Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

ΔΕΣΦΑ: Οι υψηλές ταρίφες του δικτύου μειώνουν τη χρήση φυσικού αερίου - Επενδύσεις 1,2 δισ. ευρώ σε τρία χρόνια

ΔΕΣΦΑ: Οι υψηλές ταρίφες του δικτύου μειώνουν τη χρήση φυσικού αερίου - Επενδύσεις 1,2 δισ. ευρώ σε τρία χρόνια
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κα Maria Rita Galli λόγω της αυξημένης ζήτησης σε φυσικό αέριο την οικονομική χρήση του 2020 πέτυχε τους οικονομικούς στόχους
Σχετικά Άρθρα
Με περιθώρια κέρδους που «ζαλίζουν» δουλεύει ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ( ΔΕΣΦΑ) με βασικό μέτοχο τον ιταλικό όμιλο snam, o οποίος λόγω της αποκλειστικής χρήσης του δικτύου έχει προνομία όπως περιορισμούς και οι υποχρεώσεις για επενδύσεις για την ανάπτυξη του δικτύου.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κα Maria Rita Galli λόγω της αυξημένης ζήτησης σε φυσικό αέριο την οικονομική χρήση του 2020 πέτυχε τους οικονομικούς στόχους όταν το περιθώριο κέρδους ανήλθε στο 50% για να πέσει το 2021 στο 41% ενώ τα οικονομικά δεδομένα του 2022 παραμένουν άγνωστα καθώς δεν έχουν δημοσιευτεί οι οικονομικές καταστάσεις της περσινής χρονιάς.
Τα έσοδα του 2020 ανήλθαν στα 230,9 εκατ. ευρώ και τον επόμενο χρόνο έπεσαν στα 202,6 εκατ. ευρώ με συνέπεια το περιθώριο κέρδους να μειωθεί στο 41%
Η πτώση του περιθωρίου κέρδους κατά εννέα ποσοστιαίων μονάδων του 2021 σε σχέση με το 2020 προήλθε από τη πτώση χρήσης του δικτύου που ελέγχει ο ΔΕΣΦΑ διότι οι πελάτες της θεώρησαν ότι έχει ακριβές ταρίφες.
Τον Ιούλιο του 2022 η διοίκηση αποφάσισε την επιστροφή κεφαλαίου ύψους 10,3 εκατ. ευρώ προς του μετόχους.
Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ προχώρησε σε εκτενή παρουσίαση των δραστηριοτήτων της στην Ελλάδα και στα μελλοντικά επενδυτικά σχέδια, επιβεβαιώνοντας ότι η χώρα μας έχει γίνει κρίσιμος ενεργειακός κόμβος μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Το ενδιαφέρον στράφηκε στις χρεώσεις του δικτύου αποκαλούμενες και tarrif.

Η πορεία της ταρίφας από το 2022 έως το 2027

Το 2023 σημειώνεται αύξηση στα επίπεδα του 17,8% αφού το κόστος ανήλθε στα 2,10 ευρώ ανα MWh από 1,7 ευρώ ανά MWh που ήταν το 2022. Για το 2024 το κόστος μειώνεται στο 1,90 ευρώ για να υποχωρήσει στο 1,89 ευρώ ανά MWh στα τέλη του 2027.
Σύμφωνα με στέλεχος του ΔΕΣΦΑ, η άνοδος του 2023 ήταν αποτέλεσμα αποκλίσεων των προηγούμενων ετών οι οποίες διορθώνονται τα επόμενα χρόνια.
Το κόστος της ταρίφας από τον Ρυθμιστή της Αγοράς που είναι η Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων ( πρώην ΡΑΕ) που υπολογίζει την αξία της ταρίφας αλλά κανένας δεν μπορεί να βάλει φρένο στο ΔΕΣΦΑ ποιο θα είναι το τελικό κέρδος λειτουργίας του δικτύου.
Η βασική αιτία των εξόδων λειτουργίας του δικτύου είναι η τιμή φυσικού αερίου η οποία όταν διαμορφώνεται ψηλά αφήνει κέρδη σε όλους τους εμπλεκόμενου και στέλνουν το τελικό λογαριασμό στον καταναλωτή, ο οποίος θα πρέπει να τον πληρώσει ή να μη χρησιμοποιεί το φυσικό αέριο.
Ανάμεσα στους κερδισμένους είναι και το κράτος από το ΦΠΑ, ο οποίος το 2022 κινήθηκε αλλά το 2023 και το 2024 αναμένεται μείωση στα συνολικά έσοδα λόγω της πτώσης της τιμής.

Επενδύσεις ύψους 1,2 δις ευρώ τη δεκαετία 2023- 2032

Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει επέκταση του δικτύου προς την Πάτρα κατά 120 χιλιομέτρων. Σήμερα το δίκτυο ανέρχεται σε 1,466 χλμ, που διατρέχει από βορρά προς νότο. Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ έλαβε έγκριση από τα όργανα της ΕΕ για την κατασκευή αγωγού υδρογόνου. Συνολικά στη δεκαετία έχουν προγραμματιστεί 83 έργα εκ των οποίων τα 64 θα τεθούν σε λειτουργία στα τέλη του 2024. Ο προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 1,29 δις ευρώ, και η αξία των έργων της τριετίας διαμορφώνονται σε 1,24 δις ευρώ.
Τα κυριότερα νέα έργα που περιλαμβάνονται αφορούν τον διπλασιασμό των
κλάδων ΥΠ (430 εκατ. ευρώ), προσθέτοντας νέα δυναμικότητα στο σύστημα
«Καρπερή-Κομοτηνή» και «Πάτημα-Λιβαδειά»
Δύο νέα κρίσιμα σημεία διασύνδεσης: Διασύνδεση με τη Βουλγαρία μέσω του IGB με το έργο του Ρυθμιστικού Σταθμού Κομοτηνής που επιτρέπει τη λειτουργία δύο τμημάτων του ΕΣΦΑ (Ανατολικά και Δυτικά Κομοτηνής) σε διαφορετικά επίπεδα πίεσης
Διασύνδεση με το FSRU Αλεξανδρούπολης:
Διασφάλιση πρόσβασης σε νέες εναλλακτικές πηγές προμήθειας LNG Τα παραπάνω σημεία διασύνδεσης θα διευκολυνθούν με το έργο του Σταθμού Συμπίεσης Κομοτηνής.

Στοιχεία ΔΕΣΦΑ για την κατανάλωση φυσικού αερίου το α’ εξάμηνο του 2023

Αύξηση κατά 15,03% καταγράφεται στις εξαγωγές φυσικού αερίου σε σχέση με την ίδια
περίοδο του προηγούμενου έτους. Πρωταγωνιστικό ρόλο στις εισαγωγές φυσικού αερίου διαδραμάτισε ο Τερματικός Σταθμός LNG της Ρεβυθούσας, καλύπτοντας πάνω από τις μισές (55,5%) συνολικές εισαγωγές φυσικού αερίου.
Μείωση των ροών από το σημείο του Σιδηροκάστρου κατά 45,85%, οι οποίες αντιστοιχούν
στο 21,44% των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου.
Πάνω από το 40% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον τερματικό σταθμό LNG
Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ.
Μειωμένη κατά 21,74% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το πρώτο εξάμηνο του 2023. Ο Τερματικός Σταθμός της Ρεβυθούσας (σημείο εισόδου Αγίας Τριάδας) αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου φυσικού αερίου της χώρας στο συγκεκριμένο διάστημα, ακολουθούμενος από το σημείο εισόδου του Σιδηροκάστρου, του οποίου οι ροές σχεδόν υποδιπλασιάστηκαν συγκριτικά με την ίδια περίοδο του περασμένου έτους.
Η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου μειώθηκε κατά 21,74%, αγγίζοντας τις 23,72 Τεραβατώρες (TWh), από 30,31 TWh στην αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Οι εξαγωγές ανήλθαν σε περίπου 9,9 ΤWh, καταγράφοντας αύξηση κατά 15,03% σε σχέση με πέρυσι. Οι εισαχθείσες στη χώρα ποσότητες φυσικού αερίου από τον Τερματικό Σταθμό LNG στη Ρεβυθούσα (σημείο εισόδου Αγία Τριάδα) ανήλθαν σε ποσοστό 55,5% επί των συνολικών εισαγωγών, καταγράφοντας αύξηση κατά 7,87% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2022.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης