γράφει : Ελένη Μπότα
Νέες ποινικές διώξεις που ασκήθηκαν για το σκάνδαλο των υπερκοστολογήσεων στην κατασκευή σηράγγων της Εγνατίας Οδού, υπόθεση που άρχισε να ερευνάται από το καλοκαίρι του 2015
Νέες ποινικές διώξεις ασκήθηκαν πρόσφατα για το σκάνδαλο των υπερκοστολογήσεων στην κατασκευή σηράγγων της Εγνατίας Οδού, υπόθεση που άρχισε να ερευνάται από το καλοκαίρι του 2015, ύστερα από προσφυγές στη Δικαιοσύνη των τότε διοικήσεων της εταιρείας «Εγνατία Οδός ΑΕ».
Με επίκεντρο τμήμα μήκους 8,5 χλμ., το οποίο περιλαμβάνει δύο δίδυμες σήραγγες κι έναν ανισόπεδο κόμβο (στις τοποθεσίες Συρτό και Παναγία), ο εισαγγελέας Εφετών Αχιλλέας Ζήσης, με την ιδιότητα του εισαγγελέα αντιμετώπισης εγκλημάτων Διαφθοράς, ζήτησε την άσκηση ποινικών διώξεων εις βάρος πρώην προέδρων και παλιότερων μελών διοικήσεων της εταιρείας «Εγνατία Οδός ΑΕ», όπως επίσης και σε βάρος άλλοτε στελεχών της αναδόχου κατασκευαστικής εταιρείας, μηχανικών κ.ά.
Σύμφωνα με την εισαγγελική παραγγελία, η ζημία που προκλήθηκε στο Δημόσιο υπερβαίνει τα 40 εκατ. ευρώ και αφορά τη χρονική περίοδο 2005-2010, ενώ στο «κάδρο» βρίσκονται περισσότερα από είκοσι πρόσωπα.
Οι ποινικές διώξεις, που είναι σε κακουργηματικό βαθμό, συνδέονται με τα αδικήματα της απάτης εις βάρος του Δημοσίου και των συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, της απιστίας εις βάρος του Δημοσίου, της ψευδούς βεβαίωσης και της ηθικής αυτουργίας στην προηγούμενη πράξη και στην απάτη.
Πώς η Αττικάτ αναβάθμιζε την κατασκευή των σηράγγων
Η έρευνα για το σκάνδαλο ξεκίνησε το 2010 και αφορούσε την κατασκευή σηράγγων όπως αυτή του Αγναντερού στην περιοχή των Γρεβενών. Ανάδοχος του έργου ήταν η Αττικατ, οι υπερκοστολογήσεις της οποίας κόστισαν 25 εκατ. ευρώ επιπλέον στην Εγνατία Οδό.
Οι διοικήσεις της εταιρείας, την περίοδο 2005 - 2007, δέχτηκαν και κατέβαλαν αυτά τα χρήματα ως επιπλέον κοστολόγηση του έργου,το οποίο άλλαξε αίφνις κατηγορία κατασκευής.
Ειδικότερα η κατασκευή της σήραγγας προϋπολογίστηκε να γίνει ως κατηγορίας Β, με συγκεκριμένο κόστος υλικών και τρόπου κατασκευής, μελετήθηκε γι’ αυτό, όμως στη συνέχεια πληρώθηκε ως ανώτερης κατηγορίας C με ακριβότερα υλικά.
Το ίδιο έγινε και με μία ακόμη γέφυρα που κατασκεύασε η Αττικάτ το 2007.
Ενώ το έργο ήταν σε εξέλιξη και η κατασκευή της σήραγγας είχε φτάσει σχεδόν στη μέση της κατά τα πρότυπα της κατηγορίας Β, η τότε διοίκηση της Εγνατίας Οδού δέχτηκε τον ισχυρισμό της αναδόχου ότι κατασκευάστηκε ως κατηγορίας C, που προϋποθέτει ακριβότερα υλικά, όπως και άλλα μηχανήματα που σύμφωνα με τη μηνυτήρια αναφορά ποτέ δεν έφτασαν στα εργοτάξια, δεν δηλώθηκαν και φυσικά δεν χρησιμοποιήθηκαν.
Πώς αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο
Το κουβάρι της υπόθεσης άρχισε να ξετυλίγεται όταν η Αττικάτ προσέφυγε στη δικαιοσύνη διεκδικώντας 34,4 εκατ. ευρώ, τόσο για τη συγκεκριμένη σήραγγα των 25 εκατ. ευρώ όσο και για άλλες επιπλέον εργασίες που υποστήριξε ότι έκανε.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την εξέταση της υπόθεσης, προσκομίστηκαν ανακεφαλαιωτικοί πίνακες εργασιών ότι δήθεν ο ανάδοχος χρησιμοποίησε καλύτερα και ποιοτικότερα υλικά, σαφώς ανώτερα από εκείνα που προέβλεπε η αρχική μελέτη κατασκευής της σήραγγας, δικαιολογώντας έτσι την αύξηση του κόστους.
Από ελέγχους που ακολούθησαν, όμως, φάνηκε ότι το έργο είχε γίνει με υλικά χαμηλότερης ποιότητας, όπως ακριβώς προέβλεπε η αρχική μελέτη.
Nα σημειωθεί ότι η Εγνατία Οδός κόστισε στον Ελληνα φορολογούμενο όσο και οι πέντε αυτοκινητόδρομοι μαζί. Συγκεκριμένα, η Εγνατία Οδός κόστισε 6 δισ. ευρώ (χωρίς τον ΦΠΑ) , ενώ όλο το υπόλοιπο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας κόστισε 7 δισ. ευρώ.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Με επίκεντρο τμήμα μήκους 8,5 χλμ., το οποίο περιλαμβάνει δύο δίδυμες σήραγγες κι έναν ανισόπεδο κόμβο (στις τοποθεσίες Συρτό και Παναγία), ο εισαγγελέας Εφετών Αχιλλέας Ζήσης, με την ιδιότητα του εισαγγελέα αντιμετώπισης εγκλημάτων Διαφθοράς, ζήτησε την άσκηση ποινικών διώξεων εις βάρος πρώην προέδρων και παλιότερων μελών διοικήσεων της εταιρείας «Εγνατία Οδός ΑΕ», όπως επίσης και σε βάρος άλλοτε στελεχών της αναδόχου κατασκευαστικής εταιρείας, μηχανικών κ.ά.
Σύμφωνα με την εισαγγελική παραγγελία, η ζημία που προκλήθηκε στο Δημόσιο υπερβαίνει τα 40 εκατ. ευρώ και αφορά τη χρονική περίοδο 2005-2010, ενώ στο «κάδρο» βρίσκονται περισσότερα από είκοσι πρόσωπα.
Οι ποινικές διώξεις, που είναι σε κακουργηματικό βαθμό, συνδέονται με τα αδικήματα της απάτης εις βάρος του Δημοσίου και των συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, της απιστίας εις βάρος του Δημοσίου, της ψευδούς βεβαίωσης και της ηθικής αυτουργίας στην προηγούμενη πράξη και στην απάτη.
Πώς η Αττικάτ αναβάθμιζε την κατασκευή των σηράγγων
Η έρευνα για το σκάνδαλο ξεκίνησε το 2010 και αφορούσε την κατασκευή σηράγγων όπως αυτή του Αγναντερού στην περιοχή των Γρεβενών. Ανάδοχος του έργου ήταν η Αττικατ, οι υπερκοστολογήσεις της οποίας κόστισαν 25 εκατ. ευρώ επιπλέον στην Εγνατία Οδό.
Οι διοικήσεις της εταιρείας, την περίοδο 2005 - 2007, δέχτηκαν και κατέβαλαν αυτά τα χρήματα ως επιπλέον κοστολόγηση του έργου,το οποίο άλλαξε αίφνις κατηγορία κατασκευής.
Ειδικότερα η κατασκευή της σήραγγας προϋπολογίστηκε να γίνει ως κατηγορίας Β, με συγκεκριμένο κόστος υλικών και τρόπου κατασκευής, μελετήθηκε γι’ αυτό, όμως στη συνέχεια πληρώθηκε ως ανώτερης κατηγορίας C με ακριβότερα υλικά.
Το ίδιο έγινε και με μία ακόμη γέφυρα που κατασκεύασε η Αττικάτ το 2007.
Ενώ το έργο ήταν σε εξέλιξη και η κατασκευή της σήραγγας είχε φτάσει σχεδόν στη μέση της κατά τα πρότυπα της κατηγορίας Β, η τότε διοίκηση της Εγνατίας Οδού δέχτηκε τον ισχυρισμό της αναδόχου ότι κατασκευάστηκε ως κατηγορίας C, που προϋποθέτει ακριβότερα υλικά, όπως και άλλα μηχανήματα που σύμφωνα με τη μηνυτήρια αναφορά ποτέ δεν έφτασαν στα εργοτάξια, δεν δηλώθηκαν και φυσικά δεν χρησιμοποιήθηκαν.
Πώς αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο
Το κουβάρι της υπόθεσης άρχισε να ξετυλίγεται όταν η Αττικάτ προσέφυγε στη δικαιοσύνη διεκδικώντας 34,4 εκατ. ευρώ, τόσο για τη συγκεκριμένη σήραγγα των 25 εκατ. ευρώ όσο και για άλλες επιπλέον εργασίες που υποστήριξε ότι έκανε.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την εξέταση της υπόθεσης, προσκομίστηκαν ανακεφαλαιωτικοί πίνακες εργασιών ότι δήθεν ο ανάδοχος χρησιμοποίησε καλύτερα και ποιοτικότερα υλικά, σαφώς ανώτερα από εκείνα που προέβλεπε η αρχική μελέτη κατασκευής της σήραγγας, δικαιολογώντας έτσι την αύξηση του κόστους.
Από ελέγχους που ακολούθησαν, όμως, φάνηκε ότι το έργο είχε γίνει με υλικά χαμηλότερης ποιότητας, όπως ακριβώς προέβλεπε η αρχική μελέτη.
Nα σημειωθεί ότι η Εγνατία Οδός κόστισε στον Ελληνα φορολογούμενο όσο και οι πέντε αυτοκινητόδρομοι μαζί. Συγκεκριμένα, η Εγνατία Οδός κόστισε 6 δισ. ευρώ (χωρίς τον ΦΠΑ) , ενώ όλο το υπόλοιπο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας κόστισε 7 δισ. ευρώ.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών