Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Επικίνδυνη ακροβασία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ασύμφορη προσφορά 3,27 δισ. για την Αττική Οδό, εξελίσσεται σε συστημικό κίνδυνο

Επικίνδυνη ακροβασία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ασύμφορη προσφορά 3,27 δισ. για την Αττική Οδό, εξελίσσεται σε συστημικό κίνδυνο
Όπως και στην Εγνατία οδό η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέθεσε την υψηλότερη προσφορά για την Αττική Οδό στα 3,27 δισ
Με μια προσφορά έκπληξη, στα 3,27 δισ., η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πρωταγωνίστησε στον διαγωνισμό παραχώρησης της Αττικής Οδού, όπως και στην Εγνατία οδό.
Ωστόσο τα ερωτηματικά που εγείρονται είναι πολλά.
Δεν θα αποκλειόταν πάντως το ΤΑΙΠΕΔ να επαναξιολογήσει την προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ...
Η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
κινείται στα 12,28 ευρώ με απώλειες -4,5% προφανώς οι επενδυτές είναι επιφυλακτικοί...

1) Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
πρέπει να βρει 1,5 δισ. σε μετρητά 1 δισ. για την Αττική Οδό αρχικά τα υπόλοιπα τμηματικά  και 500 εκατ. για την Εγνατία Οδό.
Ποσά που προφανώς δεν διαθέτει.
Εντύπωση επίσης προκαλεί το γεγονός ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν έχει πληρώσει το τίμημα για το έργο της Εγνατίας Οδού, σχεδόν δυόμιση χρόνια μετά τον διαγωνισμό.
Υπενθυμίζουμε ότι η λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας Οδού, πέρασε για 35 χρόνια στην κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της γαλλικής EGIS PROJECTS, που είχε καταθέσει προσφορά με εφάπαξ τίμημα 1,5 δισ. ευρώ, αλλά και έσοδα για το ελληνικό δημόσιο από τις εισπράξεις των σταθμών διοδίων, ΣΕΑ κτλ.

2)Οι τράπεζες είναι πολύ διστακτικές στο να δανείσουν τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

3) Με βάση κάποια επιχειρηματικά μοντέλα, μετά από 15 χρόνια θα προέκυπτε ένα μέρισμα που μέχρι το τέλος της παραχώρησης θα έφτανε τα 500 εκατ.

Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι η προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι εντυπωσιακή μεν, αλλά επικίνδυνα ασύμφορη δε, ενώ δημιουργούνται σοβαρότατα ερωτηματικά για τη χρηματοδότηση του εγχειρήματος.

4) Τραπεζικές πηγές που μίλησαν στο Bankingnews.gr ανέφεραν ότι η μεγάλη έκθεση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε δανεισμό, το γεγονός ότι έχει εξαντλήσει τα όρια των εγγυητικών επιστολών, αλλά και τα τεράστια χρηματικά ποσά που πρέπει να καταβάλει σε τμήματα, όπως Αττική Οδό και Εγνατία Οδό μπορεί να μετατρέψουν τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε συστημικό κίνδυνο, τόσο για τον επιχειρηματικό κόσμο όσο και για τις τράπεζες.

5) Αν δεν υπάρξει deal μεταξύ της Tερνα Ενεργειακής με τη First Sentier, τότε η πρόταση για την Αττική Οδό θα καταρρεύσει και εκ των πραγμάτων θα ανανεώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα η παραχώρηση στον Ελλάκτωρ, ο οποίος έτσι μπορεί να είναι βραχυπρόθεσμα ωφελημένος από την παράταση στην Άκτωρ Παραχωρήσειςς

Προσφορά έκπληξη

Όπως και στην Εγνατία οδό, έτσι και στην Ατιτκή Οδό την υψηλότερη προσφορά για τη νέα σύμβαση παραχώρησης κατέθεσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 3,27 δισ. ευρώ, με τον Μυτιληναίο να ακολουθεί με διαφορά μόλις 170 εκατ.  

Το σχήμα στο οποίο συμμετέχει ο Μυτιληναίος, υπέβαλε προσφορά 3,10 δισ. ευρώ, ενώ οι υπόλοιπες προσφορές που κατατέθηκαν κινήθηκαν μεταξύ 2 - 2,7 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι η διαγωνιστική διαδικασία αφορά την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για χρονικό διάστημα 25 ετών.

Τα έξι (6) επενδυτικά σχήματα υπέβαλαν τις εξής οικονομικές προσφορές:

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – 3.270.000.000 ευρώ.

• Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S. – 3.106.000.000 ευρώ.

ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A. – 2.700.000.000 ευρώ.

• Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S. – 2.548.000.000 ευρώ.

• Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD – 2.350.000.000 ευρώ.

• Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. –INTRAKAT A.E. 2.050.050.908,21 ευρώ.

Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει με τον έλεγχο των οικονομικών προσφορών σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού και οι ανωτέρω Προεπιλεγέντες Επενδυτές θα ενημερωθούν για την πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Ερωτήματα για τη χρηματοδότηση

Να σημειωθεί πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει κερδίσει και ένα ακόμα διαγωνισμό, αυτόν της Εγνατία Οδού, που εδώ και δύο χρόνια δεν έχει κλείσει αφού πρέπει να αυξηθούν τα διόδια από το κράτος.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ όμως όταν αναλάβει τον αυτοκινητόδρομο αυτό θα πρέπει να καταβάλει 1,5 δισ. ευρώ.
Επιπλέον άλλο 1 δισ. ευρώ θα χρειαστεί για το καζίνο στο Ελληνικό, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες για το δανεισμό, οι οποίες δεν έχουν κλείσει ακόμα.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αντλούσε ρευστότητα από την πώληση της Τέρνα Ενεργειακής, η οποία δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί με κάποιες φήμες να λένε ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για σημαντικά θέματα και άλλες να λένε πως δε θα γίνει το deal.
Επιπλέον εκτελεί σημαντικά έργα όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι ενώ στο τέλος του 2022 είχε δανεισμό 3 δισ. ευρώ και ταμειακά διαθέσιμα 1,5 δισ. ευρώ.
Επομένως, δημιουργούνται αρκετά ερωτήματα για τη χρηματοδότηση, αλλά και το τελικό ύψος των τόκων που θα πληρώνει αν αυξήσει τόσο τα δάνειά της.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης