Τελευταία Νέα
Οικονομία

Αυτοί είναι οι λόγοι που εκδιώχθηκε ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης

Αυτοί είναι οι λόγοι που εκδιώχθηκε ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης
Τα τροϊκανά εμπόδια στα σχέδια του Τρύφωνα Αλεξιάδη
Ο απερχόμενος αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Τρύφων Αλεξιάδης επί δεκαπέντε μήνες έδωσε μια προσωπική μάχη για την πάταξη της φοροδιαφυγής έτσι να ελαφρυνθούν τα γνωστά φορολογικά υποζύγια.
Όμως οι φορολογικές του παρεμβάσεις έμειναν στα χαρτιά αφού δεν έφθασαν πότε στη Βουλή ως νομοσχέδια διότι έμπαιναν εμπόδια από την Τρόικα. Πέντε διαθρωτικά μέτρα για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης είχε προτείνει ο πρώην αναπληρωτής υπουργός αλλά δεν πήραν ποτέ το «πράσινο φως» για την υλοποίησή τους, ενώ σε ακόμα δύο ζητήματα υπήρξε... ζήτημα. Ειδικότερα,

Η διασύνδεσή των ταμειακών μηχανών με τη ΓΓΠΣ ήταν το μέτρο σταθμός για τα φορολογικά δεδομένα της χώρας, η οποία να σημειωθεί είχε ανακοινωθεί από το 2011 αλλά ακόμη βρίσκεται σε εκκρεμότητα διότι η επιτροπεία της χώρας πρέπει να συνεχισθεί. Η πρόθεση του πρώην αναπληρωτή υπουργού δεν ήταν όμως ικανή να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η υλοποίησή του σχεδίου διασύνδεσης θα έβαζε τέλος στο άσκοπο «κυνήγι» των αποδείξεων με επιτόπιους ελέγχους από εφοριακούς ενώ η εφαρμογή του σχεδίου θα έβαζε φορολογική τάξη στην αγορά δίνοντας επιπλέον έσοδα από τους φοροφυγάδες επιχειρηματίες.

Η οικειοθελής αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων: Το σχέδιο που είχε ετοιμάσει ο τέως αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης και είχε γίνει αρχικά δεκτό από τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών προέβλεπε ότι όσοι αποκαλύψουν τα «κρυφά» εισοδήματα τους θα κληθούν να καταβάλουν επ’ αυτών φόρο με κλιμακωτούς συντελεστές από 50% έως και 60% ανάλογα με το ελεγκτικό στάδιο στο οποίο θα ληφθεί η απόφαση. Παράδειγμα φορολογούμενος ο οποίος έχει αποκρύψει από την εφορία εισοδήματα 1.000.000 ευρώ, θα μπορεί να τα «νομιμοποιήσει» καταβάλλοντας στην εφορία το ποσό των 500.000 ευρώ, εφόσον δεν έχουν ενεργοποιηθεί ακόμα διαδικασίες ελέγχου σε βάρος του.
Με συντελεστή 55% προορίζονταν να φορολογηθούν τα κρυφά εισοδήματα όσων θα εντοπίζονταν από τον ελεγκτικό μηχανισμό, εφόσον είχε εκδοθεί φύλλο ελέγχου και είχε ξεκινήσει ο έλεγχος. Και με συντελεστή φόρου 60% θα επιβαλλόταν στις περιπτώσεις όπου δεν θα είχε ολοκληρωθεί ο φορολογικός έλεγχος. Τελικά το κουαρτέτο δεν έδωσε την έγκριση του για την υλοποίηση του σχεδίου διότι αρκετές ευρωπαϊκές τράπεζες ανάμεσα σε αυτές γερμανικές και ελβετικές είχαν υπολογίζει ότι θα έφευγε περίπου 1 δισ. ευρώ και θα επέστρεφε στις ελληνικές τράπεζες.

Το "περιουσιολόγιο": Μια πολύ σημαντική διαρθρωτική μεταρρύθμιση που παραμένει σε εκκρεμότητα, αν και είχε εξαγγελθεί πολλάκις από τον κ. Αλεξιάδη κατά τη διάρκεια της 15μηνης θητείας του, από τα μέσα Ιουλίου του 2015 έως και την 4η Νοεμβρίου 2016, είναι η κατάρτιση του ηλεκτρονικού "περιουσιολογίου", μιας τεράστιας βάσεως δεδομένων στην οποία πρόκειται να συμπεριληφθούν αναλυτικά στοιχεία για όλα τα περιουσιακά στοιχεία – ακίνητα, κινητά και άυλα – που κατέχουν οι Έλληνες φορολογούμενοι τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η διαδικασία αυτή, η οποία προγραμματίζεται να εξελιχθεί σε 3 φάσεις (ανάρτηση στους λογαριασμούς των φορολογουμένων στο TAXISNET πινάκων με προεκτυπωμένα στοιχεία για τα ήδη καταγεγραμμένα, δηλωμένα και υφιστάμενα περιουσιακά στοιχεία, πρόσκληση για δήλωση τυχόν άλλων περιουσιακών στοιχείων που δεν αναγράφονται στους πίνακες, οριστικοποίηση περιουσιακής εικόνας για κάθε φορολογούμενο.

Ο ακατάσχετος τραπεζικός λογαριασμός: Η εφαρμογή του θα έδινε παράταση ζωής τις χειμαζόμενες επιχειρήσεις αλλά το κουαρτέτο με μεθοδικότητα πάγωσε το σχέδιο αφού δεν έδωσε την τελική έγκρισή του για την εφαρμογή του Μέσω του λογαριασμού αυτού θα πραγματοποιούνταν από τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες όλες οι εισπράξεις που διενεργούνται με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα και όλες οι τρέχουσες πληρωμές οφειλών προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τους προμηθευτές και τους εργαζόμενους. Ουσιαστικά, προτείνεται τα έσοδα των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών από τις πωλήσεις ή τις αμοιβές που πληρώνουν οι πελάτες με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες ή με ηλεκτρονική τραπεζική να μην μπορούν να κατασχεθούν για παλαιές ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογουμένων προς το Δημόσιο καθώς θα περνούν μέσα από τον συγκεκριμένο λογαριασμό, ο οποίος θα προστατεύεται από τις κατασχέσεις.

Το "πλαστικό" και το ηλεκτρονικό χρήμα: Στο υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη ετοιμαστεί εδώ και πολύ καιρό ολόκληρο νομοσχέδιο με ρυθμίσεις που προβλέπουν κίνητρα για τη χρήση του "πλαστικού" χρήματος και των λοιπών ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών σε όσο το δυνατόν περισσότερες καθημερινές συναλλαγές. Για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους προβλέπεται η κατοχύρωση του αφορολογήτου ορίου των 8.636 - 9.545 ευρώ ή της έκπτωσης φόρου των 1.900 - 2.100 ευρώ υπό την προϋπόθεση της πραγματοποίησης πληρωμών μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών ή ηλεκτρονικής τραπεζικής για την εξόφληση δαπανών ποσοστού από 10% έως και 30% του συνολικού ετήσιου ατομικού εισοδήματος. Σε όλους, εξάλλου, τους φορολογούμενους θα παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής σε κληρώσεις δώρων μικρής, μεσαίας και μεγάλης αξίας, με βάση τους αριθμούς των αποδείξεων που θα λαμβάνουν από τις αγορές με "πλαστικό" ή ηλεκτρονικό χρήμα.

Τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων: Το σχέδιο που είχε προετοιμάσει ο κ. Αλεξιάδης προέβλεπε: Σημαντικές αυξήσεις τελών κυκλοφορίας για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα με μεγάλη εμπορική αξία, τα οποία πρωτοκυκλοφόρησαν στην Ε.Ε. ή στην Ελλάδα από το 2011 και μετά. Μικρότερες αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας για τα μεγάλης εμπορικής αξίας Ι.Χ. αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ε.Ε. ή στην Ελλάδα την περίοδο από το 2006 έως το 2010. Μικρές μειώσεις τελών κυκλοφορίας για τα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού Ι.Χ. αυτοκίνητα που πρωτοκυκλοφόρησαν την περίοδο από το 2000 έως το 2005 σε Ε.Ε. ή Ελλάδα.

Το επίδομα θέρμανσης: O κ. Αλεξιάδης είχε ήδη καταρτίσει σχέδιο που προέβλεπε αλλαγές στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, ώστε να το λαμβάνουν οι πλέον φτωχότεροι φορολογούμενοι αλλά σε σημαντικά αυξημένο ύψος σε σύγκριση με πέρυσι, ειδικά στις περιοχές της χώρας όπου επικρατούν "πολικές" θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Το επικρατέστερο σενάριο που επεξεργαζόταν το επιτελείο του τέως αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών προέβλεπε μείωση των ορίων ετησίου οικογενειακού εισοδήματος και αντικειμενικής αξίας ακίνητης περιουσίας που προβλέπονται ως εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης ώστε να μειωθεί ο αριθμός των δικαιούχων, με ταυτόχρονη μεταφορά νομών από τις πιο "θερμές" στις πιο "ψυχρές" γεωγραφικές ζώνες, δηλαδή από τις ζώνες γ' και β΄στις ζώνες β' και α', αντίστοιχα. Εναλλακτικά, εξεταζόταν και το ενδεχόμενο κάποιοι νομοί να "σπάσουν" σε δύο ζώνες, η μία εκ των οποίων θα περιελάμβανε τις ορεινές και πιο ψυχρές περιοχές, όπου το επίδομα θα ήταν μεγαλύτερο, και η άλλη τις υπόλοιπες λιγότερο ψυχρές περιοχές κάθε νομού (παραλιακές, πεδινές, ημιορεινές και αστικές), όπου το επίδομα θα ήταν ένα χαμηλότερο ποσό. Το συμπέρασμα που προκύπτει αβίαστα είναι ότι το κουαρτέτο δεν επιθυμούσε τη φορολογική τάξη αλλά οι φόροι να μαζεύονται από τους φτωχούς και οικονομικά αδύναμους.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης