γράφει : Νίκος Θεοδωρόπουλος
Η αντίδραση του σωματείου Εργαζομένων Τρίαινα: «Τα 15,1 εκατ, ευρώ της North Star είναι για την αγορά περιπτέρου στη Ομόνοια όχι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά».
Επενδυτές με … τρύπιες τις τσέπες εμφανίστηκαν στο διαγωνισμό πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με την όλη διαδικασία να οδηγείται σε φιάσκο, αφού το υπουργείο Οικονομικών είχε προσδοκίες για αρκετά υψηλότερο τίμημα.
Το προσφερόμενο τίμημα του Ομίλου North Star του κ Πριόβολου ανήλθε σε 15,1 εκατ. ευρώ και της ONEX του κ Πάνου Ξενοκώστα, μόλις 1 εκατ. ευρώ.
Πλέον ο Ειδικός Διαχειριστής πώλησης του 50% των ναυπηγείων προετοιμάζει το φάκελο έγκρισης ή απόρριψης του τιμήματος από την γενική συνέλευση των πιστωτών, στην οποία θα συμμετέχει το ελληνικό Δημόσιο, οι εργαζόμενοι και η Τράπεζα Πειραιώς.
Το Δημόσιο ως πιστωτής που ελέγχει το 60% των χρεών του αναμένεται να μην αποδεχτεί το τίμημα του κ. Πριόβολου αφού είναι κατώτερο των προσδοκιών.
Το υπουργείο Οικονομικών με βάση τη προκήρυξη δεν προέβλεπε το στάδιο της βελτιωμένης προσφοράς από τους ενδιαφερόμενους ούτε είχε ορίσει τιμή εκκίνησης ως ελάχιστο τίμημα.
Διαχείριση αποτυχίας
Το υπουργείο Οικονομικών πλέον έχει να διαχειριστεί μια αποτυχία της όλης διαδικασίας αφού λαμβάνει χαρακτηριστικά φιάσκου , αφού οι δύο αμερικανικές εταιρείες , κατέβασαν τον πήχη του τιμήματος, όταν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ανέμενε να επιτύχει τίμημα από 65 έως 80 εκατ. ευρώ για το 50% του ναυπηγείου.
Από την πλευρά της η North Sτar, το θεωρεί αρκετά ικανοποιητικό το τίμημα που κατέθεσε, επισημαίνοντας ,ο διαγωνισμός πώλησης αφορούσε το 50% του ναυπηγείου για μία έκταση 350 στρεμμάτων, όταν η υπόλοιπη έκταση θα πωληθεί από την ΕΤΑΔ, η οποία να σημειωθεί έχει ορίσει τιμή εκκίνησης τα 55 εκατ. ευρώ.
Η NorthStar του κ Πριόβολου, υποστηρίζει ότι ήδη έχουν πουληθεί 116 στρέμματα έναντι 4,1 εκατ. ευρώ.
Ακόμη το ναυπηγείο διαθέτει μόνο μια δεξαμενή ναυπήγησης (την Νο. 4, κατασκευής της δεκαετίας του 1960). Οι δύο πλωτές δεξαμενές που διέθετε το πρώην ναυπηγείο πουλήθηκαν πριν δύο χρόνια από τον εκκαθαριστή για παλιοσίδερα (σκράπ).
Η ανυψωτική εγκατάσταση υποβρυχίων και μικρών σκαφών (ShipLift) δεν περιλαμβάνεται στην πώληση και θα ενοικιάζεται στον νέο ιδιοκτήτη –μαζί με τον αιγιαλό– έναντι 400.000 ευρώ το χρόνο.
Η δεξαμενή Νο. 5 δεν περιλαμβάνεται σε αυτόν το διαγωνισμό, καθώς ανήκει στην ΕΤΑΔ με νέο διαγωνισμό που θα πραγματοποιηθεί στις 5 Φεβρουαρίου 2021.
Το σωματείο υποστηρίζει ότι δεν είναι δυνατόν σε μια λειτουργούσα ναυπηγική βιομηχανία, η αξία της οποίας σε ακίνητα, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ να προσφέρει κάποιος 1 ή 15 εκατομμύρια και να περιμένει ότι μπορεί με το ποσό αυτό να την αποκτήσει. Χαρακτηριστικό είναι ότι για το ακίνητο της ΕΤΑΔ, που μία ημέρα μόλις πριν δημοσιεύθηκε πρόσκληση για τη διενέργεια δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού, ορίστηκε τιμή εκκίνησης τα 55 εκατομμύρια.
Προσθέτει ότι «και όταν ένα απλό ακίνητο - και όχι βιομηχανική μονάδα - της ΕΤΑΔ ξεκινά με τιμή βάσης τα 55 εκατομμύρια, δεν είναι δυνατόν για την λειτουργούσα ναυπηγική μονάδα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με δεκαπλάσια τουλάχιστον αξία σε ακίνητα, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό, να περιμένει κάποιος να την αγοράσει με ένα εκατομμύριο.
Είναι παράλογο. Με τέτοιες τιμές δεν αγοράζεις ούτε περίπτερο στην Ομόνοια»
Η διαδικασία πώλησης δημιουργεί εύλογα ερωτήματα όταν η ΕΤΑΔ απαιτεί τουλάχιστον 55 εκατ. ευρώ δημιουργεί προβληματισμό πώς θα εγκρίνει το 50% του ναυπηγείου ότι αξίζει 15 εκατ. ευρώ.
Το προσφερόμενο τίμημα του Ομίλου North Star του κ Πριόβολου ανήλθε σε 15,1 εκατ. ευρώ και της ONEX του κ Πάνου Ξενοκώστα, μόλις 1 εκατ. ευρώ.
Πλέον ο Ειδικός Διαχειριστής πώλησης του 50% των ναυπηγείων προετοιμάζει το φάκελο έγκρισης ή απόρριψης του τιμήματος από την γενική συνέλευση των πιστωτών, στην οποία θα συμμετέχει το ελληνικό Δημόσιο, οι εργαζόμενοι και η Τράπεζα Πειραιώς.
Το Δημόσιο ως πιστωτής που ελέγχει το 60% των χρεών του αναμένεται να μην αποδεχτεί το τίμημα του κ. Πριόβολου αφού είναι κατώτερο των προσδοκιών.
Το υπουργείο Οικονομικών με βάση τη προκήρυξη δεν προέβλεπε το στάδιο της βελτιωμένης προσφοράς από τους ενδιαφερόμενους ούτε είχε ορίσει τιμή εκκίνησης ως ελάχιστο τίμημα.
Διαχείριση αποτυχίας
Το υπουργείο Οικονομικών πλέον έχει να διαχειριστεί μια αποτυχία της όλης διαδικασίας αφού λαμβάνει χαρακτηριστικά φιάσκου , αφού οι δύο αμερικανικές εταιρείες , κατέβασαν τον πήχη του τιμήματος, όταν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ανέμενε να επιτύχει τίμημα από 65 έως 80 εκατ. ευρώ για το 50% του ναυπηγείου.
Από την πλευρά της η North Sτar, το θεωρεί αρκετά ικανοποιητικό το τίμημα που κατέθεσε, επισημαίνοντας ,ο διαγωνισμός πώλησης αφορούσε το 50% του ναυπηγείου για μία έκταση 350 στρεμμάτων, όταν η υπόλοιπη έκταση θα πωληθεί από την ΕΤΑΔ, η οποία να σημειωθεί έχει ορίσει τιμή εκκίνησης τα 55 εκατ. ευρώ.
Η NorthStar του κ Πριόβολου, υποστηρίζει ότι ήδη έχουν πουληθεί 116 στρέμματα έναντι 4,1 εκατ. ευρώ.
Ακόμη το ναυπηγείο διαθέτει μόνο μια δεξαμενή ναυπήγησης (την Νο. 4, κατασκευής της δεκαετίας του 1960). Οι δύο πλωτές δεξαμενές που διέθετε το πρώην ναυπηγείο πουλήθηκαν πριν δύο χρόνια από τον εκκαθαριστή για παλιοσίδερα (σκράπ).
Η ανυψωτική εγκατάσταση υποβρυχίων και μικρών σκαφών (ShipLift) δεν περιλαμβάνεται στην πώληση και θα ενοικιάζεται στον νέο ιδιοκτήτη –μαζί με τον αιγιαλό– έναντι 400.000 ευρώ το χρόνο.
Η δεξαμενή Νο. 5 δεν περιλαμβάνεται σε αυτόν το διαγωνισμό, καθώς ανήκει στην ΕΤΑΔ με νέο διαγωνισμό που θα πραγματοποιηθεί στις 5 Φεβρουαρίου 2021.
Τι ζητεί το σωματείο εργαζομένων «Τρίαινα»
Το σωματείο εργαζομένων «Τρίαινα» καλεί την κυβέρνηση μην συνηγορήσει στο ξεπούλημα των ναυπηγείων όταν το τίμημα ανέρχεται σε 15,1 εκατ. ευρώ , όταν τα χρέη τα εταιρείας ξεπερνούν τα 250 εκατ. ευρώ και μεγάλο μέρος της οφειλής οφείλεται στους εργαζόμενους από μισθούς και τις εισφορές τους προς τα ασφαλιστικά ταμεία.Το σωματείο υποστηρίζει ότι δεν είναι δυνατόν σε μια λειτουργούσα ναυπηγική βιομηχανία, η αξία της οποίας σε ακίνητα, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ να προσφέρει κάποιος 1 ή 15 εκατομμύρια και να περιμένει ότι μπορεί με το ποσό αυτό να την αποκτήσει. Χαρακτηριστικό είναι ότι για το ακίνητο της ΕΤΑΔ, που μία ημέρα μόλις πριν δημοσιεύθηκε πρόσκληση για τη διενέργεια δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού, ορίστηκε τιμή εκκίνησης τα 55 εκατομμύρια.
Προσθέτει ότι «και όταν ένα απλό ακίνητο - και όχι βιομηχανική μονάδα - της ΕΤΑΔ ξεκινά με τιμή βάσης τα 55 εκατομμύρια, δεν είναι δυνατόν για την λειτουργούσα ναυπηγική μονάδα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με δεκαπλάσια τουλάχιστον αξία σε ακίνητα, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό, να περιμένει κάποιος να την αγοράσει με ένα εκατομμύριο.
Είναι παράλογο. Με τέτοιες τιμές δεν αγοράζεις ούτε περίπτερο στην Ομόνοια»
Η διαδικασία πώλησης δημιουργεί εύλογα ερωτήματα όταν η ΕΤΑΔ απαιτεί τουλάχιστον 55 εκατ. ευρώ δημιουργεί προβληματισμό πώς θα εγκρίνει το 50% του ναυπηγείου ότι αξίζει 15 εκατ. ευρώ.
Σχόλια αναγνωστών