γράφει : Ελένη Μπότα
Προβληματισμός για την επόμενη ημέρα
Με νομοθετική ρυθμιση μόνο, όπως επισημαίνουν στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου και αποτελεί ενδεχόμενο που εξετάζει η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, θα μπορούσε να μπει φρένο στον κυκεώνα των δικαστικών εμπλοκών έχουν εισέλθει οι κατασκευαστικοί Όμιλοι που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς διευθέτησης για τα πρόστιμα που τους επέβαλλε το 2017 η Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη σύσταση καρτέλ.
Αν και οι κατασκευαστικές αυτές εταιρείες όχι μόνο πληρώνουν ή πλήρωσαν τα πρόστιμα που τους επεβλήθησαν αλλά έχουν λάβει και όλα τα απαραίτητα μέτρα αυτοκάθαρσης (π.χ απομάκρυναν από το διοικητικό τους συμβούλιο πρόσωπα που εμπλέκονταν με την υπόθεση του καρτέλ), εντούτοις βρίσκονται μπροστά σε ένα κυκεώνα δικαστικών εμπλοκών, από άλλες εταιρείες που ζητούν τον αποκλεισμό τους από τους διαγωνισμούς έργων.
Όπως στην πρόσφατη περίπτωση με την ανάθεση του έργου Άκτιο - Αμβρακία στην κοινοπραξία Ακτωρ - ΤΕΡΝΑ, η οποία είχε αναδειχθεί προσωρινός μειοδότης, όπου το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) αναστέλλει προγενέστερη απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ), η οποία άναβε το πράσινο φως για το έργο.
Στον ίδιο κυκεώνα προσφυγών βρίσκεται εγκλωβισμένη η γραμμή 4 του μετρό και τα πρόδρομα έργα της.
Αν και ο διαγωνισμός έχει περάσει στο στάδιο της αξιολόγησης των δεσμευτικών προσφορών από την περασμένη Άνοιξη, εντούτοις είναι καθηλωμένος λόγω της προσφυγής της Μυτιληναίος.
Ειδικότερα η ΜΕΤΚΑ έχει ζητήσει τον αποκλεισμό από το διαγωνισμό των υπόλοιπων σχημάτων λόγω της συμμετοχής τους στο καρτέλ, ενώ έχει προσφύγει και κατά της απόφασης της Αττικό Μετρό με την οποία αποκλείστηκε από τη συνέχεια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Αυτός είναι και η λόγος που η ΤΕΡΝΑ σε κοινοπραξία με VINCI - SIEMENS αν και είχαν προεπιλεγεί, αποφάσισαν να μην καταθέσουν τελικώς οικονομική προσφορά στο διαγωνισμό της Αττικό Μετρό.
Το ίδιο συμβαίνει και με το διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες του μετρό, στον οποίο μειοδότης έχει αναδειχτεί η ΤΕΡΝΑ.
Η ΕΡΕΤΒΟ προσέφυγε στο ΣτΕ καταθέτοντας ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της αποφασης της ΑΕΠΠ που απερριψε δικαστική της προσφυγή σχετικά με το διαγωνισμό, η οποία και έγινε δεκτή, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για νέα προσφυγή της εταιρείας στο ΣτΕ.
Την ίδια τύχη έχει και ο διαγωνισμός Κιάτο – Ροδοδάφνη προϋπολογισμού 85 εκατ. ευρώ, μετά από προσφυγή που κατέθεσε η Μυτιληναίος κατά της ΑΚΤΩΡ, την οποία κέρδισε.
Προβληματισμός για την επόμενη ημέρα
Με δεδομένο ότι η τριετία από την επιβολή των προστίμων της Επιτροπής Ανταγωνισμού λήγει το Σεπτέμβριο του 2020 και ως εκ τούτου δεν θα υφίσταται πλέον κανένα θέμα με τη συμμετοχή τους στους διαγωνισμούς, ο χρόνος που απομένει ακόμη είναι πολύς.
Στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου κάνουν λόγο για ανομβρία στα δημόσια έργα, που έχει ως αποτέλεσμα να παραμένουν χωρίς νέο ανεκτέλεστο και με το κίνδυνο πολλές εταιρείες να κινδυνεύουν να βάλουν λουκέτο.
Ως εκ τούτου η επίλυση του θέματος κρίνεται άμεση, μέσω νομοθετικής ρύθμισης, προκειμένου να μην υπάρξουν νέες εμπλοκές.
Τον κώδωνα του κινδύνου για νέα λουκέτα στις κατασκευαστικές εταιρείες λόγω της στασιμότητας που επικρατεί στον κλάδο, λόγω έλλειψης δημοπράτησης νέων έργων, έκρουσε πρόσφατα και ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανώτερης Τάξης (ΣΤΕΑΤ).
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «η δύσκολη περίοδος για την χώρα, η οποία βρέθηκε αντιμέτωπη με την σοβαρή, πολύχρονη και βαθιά οικονομική κρίση που επηρέασε αρνητικά όλους τους τομείς, συνεχίζει να σκιάζει τον κατασκευαστικό κλάδο που εξακολουθεί να βιώνει τις δραματικές συνέπειες.
Μεγάλος αριθμός κατασκευαστικών εταιριών, σε συνθήκες αφόρητης οικονομικής πίεσης και μη αντέχοντας άλλο την έλλειψη αντικειμένου και ρευστότητας, αποσύρθηκαν και συνεχίζουν να αποσύρονται.
Το μειωμένο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το πάγωμα των ιδιωτικών, η ανυπαρξία χρηματοδότησης και πιστώσεων από τον τραπεζικό τομέα, η εκμηδενισμένη αγορά κατοικίας και επαγγελματικών χώρων, αποτελούν τα κύρια στοιχεία που βαρύνουν αποφασιστικά στην αρνητική πορεία του κλάδου και στην κρίση που τον μαστίζει.
Η υπέρβαση αυτής της κρίσης είναι άμεσα συναρτημένη με την επαναφορά της οικονομίας σε αναπτυξιακή τροχιά, καθοριστικής σημασίας για την χώρα, ειδικότερα σε μια περίοδο προβληματική στην ευρύτερη περιοχή.
Είναι αναγκαία η διαμόρφωση συνθηκών αναπτυξιακού σοκ που θα δώσει την ώθηση για ευρεία τόνωση της παραγωγικής διαδικασίας σε όλους τους τομείς.
Σε αυτή την προσπάθεια προεξάρχουσα θέση έχουν οι κατασκευές κάθε μορφής, που καλούνται να συνεισφέρουν με την πλήρη αξιοποίηση της δυναμικής τους».
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Αν και οι κατασκευαστικές αυτές εταιρείες όχι μόνο πληρώνουν ή πλήρωσαν τα πρόστιμα που τους επεβλήθησαν αλλά έχουν λάβει και όλα τα απαραίτητα μέτρα αυτοκάθαρσης (π.χ απομάκρυναν από το διοικητικό τους συμβούλιο πρόσωπα που εμπλέκονταν με την υπόθεση του καρτέλ), εντούτοις βρίσκονται μπροστά σε ένα κυκεώνα δικαστικών εμπλοκών, από άλλες εταιρείες που ζητούν τον αποκλεισμό τους από τους διαγωνισμούς έργων.
Όπως στην πρόσφατη περίπτωση με την ανάθεση του έργου Άκτιο - Αμβρακία στην κοινοπραξία Ακτωρ - ΤΕΡΝΑ, η οποία είχε αναδειχθεί προσωρινός μειοδότης, όπου το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) αναστέλλει προγενέστερη απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ), η οποία άναβε το πράσινο φως για το έργο.
Στον ίδιο κυκεώνα προσφυγών βρίσκεται εγκλωβισμένη η γραμμή 4 του μετρό και τα πρόδρομα έργα της.
Αν και ο διαγωνισμός έχει περάσει στο στάδιο της αξιολόγησης των δεσμευτικών προσφορών από την περασμένη Άνοιξη, εντούτοις είναι καθηλωμένος λόγω της προσφυγής της Μυτιληναίος.
Ειδικότερα η ΜΕΤΚΑ έχει ζητήσει τον αποκλεισμό από το διαγωνισμό των υπόλοιπων σχημάτων λόγω της συμμετοχής τους στο καρτέλ, ενώ έχει προσφύγει και κατά της απόφασης της Αττικό Μετρό με την οποία αποκλείστηκε από τη συνέχεια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Αυτός είναι και η λόγος που η ΤΕΡΝΑ σε κοινοπραξία με VINCI - SIEMENS αν και είχαν προεπιλεγεί, αποφάσισαν να μην καταθέσουν τελικώς οικονομική προσφορά στο διαγωνισμό της Αττικό Μετρό.
Το ίδιο συμβαίνει και με το διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες του μετρό, στον οποίο μειοδότης έχει αναδειχτεί η ΤΕΡΝΑ.
Η ΕΡΕΤΒΟ προσέφυγε στο ΣτΕ καταθέτοντας ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της αποφασης της ΑΕΠΠ που απερριψε δικαστική της προσφυγή σχετικά με το διαγωνισμό, η οποία και έγινε δεκτή, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για νέα προσφυγή της εταιρείας στο ΣτΕ.
Την ίδια τύχη έχει και ο διαγωνισμός Κιάτο – Ροδοδάφνη προϋπολογισμού 85 εκατ. ευρώ, μετά από προσφυγή που κατέθεσε η Μυτιληναίος κατά της ΑΚΤΩΡ, την οποία κέρδισε.
Προβληματισμός για την επόμενη ημέρα
Με δεδομένο ότι η τριετία από την επιβολή των προστίμων της Επιτροπής Ανταγωνισμού λήγει το Σεπτέμβριο του 2020 και ως εκ τούτου δεν θα υφίσταται πλέον κανένα θέμα με τη συμμετοχή τους στους διαγωνισμούς, ο χρόνος που απομένει ακόμη είναι πολύς.
Στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου κάνουν λόγο για ανομβρία στα δημόσια έργα, που έχει ως αποτέλεσμα να παραμένουν χωρίς νέο ανεκτέλεστο και με το κίνδυνο πολλές εταιρείες να κινδυνεύουν να βάλουν λουκέτο.
Ως εκ τούτου η επίλυση του θέματος κρίνεται άμεση, μέσω νομοθετικής ρύθμισης, προκειμένου να μην υπάρξουν νέες εμπλοκές.
Τον κώδωνα του κινδύνου για νέα λουκέτα στις κατασκευαστικές εταιρείες λόγω της στασιμότητας που επικρατεί στον κλάδο, λόγω έλλειψης δημοπράτησης νέων έργων, έκρουσε πρόσφατα και ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανώτερης Τάξης (ΣΤΕΑΤ).
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «η δύσκολη περίοδος για την χώρα, η οποία βρέθηκε αντιμέτωπη με την σοβαρή, πολύχρονη και βαθιά οικονομική κρίση που επηρέασε αρνητικά όλους τους τομείς, συνεχίζει να σκιάζει τον κατασκευαστικό κλάδο που εξακολουθεί να βιώνει τις δραματικές συνέπειες.
Μεγάλος αριθμός κατασκευαστικών εταιριών, σε συνθήκες αφόρητης οικονομικής πίεσης και μη αντέχοντας άλλο την έλλειψη αντικειμένου και ρευστότητας, αποσύρθηκαν και συνεχίζουν να αποσύρονται.
Το μειωμένο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το πάγωμα των ιδιωτικών, η ανυπαρξία χρηματοδότησης και πιστώσεων από τον τραπεζικό τομέα, η εκμηδενισμένη αγορά κατοικίας και επαγγελματικών χώρων, αποτελούν τα κύρια στοιχεία που βαρύνουν αποφασιστικά στην αρνητική πορεία του κλάδου και στην κρίση που τον μαστίζει.
Η υπέρβαση αυτής της κρίσης είναι άμεσα συναρτημένη με την επαναφορά της οικονομίας σε αναπτυξιακή τροχιά, καθοριστικής σημασίας για την χώρα, ειδικότερα σε μια περίοδο προβληματική στην ευρύτερη περιοχή.
Είναι αναγκαία η διαμόρφωση συνθηκών αναπτυξιακού σοκ που θα δώσει την ώθηση για ευρεία τόνωση της παραγωγικής διαδικασίας σε όλους τους τομείς.
Σε αυτή την προσπάθεια προεξάρχουσα θέση έχουν οι κατασκευές κάθε μορφής, που καλούνται να συνεισφέρουν με την πλήρη αξιοποίηση της δυναμικής τους».
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών