Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Το παρασκήνιο - Οι λεπτομέρειες, τα ρίσκα και οι προσδοκίες από την επένδυση της Aegean στη Volotea με 25 εκατ

Το παρασκήνιο - Οι λεπτομέρειες, τα ρίσκα και οι προσδοκίες από την επένδυση της Aegean στη Volotea με 25 εκατ
Οι αιρέσεις της συμφωνίας, οι συνέργειες και το κρίσιμο πρώτο εξάμηνο του 2025 για την Aegean Airlines 
Σχετικά Άρθρα
Η Aegean Airlines άνοιξε την πόρτα για να ενισχύσει την παρουσία της στη Νότια Ευρώπη χωρίς να αναλάβει μεγάλα ρίσκα και δεσμεύσεις εισερχόμενη κατ αρχήν στην κεφαλαιακή ενίσχυση της Volotea με την έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου 50 εκ ευρώ που καλύπτει κατά το ήμισυ με τους υφιστάμενους μετόχους της Volotea να καλύπτουν το υπόλοιπο.
Η μετατροπή του δανείου ασκείται ελεύθερα γεγονός που δίνει πλεονέκτημα στην Ελληνική εταιρία η οποία μέσω της έκδοσης αυτής μπορεί να αποκτήσει το 13% της Volotea καταβάλλοντας 25 εκατ. ευρώ.
Με δεδομένο ότι σε περίπτωση μετατροπής αποκτά το συγκεκριμένο ποσοστό η αποτίμηση της Volotea προσδιορίζεται σε 192 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για πολύ ελκυστική αποτίμηση αν ληφθεί υπό όψιν ότι το EBITDA 2023 της Volotea ήταν 96 εκατ. ευρώ καθώς το ποσοστό αποκτάται με πολλαπλασιαστή EBITDA 2.
Βέβαια δεν είναι γνωστό ποιος είναι ο δανεισμός της Volotea για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα.
Και σε ερωτήσεις που ετέθησαν στη χθεσινή συνέντευξη τύπου για την ανακοίνωση της συμφωνίας δεν υπήρξε απάντηση με το επιχείρημα ότι η Volotea δεν είναι εισηγμένη εταιρία.
Με δεδομένο δε ότι η Aegean προς το παρόν έχει στα χέρια της μετατρέψιμο ομολογιακό δάνειο δεν αναμένεται να γίνεται γνωστός ο δανεισμός μέχρι ότου γίνει η μετατροπή και η Aegean αρχίζει να ενοποιεί με τη μέθοδο της καθαρής θέσης.
Ίσως και αυτός να είναι ένας λόγος που επιλέχθηκε το μετατρέψιμο ομολογιακό.
Ίσως όμως πιθανότερα η Aegean έχει βάλει όρους σε σχέση με την οικονομική εξέλιξη της εταιρίας πράγμα που φαίνεται και από την αναφορά για όρους και προϋποθέσεις της δεύτερης κεφαλαιακής ενίσχυσης η οποία έχει προγραμματιστεί να γίνει μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου του 2025.
Είναι όμως δεδομένο ότι εφόσον η συμφωνία εξελιχθεί καλά η μετατροπή δεν θα αργήσει.
Σημειώνεται ότι το δεύτερο στάδιο κεφαλαιακής ενίσχυσης άλλων 50 εκ ευρώ θα οδηγήσει υπό την προϋπόθεση της μετατροπής των ομολογιών σε ποσοστό 21% την Aegean και αξίας αποτίμησης της επένδυσης σε αυτή την περίπτωση 238 εκ ευρώ.
Σημειώνεται ότι το μετατρέψιμο ομόλογο της Aegean έχει κουπόνι το οποίο πληρώνεται σε είδος γεγονός που σημαίνει ότι όσο αργεί η μετατροπή τόσο θα αυξάνεται το δυνητικό ποσοστό που μπορεί να αποκτήσει η Aegean.
Η συμμετοχή της Aegean στην κεφαλαιακή ενίσχυση της Volotea δείχνει να είναι μια κίνηση win win καθώς και η Volotea χρειάζεται κεφάλαια και η Aegean συνεργάζεται με την καλύτερη εταιρία χαμηλού κόστους της Ευρώπης που έχει ισχυρότατη παρουσία στο Νότο και ειδικά σε Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία.
Στη χειρότερη περίπτωση η Aegean θα χάσει κάποια από τα 25 εκ ευρώ που έχει τοποθετήσει ή και τα 50 εκ ευρώ αν μπει και στη δεύτερη φάση κεφαλαιακής ενίσχυσης.
Ακόμα όμως και αν χαθούν όλα η Aegean δεν θα έχει κανένα απολύτως πρόβλημα ως εταιρία.
Έχει μπροστά της όμως και την προοπτική εισαγωγής της Volotea σε χρηματιστήριο η οποία πλέον αποτελεί στόχο για το 2025.
Σημειώνεται πάντως ότι η Volotea έχει προσλάβει μεγάλους διεθνείς χρηματοοικονομικούς συμβούλους από το Σεπτέμβριο του 2023 προκειμένου να εισαχθεί σε χρηματιστήριο διενεργώντας δημόσια εγγραφή αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει καταφέρει να πετύχει το στόχο της.
Η Volotea είναι μια εταιρεία που οποία ακολουθεί μια πολύ εξειδικευμένη στρατηγική ανάπτυξης εστιάζοντας κυρίως σε εποχιακές, μικρότερες διαδρομές και αγορές αναψυχής, προηγουμένως μη συνδεδεμένες, στις όποιες προσφέρει νέες συνδέσεις.
Αυτό το μοντέλο «υψηλής εποχικότητας» στη λειτουργία του, υποστηρίζεται από χρήση αεροσκαφών (Airbus 320/319) mid-life, χαμηλότερου κεφαλαιακού κόστους, ώστε να δημιουργείται η δυνατότητα κερδοφορίας με λιγότερες ώρες χρήσης/πτήσεων ανά έτους (γεγονός που ταιριάζει στην εποχική δραστηριότητα).
Η Volotea ιδρύθηκε το 2011 από τους Carlos Muñoz και Lázaro Ros, ιδρυτές και της Vueling (η οποία από το 2010 είναι θυγατρική της Iberia/BA/IAG).
Φέτος, θα εκτελεί σχεδόν 450 δρομολόγια (με περισσότερα από τα μισά αποκλειστικά), θα προσφέρει μεταξύ 12,5 εκατομμυρίων και 13 εκατομμυρίων θέσεων (+12% έως +16% έναντι του 2023) και θα πραγματοποιήσει περίπου 80.000 πτήσεις.
Ενώ οι δυο εταιρείες έχουν διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας, δικτύου και προϊοντική στρατηγική, δραστηριοποιούνται και οι δυο στον ευρύτερο χώρο της Νότιας Ευρώπης, με διαφορετικά φυσικά βασικά κέντρα.
Την Ελλάδα για την AEGEAN και τη Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία για τη Volotea. Δημιουργώντας έτσι υψηλή συμπληρωματικότητα και σημαντικές ευκαιρίες για συνέργειες μεταξύ τους.

Εμπορική συνεργασία

Η συμφωνία άλλωστε προβλέπει πέραν του οικονομικού σκέλους την ενίσχυση της εμπορικής συνεργασίας μεταξύ των δυο εταιρειών για cross selling μέσω των ιδίων καναλιών διανομής και πωλήσεων (κυρίως τα websites) και την αύξηση των πτήσεων κοινού κωδικού.
Επίσης περιλαμβάνει την από κοινού ανάπτυξη και εκμετάλλευση δρομολογίων εξωτερικού από/προς τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας μέσω συμφωνίας διάρκειας 5 ετών (αρχικά κατά τα πρώτα 2 χρονιά από/προς Ηράκλειο, Χανιά και Ρόδο), προς τις 3 βασικές αγορές που έχει βάσεις και παρουσία η Volotea (Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία). Η διαδικασία αυτή θα αφορά κοινό σχεδιασμό του δικτύου, συντονισμό των πτήσεων ώστε να έχουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και να δίνουν περισσότερες επιλογές στου πελάτες και συνεκμετάλλευση αυτών των πτήσεων.
Τέλος θα διερευνηθεί από τις δυο εταιρείες η δυνατότητα εξυπηρέτησης μέρους των αναγκών της Volotea για χρήση εξομοιωτών πτήσεων, αλλά και υπηρεσιών συντήρησης μέρους των αεροσκαφών της στο νέο εκπαιδευτικό κέντρο και τη νέα τεχνική βάση της AEGEAN.
Υπενθυμίζεται ότι η AEGEAN συνεργάζεται με την Volotea ήδη από το 2021 για κάποιες πτήσεις κοινού κωδικού στο εξωτερικό
Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι μεγάλες ή full service αεροπορικές εταιρείες, είτε έχουν δημιουργήσει, είτε έχουν εξαγοράσει, είτε συνεργάζονται με εταιρίες χαμηλού κόστους, που σε συγκεκριμένα μέρη του δικτύου, συγκεκριμένες ανάγκες καταναλωτών, είναι πιο κατάλληλες.
Μετά τον covid υπάρχει αυξημένη τάση για εξαγορές από ανταγωνιστές και είναι πιο σημαντική από ποτέ η δυνατότητα, δημιουργίας «οικονομίων κλίμακας» αλλά και «ελάχιστου μεγέθους» ιδιαίτερα για τη διανομή (distribution) καθώς επενδύουν ή εντάσσουν εξολοκλήρου στη δραστηριότητα τους μία χαμηλού κόστους θυγατρική εταιρεία προκειμένου να διαφοροποιήσουν το προϊόν και τη στρατηγική τους.

Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankignews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης