Το σοβαρό οικονομικό σοκ που προκλήθηκε από την πανδημία επηρέασε την ελληνική, την ευρωπαϊκή και τη διεθνή οικονομία τόσο από την πλευρά της προσφοράς όσο και της ζήτησης.
Επιχειρήσεις αναγκάσθηκαν να διακόψουν τη λειτουργία τους, άλλες είδαν τον τζίρο τους να καταρρέει, ενώ πολλά νοικοκυριά ήρθαν αντιμέτωπα με την ανεργία και τη μείωση του εισοδήματός τους.
Προκειμένου να αναχαιτίσουν τις επιπτώσεις του Covid-19 τα κράτη διεθνώς έλαβαν μέτρα στήριξης νοικοκυριών και φερέγγυων επιχειρήσεων, ώστε να αντιμετωπίσουν την επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας και τις ελλείψεις ρευστότητας.
Αποφασιστική δράση
Κάνοντας μια ορθή διάγνωση της κατάστασης και έχοντας ως προίκα την εμπειρία του 2008, δημόσιες αρχές και οργανισμοί της ΕΕ αλλά και διεθνώς ανέλαβαν αποφασιστική δράση για να αντιμετωπίσουν τη λαίλαπα της πανδημίας και να ανακουφίσουν τους πληγέντες.
• Οι κεντρικές τράπεζες αύξησαν τη στήριξη ρευστότητας προς τις εποπτευόμενες τράπεζες με σκοπό να προωθήσουν τον τραπεζικό δανεισμό σε όσους πλήττονται περισσότερο.
• Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρησιμοποίησε την πλήρη ευελιξία του πλαισίου για τις κρατικές ενισχύσεις και των κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, για να δώσει τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να διαμορφώσουν αποφασιστική και συντονισμένη δημοσιονομική αντίδραση.
• Η Επιτροπή Τραπεζικής Εποπτείας της Βασιλείας (BCBS) παράτεινε κατά ένα έτος τη διεθνώς συμφωνημένη προθεσμία για την εφαρμογή των τελικών προτύπων «Βασιλεία ΙΙΙ», προκειμένου να απελευθερώσει την επιχειρησιακή ικανότητα των τραπεζών και των εποπτικών αρχών.
Στο ίδιο πλαίσιο, Αρχές όπως η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή (EBA), η Τραπεζική Εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (SSM), η Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA), η Επιτροπή Ευρωπαϊκών Φορέων Εποπτείας Ελεγκτών (CEAOB) , το Συμβούλιο Διεθνών Λογιστικών Προτύπων (IΑSB), η Επιτροπή Τραπεζικής Εποπτείας της Βασιλείας (BCBS) επέτρεψαν να ενεργοποιηθεί η ευρεία ευελιξία που εμπεριέχεται στα τρέχοντα λογιστικά και εποπτικά πλαίσια για τις περιόδους κρίσης.
Η ανάγκη συντονισμού
Αποτελεί όμως επιτακτική ανάγκη όλες οι εποπτικές αρχές να εξακολουθήσουν να ενεργούν και στην μετά covid-19 περίοδο με συντονισμένο τρόπο κατά τον προσδιορισμό του τρόπου χρήσης της ευελιξίας που παρέχεται από τους αντίστοιχους κανόνες τους, ώστε να επιτυγχάνεται μεγαλύτερη σύγκλιση μεταξύ των κρατών - μελών και να εξασφαλίζονται ίσοι όροι ανταγωνισμού εντός της ενιαίας αγοράς.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του IASB και της ESMA που εισήγαγαν μια πιο μακρόπνοη προσέγγιση όσον αφορά τη δημιουργία προβλέψεων για ζημίες από δάνεια μέσω των Διεθνών Προτύπων Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ), καθώς εκφράστηκαν ανησυχίες ότι η εφαρμογή της προσέγγισης για τον υπολογισμό των αναμενόμενων πιστωτικών ζημιών (expected credit loss - ECL) σύμφωνα με το ΔΠΧΑ 9, θα οδηγούσε αυτομάτως σε αιφνίδια και σημαντική αύξηση των προβλέψεων για τις πιστωτικές ζημίες των τραπεζών και ότι αυτό, με τη σειρά του, θα μείωνε την ικανότητά τους να παρέχουν δάνεια.
Επιπρόσθετα, οι τράπεζες και άλλες εταιρείες αναμένεται να χρησιμοποιήσουν πλήρως την κρίση τους και την ευελιξία εντός των περιορισμών του ΔΠΧΑ 9, για να μετριάσουν τυχόν αδικαιολόγητες επιπτώσεις της κρίσης COVID-19, χωρίς όμως να υπονομεύεται η εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Καθώς βγαίνουμε σταδιακά από την σκληρή φάση της πανδημίας, όλες οι προαναφερόμενες «εποπτικές ελευθερίες» και ευελιξίες θα αρχίσουν να αποσύρονται.
Αυτό σημαίνει πως οι τράπεζες, οι επιχειρήσεις και οι δανειολήπτες θα πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Ρόλος των εποπτικών αρχών είναι η προσαρμογή αυτή να μην γίνει βίαια, αλλά με ομαλό και σταδιακό τρόπο.
Ωστόσο, θα απαιτηθούν δύσκολες αποφάσεις για να διασφαλισθεί η βιωσιμότητα των χρηματοοικονομικών συστημάτων σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών