνίες μετά την πώληση των Forthhnet και Cyta - Σιγήν ιχθύος για τους εργαζομένους
Σε ολιγοπώλιο οδηγείται η αγορά τηλεπικοινωνιών στην χώρα μας, μετά την πώληση της Cyta και την δρομολογούμενη πώληση της Forthnet, παρά την περιβόητη απελευθέρωση της αγοράς.
Αυτό άλλωστε παραδέχτηκε προ ημερών και ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκος Παππάς, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση προς τη Βουλή, επισημαίνοντας ότι η συγκέντρωση της αγοράς έχει επιπτώσεις τόσο στην ποιότητα όσο και στις τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παππάς, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Μάριου Κάτση «η Ελλάδα, δυστυχώς, είναι μια αγορά μονοπωλιακή, ολιγοπωλιακή θα το έλεγα κατ’ επίφαση, στις τηλεπικοινωνίες και εάν κανείς παρακολουθήσει την πορεία της αγοράς τηλεπικοινωνιών από τότε που άνοιξε, από τότε δηλαδή που είχαμε και το άνοιγμα της αγοράς και μετέπειτα την πώληση του ΟΤΕ, είναι μια πορεία ραγδαίας συγκέντρωσης της αγοράς. Και αυτό δυστυχώς έχει επιπτώσεις και στην ποιότητα των υπηρεσιών, αλλά και στις τιμές».
Οι παραδοχές όμως του Υπουργού για την αγορά τηλεπικοινωνιών η οποία όντως οδηγείται σε δραματική συρρίκνωση με άμεσες επιπτώσεις για τους καταναλωτές, δεν σταματούν εδώ.
Οπως ανέφερε ο κ. Παππάς, «η Ελλάδα είναι η αγορά με την περισσότερη συγκέντρωση στο επίπεδο του δικτύου των τηλεπικοινωνιών και η χώρα η οποία έχει μηδενική συνδεσιμότητα, η οποία αφορά συνδέσεις 100 Mbps και πάνω. Τα 100 Mbps και πάνω μπορεί να ακούγεται αυτήν τη στιγμή πολύ μεγάλος αριθμός, αλλά είναι ο πήχης ο οποίος έχει βάλει η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τους στόχους της συνδεσιμότητας για το 2025. Δηλαδή, το 2025 η Ελλάδα πρέπει να έχει, όπως και όλες οι άλλες χώρες, τουλάχιστον 50% των νοικοκυριών με αυτήν τη συνδεσιμότητα».
Ο στόχος όμως αυτός είναι αδύνατον να πιαστεί όπως παραδέχτηκε ο Υπουργός, την ίδια στιγμή, έχουμε το πιο αργό και το πιο ακριβό ίντερνετ στην Ευρώπη.
Οι τιμές αυξάνονται
Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει το πιο αργό και ακριβό internet στην Ευρώπη, δεν έχει εμποδίσει τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να αυξάνουν τις τιμές τους.
Τους τελευταίους μήνες οι εταιρέιες κινητής εχουν αυξήσει πολλάκις τις τιμές των υπηρεσιών τους, ενώ τον περασμένο Δεκέμβριο, Vodafone, Wind και Cosmote ανακοίνωσαν και νέες αυξήσεις στα μηνιαία πάγια κινητής και σταθερής τηλεφωνίας που κυμαίνονταν από 1 έως 2,5 ευρώ τον μήνα.
Αναγκάστηκαν όμως να τις αναστείλουν μετά από παρέμβαση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Σε επιστολή της προς τις εν λόγω εταιρείες κινητής η ΕΕΤΤ ανέφερε πως στις 6 Δεκεμβρίου δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 4262/Β/6-12-17) ο νέος Κανονισμός Γενικών Αδειών.
Και ο νέος κανονισμός απαγορεύει τις αυξήσεις για όσο διάστημα βρίσκεται σε ισχύ το συμβόλαιο κάθε καταναλωτή, είτε πρόκειται για αυξήσεις στο μηνιαίο πάγιο, είτε αλλαγές π.χ. με μείωση των μηνυμάτων SMS που στέλνει ο πελάτης μέσω του συγκεκριμένου συμβολαίου ή μείωση των δεδομένων για πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
Μόνο όταν λήξει το συμβόλαιο, μπορούν οι εταιρείες να προχωρήσουν σε αλλαγές των όρων.
Και το ερώτημα που πλανιέται είναι τι θα γίνει όταν η αγορά οδηγηθεί σε περαιτέρω συγκέντρωση;
Τι τιμές θα έχουμε τότε;
Είναι ενδεικτικό ότι η προσπάθεια της Forthnet στο τελευταίο διάστημα να μπει στον τομέα της κινητής έχει καθυστερήσει σημαντικά, καθώς όπως έχει καταγγελθεί, η Cosmote, η Vodafone και η Wind Hellas κωλυσιεργούν να έρθουν σε συμφωνία μαζί της
Και ενώ το θέμα θα μπορούσε να επιλυθεί από την ΕΕΤΤ, η οποία μπορεί να επιβάλει την ενεργοποίηση μιας συμφωνίας ιδεατού παρόχου υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, ωστόσο αυτό μπορεί να συμβεί μέσω μιας μάλλον αργόσυρτης και γραφειοκρατικής διαδικασίας η οποία μπορεί να διαρκέσει ακόμη και πολλά χρόνια.
Σιγήν ιχθύος για την τύχη των εργαζομένων
Η συγκέντρωση όμως στην αγορά των τηλεπικοινωνιών, έχει και άλλη μία ακόμη σοβαρή επίπτωση, η οποία έχει να κάνει με το μέλλον εκατοντάδων εργαζομένων.
Είναι ενδεικτική η περίπτωση της Cyta Ηellas όπου οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε απεργιακές κινητοποιήσεις μετά τα όσα έχουν ακουστεί (και πολλοί περιμένουν) για μπαράζ απολύσεων, μετά την εξαγορά της μέχρι πρώτινος θυγατρικής του κυπριακού Ομίλου από τη Vodafone.
Πολύ μεγαλύτερη είναι η ανησυχία που επικρατεί στην αγορά για το τι μέλλει γενέσθαι με τους εργαζόμενους της Forthnet όταν προχωρήσει η εξαγορά της.
Αυτή τη στιγμή στην εταιρεία απασχολούνται 1.100 και πλέον εργαζόμενοι, ενώ αν υπολογιστούν τα 120 καταστήματα Forthnet με τέσσερις εργαζόμενους κατά μέσο όρο, τότε μιλάμε για 1.500 εργαζόμενους, η τύχη των οποίων αγνοείται και δεν υπάρχει κανείς που θα διασφαλίσει το μέλλον τους.
Και όλα αυτά την στιγμή που πρόθεση της κυβέρνησης είναι μέχρι το 2020 η ανεργία να έχει υποχωρήσει κάτω από το 18%.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Αυτό άλλωστε παραδέχτηκε προ ημερών και ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκος Παππάς, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση προς τη Βουλή, επισημαίνοντας ότι η συγκέντρωση της αγοράς έχει επιπτώσεις τόσο στην ποιότητα όσο και στις τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παππάς, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Μάριου Κάτση «η Ελλάδα, δυστυχώς, είναι μια αγορά μονοπωλιακή, ολιγοπωλιακή θα το έλεγα κατ’ επίφαση, στις τηλεπικοινωνίες και εάν κανείς παρακολουθήσει την πορεία της αγοράς τηλεπικοινωνιών από τότε που άνοιξε, από τότε δηλαδή που είχαμε και το άνοιγμα της αγοράς και μετέπειτα την πώληση του ΟΤΕ, είναι μια πορεία ραγδαίας συγκέντρωσης της αγοράς. Και αυτό δυστυχώς έχει επιπτώσεις και στην ποιότητα των υπηρεσιών, αλλά και στις τιμές».
Οι παραδοχές όμως του Υπουργού για την αγορά τηλεπικοινωνιών η οποία όντως οδηγείται σε δραματική συρρίκνωση με άμεσες επιπτώσεις για τους καταναλωτές, δεν σταματούν εδώ.
Οπως ανέφερε ο κ. Παππάς, «η Ελλάδα είναι η αγορά με την περισσότερη συγκέντρωση στο επίπεδο του δικτύου των τηλεπικοινωνιών και η χώρα η οποία έχει μηδενική συνδεσιμότητα, η οποία αφορά συνδέσεις 100 Mbps και πάνω. Τα 100 Mbps και πάνω μπορεί να ακούγεται αυτήν τη στιγμή πολύ μεγάλος αριθμός, αλλά είναι ο πήχης ο οποίος έχει βάλει η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τους στόχους της συνδεσιμότητας για το 2025. Δηλαδή, το 2025 η Ελλάδα πρέπει να έχει, όπως και όλες οι άλλες χώρες, τουλάχιστον 50% των νοικοκυριών με αυτήν τη συνδεσιμότητα».
Ο στόχος όμως αυτός είναι αδύνατον να πιαστεί όπως παραδέχτηκε ο Υπουργός, την ίδια στιγμή, έχουμε το πιο αργό και το πιο ακριβό ίντερνετ στην Ευρώπη.
Οι τιμές αυξάνονται
Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει το πιο αργό και ακριβό internet στην Ευρώπη, δεν έχει εμποδίσει τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να αυξάνουν τις τιμές τους.
Τους τελευταίους μήνες οι εταιρέιες κινητής εχουν αυξήσει πολλάκις τις τιμές των υπηρεσιών τους, ενώ τον περασμένο Δεκέμβριο, Vodafone, Wind και Cosmote ανακοίνωσαν και νέες αυξήσεις στα μηνιαία πάγια κινητής και σταθερής τηλεφωνίας που κυμαίνονταν από 1 έως 2,5 ευρώ τον μήνα.
Αναγκάστηκαν όμως να τις αναστείλουν μετά από παρέμβαση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Σε επιστολή της προς τις εν λόγω εταιρείες κινητής η ΕΕΤΤ ανέφερε πως στις 6 Δεκεμβρίου δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 4262/Β/6-12-17) ο νέος Κανονισμός Γενικών Αδειών.
Και ο νέος κανονισμός απαγορεύει τις αυξήσεις για όσο διάστημα βρίσκεται σε ισχύ το συμβόλαιο κάθε καταναλωτή, είτε πρόκειται για αυξήσεις στο μηνιαίο πάγιο, είτε αλλαγές π.χ. με μείωση των μηνυμάτων SMS που στέλνει ο πελάτης μέσω του συγκεκριμένου συμβολαίου ή μείωση των δεδομένων για πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
Μόνο όταν λήξει το συμβόλαιο, μπορούν οι εταιρείες να προχωρήσουν σε αλλαγές των όρων.
Και το ερώτημα που πλανιέται είναι τι θα γίνει όταν η αγορά οδηγηθεί σε περαιτέρω συγκέντρωση;
Τι τιμές θα έχουμε τότε;
Είναι ενδεικτικό ότι η προσπάθεια της Forthnet στο τελευταίο διάστημα να μπει στον τομέα της κινητής έχει καθυστερήσει σημαντικά, καθώς όπως έχει καταγγελθεί, η Cosmote, η Vodafone και η Wind Hellas κωλυσιεργούν να έρθουν σε συμφωνία μαζί της
Και ενώ το θέμα θα μπορούσε να επιλυθεί από την ΕΕΤΤ, η οποία μπορεί να επιβάλει την ενεργοποίηση μιας συμφωνίας ιδεατού παρόχου υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, ωστόσο αυτό μπορεί να συμβεί μέσω μιας μάλλον αργόσυρτης και γραφειοκρατικής διαδικασίας η οποία μπορεί να διαρκέσει ακόμη και πολλά χρόνια.
Σιγήν ιχθύος για την τύχη των εργαζομένων
Η συγκέντρωση όμως στην αγορά των τηλεπικοινωνιών, έχει και άλλη μία ακόμη σοβαρή επίπτωση, η οποία έχει να κάνει με το μέλλον εκατοντάδων εργαζομένων.
Είναι ενδεικτική η περίπτωση της Cyta Ηellas όπου οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε απεργιακές κινητοποιήσεις μετά τα όσα έχουν ακουστεί (και πολλοί περιμένουν) για μπαράζ απολύσεων, μετά την εξαγορά της μέχρι πρώτινος θυγατρικής του κυπριακού Ομίλου από τη Vodafone.
Πολύ μεγαλύτερη είναι η ανησυχία που επικρατεί στην αγορά για το τι μέλλει γενέσθαι με τους εργαζόμενους της Forthnet όταν προχωρήσει η εξαγορά της.
Αυτή τη στιγμή στην εταιρεία απασχολούνται 1.100 και πλέον εργαζόμενοι, ενώ αν υπολογιστούν τα 120 καταστήματα Forthnet με τέσσερις εργαζόμενους κατά μέσο όρο, τότε μιλάμε για 1.500 εργαζόμενους, η τύχη των οποίων αγνοείται και δεν υπάρχει κανείς που θα διασφαλίσει το μέλλον τους.
Και όλα αυτά την στιγμή που πρόθεση της κυβέρνησης είναι μέχρι το 2020 η ανεργία να έχει υποχωρήσει κάτω από το 18%.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών