Στο 4% του ΑΕΠ «κλειδώνει» το πλεόνασμα του 2019 – Παράθυρο για νέες παροχές, ελαφρύνσεις στον ΕΝΦΙΑ

Στο 4% του ΑΕΠ «κλειδώνει» το πλεόνασμα του 2019 – Παράθυρο για νέες παροχές,  ελαφρύνσεις στον ΕΝΦΙΑ
Τα φορολογικά έσοδα είναι αυξημένα κατά 547 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο
Καλύτερη επίδοση από την πρόβλεψη του προσχεδίου για πλεόνασμα 3,68% το 2019 προοιωνίζονται τα στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού στο φετινό εννεάμηνο, «ξεκλειδώνοντας» νέες γενναιόδωρες φορολεφαφρύνσεις όπως η κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ στους μεγαλοϊδιοκτήτες ακινήτων.
Τα φορολογικά έσοδα είναι αυξημένα κατά 547 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο, ενώ τον Οκτώβριο, όπου στα ταμεία θα εισρεύσουν και οι εισπράξεις από τον ΦΠΑ που θα δώσουν οι «μικροί επιχειρηματίες» και δεν είναι άλλοι από τους ελεύθερους επαγγελματίες, η εικόνα του προϋπολογισμού θα είναι ακόμα πιο βελτιωμένη.
Οι εισπράξεις από τον ΦΠΑ θεωρούνται έσοδα-βαρόμετρο για τον φετινό προϋπολογισμό και την πολιτική των παροχών που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση στο τέλος της χρονιάς. Σίγουρα ένα υπερπλεόνασμα 4% του ΑΕΠ ή 7,6 δισ. ευρώ που είναι η νεότερη εκτίμηση σε όρους ενισχυμένης εποπτείας για το 2019 ανοίγει παράθυρο για μεγαλύτερο κοινωνικό μέρισμα φέτος τον Δεκέμβριο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόβλεψη αυτή συγκλίνει με τον στόχο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος (2019-2022)του ΣΥΡΙΖΑ για το πρωτογενές αποτέλεσμα του 2019.
Στο οικονομικό επιτελείο έχουν τέσσερις επιλογές για τον πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο που δημιουργείται από το υπερπλεόνασμα και ο οποίος σε απόλυτα νούμερα προσεγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικότερα:
■ Πρώτη επιλογή είναι να κινηθεί συντηρητικά, να μη διανείμει το υπερπλεόνασμα με τη μορφή μερισμάτων σε χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους στο τέλος του χρόνου ή για άλλες παροχές και φοροελαφρύνσεις. Σε αυτή την περίπτωση τα λεφτά θα χρησιμοποιηθούν ως «μαξιλάρι» για την κάλυψη έκτακτων δημοσιονομικών αναγκών, όπως είναι για παράδειγμα τα αναδρομικά των συνταξιούχων που εκκρεμούν από τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας για το (μνημονιακό) έτος 2015, αφού η κάλυψη του ποσού των 4 δισ. ευρώ έχει γίνει εφιάλτης για το οικονομικό επιτελείο.
■ Δεύτερη επιλογή είναι με το ποσό αυτό να πληρωθούν τα φύλακτρα των 500 εκατ. ευρώ που καταβάλλει το ελληνικό Δημόσιο εξαιτίας των αρνητικών επιτοκίων για τον λογαριασμό του διατηρεί στο εξωτερικό, ώστε να μην απομειωθεί το «μαξιλάρι ρευστότητας» των 15 δισ. ευρώ.
■ Τρίτη επιλογή είναι το υπερπλεόνασμα που θα κατευθυνθεί σε παρεμβάσεις ελάφρυνσης και εισοδηματικής ενίσχυσης νοικοκυριών ευάλωτων κοινωνικών ομάδων να είναι μεγαλύτερο. Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό:
• Ποσό περίπου 200 εκατ. ευρώ έχει αποφασιστεί να μοιραστεί σε ευπαθείς οικονομικά ομάδες, όπως άνεργους, περιστασιακά απασχολούμενους και γενικά νοικοκυριά που διαβιούν με εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας. Το ποσό θα μοιραστεί τον Δεκέμβριο με τη μορφή του λεγόμενου κοινωνικού μερίσματος που διανεμήθηκε τα προηγούμενα χρόνια. Το βασικό σενάριο που εξετάζει το κυβερνητικό επιτελείο προβλέπει ότι η εισοδηματική ενίσχυση πρόκειται να δοθεί στους δικαιούχους του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης
• Επιστροφή στις επιχειρήσεις του 5% της προκαταβολής φόρου που έχει βεβαιωθεί με τις φετινές δηλώσεις φόρου εισοδήματος. Το ποσό που θα διατεθεί για την επιστροφή της προκαταβολής ανέρχεται σε 138 εκατομμύρια ευρώ. Για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν ακόμη εξοφλήσει τον φόρο εισοδήματος θα γίνει επανεκκαθάριση και θα μεταβληθούν ανάλογα οι υπολειπόμενες δόσεις. Για τις επιχειρήσεις που έχουν ήδη εξοφλήσει τον φόρο το σχετικό ποσό θα τους πιστωθεί ως επιστροφή φόρου στο taxisnet και θα συμψηφιστεί με άλλες φορολογικές τους υποχρεώσεις. Το μέτρο, όπως προκύπτει και από τις σχετικές αναφορές στον προϋπολογισμό, έχει εφάπαξ χαρακτήρα. Δεν πρόκειται δηλαδή για μείωση του ύψους των προκαταβολών φόρου, αλλά για μια εφάπαξ έκπτωση από το 100% στο 95% για τα φετινά εκκαθαριστικά τα οποία εξοφλούνται σε μηνιαίες δόσεις.
• Ποσό περίπου 62 εκατ. ευρώ πρόκειται να διατεθεί για την αύξηση και την προκαταβολική πληρωμή στα νοικοκυριά του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης.
■ Τέταρτη επιλογή είναι αυτά τα λεφτά να ξοδευτούν σε πρόσθετες ελαφρύνσεις το 2020 μειώνοντας κατά 10% τον λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ, ώστε ο πέλεκυς από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών τιμών να είναι ηπιότερος για τους ιδιοκτήτες με μικρές ιδιοκτησίες στην κατοχή τους. Στην πλατεία Συντάγματος εξετάζουν παράλληλα κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, ο οποίος επιβάλλεται σε περιουσίες αντικειμενικής αξίας μεγαλύτερης των 250.000 ευρώ. Ο υπολογισμός του φόρου γίνεται κλιμακωτά με συντελεστές από 0,155 έως 1,15%. Το σενάριο της κατάργησης μελετάται σε συνάρτηση με την «άσκηση» της επέκτασης και προσαρμογής των αντικειμενικών αξιών σε περίπου 7.000 περιοχές της χώρας.
Οι τελικές αποφάσεις σχετικά με τη διανομή ή όχι του υπερπλεονάσματος θα ληφθούν το αργότερο έως τις 20 Νοεμβρίου. Το οικονομικό επιτελείο θα ενημερώσει τους θεσμούς αφού μία μέρα μετά, στις 21 Νοεμβρίου, θα καταθέσει τον προϋπολογισμό του 2020 (τελικό σχέδιο) στη Βουλή.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Μάριος Χριστοδούλου

BREAKING NEWS