γράφει : Ελένη Μπότα
Την … παλιά του τέχνη με μπαράζ προσφυγών από τη Μηχανική συνεχίζει ο εργολάβος
Προβλήματα προκαλεί και στη νέα ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών η Μηχανική, όπως άλλωστε παραδέχονται και τα ίδια τα στελέχη.
Με προσφυγές σε έργα και προσφάτως με επιστολή στο Υπουργείο Υποδομών για το οδικό έργο Πάτρα Πύργος, ο επικεφαλής της Μηχανικής Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, ακολουθεί όπως λένε στελέχη των κατασκευαστικών εταιρειών την τακτική των τελευταίων ετών.
Μάλιστα προ ημερών ο κ. Εμφιετζόγλου που έχει συμπράξει με την GD Insfrastrutture, απειλεί να προσφύγει στην δικαιοσύνη σε περίπτωση που το υπουργείο Υποδομών προχωρήσει στη διάλυση των υπογεγραμμένων συμβάσεων στην Πατρών-Πύργου.
Σε επιστολή του προς τον υπουργό Υποδομών Κώστα Αχ. Καραμανλή, με κοινοποίηση στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την αντιπρόεδρο Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπο Ανταγωνισμού Μαργκέτ Βεστάγκερ, καλεί τον υπουργό να δηλώσει ότι οι εργολαβίες των οποίων οι συμβάσεις έχουν υπογραφεί θα εκτελεστούν κανονικά, σύμφωνα με όσα προβλέπονται σε αυτές.
Η "Μηχανική" συνεργάζεται με την ιταλική εταιρεία έχει μειοδοτήσει για το τμήμα "6" (Κάτω Αχαΐα - Σαγέικα) και το τμήμα"8" (Μιντιλόγλι - Ανισόπεδος κόμβος ΒΙΠΕ Πάτρας).
Ενώ, αναφέρει στην επιστολή το υπουργείο δεν είναι συνεπές στην πληρωμή των «από τετραμήνου εκτελεσθεισών εργασιών, επιβαρύνοντας ασκόπως το Δημόσιο με τόκους υπερημερίας» και δηλώνει πως «ανανεώνοντας την δέσμευσή μας για νωρίτερα παράδοση των έργων, ότι η εταιρεία μας θα παραδώσει τα έργα που έχει αναλάβει 12 μήνες ενωρίτερα της συμβατικής προθεσμίας περαίωσης».
Στην επιστολή επιπλέον αναφέρεται πως «εάν παρά ταύτα, προβείτε στην διάλυση των υπογεγραμμένων συμβάσεων, δεν θα συναινέσουμε επ' ουδενί σε μία τέτοια απόφαση ανεξαρτήτως ύψους αποζημιώσεως και θα καταγγείλουμε στα αρμόδια Ελληνικά και Ευρωπαϊκά Δικαστήρια την ενέργεια σας αυτή...».
Κλείνοντας, υποστηρίζει πως «παραμένει σε ισχύ η πρότασή μας να εκτελέσουμε τις υπόλοιπες εργολαβίες "πρώην Καλογρίτσα" με τις αρχικές εκπτώσεις μειοδοσίας, ήτοι 53,05% και 50,39% περαιώνοντας τες ομοίως 12 μήνες ενωρΐτερα της συμβατικής προθεσμίας περαίωσης».
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κ. Εμφιετζόγλου απειλεί με προσφυγές στα δικαστήρια. Τον περασμένο Ιανουάριο το υπουργείο Μεταφορών απέρριψε την προσφυγή της GD INFRASTRUTTURE, η οποία αμφισβητούσε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού για το 2ο τμήμα του Πάτρα – Πύργος.
Το υπουργείο είχε ανακηρύξει την Intrakat ανάδοχο της κατασκευής του 2ου τμήματος του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, από την Αμαλιάδα έως τα Δουναίικα, συνολικού μήκους 8,96 χλμ.
Προσφυγή, η οποία έγινε δεκτή, κατέθεσε η εταιρεία και στο διαγωνισμό του έργου Ακτιο - Αμβρακία, ύψους 150 εκατ.
Ο κ. Εμφιετζόγλου τα τελευταία χρόνια έχει με «σκληρή γλώσσα» καταφερθεί εναντίον μεγάλων κατασκευαστικών εταιριών, κάνοντας λόγο για συμπαιγνία. Μάλιστα όπως λένε οι ανταγωνιστές του, «τα τελευταία χρόνια διεκδικούσε δουλειές και έπαιρνε τις περισσότερες από αυτές. Ενώ αν δεν μειοδοτούσε, προσέφευγε στη Δικαιοσύνη ή μετείχε σε κοινοπραξίες με άλλες κατασκευαστικές εταιρείες».
Είναι ενδεικτικό ότι με προσφυγές του στην Ευρωπαϊκή Ενωση και στο ΣτΕ, είχε μπλοκάρει το μετρό Θεσσαλονίκης, την παράκαμψη Αγρινίου, τη διευθέτηση του χειμάρρου Ξηριά, τμήμα του ΠΑΘΕ στο πέταλο του Μαλιακού, καθώς και έργα της Εγνατίας οδού, διαγωνισμοί στους οποίους η Μηχανική ερχόταν δεύτερη η τρίτη.
Από την άνοδο στην πτώση
Ο Όμιλος της Μηχανικής, ο οποίος πρωταγωνίστηκε σε όλα σχεδόν τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα των προηγούμενων χρόνων, τέθηκε σε αναγκαστική διαχείριση το 2015, λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών προς Δημόσιο και ασφαλιστικούς οργανισμούς, προς τράπεζες, προμηθευτές αλλά και εργαζόμενους, που άγγιζαν τα 400 εκατ. ευρώ.
Η Μηχανική ιδρύθηκε το 1974 από τον κ. Πρόδρομο Εμφιετζόγλου. Ξεκίνησε με την ανάληψη μικρών έργων στη Θεσσαλονίκη, ενώ μέσα σε μικρό διάστημα κατάφερε να γιγαντωθεί, αναλαμβάνοντας εργολαβίες σε όλα τα μεγάλα έργα υποδομής. Σταδιακά επεκτάθηκε στο εξωτερικό, τόσο σε γειτονικά κράτη όσο και σε Ρωσία και Ουκρανία. Εκτός από τον κατασκευαστικό κλάδο, ανέπτυξε δραστηριότητες στα ακίνητα, στην ενέργεια, στη μεταλλουργία, στη σωληνουργία και στην ξυλεία.
Αυτή η μη διαχειρίσιμη επέκταση σε συνδυασμό με την πτώση της ζήτησης στην Ελλάδα, τη διόγκωση των απαιτήσεων από το Δημόσιο και τη στάση των τραπεζών που σκλήρυναν τη θέση τους, όχι μόνο απέναντι στον όμιλο αλλά γενικότερα προς στις ελληνικές επιχειρήσεις, οδήγησε σε οικονομική ασφυξία την εταιρεία.
Το παράπονο-καταγγελία του Εμφιετζόγλου ήταν πως οι τράπεζες αρνούνται να παράσχουν την αναγκαία χρηματοδοτική γέφυρα για να ξεπεράσει τα προβλήματα ρευστότητας την ώρα που οι ανταγωνιστές του με υποχρεώσεις δισεκατομμυρίων ευρώ τυγχάνουν καλύτερης μεταχείρισης.
Τον Νοέμβριο του 2017 η Μηχανική συστήνει κοινοπραξία με την GD Insfrastrutture και καταφέρνουν, μετά από δικαστικές προσφυγέςμ να πάρουν το έργο της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ψαθόπυργος – Ρίο αρχικού προϋπολογισμού 214 εκατ. (με ΦΠΑ), με έκπτωση 45,2%.
Με προσφυγές σε έργα και προσφάτως με επιστολή στο Υπουργείο Υποδομών για το οδικό έργο Πάτρα Πύργος, ο επικεφαλής της Μηχανικής Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, ακολουθεί όπως λένε στελέχη των κατασκευαστικών εταιρειών την τακτική των τελευταίων ετών.
Μάλιστα προ ημερών ο κ. Εμφιετζόγλου που έχει συμπράξει με την GD Insfrastrutture, απειλεί να προσφύγει στην δικαιοσύνη σε περίπτωση που το υπουργείο Υποδομών προχωρήσει στη διάλυση των υπογεγραμμένων συμβάσεων στην Πατρών-Πύργου.
Σε επιστολή του προς τον υπουργό Υποδομών Κώστα Αχ. Καραμανλή, με κοινοποίηση στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την αντιπρόεδρο Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπο Ανταγωνισμού Μαργκέτ Βεστάγκερ, καλεί τον υπουργό να δηλώσει ότι οι εργολαβίες των οποίων οι συμβάσεις έχουν υπογραφεί θα εκτελεστούν κανονικά, σύμφωνα με όσα προβλέπονται σε αυτές.
Η "Μηχανική" συνεργάζεται με την ιταλική εταιρεία έχει μειοδοτήσει για το τμήμα "6" (Κάτω Αχαΐα - Σαγέικα) και το τμήμα"8" (Μιντιλόγλι - Ανισόπεδος κόμβος ΒΙΠΕ Πάτρας).
Ενώ, αναφέρει στην επιστολή το υπουργείο δεν είναι συνεπές στην πληρωμή των «από τετραμήνου εκτελεσθεισών εργασιών, επιβαρύνοντας ασκόπως το Δημόσιο με τόκους υπερημερίας» και δηλώνει πως «ανανεώνοντας την δέσμευσή μας για νωρίτερα παράδοση των έργων, ότι η εταιρεία μας θα παραδώσει τα έργα που έχει αναλάβει 12 μήνες ενωρίτερα της συμβατικής προθεσμίας περαίωσης».
Στην επιστολή επιπλέον αναφέρεται πως «εάν παρά ταύτα, προβείτε στην διάλυση των υπογεγραμμένων συμβάσεων, δεν θα συναινέσουμε επ' ουδενί σε μία τέτοια απόφαση ανεξαρτήτως ύψους αποζημιώσεως και θα καταγγείλουμε στα αρμόδια Ελληνικά και Ευρωπαϊκά Δικαστήρια την ενέργεια σας αυτή...».
Κλείνοντας, υποστηρίζει πως «παραμένει σε ισχύ η πρότασή μας να εκτελέσουμε τις υπόλοιπες εργολαβίες "πρώην Καλογρίτσα" με τις αρχικές εκπτώσεις μειοδοσίας, ήτοι 53,05% και 50,39% περαιώνοντας τες ομοίως 12 μήνες ενωρΐτερα της συμβατικής προθεσμίας περαίωσης».
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κ. Εμφιετζόγλου απειλεί με προσφυγές στα δικαστήρια. Τον περασμένο Ιανουάριο το υπουργείο Μεταφορών απέρριψε την προσφυγή της GD INFRASTRUTTURE, η οποία αμφισβητούσε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού για το 2ο τμήμα του Πάτρα – Πύργος.
Το υπουργείο είχε ανακηρύξει την Intrakat ανάδοχο της κατασκευής του 2ου τμήματος του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, από την Αμαλιάδα έως τα Δουναίικα, συνολικού μήκους 8,96 χλμ.
Προσφυγή, η οποία έγινε δεκτή, κατέθεσε η εταιρεία και στο διαγωνισμό του έργου Ακτιο - Αμβρακία, ύψους 150 εκατ.
Ο κ. Εμφιετζόγλου τα τελευταία χρόνια έχει με «σκληρή γλώσσα» καταφερθεί εναντίον μεγάλων κατασκευαστικών εταιριών, κάνοντας λόγο για συμπαιγνία. Μάλιστα όπως λένε οι ανταγωνιστές του, «τα τελευταία χρόνια διεκδικούσε δουλειές και έπαιρνε τις περισσότερες από αυτές. Ενώ αν δεν μειοδοτούσε, προσέφευγε στη Δικαιοσύνη ή μετείχε σε κοινοπραξίες με άλλες κατασκευαστικές εταιρείες».
Είναι ενδεικτικό ότι με προσφυγές του στην Ευρωπαϊκή Ενωση και στο ΣτΕ, είχε μπλοκάρει το μετρό Θεσσαλονίκης, την παράκαμψη Αγρινίου, τη διευθέτηση του χειμάρρου Ξηριά, τμήμα του ΠΑΘΕ στο πέταλο του Μαλιακού, καθώς και έργα της Εγνατίας οδού, διαγωνισμοί στους οποίους η Μηχανική ερχόταν δεύτερη η τρίτη.
Από την άνοδο στην πτώση
Ο Όμιλος της Μηχανικής, ο οποίος πρωταγωνίστηκε σε όλα σχεδόν τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα των προηγούμενων χρόνων, τέθηκε σε αναγκαστική διαχείριση το 2015, λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών προς Δημόσιο και ασφαλιστικούς οργανισμούς, προς τράπεζες, προμηθευτές αλλά και εργαζόμενους, που άγγιζαν τα 400 εκατ. ευρώ.
Η Μηχανική ιδρύθηκε το 1974 από τον κ. Πρόδρομο Εμφιετζόγλου. Ξεκίνησε με την ανάληψη μικρών έργων στη Θεσσαλονίκη, ενώ μέσα σε μικρό διάστημα κατάφερε να γιγαντωθεί, αναλαμβάνοντας εργολαβίες σε όλα τα μεγάλα έργα υποδομής. Σταδιακά επεκτάθηκε στο εξωτερικό, τόσο σε γειτονικά κράτη όσο και σε Ρωσία και Ουκρανία. Εκτός από τον κατασκευαστικό κλάδο, ανέπτυξε δραστηριότητες στα ακίνητα, στην ενέργεια, στη μεταλλουργία, στη σωληνουργία και στην ξυλεία.
Αυτή η μη διαχειρίσιμη επέκταση σε συνδυασμό με την πτώση της ζήτησης στην Ελλάδα, τη διόγκωση των απαιτήσεων από το Δημόσιο και τη στάση των τραπεζών που σκλήρυναν τη θέση τους, όχι μόνο απέναντι στον όμιλο αλλά γενικότερα προς στις ελληνικές επιχειρήσεις, οδήγησε σε οικονομική ασφυξία την εταιρεία.
Το παράπονο-καταγγελία του Εμφιετζόγλου ήταν πως οι τράπεζες αρνούνται να παράσχουν την αναγκαία χρηματοδοτική γέφυρα για να ξεπεράσει τα προβλήματα ρευστότητας την ώρα που οι ανταγωνιστές του με υποχρεώσεις δισεκατομμυρίων ευρώ τυγχάνουν καλύτερης μεταχείρισης.
Τον Νοέμβριο του 2017 η Μηχανική συστήνει κοινοπραξία με την GD Insfrastrutture και καταφέρνουν, μετά από δικαστικές προσφυγέςμ να πάρουν το έργο της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ψαθόπυργος – Ρίο αρχικού προϋπολογισμού 214 εκατ. (με ΦΠΑ), με έκπτωση 45,2%.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών