Τα όσα έχουν συμβεί στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου αποτελούν την τέλεια καταιγίδα, για τον πρόεδρο της Μυτιληναίος κ. Ευάγγελο Μυτιληναίο, o oποίος για να καταδείξει την αναλογία αύξησης τιμών είπε πώς είναι σαν η βενζίνη να έχει πάει στα 7 ευρώ.
Απαντώντας σε ερωτήσεις σε συνάντηση με αναλυτές και δημοσιογράφους περιέγραψε διεξοδικά το αδιέξοδο στις αυξήσεις τιμών Φυσικού Αερίου.
Οι τιμές αερίου συμπαρασύρουν την άνοδο στα τιμολόγια ρεύματος, χρεοκοπίες μικρών παρόχων στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενω υπάρχει εύλογη ανησυχία, εν όψει του χειμώνα, ακόμα και για ένα καταστροφικό σενάριο, ύστερα από μια κακοκαιρία τύπου Μήδειας.
Αναφερόμενος στις αποφάσεις της κυβέρνησης, ο όμιλος περιμένει καθημερινά την αποσαφήνιση των μέτρων και την ΡΑΕ, ενω η εταιρεία Protergia δουλεύει για να προσφέρει hedging στους πελάτες.
Χαρακτήρισε, μάλιστα, πρόωρη την απόφαση κατάργησης των λιγνιτικών μονάδων καθώς η Πτολεμαϊδα θα αποτελούσε ένα φθηνό εργόστασιο. Σχετικά με την πράσινη μετάβαση υπενθύμισε ότι αυτή έχει κόστος, το οποίο οι πολιτικοί αρνούνται να το πούν ξεκάθαρα στον κόσμο. Διεθνώς, δε υπάρχουν δυο απόψεις, οι φιλικοί προς το περιβάλλον που ισχυρίζονται ότι, εαν είχαμε ήδη μεταβεί στις ΑΠΕ δεν θα ήμασταν στο σημερινό χάος.
Η δεύτερη άποψη, είναι οτι ο δρόμος για την πράσινη μετάβαση θα εμφανίσει εμπόδια, αναταράξεις και υψηλές τιμές. “Και όταν έρχεται η ώρα του λογαριασμού, ο κόσμος δεν είναι προετοιμασμένος” συμπέρανε.
Τι έχει συμβεί στην αγορά Φυσικού Αερίου – Η παρέμβαση Trump που καθυστέρησε τον αγωγό
Τι έχει συμβεί στην αγορά Φυσικού Αερίου;
Έχουν γίνει πολλά ταυτόχρονα. Ένας από τους λόγους της ανόδου των τιμών είναι η Ρωσία και η συμφωνία με την Γερμανία για τον αγωγό Nord Stream 2.
H παραγωγική δυναμικότητα του Nord Stream 2 ( 55 Bcm ) θα έφερνε ισορροπία στην αγορά.
”Δυστυχώς, ο Πρόεδρος Trump επενέβη και επέβαλε κυρώσεις ( sanctions ) και αντί να τελειώσει ο αγωγός το β’ εξάμηνο του 2019 έγινε πριν λίγες ημέρες.
Τώρα χρειάζεται τις έγκρισεις από τη γερμανική ΡΑΕ και από την Κομισιόν, μια διαδικασία 4 μηνών.
Είναι γεωπολιτικό το θέμα” πρόσθεσε ο κ. Μυτιληναίος.
Με την πιθανότητα δε να αργήσει να σχηματιστεί κυβέρνηση στην Γερμανία θα είναι καλά εάν υπάρξει συμφωνία Γερμανίας – Ρωσίας τον Δεκέμβριο.
Εκτός από την αδυναμία προσφοράς λόγω του αγωγού, υπενθύμισε οτι το καλοκαίρι στην Ευρώπη λόγω της άπνοιας (air condition) χρειάστηκε αέριο και τώρα δεν υπάρχουν επαρκή αποθέματα.
Με άλλα λόγια, η Ευρώπη δαπάνησε τα αποθέματα της και τώρα κινδυνέυει να μείνει στο έλεος του χειμώνα και δεν τυχαίο πως εφημερίδες, όπως οι Financial Τimes φιλοξενούν άρθρα, όπου τελειώνουν με προσευχές για ήπιο χειμώνα!
Οι ΑΠΕ εμφανίζουν σοβαρή καθυστέρηση λόγω ατέρμονης διαδικασίας
“Οι ΑΠΕ εμφανίζουν σοβαρή καθυστέρηση για να εφαρμοστούν, λόγω της ατέρμονης αδειοδοτικής διαδικασίας.
Πρέπει να είσαι ήρωας και χρειάζεσαι και πάρα πολλά χρόνια.
Τα off-shore Aιολικά είναι ίσως μια δυνατότητα, μια και αδειοδοτικά δεν έχουν τόσο μεγάλο θέμα.
Η τεχνολογία έχει δρόμο και απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις.
Ωστόσο, έχουμε το καλύτερο αιολικό δυναμικό στην Ευρώπη, στο Αιγαίο με δεύτερη η Βόρεια Θάλασσα” υπενθύμισε χαρακτηριστικά.
Που πάμε με το ρεύμα; Μια κακοκαιρία τύπου Μήδειας πανευρωπαϊκά θα είναι το απόλυτα καταστροφικό σενάριο
Για το θέμα των αυξήσεων στο ηλεκτρικό ρεύμα, στην Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης μίλησε με τον πρωθυπουργό, αλλά και τον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Είναι πολιτικά επικίνδυνο το θέμα.
“Είμαστε στο έλεος του χειμώνα.
Και το απόλυτα καταστροφικό σενάριο είναι να συμβεί μια κακοκαιρία τύπου Μήδεια σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Θα είναι ένας πόλεμος με θύματα.”
Πρόωρη η απόφαση για την κατάργηση των λιγνιτικών
Σ ότι αφορά την απόφαση για την κατάργηση των λιγνιτικών μονάδων, κατά την γνώμη του ότι αποδεικνύεται πρόωρη, καθώς δεν είναι μόνο περιβαλλοντικό ή οικονομικό θέμα, αλλά και ασφάλειας της προσφοράς.
Στις πυρκαγιές του Αυγούστου δε, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας εισέφεραν το 5% της παραγωγής.
“Εαν σήμερα δούλευε η Πτολεμαϊδα, θα ήταν ένα πολύ καλό και φθηνό εργοστάσιο.
Και σήμερα δεν έχουμε σήμερα ούτε την προσφορά, ούτε την τιμή”.
Τι θα κάνει το υπουργείο και η κυβέρνηση
Μιλώντας για τις αποφάσεις του υπουργείου και της κυβέρνησης ανέφερε ότι, δεν τις κατανόησε.
Στην εταιρεία Protergia πραγματοποιούνται συνεχώς συσκέψεις με την προσδοκία ότι, η ΔΕΗ και κυβέρνηση θα αποσαφηνίσουν το θέμα.
Η στρατηγική μάλιστα της Μυτιληναίος, στην λιανική ρεύματος είναι ότι, αυτή η εποχή είναι να μην χάσεις λεφτά και να κινδυνεύσεις.
Δεν είναι η εποχή, ούτε αυξήσεις σε μερίδιο αγοράς, ούτε να βγάλεις λεφτά.
Εξάλλου, η ΔΕΗ έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τους υπόλοιπους καθώς διαθέτει στο μίγμα της και υδροηλεκτρικά και λιγνιτικά.
“Το 2020, τα χρήματα βγήκαν στο πρώτο εξάμηνο, όταν είμαστε σε lockdown γιατί είχε πέσει η τιμή του αερίου.
Μετά, η τιμή του αερίου εκτοξεύθηκε.
Η δουλειά της λιανικής πλέον είναι θέμα επιβίωσης, δεν βγάζεις λεφτά, και αποτελεί δουλειά με εξαιρετικά μικρά περιθώρια.
Θα διερύνεται το κοινωνικό τιμολόγιο – Ποιός θα το πληρώσει;
Το θέμα του ηλεκτρικού ρεύματος είναι απολύτως πολιτικό θέμα και δημοσιονομικό.
Και για το καίριο θέμα για το κοινωνικό τιμολόγιο, ο προέδρος της εισηγμένης εταιρείας τόνισε πως θα υπάρχουν νοικοκυριά που είναι στο κοινωνικό τιμολόγιο, προβλέποντας και την διεύερυνση του.
Τότε αναρωτήθηκε ποιος θα πληρώσει το κοινωνικό τιμολόγιο;
Η ΔΕΗ, η οποία έχει μετόχους;
Στην Αγγλία, οι μικροί πάροχοι προσέφεραν στους πελάτες τους πολλά τιμολόγια με fixed price.
Τώρα, με την αύξηση της τιμής του αερίου βρέθηκαν κάτω του κόστους και μετράνε μέρες, όχι βδομάδες.
Δουλεύουμε για να γίνεται αυτόματα το hedging στους πελάτες
“Δεν υπάρχουν fixed prices, ό,τι ήταν άλλαξε.
Μόλις κάτσει η σκόνη, ο μέσος πελάτης θα θέλει να έχει fixed price.
Έχουμε πέσει νύχτα-μέρα ώστε να φτιάξουμε τα συστήματα προκειμένου να γίνεται αυτόματα το hedging ενός πελάτη.
Αντίθετα, το hedging στο αλουμίνιο είναι παιχνίδι για μεγάλα παιδιά” λέει ο πρόεδρος της Μυτιληναίος.
Η Protergia θα δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες να κάνουν fixed price και δεν είναι εύκολο.
Γι αυτό η εταιρεία αναμένει την απόφαση της ΡΑΕ την επόμενη εβδομάδα, και στην συνέχεια θα ληφθούν οι αποφάσεις.
Ως προς τις μελλοντικές τιμές συμβολαίων στο Φυσικό Αέριο, οι τιμές έχουν ξεφύγει. Η μηνιαία τιμή (Moth Ahead ) είναι 72 ευρώ μέχρι τον Μάρτιο και μετά πάει 38 και 32 τον Απρίλιο και το Μάιο.
Το 2023 η μέση τιμή θα είναι 26 ευρώ και 20 το 2024. “Τα 20 ευρώ είναι αστρονομικό νούμερο, δουλεύαμε πάντα με 10-12, το πολύ 15.
Η αντίστοιχη τιμή είναι η βενζίνη να πάει στα 7 ευρώ” ανέφερε ο πρόεδρος της Μυτιληναίος.
Όταν έρχεται η ώρα του λογαριασμού, ο κόσμος δεν είναι προετοιμασμένος
Τέλος, κατά την άποψη του κ. Μυτιληναίου, η άλλη μάχη θα είναι ανάμεσα στους φιλικούς προς το περιβάλλον ( λ.χ πράσινοι ), που ισχυρίζονται ότι αν είχαν γίνει οι επενδύσεις σε ΑΠΕ δεν θα ήμασταν εδώ, αλλά αυτή η θεώρηση χάνει όμως έδαφος συνέχεια.
Η έτερη άποψη λέει ότι στο δρόμο για την πράσινη μετάβαση θα υπάρξουν πολλά εμπόδια που θα προκαλέσουν αναταράξεις και υψηλές τιμές.
Στην πραγματικότητα, η πράσινη μετάβαση έχει κόστος που οι πολιτικοί αρνούνται να πουν στον κόσμο.”
Όταν έρχεται η ώρα του λογαριασμού, ο κόσμος δεν είναι προετοιμασμένος¨” κατέληξε.
Είναι ένας πόλεμος που θα πάρει πολύ μεγάλες διαστάσεις καθώς λ.χ η αγορά του πετρελαίου εξακολουθεί να είναι παγκόσμια αγορά, ενώ το αέριο έχει περιφερειακά χαρακτηριστικά και η Ευρώπη, εξαρτάται από τη Ρωσία λόγω των αγωγών.
Δημήτρης Παφίλας
dpafilas@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών