Χαρακτηριστικά παραδείγματα μεγάλων εταιρειών του δημοσίου με τεράστια οικονομικά προβλήματα και με κόστος πωλήσεων μεγαλύτερο του τζίρου
Αίσθηση είχε προκαλέσει πριν λίγες εβδομάδες η δήλωση του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα πως η οικονομία είναι το ατού του.
Ειδικά όσοι παρακολουθούν από κοντά την πορεία της οικονομίας και διαβάζουν λίγο βαθύτερα τις ανακοινώσεις βλέπουν ότι η οικονομία δεν πηγαίνει και τόσο καλά όσο πιστεύει ή θέλει να πιστεύει ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση.
Δεν αποτυπώνεται μόνο στο γεγονός ότι το χρηματιστήριο δείχνει την επιφυλακτικότητα των επενδυτών για τις τράπεζες ή ότι οι τράπεζες ουσιαστικά δεν μπορούν να κάνουν αυτό για το οποίο είναι φτιαγμένες να κάνουν.
Είναι και το γεγονός ότι τα Capital Controls δεν έχουν αφαιρεθεί αν και έχουμε βγει από τα μνημόνια και έχει γίνει η πρώτη δοκιμαστική έξοδος στις αγορές.
Η αύξηση των αριθμών των ανέργων που έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ και είναι ο υψηλότερος αριθμός ανέργων που καταγράφηκε σε όλη την περίοδο της κρίσης δημιουργεί προβληματισμό για την πραγματική κατάσταση της οικονομίας.
Η ΕΛΣΤΑΤ ανακοινώνει μείωση της ανεργίας και ο αριθμός των ανέργων τον περασμένο Δεκέμβριο ξεπέρασε τα 1,11 εκατομμύρια.
Ανησυχητική βέβαια είναι και η εικόνα των κρατικών επιχειρήσεων για όσες τουλάχιστον υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία γιατί πολλές καλύπτονται από πέπλο μυστηρίου.
Τα ΕΛΤΑ για παράδειγμα κάλυψαν τη μισθοδοσία με παρέμβαση του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής Νίκου Παππά που κατέβαλε 10 εκατ. ευρώ στον οργανισμό στο πλαίσιο παροχής καθολικής υπηρεσίας.
Τα ΕΛΤΑ κάλυψαν τη μισθοδοσία αλλά τι θα γίνει με τις επόμενες;
Ο ισολογισμός 2017 δείχνει πωλήσεις 340,7 εκατ. ευρώ από 342,8 εκατ. ευρώ και ζημιές μετά από φόρους 15,5 εκατ. ευρώ από 14,2 εκατ. ευρώ.
Οι ταμειακές ροές ήταν απογοητευτικές με αποτέλεσμα να μεγαλώνει το έλλειμμα στο ταμείο, το οποίο ήταν αρνητικό κατά 67 εκατ. ευρώ!
Με καθαρή θέση 4,2 εκατ. ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις 557 εκατ. ευρώ.
Το 2015 είχε ζημιές 10,2 εκατ. ευρώ, ενώ το 2014 είχε κέρδη 1 εκατ. ευρώ.
Η ΛΑΡΚΟ είναι μία άλλη κρατική εταιρεία με τεράστια ελλείμματα.
Μόνο στη ΔΕΗ χρωστάει βάσει της λογιστικής κατάστασης 30/6/18 285 εκατ. ευρώ τα οποία η ΔΕΗ τα έχει διαγράψει, έχοντας σχηματίσει πρόβλεψη για όλη την οφειλή.
Οι λογιστικές καταστάσεις της ΛΑΡΚΟ, είναι δυσεύρετες με τα τελευταία στοιχεία του 2015 να δείχνουν μεγάλες υποχρεώσεις, υψηλές ζημιές και αρνητικά ίδια κεφάλαια που έγιναν θετικά μετά από αύξηση κεφαλαίου, αλλά και πάλι είναι σε οριακό σημείο.
Ανάλογη και η περίπτωση της ΕΒΖ, με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, να αναλαμβάνει από τις πρώτες μέρες της διακυβέρνησής της πρωτοβουλίες για τη «σωτηρία», ακυρώνοντας ουσιαστικά το πλάνο αναδιάρθρωσης, βάζοντας και 30 εκατ. ευρώ.
Η επαναπρόσληψη εργαζομένων, το άνοιγμα των εργοστασίων έφερε διεύρυνση της αρνητικής καθαρής θέσης με την τελευταία ενημέρωση να κάνει λόγο για ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις 230 εκατ. ευρώ.
Ο ΟΣΕ είναι ένα ακόμα παράδειγμα, κρατικής επιχείρησης στο χείλος του γκρεμού.
Το πρώτο εξάμηνο του 2018 δείχνει πωλήσεις 11,5 εκατ. ευρώ και κόστος πωλήσεων 129,7 εκατ. ευρώ.
Με άλλα λόγια για κάθε έσοδο 1 ευρώ ξοδεύει 11 ευρώ.
Η δε τελική γραμμή δείχνει ζημιές 148 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις ακουμπούν τα 12 δισ. ευρώ και η καθαρή θέση είναι μόλις στα 26,8 εκατ. ευρώ.
Τέλος η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) στη χρήση 2017 είχαν σύνολο υποχρεώσεων 215,7 εκατ. ευρώ και καθαρή θέση 822 εκατ. ευρώ.
Χαμηλή επομένως η μόχλευση, αλλά οι πωλήσεις των 90,3 εκατ. ευρώ έχουν κόστος 130,3 εκατ. ευρώ και οι ζημιές ανήλθαν στα 23,3 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται πως τα παραπάνω είναι μόλις λίγα παραδείγματα, ενώ η ενημέρωση είναι περιορισμένη αφού οι λογιστικές καταστάσεις δημοσιεύονται, όταν δημοσιεύονται, με μεγάλη καθυστέρηση.
Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr
Ειδικά όσοι παρακολουθούν από κοντά την πορεία της οικονομίας και διαβάζουν λίγο βαθύτερα τις ανακοινώσεις βλέπουν ότι η οικονομία δεν πηγαίνει και τόσο καλά όσο πιστεύει ή θέλει να πιστεύει ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση.
Δεν αποτυπώνεται μόνο στο γεγονός ότι το χρηματιστήριο δείχνει την επιφυλακτικότητα των επενδυτών για τις τράπεζες ή ότι οι τράπεζες ουσιαστικά δεν μπορούν να κάνουν αυτό για το οποίο είναι φτιαγμένες να κάνουν.
Είναι και το γεγονός ότι τα Capital Controls δεν έχουν αφαιρεθεί αν και έχουμε βγει από τα μνημόνια και έχει γίνει η πρώτη δοκιμαστική έξοδος στις αγορές.
Η αύξηση των αριθμών των ανέργων που έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ και είναι ο υψηλότερος αριθμός ανέργων που καταγράφηκε σε όλη την περίοδο της κρίσης δημιουργεί προβληματισμό για την πραγματική κατάσταση της οικονομίας.
Η ΕΛΣΤΑΤ ανακοινώνει μείωση της ανεργίας και ο αριθμός των ανέργων τον περασμένο Δεκέμβριο ξεπέρασε τα 1,11 εκατομμύρια.
Ανησυχητική βέβαια είναι και η εικόνα των κρατικών επιχειρήσεων για όσες τουλάχιστον υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία γιατί πολλές καλύπτονται από πέπλο μυστηρίου.
Τα ΕΛΤΑ για παράδειγμα κάλυψαν τη μισθοδοσία με παρέμβαση του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής Νίκου Παππά που κατέβαλε 10 εκατ. ευρώ στον οργανισμό στο πλαίσιο παροχής καθολικής υπηρεσίας.
Τα ΕΛΤΑ κάλυψαν τη μισθοδοσία αλλά τι θα γίνει με τις επόμενες;
Ο ισολογισμός 2017 δείχνει πωλήσεις 340,7 εκατ. ευρώ από 342,8 εκατ. ευρώ και ζημιές μετά από φόρους 15,5 εκατ. ευρώ από 14,2 εκατ. ευρώ.
Οι ταμειακές ροές ήταν απογοητευτικές με αποτέλεσμα να μεγαλώνει το έλλειμμα στο ταμείο, το οποίο ήταν αρνητικό κατά 67 εκατ. ευρώ!
Με καθαρή θέση 4,2 εκατ. ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις 557 εκατ. ευρώ.
Το 2015 είχε ζημιές 10,2 εκατ. ευρώ, ενώ το 2014 είχε κέρδη 1 εκατ. ευρώ.
Η ΛΑΡΚΟ είναι μία άλλη κρατική εταιρεία με τεράστια ελλείμματα.
Μόνο στη ΔΕΗ χρωστάει βάσει της λογιστικής κατάστασης 30/6/18 285 εκατ. ευρώ τα οποία η ΔΕΗ τα έχει διαγράψει, έχοντας σχηματίσει πρόβλεψη για όλη την οφειλή.
Οι λογιστικές καταστάσεις της ΛΑΡΚΟ, είναι δυσεύρετες με τα τελευταία στοιχεία του 2015 να δείχνουν μεγάλες υποχρεώσεις, υψηλές ζημιές και αρνητικά ίδια κεφάλαια που έγιναν θετικά μετά από αύξηση κεφαλαίου, αλλά και πάλι είναι σε οριακό σημείο.
Ανάλογη και η περίπτωση της ΕΒΖ, με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, να αναλαμβάνει από τις πρώτες μέρες της διακυβέρνησής της πρωτοβουλίες για τη «σωτηρία», ακυρώνοντας ουσιαστικά το πλάνο αναδιάρθρωσης, βάζοντας και 30 εκατ. ευρώ.
Η επαναπρόσληψη εργαζομένων, το άνοιγμα των εργοστασίων έφερε διεύρυνση της αρνητικής καθαρής θέσης με την τελευταία ενημέρωση να κάνει λόγο για ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις 230 εκατ. ευρώ.
Ο ΟΣΕ είναι ένα ακόμα παράδειγμα, κρατικής επιχείρησης στο χείλος του γκρεμού.
Το πρώτο εξάμηνο του 2018 δείχνει πωλήσεις 11,5 εκατ. ευρώ και κόστος πωλήσεων 129,7 εκατ. ευρώ.
Με άλλα λόγια για κάθε έσοδο 1 ευρώ ξοδεύει 11 ευρώ.
Η δε τελική γραμμή δείχνει ζημιές 148 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις ακουμπούν τα 12 δισ. ευρώ και η καθαρή θέση είναι μόλις στα 26,8 εκατ. ευρώ.
Τέλος η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) στη χρήση 2017 είχαν σύνολο υποχρεώσεων 215,7 εκατ. ευρώ και καθαρή θέση 822 εκατ. ευρώ.
Χαμηλή επομένως η μόχλευση, αλλά οι πωλήσεις των 90,3 εκατ. ευρώ έχουν κόστος 130,3 εκατ. ευρώ και οι ζημιές ανήλθαν στα 23,3 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται πως τα παραπάνω είναι μόλις λίγα παραδείγματα, ενώ η ενημέρωση είναι περιορισμένη αφού οι λογιστικές καταστάσεις δημοσιεύονται, όταν δημοσιεύονται, με μεγάλη καθυστέρηση.
Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών