γράφει : Ελένη Μπότα
Έρχεται ξανά στο προσκήνιο ο κατασκευαστικός κλάδος - Τα νέα έργα των 3 δισ. και οι ανακατάξεις στο εσωτερικό των Ομίλων
Με μεγαλύτερη αισιόδοξία αρχίζουν να ατενίζουν το μέλλον οι κατασκευαστικοί Όμιλοι της χώρας, μετά από μια μεγάλη περίοδο στασιμότητας σε επίπεδο έργων.
Ειδικότερα τα έργα συνολικού ύψους 3 δισ. ευρώ έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν μέσα στα επόμενα χρόνια, τα οποία θα τροφοδοτήσουν αφενός μεν με νέο αντικείμενο και αφετέρου θα ενισχύσουν σημαντικά το ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων τους.
Το 2017, μετά και την ολοκλήρωση των πέντε οδικών αξόνων, είναι η πρώτη χρονιά που δεν είχαμε την δημοπράτηση κανενός έργου.
Ανάσα και ελπίδα ωστόσο δίνουν οι νέες δημοπρατήσεις μεγάλων έργων που είτε έχουν ξεκινήσει, είτε αναζητούνται πόροι για την κατασκευή τους.
Ένα από τα μεγαλύτερα έργα ύψους 1,4 δισ. ευρώ που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι η νέα γραμμή 4 του Μετρό η οποία θα ξεκινά από την περιοχή του Γαλατσίου (Άλσος Βεΐκου) και διαμέσου της Κυψέλης, του Γκύζη, των Εξαρχείων και του Κολωνακίου θα φθάνει στο ιστορικό κέντρο και θα πηγαίνει προς την Καισαριανή για Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.
Στα 180 εκατ. ευρώ είναι ο προϋπολογισμός των έργων που αφορά την επέκταση του τραμ από τον Πειραιά προς τις συνοικίες του Κερατσινίου και του Περάματος.
Δύο μεγάλα έργα προγραμματίζονται στην Κρήτη. Το πρώτο είναι το αεροδρόμιο του Καστελίου με τον διαγωνισμό να βρίσκεται σε εξέλιξη και να αναμένεται σύντομα η υπογραφή της σύμβασης.
Το έργο που θα κινητοποιήσει επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 600εκατ.ευρώ, ενώ θα δημιουργήσει και 1.000 θέσεις εργασίας.
Το δεύτερο μεγάλο έργο που προετοιμάζεται είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, με το κόστος να ανέρχεται στα 1,1 δσς. ευρώ.
Τέλος στην β΄φάση έχει εισέλθει ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ.
Το έργο της μόνιµης υποθαλάσσιας οδικής ζεύξης Σαλαµίνας - Περάµατος αφορά στην κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας µήκους περίπου 1,1 χλµ µε τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (συνολικό µήκος έργου περί τα 3χλµ) από τον ανισόπεδο κόμβο Περάµατος µέχρι τoν ανισόπεδο κόμβο Παλουκίων. Περιλαμβάνει και τα οδικά τµήµατα παράκαµψης των πόλεων Περάµατος και Σαλαµίνας µήκους περίπου 14,5 χλµ.
Οι ανακατάξεις στο εσωτερικό των Ομίλων
Ελλάκτωρ: Η χρηματοοικονομική εικόνα του Ομίλου στο πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης ήταν απογοητευτική.
Ο Όμιλος έβγαλε ζημιές στους μετόχους της μητρικής 10, 9 εκατ. ευρώ, ενώ προβληματισμό έχει προκαλέσει και το γεγονός ότι οι ελεύθερες ταμειακές ροές που ενώ πέρσι στο α’ εξάμηνο ήταν θετικές 15.2 εκατ. ευρώ 2016 φέτος γύρισαν αρνητικές στα -55.3 εκατ. ευρώ.
‘Όσον αφορά τον δανεισμό παραμένει σε υψηλότατα επίπεδα στα 989.4 εκατ. ευρώ.
Επίσης από το τέλος του 2014 μέχρι και το τέλος του φετινού πρώτου εξαμήνου, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του ομίλου έχει υποχωρήσει κατά σχεδόν 50%, από τα 4,33 δισ. ευρώ σε 2,16 δισ. ευρώ, ενώ αναμένεται και η υπογραφή νέων συμβάσεων ύψους 230 εκατ. ευρώ.
Σήμερα, το 55% του ανεκτέλεστου αφορά έργα στο εξωτερικό (1,19 δισ. ευρώ), ενώ 834 εκατ. ευρώ αφορούν στα δημόσια έργα που προβλέπεται να υλοποιήσει ο όμιλος στην Ελλάδα. Η αναδιάρθρωση του ομίλου συνεχίζεται καθώς πρόσφατα ανακοινώθηκε η πώληση του MontParnes, ενώ ήδη έχεθι δρομολογηθεί και η πώληση του 64,5% του Άνεμου.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η συνολική εγκατεστημένη ισχύς του Ομίλου πλέον ανέρχεται σε 941 MW.
Ο όμιλος, εκτός από τις ΗΠΑ, έχει εγκαταστήσει 516 MW στην Ελλάδα, 102 MW στην Πολωνία και 30 MW στη Βουλγαρία.
Ταυτόχρονα, ο όμιλος διαθέτει υπό κατασκευή ή έτοιμες προς κατασκευή εγκαταστάσεις ΑΠΕ ισχύος 208 MW στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Συνολικά, η εταιρεία λειτουργεί, κατασκευάζει ή έχει πλήρως αδειοδοτήσει 1.149 MW εγκαταστάσεων ΑΠΕ, στην Ευρώπη και την Αμερική.
Επίσης στον κλάδο των Παραχωρήσεων, ο Όμιλος έχει πλέον αναλάβει ένα ικανό χαρτοφυλάκιο τριών μεγάλων οδικών έργων, στα δύο εκ των οποίων (Ιόνια Οδός και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) αύξησε ήδη σημαντικά την συμμετοχή του στο προηγούμενο διάστημα (το τρίτο έργο αφορά τη συμμετοχή του Ομίλου στην Ολυμπία Οδό).
Συνολικά, ο Όμιλος έχει πλέον επενδυμένα ίδια κεφάλαια περίπου 185 εκατ. ευρώ στα εν λόγω τρία έργα.
ΑΒΑΞ: Με ανεκτέλεστο περί τα 2 δισ. ευρώ η J&P ΑΒΑΞ, η βρίσκεται σε διαδικασία απορρόφησης της θυγατρικής εισηγμένης Αθηνά.
Ο Όμιλος επικεντρώνεται σε Iορδανία και κυρίως Kατάρ, καθώς έχει βλέψεις στο επενδυτικό πρόγραμμα λόγω του Παγκόσμιου Kυπέλλου Ποδοσφαίρου το 2022.
Να σημειωθεί ότι ο Όμιλος έχει σε εξέλιξη το μεγάλο έργο στο Iράκ για τον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό 1.500 MW, ύψους 400 εκατ. ευρώ, αλλά και ανοιχτά μέτωπα, όπως στο Λίβανο όπου έχει προσφύγει στη διεθνή διαιτησία για το σταθμό Deir Aamar, διεκδικώντας αποζημίωση.
Πως εξελίχθηκαν τα μεγέθη των εισηγμένων κατασκευαστικών εταιριών (2006 – 2017 σε εκατ. ευρώ)
Πηγή: BetaΧρηματιστηριακή
Οι εισηγμένοι κατασκευαστικοί όμιλοι στο ΧΑ και τα αποτελέσματα τους στο 6μηνο του 2017
Πηγή: BetaΧρηματιστηριακή
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα τα έργα συνολικού ύψους 3 δισ. ευρώ έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν μέσα στα επόμενα χρόνια, τα οποία θα τροφοδοτήσουν αφενός μεν με νέο αντικείμενο και αφετέρου θα ενισχύσουν σημαντικά το ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων τους.
Το 2017, μετά και την ολοκλήρωση των πέντε οδικών αξόνων, είναι η πρώτη χρονιά που δεν είχαμε την δημοπράτηση κανενός έργου.
Ανάσα και ελπίδα ωστόσο δίνουν οι νέες δημοπρατήσεις μεγάλων έργων που είτε έχουν ξεκινήσει, είτε αναζητούνται πόροι για την κατασκευή τους.
Ένα από τα μεγαλύτερα έργα ύψους 1,4 δισ. ευρώ που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι η νέα γραμμή 4 του Μετρό η οποία θα ξεκινά από την περιοχή του Γαλατσίου (Άλσος Βεΐκου) και διαμέσου της Κυψέλης, του Γκύζη, των Εξαρχείων και του Κολωνακίου θα φθάνει στο ιστορικό κέντρο και θα πηγαίνει προς την Καισαριανή για Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.
Στα 180 εκατ. ευρώ είναι ο προϋπολογισμός των έργων που αφορά την επέκταση του τραμ από τον Πειραιά προς τις συνοικίες του Κερατσινίου και του Περάματος.
Δύο μεγάλα έργα προγραμματίζονται στην Κρήτη. Το πρώτο είναι το αεροδρόμιο του Καστελίου με τον διαγωνισμό να βρίσκεται σε εξέλιξη και να αναμένεται σύντομα η υπογραφή της σύμβασης.
Το έργο που θα κινητοποιήσει επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 600εκατ.ευρώ, ενώ θα δημιουργήσει και 1.000 θέσεις εργασίας.
Το δεύτερο μεγάλο έργο που προετοιμάζεται είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, με το κόστος να ανέρχεται στα 1,1 δσς. ευρώ.
Τέλος στην β΄φάση έχει εισέλθει ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ.
Το έργο της μόνιµης υποθαλάσσιας οδικής ζεύξης Σαλαµίνας - Περάµατος αφορά στην κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας µήκους περίπου 1,1 χλµ µε τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (συνολικό µήκος έργου περί τα 3χλµ) από τον ανισόπεδο κόμβο Περάµατος µέχρι τoν ανισόπεδο κόμβο Παλουκίων. Περιλαμβάνει και τα οδικά τµήµατα παράκαµψης των πόλεων Περάµατος και Σαλαµίνας µήκους περίπου 14,5 χλµ.
Οι ανακατάξεις στο εσωτερικό των Ομίλων
Ελλάκτωρ: Η χρηματοοικονομική εικόνα του Ομίλου στο πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης ήταν απογοητευτική.
Ο Όμιλος έβγαλε ζημιές στους μετόχους της μητρικής 10, 9 εκατ. ευρώ, ενώ προβληματισμό έχει προκαλέσει και το γεγονός ότι οι ελεύθερες ταμειακές ροές που ενώ πέρσι στο α’ εξάμηνο ήταν θετικές 15.2 εκατ. ευρώ 2016 φέτος γύρισαν αρνητικές στα -55.3 εκατ. ευρώ.
‘Όσον αφορά τον δανεισμό παραμένει σε υψηλότατα επίπεδα στα 989.4 εκατ. ευρώ.
Επίσης από το τέλος του 2014 μέχρι και το τέλος του φετινού πρώτου εξαμήνου, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του ομίλου έχει υποχωρήσει κατά σχεδόν 50%, από τα 4,33 δισ. ευρώ σε 2,16 δισ. ευρώ, ενώ αναμένεται και η υπογραφή νέων συμβάσεων ύψους 230 εκατ. ευρώ.
Σήμερα, το 55% του ανεκτέλεστου αφορά έργα στο εξωτερικό (1,19 δισ. ευρώ), ενώ 834 εκατ. ευρώ αφορούν στα δημόσια έργα που προβλέπεται να υλοποιήσει ο όμιλος στην Ελλάδα. Η αναδιάρθρωση του ομίλου συνεχίζεται καθώς πρόσφατα ανακοινώθηκε η πώληση του MontParnes, ενώ ήδη έχεθι δρομολογηθεί και η πώληση του 64,5% του Άνεμου.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η συνολική εγκατεστημένη ισχύς του Ομίλου πλέον ανέρχεται σε 941 MW.
Ο όμιλος, εκτός από τις ΗΠΑ, έχει εγκαταστήσει 516 MW στην Ελλάδα, 102 MW στην Πολωνία και 30 MW στη Βουλγαρία.
Ταυτόχρονα, ο όμιλος διαθέτει υπό κατασκευή ή έτοιμες προς κατασκευή εγκαταστάσεις ΑΠΕ ισχύος 208 MW στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Συνολικά, η εταιρεία λειτουργεί, κατασκευάζει ή έχει πλήρως αδειοδοτήσει 1.149 MW εγκαταστάσεων ΑΠΕ, στην Ευρώπη και την Αμερική.
Επίσης στον κλάδο των Παραχωρήσεων, ο Όμιλος έχει πλέον αναλάβει ένα ικανό χαρτοφυλάκιο τριών μεγάλων οδικών έργων, στα δύο εκ των οποίων (Ιόνια Οδός και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) αύξησε ήδη σημαντικά την συμμετοχή του στο προηγούμενο διάστημα (το τρίτο έργο αφορά τη συμμετοχή του Ομίλου στην Ολυμπία Οδό).
Συνολικά, ο Όμιλος έχει πλέον επενδυμένα ίδια κεφάλαια περίπου 185 εκατ. ευρώ στα εν λόγω τρία έργα.
ΑΒΑΞ: Με ανεκτέλεστο περί τα 2 δισ. ευρώ η J&P ΑΒΑΞ, η βρίσκεται σε διαδικασία απορρόφησης της θυγατρικής εισηγμένης Αθηνά.
Ο Όμιλος επικεντρώνεται σε Iορδανία και κυρίως Kατάρ, καθώς έχει βλέψεις στο επενδυτικό πρόγραμμα λόγω του Παγκόσμιου Kυπέλλου Ποδοσφαίρου το 2022.
Να σημειωθεί ότι ο Όμιλος έχει σε εξέλιξη το μεγάλο έργο στο Iράκ για τον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό 1.500 MW, ύψους 400 εκατ. ευρώ, αλλά και ανοιχτά μέτωπα, όπως στο Λίβανο όπου έχει προσφύγει στη διεθνή διαιτησία για το σταθμό Deir Aamar, διεκδικώντας αποζημίωση.
Πως εξελίχθηκαν τα μεγέθη των εισηγμένων κατασκευαστικών εταιριών (2006 – 2017 σε εκατ. ευρώ)
Πηγή: BetaΧρηματιστηριακή
Οι εισηγμένοι κατασκευαστικοί όμιλοι στο ΧΑ και τα αποτελέσματα τους στο 6μηνο του 2017
Πηγή: BetaΧρηματιστηριακή
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών