Εκκρεμεί η σύμβαση μεταξύ εταιρείας και Ελληνικού Δημοσίου για τη χρήση του νερού από την ΕΥΔΑΠ – Πιθανή αύξηση τιμολογίων όταν θα υπογραφεί η σύμβαση
Με ένα μεγάλο «φέσι» είναι αντιμέτωπη η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ και ήδη έχει ξεκινήσει πλάνο είσπραξης καθώς οι απαιτήσεις από ιδιώτες ανέρχονται σε σχεδόν 182 εκατ. ευρώ.
Από το παραπάνω ποσό μόλις τα 30 εκατ. ευρώ είναι μη ληξιπρόθεσμα δεν συμπεριλαμβάνεται το υπόλοιπο των ιδιωτών που έχει διακανονιστεί και το εξοφλημένο ποσό των δόσεων ανέρχεται σε 13 εκατ. ευρώ.
Όπως αναφέρει η εταιρεία στις λογιστικές καταστάσεις χρήσης 2017 η διεύθυνση διαχείρισης εσόδων και απαιτήσεων και η διεύθυνση διαχείρισης ειδικών πελατών ελέγχουν διαρκώς τις απαιτήσεις της εταιρείας, είτε χωριστά είτε κατά ομάδα και ενσωματώνουν τις πληροφορίες αυτές στις διαδικασίες πιστωτικού ελέγχουν.
Για την αντιμετώπιση του πιστωτικού κινδύνου η υπηρεσία αναγκαστικών εισπράξεων της διεύθυνσης νομικών υπηρεσιών εξετάζει σε συνεχή βάση και διευθετεί μέσω δικαστικής οδού ληξιπρόθεσμες οφειλές προς είσπραξη.
Από το ποσό των 182 εκατ. ευρώ τα 33,4 εκατ. ευρώ βρίσκονται σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 5 ετών, ενώ άλλα τόσα βρίσκονται σε καθυστέρηση από 2 έως και 5 χρόνια.
Ποσό 45 εκατ. ευρώ χρωστούν επίσης ιδιώτες για χρονικό διάστημα από 6 μήνες έως και 2 χρόνια και έως 6 μήνες χρωστούν ποσά 30,3 εκατ. ευρώ.
Οι μεγάλες αυτές οφειλές δημιουργούν φυσικά πονοκέφαλο στη διοίκηση της ΕΥΔΑΠ και δεν αποκλείεται μέσα στο προσεχές χρονικό διάστημα να ενταθούν οι κινήσεις είσπραξης των οφειλών αυτών κυρίως μέσω της δικαστικής οδού ή να υπάρξει κάποια κίνηση που θα οδηγεί σε συνολική λύση.
Αξίζει να τονιστεί πως το 2011 το σύνολο των απαιτήσεων από ιδιώτες δεν ξεπερνούσε τα 105 εκατ. ευρώ και σε καθυστέρηση άνω των 5 ετών ήταν μόλις τα 5,3 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται πως το δημόσιο χρωστάει 18,4 εκατ. ευρώ και οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης 45,5 εκατ. ευρώ (οι ληξιπρόθεσμες ανέρχονται στα 39,7 εκατ. ευρώ), ανεβάζοντας τις συνολικές απαιτήσεις στα 245,8 εκατ. ευρώ.
Για τις απαιτήσεις από ΟΤΕ η εταιρεία εξετάζει τη δυνατότητα είσπραξης μέσω κατάρτισης συμβάσεων (διαχείρισης δικτύων ή διακανονισμούς) ή μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων.
Η εταιρεία διαθέτει ισχυρή κεφαλαιακή επάρκεια, καθώς δεν είναι εκτεθειμένη σε τραπεζικό δανεισμό και έχει υψηλά ταμειακά διαθέσιμα (294,9 εκατ. ευρώ).
Ωστόσο, η είσπραξη αυτών των οφειλών θα βελτίωνε περαιτέρω την εικόνα του ισολογισμού.
Από την άλλη, ένα άλλο σημαντικό θέμα που εκκρεμεί για πολλά χρόνια έχει να κάνει με την χρήση του νερού.
Μέχρι τον Μάιο του 2019 θα πρέπει να βρεθεί λύση που να καθορίζει το τίμημα του αποληφθέντος μη επεξεργασμένου ύδατος.
Υπενθυμίζεται πως με κοινή υπουργική απόφαση που είχε εκδοθεί τον Δεκέμβριο του 2013, είχε οριστεί πως οι οφειλές του Ελληνικού Δημοσίου προς την εταιρεία από επιχορηγούμενες δαπάνες επενδυτικού προγράμματος για την δεκαετία 2000-2010, που απορρέουν από τη σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την εταιρεία (9/12/1999) ύψους 294 εκατ. ευρώ, αποσβένονται με μη φορολογικές οφειλές ισόποσης αξίας οι οποίες αφορούν το κόστος του διατεθέντος σε αυτήν αδιύλιστου νερού περιόδου 25/10/2004 – 30/6/2013.
Εκκρεμεί όμως από τη χρήση 2004 η σύναψη έγγραφης συμφωνίας η οποία θα καθορίζει το τίμημα του αποληφθέντος μη επεξεργασμένου ύδατος.
Ελλείψει γραπτής συμφωνίας η εταιρεία συμψηφίζει το τίμημα αδιύλιστου ύδατος με υπηρεσίες συντήρησης και λειτουργίας που προσφέρει για τα πάγια περιουσιακά στοιχεία που ανήκουν στην εταιρεία παγίων ΕΥΔΑΠ ΝΠΔΔ επιβαρύνοντας τα αποτελέσματά της.
Μέχρι και τις 31/12/2018 που θα ισχύει το τιμολόγιο που έχει εγκριθεί δεν τίθεται θέμα επιβάρυνσης για αδιύλιστο νερό, εξέλιξη που θα σήμαινε την αύξηση της τιμής του νερού και την πρόσθετη χρέωση των πολιτών.
Όμως το θέμα θα πρέπει να λυθεί και δεν αποκλείεται ανάλογα με τη συμφωνία που θα γίνει να υπάρξει τελικά επιβάρυνση για τους πολίτες.
Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr
Από το παραπάνω ποσό μόλις τα 30 εκατ. ευρώ είναι μη ληξιπρόθεσμα δεν συμπεριλαμβάνεται το υπόλοιπο των ιδιωτών που έχει διακανονιστεί και το εξοφλημένο ποσό των δόσεων ανέρχεται σε 13 εκατ. ευρώ.
Όπως αναφέρει η εταιρεία στις λογιστικές καταστάσεις χρήσης 2017 η διεύθυνση διαχείρισης εσόδων και απαιτήσεων και η διεύθυνση διαχείρισης ειδικών πελατών ελέγχουν διαρκώς τις απαιτήσεις της εταιρείας, είτε χωριστά είτε κατά ομάδα και ενσωματώνουν τις πληροφορίες αυτές στις διαδικασίες πιστωτικού ελέγχουν.
Για την αντιμετώπιση του πιστωτικού κινδύνου η υπηρεσία αναγκαστικών εισπράξεων της διεύθυνσης νομικών υπηρεσιών εξετάζει σε συνεχή βάση και διευθετεί μέσω δικαστικής οδού ληξιπρόθεσμες οφειλές προς είσπραξη.
Από το ποσό των 182 εκατ. ευρώ τα 33,4 εκατ. ευρώ βρίσκονται σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 5 ετών, ενώ άλλα τόσα βρίσκονται σε καθυστέρηση από 2 έως και 5 χρόνια.
Ποσό 45 εκατ. ευρώ χρωστούν επίσης ιδιώτες για χρονικό διάστημα από 6 μήνες έως και 2 χρόνια και έως 6 μήνες χρωστούν ποσά 30,3 εκατ. ευρώ.
Οι μεγάλες αυτές οφειλές δημιουργούν φυσικά πονοκέφαλο στη διοίκηση της ΕΥΔΑΠ και δεν αποκλείεται μέσα στο προσεχές χρονικό διάστημα να ενταθούν οι κινήσεις είσπραξης των οφειλών αυτών κυρίως μέσω της δικαστικής οδού ή να υπάρξει κάποια κίνηση που θα οδηγεί σε συνολική λύση.
Αξίζει να τονιστεί πως το 2011 το σύνολο των απαιτήσεων από ιδιώτες δεν ξεπερνούσε τα 105 εκατ. ευρώ και σε καθυστέρηση άνω των 5 ετών ήταν μόλις τα 5,3 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται πως το δημόσιο χρωστάει 18,4 εκατ. ευρώ και οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης 45,5 εκατ. ευρώ (οι ληξιπρόθεσμες ανέρχονται στα 39,7 εκατ. ευρώ), ανεβάζοντας τις συνολικές απαιτήσεις στα 245,8 εκατ. ευρώ.
Για τις απαιτήσεις από ΟΤΕ η εταιρεία εξετάζει τη δυνατότητα είσπραξης μέσω κατάρτισης συμβάσεων (διαχείρισης δικτύων ή διακανονισμούς) ή μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων.
Η εταιρεία διαθέτει ισχυρή κεφαλαιακή επάρκεια, καθώς δεν είναι εκτεθειμένη σε τραπεζικό δανεισμό και έχει υψηλά ταμειακά διαθέσιμα (294,9 εκατ. ευρώ).
Ωστόσο, η είσπραξη αυτών των οφειλών θα βελτίωνε περαιτέρω την εικόνα του ισολογισμού.
Από την άλλη, ένα άλλο σημαντικό θέμα που εκκρεμεί για πολλά χρόνια έχει να κάνει με την χρήση του νερού.
Μέχρι τον Μάιο του 2019 θα πρέπει να βρεθεί λύση που να καθορίζει το τίμημα του αποληφθέντος μη επεξεργασμένου ύδατος.
Υπενθυμίζεται πως με κοινή υπουργική απόφαση που είχε εκδοθεί τον Δεκέμβριο του 2013, είχε οριστεί πως οι οφειλές του Ελληνικού Δημοσίου προς την εταιρεία από επιχορηγούμενες δαπάνες επενδυτικού προγράμματος για την δεκαετία 2000-2010, που απορρέουν από τη σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την εταιρεία (9/12/1999) ύψους 294 εκατ. ευρώ, αποσβένονται με μη φορολογικές οφειλές ισόποσης αξίας οι οποίες αφορούν το κόστος του διατεθέντος σε αυτήν αδιύλιστου νερού περιόδου 25/10/2004 – 30/6/2013.
Εκκρεμεί όμως από τη χρήση 2004 η σύναψη έγγραφης συμφωνίας η οποία θα καθορίζει το τίμημα του αποληφθέντος μη επεξεργασμένου ύδατος.
Ελλείψει γραπτής συμφωνίας η εταιρεία συμψηφίζει το τίμημα αδιύλιστου ύδατος με υπηρεσίες συντήρησης και λειτουργίας που προσφέρει για τα πάγια περιουσιακά στοιχεία που ανήκουν στην εταιρεία παγίων ΕΥΔΑΠ ΝΠΔΔ επιβαρύνοντας τα αποτελέσματά της.
Μέχρι και τις 31/12/2018 που θα ισχύει το τιμολόγιο που έχει εγκριθεί δεν τίθεται θέμα επιβάρυνσης για αδιύλιστο νερό, εξέλιξη που θα σήμαινε την αύξηση της τιμής του νερού και την πρόσθετη χρέωση των πολιτών.
Όμως το θέμα θα πρέπει να λυθεί και δεν αποκλείεται ανάλογα με τη συμφωνία που θα γίνει να υπάρξει τελικά επιβάρυνση για τους πολίτες.
Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών