Το σφύριγμα της λήξης της φετινής θερινής τουριστικής περιόδου φαίνεται ότι θα δοθεί μέχρι τέλος Οκτωβρίου για την πλειοψηφία των εποχικών επιχειρήσεων που υποστηρίζουν το προϊόν «ήλιος και θάλασσα», ενώ άλλη μια «μάχη» βρίσκεται προ των πυλών και αφορά το επόμενο καλοκαίρι, του 2023.
Η τουριστική βιομηχανία βρίσκεται σε εγρήγορση προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσει το ασταθές οικονομικό περιβάλλον την ώρα που ετοιμάζεται να κάνει το «ταμείο» του καλοκαιριού, αλλά και να ερμηνεύσει τα μηνύματα που λαμβάνει από tour operators, αεροπορικές εταιρείες, διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, επενδύσεις στον κλάδο κλπ. Μηνύματα που είναι έτσι κι αλλιώς ενθαρρυντικά και λειτουργούν ως «τονωτική ένεση» στην αισιοδοξία της εγχώριας αγοράς, την οποία «θολώνουν» έτσι κι αλλιώς, οι επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης, ο υψηλός πληθωρισμός και η ακρίβεια που πλήττουν τις βασικές αγορές εισερχόμενου τουρισμού.
«Κοντράρονται» η αισιοδοξία με την αβεβαιότητα
Τα «χαμόγελα» είναι πιο πλατιά στο Νότιο Αιγαίο, όπου μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου οι αεροπορικές αφίξεις ξεπέρασαν τα 5,4 εκατομμύρια, ενώ σύμφωνα με την Πρωτοβουλία για τον Τουρισμό, ήδη και ο πρώτος μήνας του Φθινοπώρου συνέχισε το ανοδικό σερί σε σχέση με το 2019, κλείνοντας με 14% αύξηση.
Αλλά και στο Ηράκλειο, οι τουρίστες ξεπέρασαν τα 3 εκατ. φέτος το καλοκαίρι και οι ροές με λιγότερη κίνηση, αναμένεται να συνεχιστούν μέχρι και τις 15 Νοεμβρίου.
Οι ξενοδόχοι υπολογίζουν ότι θα πλησιάσουν τους τζίρους του 2019, ενώ για αρκετές μονάδες πέντε αστέρων στους περισσότερο δημοφιλείς προορισμούς, τα μεγέθη εκείνης της χρονιάς προβλέπεται ότι θα ξεπεραστούν.
Θετικά (υπό προϋποθέσεις, δηλαδή κίνητρα και συμμετοχή της αυτοδιοίκησης στο εγχείρημα) βλέπουν οι άνθρωποι του τουρισμού την προσπάθεια επιμήκυνσης του μοντέλου «ήλιος και θάλασσα», αλλά «σταδιακά» όπως χαρακτηριστικά λένε. Θεωρούν πάντως «σύμμαχο» την πρόθεση μεγάλων t.o.’s να ξεκινήσουν νωρίτερα τα προγράμματά τους για την Ελλάδα και ορισμένοι θεωρούν ότι θα μπορούσε να περιλαμβάνει το διάστημα Μάρτιος – Νοέμβριος από την επόμενη κιόλας σεζόν σε συγκεκριμένους προορισμούς. Η αβεβαιότητα ωστόσο που γεννά η ενεργειακή κρίση για το λειτουργικό κέρδος επιχειρήσεων (βλέπουν να εξανεμίζεται όπως λένε) κοντράρεται στα ίσια με την αισιοδοξία, σε μια «μεταβατική» όπως την έχουν χαρακτηρίσει, διεθνή και απρόβλεπτη χρονική συγκυρία που κανείς δεν ξέρει για την ώρα, πόσο θα διαρκέσει.
Σε Αθήνα και Χανιά η Easyjet το καλοκαίρι του 2023
Άλλο ένα παράδειγμα ότι το 2023 προβλέπεται να είναι καλό για τον ελληνικό τουρισμό, εκτός απροόπτου πάντα, είναι και το ότι και η EasyJet Holidays, αποφάσισε να διευρύνει το πρόγραμμά της για του χρόνου. Ήδη, σύμφωνα με τον εμπορικό διευθυντή της κ. Paul Bixby, έχουν βγει «στον αέρα» προς πώληση χιλιάδες νέα πακέτα – ικανά να σηματοδοτήσουν μια «τεράστια σεζόν», έχοντας προφανώς στο μυαλό του τη μαζική επιστροφή των ταξιδιωτών στις καλοκαιρινές αποδράσεις, από το 2023. Ο ίδιος δηλώνει υπερήφανος για τη διασύνδεση του προγράμματος πτήσεων της αεροπορικής εταιρείας με τα πιο αγαπημένα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία και όπως υποστηρίζει, σε αρκετά προνομιακές τιμές. Η Αθήνα και τα Χανιά περιλαμβάνονται ωστόσο ως νέοι προορισμοί για το 2023, μαζί με το Μιλάνο, το Πόρτο και τη Βαλένθια, ενώ οι δημοφιλέστεροι των πελατών της EasyJet, παραμένουν για την ώρα η Μαγιόρκα και το Φάρο που έχουν αυξήσει τη διαθεσιμότητά τους στο δίκτυό της κατά 60%. Συνολικά, το θερινό πρόγραμμα της EasyJet Holidays έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από 75%, με κόστος διακοπών που ξεκινά περίπου από 270 λίρες ανά άτομο.
Κίνηση εμπιστοσύνης από την Grivalia Hospitality
Στις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας με έμφαση στον τουριστικό τομέα, επενδύει η Grivalia Hospitality, ολοκληρώνοντας τη διαδικασία μεταφοράς έδρας από το Λουξεμβούργο – κίνηση, η οποία ερμηνεύτηκε από τους ανθρώπους της αγοράς ως «ψήφος» εμπιστοσύνης όχι μόνο στον ξενοδοχειακό κλάδο και στις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού, αλλά και γενικότερα στη μακροοικονομική σταθερότητα της χώρας. Πρόκειται μάλιστα για την πρώτη μεταφορά έδρας που ολοκληρώνεται από το εξωτερικό προς την Ελλάδα, με όλες τις απαραίτητες διαδικασίες να υλοποιούνται με επιτυχία εντός του χρονοδιαγράμματος που είχε τεθεί, με στόχο τις επενδύσεις στον κλάδο του υπερπολυτελούς τουρισμού. Ιδρύθηκε το 2015 (στο μετοχικό της κεφάλαιο συμμετέχουν Fairfax, Eurolife, Eurοbank, Grivalia Management), ενώ στο χαρτοφυλάκιό της περιλαμβάνονται έργα υπερπολυτελούς τουρισμού, η αξία των οποίων υπερβαίνει τα 510 εκατομμύρια ευρώ.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Συγκριτικό πλεονέκτημα ο τουρισμός για το 2023, παρά τα «σύννεφα» της ενεργειακής κρίσης
Αγωνία για το λειτουργικό κέρδος των επιχειρήσεων, με «ανοιχτή» την προοπτική για «ήλιο & θάλασσα» από Μάρτιο μέχρι Νοέμβριο
Σχόλια αναγνωστών