Σε 24ωρη απεργία προχώρησαν έως τις 12 τα μεσάνυχτα χθες (Τρίτη) οι εργαζόμενοι της COSCO μετά το νέο δυστύχημα που σημειώθηκε σε προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων με θύμα έναν 45χρονο.
Ο άτυχος εργαζόμενος εγκλωβίστηκε στις ράγες που κινούνται οι γερανογέφυρες, με αποτέλεσμα να περάσει από πάνω του μια από αυτές τεμαχίζοντας τον στη μέση.
Το θανατηφόρο εργατικό ατύχημα στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ) συνέβη το απόγευμα της Δευτέρας. Έρευνα για τα αίτια και τις συνθήκες, υπό τις οποίες συνέβη ξεκίνησαν άμεσα οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, μόλις έλαβαν γνώση του συμβάντος, σύμφωνα με ανακοίνωση, όπως μεταδίδει το Euractiv.
Οργισμένοι οι εργαζόμενοι
Οργή και θυμός είναι τα συναισθήματα που επικρατούν μεταξύ των εργαζομένων στο λιμάνι του Πειραιά όπου ο πρόεδρος του Σωματείου κατήγγειλε μιλώντας σε συγκέντρωση εργαζομένων ότι ο αδικοχαμένος «δούλευε στη βάρδια 3-11, στη γερανογέφυρα 10» σημειώνοντας ότι το τραγικό δυστύχημα έγινε «περίπου στην αρχή της βάρδιας».
Νωρίτερα το ΑΠΕ-ΜΠΕ είχε μεταδώσει μια είδηση σύμφωνα με την οποία ο εργαζόμενος «μόλις είχε σχολάσει και επέστρεψε να πάρει προσωπικά αντικείμενα».
Την είδηση αναπαρήγαγαν πολλά ΜΜΕ προτού διαψευστεί έντονα από το σωματείο εργαζομένων, όπως αναφέρει το δημοσίευμα του Euractiv.
Ο λόγος είναι ότι έτσι συσκοτίζεται η αιτία που σύμφωνα με εργαζομένους και την αντιπολίτευση είναι οι συνθήκες εργασίας. Η ανακοίνωση της Ένωσης Εργαζομένων Διακίνησης Εμπ/τίων στις προβλήτες του Πειραιά αναφέρει τα εξής:
«Είναι αποτέλεσμα της εντατικοποίησης της εργασίας, των ελλιπών μέτρων ασφάλειας της υγείας μας και της ακεραιότητας μας. Είναι αποτέλεσμα των απανωτών κόντρα βαρδιών, των υπερωριών, το πετάμε «νέους εργάτες» να κολυμπήσουν χωρίς την απαραίτητη εκπαίδευση. Είναι αποτέλεσμα των εκβιασμών από την εργοδοσία μπροστά στις ανανεώσεις των συμβάσεων, να μην υπολογίζεται κούραση, ασθένειες, να «φοβόμαστε» να πούμε όχι. Είναι αποτέλεσμα να θυσιάζονται ζωές για τα κέρδη της COSCO»
Το σωματείο εργαζομένων καταγγέλλει ότι η εταιρεία επιλέγει προσωπικό με ελλιπή εκπαίδευση το οποίο ανανεώνει συχνά αυξάνοντας την επικινδυνότητα στο χώρο εργασίας και καθιστώντας τα μικροατυχήματα καθημερινότητα.
«Οι διαρκείς εξοντωτικοί ρυθμοί δουλειάς στο τέρμιναλ της ΣΕΠ/Cosco προξενούν μακροχρόνια κόπωση και επαγγελματικές ασθένειες στους εργαζόμενους» σημειώνει σε ανακοίνωση του ο ΣΥΡΙΖΑ. «Οι υπεργολαβίες και οι επισφαλείς σχέσεις εργασίας επιτρέπουν στην εργοδοσία να εκβιάζει τους εργαζόμενους και με το φόβητρο της απόλυσης επιβάλλουν άθλιες συνθήκες».
Η Cosco δεν φέρει ευθύνη
O ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι έχοντας καταργήσει τη συνευθύνη αναθέτοντος και εργολάβου της εταιρείας κι έτσι η Cosco μένει έξω από το κάδρο με την ευθύνη του δυστυχήματος να περιορίζεται στις εργολαβικές εταιρείες.
Το Υπουργείο εργασίας δεν είχε άμεση απάντηση στην σχετική ερώτηση του EURACTIV.
Οι συνθήκες εργασίας παραμένουν κακές λένε τοπικοί παράγοντες.
Το 2014 οι εργαζόμενοι ξεκίνησαν απεργία η οποία χαρακτηρίστηκε αργότερα ως «εξέγερση» καθώς ενέπλεξε όλα τα σωματεία του λιμανιού και δυο κόμματα της αριστεράς, το ΚΚΕ και τον ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας το 2015.
Μέχρι τον Αύγουστο του 2014 όλοι σχεδόν οι εργαζόμενοι ήταν «ενοικιαζόμενοι» από εργολαβικές εταιρείες, χωρίς κλαδικά δικαιώματα, ενώ τα εργατικά ατυχήματα δε δηλώνονταν ως τέτοια παρά σπάνια. Στο τέλος εκείνης της κινητοποίησης θεσπίστηκε κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας, δημιουργήθηκε σωματείο και κανονισμός εργασίας που επέτρεψε τη δήλωση των ατυχημάτων.
Παρόλαυτα ακόμα και σήμερα οι εργαζόμενοι είναι stand by και καλούνται για εργασία λίγες ώρες πριν τη βάρδια ανάλογα με τις αφίξεις των πλοίων. Αυτό σημαίνει πως ενίοτε κάνουν διπλοβάρδια με διακοπή μόνο λίγων ωρών και κουρασμένοι επιστρέφουν σε μια σκληρή εργασία. Αυτή είναι κατά τους εργαζομένους η βασική αιτία των ατυχημάτων
H COSCO ελέγχει τώρα το 67% του λιμανιού
Την ίδια ώρα που οι εργαζόμενοι κήρυτταν απεργία στο λιμάνι στην άλλη άκρη του λιμανιού, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης μετείχε σε ειδική εκδήλωση ανταλλαγής εγγράφων για τη μεταβίβαση του 16% των μετοχών του ΟΛΠ στην COSCO SHIPPING παρουσία του υπουργού Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη.
«H επένδυση της COSCO SHIPPIΝG GROUP στο λιμάνι του Πειραιά, είναι κομβικής σημασίας για την πόλη, την τοπική κοινωνία, την εθνική οικονομία, αλλά και τη γεωστρατηγική θέση της πατρίδας μας στην ευρύτερη περιοχή» είπε στην ομιλία του. Για το 16% των μετοχών του ΟΛΠ η COSCO κατέβαλε στο ΤΑΙΠΕΔ το τίμημα των 88 εκατ. ευρώ, πλέον δεδουλευμένων τόκων 11,87 εκατ. ευρώ, καθώς και εγγυητική επιστολή ύψους 29 εκατ. ευρώ. Η COSCO απέκτησε το 51% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς το 2016 έναντι 280 εκατομμυρίων ευρώ.
«Η εταιρεία σκοπεύει να βοηθήσει το λιμάνι του Πειραιά να ενισχύσει τη θέση του σαν ένα σημαντικό λιμάνι στη Μεσόγειο και να καταστεί μια σημαντική γέφυρα πολιτισμού, οικονομίας και φιλίας μεταξύ της Κίνας και της Ελλάδας στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Belt and Road», αναφέρεται στην ανακοίνωση της εταιρείας.
Αναπροσαρμογή της σύμβασης;
Ωστόσο, δεν ερμηνεύουν όλοι σαν φιλική τη στάση της εταιρείας. Όταν το 2016 υπεγράφη η σύμβαση μεταξύ COSCO και ελληνικού δημοσίου μια σειρά από Ευρωπαϊκά λιμάνια ανταγωνίζονταν για την προσέλκυση του κινεζικού γίγαντα στο πλαίσιο του Belt and Road initiative. Η συμφωνία του 2016 όριζε ότι η εταιρεία θα λάμβανε το πρόσθετο μερίδιο μόνο εάν ολοκλήρωνε επενδύσεις στο λιμάνι αξίας 290 εκατομμυρίων ευρώ έως τον Αύγουστο του 2021.
Ο κατάλογος των υποσχόμενων έργων περιελάμβανε την επέκταση της χωρητικότητας για κρουαζιερόπλοια και την ενίσχυση της ναυπηγικής υποδομής, αλλά τα περισσότερα παρέμειναν ημιτελή ή ανεστάλησαν. Η κινεζική πλευρά κατηγορεί την ελληνική γραφειοκρατία και την τοπική αντίσταση των κατοίκων. Ωστόσο, οι κατηγορίες αυτές δεν είναι ακριβείς. Οι περισσότερες αδειοδοτήσεις δόθηκαν γρήγορα παρά τη στερεοτυπική εικόνα της καθυστέρησης του ελληνικού δημοσίου και η τοπική αντίσταση αφορά σε μια υπόθεση ασφαλιστικών μέτρων η οποία διήρκησε δύο εβδομάδες.
Σύμφωνα με παράγοντες της προηγούμενης κυβέρνησης η εταιρεία περιορίστηκε σε επενδύσεις της τάξης των 90 κάτι που θα έπρεπε να επιφέρει την ενεργοποίηση ρήτρας βάσει της οποίας θα έπρεπε να καταβάλει το 20% του υπόλοιπου και να μεταφέρει τα έργα στη δεύτερη επενδυτική περίοδο. Αν και τότε δεν προχωρούσε στην τήρηση των δεσμεύσεων τότε οι ρήτρες θα ανέβαιναν στο 120%. Όμως στις αρχές Οκτωβρίου υπεγράφη μια τροποποιητική σύμβαση η οποία παραχωρεί το 16% του ΟΛΠ με διαλυτική αίρεση, δίνοντας ένα περιθώριο πέντε ετών και άλλων πέντε σε περίπτωση που υπάρξουν γεγονότα αναστολής.
Έτσι όμως αλλάζουν ουσιωδώς οι όροι της σύμβασης ανοίγοντας το δρόμο για ένα ακόμα έργο που η εταιρεία φαίνεται να επιθυμεί, όχι όμως και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις: τη δημιουργία ενός ακόμη προβλήτα. «Η επικοινωνιακή φιέστα για την παραχώρηση του 16% των μετοχών του ΟΛΠ δημιουργεί προβληματισμούς για την εξυπηρέτησή του δημοσίου συμφέροντος και το επενδυτικό κλίμα στη χώρα που διαμορφώνει όρους τριτοκοσμικών συνθηκών, όπου ο επενδυτής επιβάλει ότι θέλει στο κράτος» είπε στην EURACTIV ο Νεκτάριος Σαντορινιός βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Οι κάτοικοι του Πειραιά κατηγορούν τη COSCO ότι βλάπτει το θαλάσσιο περιβάλλον. Και οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν τις συνθήκες εργασίας για τις οποίες όμως την πρωταρχική ευθύνη έχει η ελληνική κυβέρνηση. Οι ίδιοι λένε ότι οι έλεγχοι έχουν σταματήσει τα τελευταία δυο χρόνια, ενώ η ένταξη τους στο καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών που θεσπίστηκε από την προηγουμένη κυβέρνηση δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Αν η Κινεζική εταιρεία θέλει πραγματικά να ενισχύσει τη θετική εικόνα της στη χώρα θα χρειαστεί πλέον να κάνει περισσότερα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών