Τελευταία Νέα
Οικονομία

Γιατί η επίτευξη ανάπτυξης 4% αποτελεί εξωπραγματικό στόχο της κυβέρνησης – Ψυχρολουσία οι εκτιμήσεις ΔΝΤ, Κομισιόν και κορυφαίων οίκων

Γιατί η επίτευξη ανάπτυξης 4% αποτελεί εξωπραγματικό στόχο της κυβέρνησης – Ψυχρολουσία οι εκτιμήσεις ΔΝΤ, Κομισιόν και κορυφαίων οίκων
Οι πλέον αισιόδοξοι, ήτοι Standard & Poor's και ΙΟΒΕ, εκτιμούν ότι η ανάπτυξη μπορεί υπό προϋποθέσεις να φθάσει στο 2,5% το 2020, έναντι στόχου 2,8% στον προϋπολογισμό!
Ο ένας μετά τον άλλο διεθνείς οργανισμοί, οίκοι αξιολόγησης, χρηματοοικονομικοί όμιλοι, αλλά και ελληνικά ινστιτούτα, στέλνουν μήνυμα στην κυβέρνηση ότι ο (προεκλογικός πιθανώς, αλλά πάντως όχι ξεχασμένος) στόχος για επίτευξη ρυθμού ανάπτυξης 4%, η μόνη περίπτωση να επιτευχθεί είναι ένα θαύμα, το οποίο σπάνια συμβαίνει, τουλάχιστον επί ελληνικού εδάφους.
Ανάλογο θαύμα, ως φαίνεται, χρειάζεται για να επιτευχθεί και ο στόχος του προϋπολογισμού του 2020 για ανάπτυξη 2,8%, εάν τουλάχιστον εμπιστευθεί κάποιος τις απόψεις που εκφράζουν θεσμοί από την Κομισιόν έως το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) έως την Alpha Bank και το ΙΟΒΕ.
Οι πλέον αισιόδοξοι εκ των προαναφερθέντων για το 2020 είναι ο οίκος αξιολόγησης Standard & Poor’s ο οποίος θεωρεί εφικτό ρυθμό ανάπτυξης 2,5%, αλλά και το ΙΟΒΕ με τον Ινστιτούτο πάντως να τον τοποθετεί μεταξύ 2,3% και 2,5%.
Αντιστοίχως η Alpha Bank σε σειρά εκθέσεών της για την ελληνική οικονομία εκτιμά ότι η μέση ανάπτυξη δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 2% για τη διετία 2020 – 2022.
Ταυτόχρονα όλοι οι παραπάνω μάλλον θα… χαμογελούσαν ειρωνικά εάν κάποιος τους έθετε το ερώτημα εάν η προεκλογική εξαγγελία του πρωθυπουργού για ανάπτυξη 4% είναι εφικτή, ακόμη και σε ορίζοντα 4ετίας, με δεδομένο ότι για να επιτευχθεί –όπως έχει παραδεχθεί ο ίδιος ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης – απαιτούνται επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 100 δισ. ευρώ, ένα ευνοϊκό διεθνές περιβάλλον (σ.σ.: κάτι που δεν φαίνεται να ισχύσει σε καμία περίπτωση) και εν γένει όλα να πάνε… δεξιά, τουλάχιστον σε οικονομικό επίπεδο.
Το τελευταίο χτύπημα κατέφθασε σήμερα (20/11) από την Κομισιόν, η οποία επέκταση του ΑΕΠ 2,3% για το 2020, με «προσγείωσή» της όμως στο 2%.
Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν ευθυγραμμίζεται πλήρως στις εκτιμήσεις της με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), το οποίο είναι σαφώς πιο απαισιόδοξο σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, καθώς αναμένει ανάπτυξη 1,4% το 2022 και 0,9% τόσο για το 2023 όσο και για το 2024…
Πέραν πάσης αμφιβολίας η διαμόρφωση της ανάπτυξης άνω του 2% για τα επόμενα έτη, αποτελούν επίτευγμα για μία οικονομία η οποία έχασε το 25% της αξίας του ΑΕΠ της την τελευταία 10ετία, βίωσε μία σφοδρή κρίση, προχώρησε σε σειρά μεταρρυθμίσεων προκειμένου να κατορθώσει να μην επιστρέψει στον προηγούμενο λανθασμένο τρόπο λειτουργίας.
Όλα, όμως, υποδεικνύουν ότι το όνειρο η Ελλάδα να καταστεί... Ιρλανδία του Νότου -υπενθυμίζεται ότι η ιρλανδική οικονομία έτρεξε με ρυθμό 6,7% το 2018- μάλλον θα παραμείνει στη σφαίρα του φανταστικού...
Εππρόσθετα και με βάση «σκληρούς» οικονομικούς όρους, χώρες όπως Βουλγαρία, Ρουμανία, Κύπρος, Ιρλανδία, έχουν κατορθώσει στο παρελθόν να επιτύχουν ιδιαίτερα ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης, κάτι, όμως, το οποίο αποδείχθηκε παροδικό, καθώς σε όλες τις παραπάνω έχει καταγραφεί σαφής επιβράδυνση λόγω και του γενικότερου διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος.

Κομισιόν: Στο 2,3% η ανάπτυξη το 2020 - Υποχωρεί στο 2% για το 2021

Η οικονομική ανάπτυξη στην Ελλάδα συνεχίστηκε κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019 και προβλέπεται να παραμείνει ανθεκτική εν μέσω εξωτερικών ανισορροπιών.
Μετά από μια ασθενέστερη από την αναμενόμενη έναρξη του έτους, η ανάπτυξη αναμένεται να ανακτήσει την ορμή κατά το δεύτερο εξάμηνο και θα φτάσει το 1,8% το 2019 συνολικά, από 1,9% το 2018.
Image
Η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις πιθανότατα είναι οι κύριοι συντελεστές της ανάπτυξης το τρέχον έτος και το επόμενο, οι οποίοι υποστηρίζονται από την σταθερή αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος και τα υψηλά επίπεδα εμπιστοσύνης των καταναλωτών, τα οποία έχουν ήδη ξεπεράσει τα επίπεδα πριν από την κρίση.
Η ανάκαμψη στην Ελλάδα λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο ενός εξασθενημένου εξωτερικού περιβάλλοντος.
Παρόλα αυτά, υποστηριζόμενη από τις ανακοινωθείσες περικοπές φόρων επί της εργασίας και των κεφαλαίων και των συνεχιζόμενων κερδών σε μερίδια αγοράς των εξαγωγών, προβλέπεται ότι η ανάπτυξη θα αυξηθεί σε 2,3% το 2020, πάνω από το μέσο όρο της περιοχής, ο οποίος θα διαμορφωθεί στο 1,2%.
Το γενικό κλίμα και οι προσδοκίες υπογραμμίζουν μια θετική ορμή.
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος βελτιώθηκε σημαντικά μετά τις γενικές εκλογές του Ιουλίου και οι έλεγχοι κεφαλαίου έχουν αρθεί πλήρως.
Η Ελλάδα δραστηριοποιείται στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, όπου οι διαφορές των επιτοκίων έχουν μειωθεί σημαντικά σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, ακολουθώντας τις γενικά ευνοϊκές εξελίξεις στις ευρωπαϊκές αγορές κρατικών ομολόγων.
Επίσης, υπήρξαν αναβαθμίσεις στην αξιολόγηση από τους οργανισμούς αξιολόγησης, αντικατοπτρίζοντας επίσης τη θετική και εποικοδομητική δέσμευση από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για στήριξη της χώρας.
Η πρόκληση για τις ελληνικές αρχές, και τους ευρωπαίους εταίρους, θα είναι τώρα να υποστηρίξουν αυτή τη γενικότερη θετική ορμή.
Οι μεσοπρόθεσμες επιδόσεις ανάπτυξης εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ενίσχυση των επενδύσεων, οι οποίες είναι ακόμα χαμηλότερες από το μέσο όρο της ζώνης του ευρώ.
Το 2018, οι επενδύσεις στην Ελλάδα ως ποσοστό του ΑΕΠ ήταν οι χαμηλότερες στην ΕΕ και 7,7 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από το μέσο όρο του 20,6%.
Η αύξηση των επιπέδων των επενδύσεων έχει καίρια σημασία για τη μελλοντική οικονομική ανάπτυξη.
Τα βασικά έργα ιδιωτικοποιήσεων και η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων θα αποτελέσουν κεντρικό στοιχείο στην αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων.
Επίσης, η αύξηση των δημόσιων επενδύσεων, χωρίς να διαταραχθούν οι στόχοι για τα δημοσιονομικά ανώτατα όρια δαπανών, θα τονώσει περαιτέρω την ανάπτυξη λόγω του πολλαπλασιαστικού αποτελέσματος.
Η αγορά εργασίας δείχνει περαιτέρω βελτιώσεις και η ανεργία συνεχίζει να μειώνεται με σταθερό ρυθμό.
Η απασχόληση προβλέπεται να αυξηθεί πάνω από 2% το 2019 και το 2020, οδηγώντας το ποσοστό ανεργίας από 19,3% το 2018 σε περίπου 17% φέτος και σχεδόν 15% το 2020.
Ο πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί βραχυπρόθεσμα στο τέλος του έτους, μετά τις πρόσφατες περικοπές των έμμεσων φόρων και των εξελίξεων των τιμών του πετρελαίου και να αυξηθεί μετρίως μεσοπρόθεσμα.
Η πρόβλεψη υπόκειται σε επικίνδυνους και καθοδικούς κινδύνους, αναφέρει η Κομισιόν.
Οι δυσμενείς κίνδυνοι για τις προοπτικές οφείλονται στην επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης διεθνώς και τη μείωση της εξωτερικής ζήτησης, καθώς και μια συνεχιζόμενη υποαπορρόφηση του προϋπολογισμού που απευθύνεται στις επενδύσεις.
Οι αυξημένοι κίνδυνοι σχετίζονται και τη σημαντική βελτίωση του επιχειρηματικού και καταναλωτικού κλίματος, η οποία δεν έχει ακόμη μεταφραστεί σε σημαντικές αυξήσεις δαπανών.
Η προβολή εξαρτάται από τη διατήρηση της μεταρρυθμιστικής πορείας που συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας, συμπεριλαμβανομένων των μεταρρυθμίσεων στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων και της τραπεζικής πίστωσης.

ΔΝΤ: Στο 2,3% η ανάπτυξη το 2020 - Προσγειώνεται στο 0,9% έως το 2024

Κατώτερη των προσδοκιών αναμένει την ανάπτυξη της Ελλάδας το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, αφού εκτιμά ότι θα διαμορφωθεί στο 1,8% το 2019 (έναντι στόχου για 2%) και 2,3% το 2020 (έναντι στόχου για 2,8% στον προϋπολογισμό).
Η μείωση αυτή στις εκτιμήσεις αποδίδεται στις αδύναμες ιδιωτικές επενδύσεις και της υποεκτέλεσης των δημόσιων επενδύσεων, ενώ σημαντικό βαρίδι της ανάπτυξης είναι τα δυσμενή δημογραφικά και η χαμηλή παραγωγικότητα.
Από την άλλη όμως, αναμένει υπέρβαση του φετινού στόχου για 3,5% στο πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά η απόδοση θα υποχωρήσει από το 2020.
Το ΔΝΤ βλέπει επίσης σημαντικούς και αισθητούς κινδύνους σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, όπως ο αυξανόμενος προστατευτισμός και η αδύναμη παγκόσμια ανάπτυξη, ενώ ειδική αναφορά κάνει στα εμπόδια των μεταρρυθμίσεων από την ελληνική κυβέρνηση και της ενδεχόμενης περαιτέρω επιδείνωσης των ισολογισμών των τραπεζών.
Βέβαια, το Ταμείο αφήνει ένα παράθυρο αισιοδοξίας, τονίζοντας ότι οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές είναι πιο ισορροπημένες, ειδικά εάν η ελληνική κυβέρνηση προχωρήσει σε φιλικές προς την ανάπτυξη μεταρρυθμίσεις και οι αγορές αντιδράσουν ευνοϊκά σε πρόσθετη πρόοδο.
Ειδικότερα, το ΔΝΤ αναμένει το πρωτογενές πλεόνασμα να διαμορφωθεί φέτος στο 3,7%, αλλά το 2020 αναμένεται να μειωθεί στο 3,1%, το 2021 στο 2,7% και το 2022 στο 2,6%.
Image
EBRD: Ανάπτυξη 2,4% για την ελληνική οικονομία το 2020

Στο 2% «βλέπει» η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας για το 2019, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για το 2020 αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,4%.
Οι κύριοι μοχλοί της ανάπτυξης θα είναι πιθανότατα οι εξαγωγές ενώ αναμένεται και ισχυρότερη επίδραση από την ιδιωτική κατανάλωση, ως αποτέλεσμα της μεγάλης αύξησης του δείκτη οικονομικού κλίματος και της μείωσης της ανεργίας, αναφέρει η EBRD σε έκθεσή της για τη μετάβαση από το 2019 στο 2020.
Όπως σημειώνει, η νέα κυβέρνηση «έχει δεσμευτεί για μία φιλόδοξη μεταρρυθμιστική ατζέντα και οι επενδυτές θα παρακολουθούν για να δουν αν μπορεί να υλοποιήσει τις υποσχέσεις της και να βελτιώσει πολύ το επιχειρηματικό περιβάλλον.
Αν συμβεί αυτό, οι προοπτικές για υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα θα είναι σημαντικά ενισχυμένες».
Η EBRD σημειώνει ότι οι οικονομικοί δείκτες της Ελλάδας συνεχίζουν να βελτιώνονται και ότι έχουν προωθηθεί σημαντικές μεταρρυθμίσεις.
«Η προηγούμενη κυβέρνηση έκανε σημαντική πρόοδο για την επίτευξη συγκεκριμένων δεσμεύσεων για μεταρρυθμίσεις έως το τέλος του 2018, ώστε να μπορέσουν οι δανειστές να χορηγήσουν μέτρα ελάφρυνσης του χρέους ύψους 970 εκατ. ευρώ, ενώ η νέα κυβέρνηση έχει ήδη επισπεύσει σημαντικές δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις και μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και τη διακυβέρνηση», σημειώνει.

Standard & Poor's: Στο 2,5% η ανάπτυξη για το 2020 υπό προϋποθέσεις θα ενισχυθεί περαιτέρω

Στην έκθεσή του, στην οποία προχώρησε σε αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας, ο οίκος αξιλόγησης εκτίμησε ότι ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2019 θα φθάσει στο 2%, ενώ θα επιταχυνθεί στο διάστημα 2020 – 2022.
Η βελτίωση στην απασχόληση παραμένει σταθερή και εκτιμάται ότι η μέση ανάπτυξη της θα φθάσει στο 2% έως το 2022, αν και η πρόσφατη αύξηση του κατώτατου μισθού μπορεί να οδηγήσει σε χαλάρωση του ρυθμού αύξησης των προσλήψεων.
Η οικονομία θα επωφεληθεί από την αύξηση των θέσεων μόνιμης εργασίας, αν και τόσο το 2018 όσο και στο μεγαλύτερο μέρος του 2019 άνω του 50% των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργήθηκαν ήταν περιορισμένου χρόνου.
Τον Ιούλιο του 2019, η Νέα Δημοκρατία κέρδισε τις γενικές εκλογές και απέκτησε την απόλυτη πλειοψηφία στο κοινοβούλιο, με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Κατά την προεκλογική της εκστρατεία η ΝΔ υποσχέθηκε μια ατζέντα οικονομικής πολιτικής που περιλαμβάνει σχέδια για τη μείωση του φορολογικού βάρους των νοικοκυριών και των εταιρειών, για την επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων, τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και τη διευκόλυνση της μείωσης των υψηλών NPEs των τραπεζών.
Πιστεύουμε ότι εάν υλοποιηθούν αυτά τα σχέδια, η μέχρι τώρα σχετικά συγκρατημένη οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας μπορεί να επιταχυνθεί.
Κατά τα επόμενα τρία χρόνια, αναμένουμε ότι η οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας θα ξεπεράσει τον μέσο όρο της ευρωζώνης, συμπεριλαμβανομένου του πραγματικού κατά κεφαλήν ΑΕΠ.
Επίσης, αναμένουμε ότι οι οικονομικές επιδόσεις θα παραμείνουν ισορροπημένες, στηριζόμενες κυρίως από την εγχώρια ζήτηση και τις εξαγωγές.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναμένουμε μια σταθερή άνοδο της ιδιωτικής κατανάλωσης εν μέσω υψηλότερης απασχόλησης και της σχεδόν 11% αύξησης του μηνιαίου κατώτατου μισθού.
Τα προγραμματισμένα φορολογικά μέτρα, όπως η μείωση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων για άτομα με χαμηλό εισόδημα, η μείωση του φόρου ακίνητης περιουσίας και το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα για την πληρωμή των καθυστερούμενων οφειλών πρέπει να υποστηρίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.
Οι ιδιωτικές επενδύσεις πρόκειται επίσης να βελτιωθούν παράλληλα με την αύξηση των καθαρών άμεσων ξένων επενδύσεων (ΑΞΕ).
Η κυβέρνηση σχεδιάζει να επιταχύνει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, διευκολύνοντας παράλληλα σχέδια σχεδιασμένα από τον ιδιωτικό τομέα, όπως η ανακατασκευή του χώρου του πρώην Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Τα περιουσιακά στοιχεία που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν περιλαμβάνουν το 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, το μερίδιο στα ΕΛΠΕ, τη ΔΕΠΑ (δημόσια εταιρεία φυσικού αερίου), τις παραχωρήσεις στον αυτοκινητόδρομο Εγνατία και περιφερειακούς λιμένες.
Η κυβέρνηση σκοπεύει να αυξήσει τις επενδύσεις του δημόσιου τομέα στο 4,3% του ΑΕΠ το 2020 από περίπου 3,8% το 2019.
Πιστεύουμε ότι το βελτιωμένο οικονομικό περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένων των όρων δανεισμού της κυβέρνησης, και η κατάργηση των ελέγχων κεφαλαίου θα ενισχύσουν τις επενδύσεις.
Ωστόσο, κατά την άποψή μας, το κλειδί για μια ταχύτερη οικονομική ανάκαμψη είναι η πτώση των NPEs των τραπεζών, γεγονός που θα ωθήσει τις πιστώσεις του ιδιωτικού τομέα.
Πιστεύουμε ότι ο θετικός αντίκτυπος των προηγούμενων μεταρρυθμίσεων, όπως στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, είναι απίθανο να εκδηλωθεί σε συνθήκες ύφεσης ή χαμηλής ανάπτυξης.
Χωρίς πρόσβαση στο κεφάλαιο κίνησης, ο τομέας των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων - ο μεγαλύτερος εργοδότης της οικονομίας - παραμένει σε διαφορετικούς βαθμούς κινδύνου.
Η αθέτηση υποχρεώσεων του ιδιωτικού τομέα εξακολουθεί να είναι ευρέως διαδεδομένη, συμπεριλαμβανομένου του φορολογικού χρέους.
Απουσία εξωτερικών αρνητικών εξελίξεων, όπως ο αυξανόμενος παγκόσμιος προστατευτισμός ή μια απροσδόκητη πτώση στην ευρωζώνη, ο τομέας των εξαγωγών της Ελλάδας βρίσκεται σε καλή θέση για να επωφεληθεί από την αυξημένη ανταγωνιστικότητά του.
Η ανταγωνιστικότητα του κόστους εργασίας βελτιώθηκε σε επίπεδο πριν από το 2000 και η εξωτερική ζήτηση έχει αυξηθεί.
Κατά συνέπεια, το μερίδιο των εξαγομένων αγαθών και υπηρεσιών (εξαιρουμένων των ναυτιλιακών υπηρεσιών) σχεδόν διπλασιάστηκε, έναντι 19% του ΑΕΠ το 2009.
Τα μερίδια αγοράς της Ελλάδας στο παγκόσμιο εμπόριο αυξήθηκαν αντίστοιχα και αναμένουμε περαιτέρω κέρδη μέχρι το 2020-2022.
Image
ΙΟΒΕ: Η ανάπτυξη μπορεί να φθάσει μεταξύ 2,3% - 2,5% το 2020

O πραγματικός ρυθμός μεγέθυνσης της οικονομίας αναμένεται κατά το τρέχον έτος ανάμεσα στο 1,5% και 2%, όπως ήταν και στα δύο προηγούμενα έτη, ενώ κατά το επόμενο αναμένεται να υπερβεί το 2%.
Αυτό ανέφερε ο Πρόεδρος του ΙΟΒΕ, Παναγιώτης Θωμόπουλος, κατά την παρουσίαση της τριμηνιαίας έκθεσης για την ελληνική οικονομία.
Σύμφωνα με την έκθεση, η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας επιταχύνθηκε στο δεύτερο τρίμηνο του 2019, σε 1,9%, 0,8 και 0,4 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα από το προηγούμενο τρίμηνο και το ίδιο τρίμηνο του 2018.
Στο σύνολο του πρώτου εξαμήνου το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 1,5%, έναντι ανόδου 2,1% ένα έτος νωρίτερα.
Η άνοδος του εγχώριου προϊόντος προήλθε κυρίως από τις υψηλότερες εξαγωγές (+4,8%).
Όμως, το ισοζύγιο του εξωτερικού τομέα επιδεινώθηκε, από τη μεγαλύτερη διεύρυνση των εισαγωγών (+6,7%).
‘Επεται σε συμβολή στην άνοδο του ΑΕΠ η αύξηση των επενδύσεων, κατά 7,6%.
Ωστόσο, σχεδόν το σύνολο αυτής (90,9%) προήλθε από διεύρυνση των αποθεμάτων, όχι λόγω υψηλότερου σχηματισμού πάγιου κεφαλαίου, ο οποίος διευρύνθηκε μόλις κατά 0,7%.
Στην πλευρά της εγχώριας κατανάλωσης, μόνο η επίδραση των καταναλωτικών δαπανών του δημόσιου τομέα που αυξήθηκαν 1,9% ήταν θετική, καθώς η ιδιωτική κατανάλωση ουσιαστικά ήταν αμετάβλητη (-0,1%).
Ο ρυθμός ανάπτυξης το 2019 θα είναι έως 1,8%, από την ενίσχυση των εξαγωγών (+5,0-5,5%), κυρίως σε υπηρεσίες (Τουρισμός – Μεταφορές) και αύξηση επενδύσεων, μικρότερη της αρχικά αναμενόμενης για φέτος (+6-7%).
Μικρή άνοδος κατανάλωσης των νοικοκυριών (+0,5%) και μεγαλύτερη αύξηση δημόσιας κατανάλωσης (+1,3%), λόγω επιδράσεων του εκλογικού κύκλου.
Η ήπια άνοδος της εγχώριας ζήτησης, σε συνδυασμό με ένα «αποτέλεσμα βάσης» στις εισαγωγές προϊόντων στο τρίτο τρίμηνο, θα συγκρατήσουν την αύξηση των εισαγωγών (+3,5-4,0%)
Αναμένεται επίσης κλιμάκωση ανάπτυξης το 2020, σε 2,3-2,5%, από μεγαλύτερη επενδυτική δραστηριότητα, λόγω πιστωτικής επέκτασης, φοροελαφρύνσεων στις επιχειρήσεις, έργων σε αποκρατικοποιήσεις – παραχωρήσεις (+15%) και νέα αύξηση εξαγωγών (+4-5%). Ήπια άνοδος ιδιωτικής κατανάλωσης (+1,0%) και μικρή περιστολή καταναλωτικών εξόδων του δημοσίου από μεταρρυθμίσεις στη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών (-0,5%).
Η ισχυρότερη εγχώρια ζήτηση θα αποτυπωθεί στις εισαγωγές (+6,0-6,5%).

Οι στόχοι της κυβέρνησης – Τι παρουσίασε τον Σεπτέμβριο 2019 στους διεθνείς επενδυτές

Με μία εντυπωσιακή παρουσίαση, η οποία απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε ξένους επενδυτές, συνολικής έκτασης 35 σελίδων, η ελληνική κυβέρνηση καταγράφει τόσο το τι έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα σε οικονομία, αγορά και επιχειρήσεις αλλά και θέτει τους στόχους της για το μέλλον.
Στην εν λόγω παρουσίαση η κυβέρνηση παρά το γεγονός ότι παραδέχεται πώς εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες, θέτει τις βάσεις προκειμένου να γίνει σαφές ότι ο κύριος στόχος δεν είναι άλλος από το να μετατραπεί η Ελλάδα σε έναν ιδιαίτερα ελκυστικό επενδυτικό προορισμό, γεγονός το οποίο θα βελτιώσει όχι μόνο την πορεία της οικονομία αλλά και την καθημερινότητα των ίδιων των Ελλήνων.
Όπως ξεκαθαρίζεται από τις πρώτες σελίδες, το οικονομικό επιτελείο έχει θέσει ως τους τρεις βασικούς του στόχους:

- Προσέλκυση επενδύσεων 100 δισ. ευρώ εντός των επόμενων 5 – 10 ετών,
- Διπλασιασμό του ρυθμού ανάπτυξης με απώτερο στόχο να φθάσει το 4% και
- Επίτευξη της αξιολόγησης «investment grade» σε διάστημα μικρότερο των δύο ετών.

Οι βασικές μεταρρυθμίσεις

Πέραν της αναφοράς στο τι έχει γίνει στις πρώτες 60 ημέρες διακυβέρνησης από τη Νέα Δημοκρατία (σ.σ.: από τους τεχνοκράτες οι οποίοι στελεχώνουν την κυβέρνηση, έως τις στοχευμένες μειώσεις φόρων αλλά και το ξεμπλοκάρισμα επενδύσεων όπως οι Σκουριές), ξεκαθαρίζεται ότι το επόμενο διάστημα θα υπάρξει κατάθεση νομοσχεδίων που θα αφορούν:

- Αναδιάρθρωση της αγοράς εργασίας,
- Ταχεία ολοκλήρωση της τέταρτης μετά μνημονιακής αξιολόγησης,
- Ολοκλήρωση με τη διαδικασία fast-track του έργου του Ελληνικού,
- Κατάργηση των δημοπρασιών ΝΟΜΕ της ΔΕΗ.
- Μείωση του φόρου για της επιχειρήσεις στο 24% από το 28%, του φόρου στα μερίσματα στο 5% από 10% εντός του 2019,
- Μείωση των υψηλότερων επιπέδων δαπανών,
- Ολοκλήρωση του προϋπολογισμού για το 2020 σε συμφωνία με τους Θεσμούς και
- Ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης του εκλογικού νόμου

Αγορά εργασίας

Το νέο νομοσχέδιο για την αγορά εργασίας, όπως αναφέρεται στο κυβερνητικό έγγραφο, βελτιώνει τις συνθήκες και δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον ώστε να υπάρξει αύξηση των θέσεων εργασίας αλλά και απλοποίηση όλων των νόμων που ισχύουν σε αυτήν.
Στόχος είναι η δημιουργία ενός σταθερού αλλά και ευέλικτου εργατικού δικαίου, μέσω του οποίου θα αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και θα δημιουργηθούν ποιοτικές θέσεις εργασίας.

Πορεία της οικονομίας – Ανάπτυξη

Μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου αίρονται αρκετές αγκυλώσεις του παρελθόντος, οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις καθιστούσαν απαγορευτικές τις επενδύσεις, ενώ στόχος είναι η βελτίωση της θέσης της Ελλάδας στην κατάταξη «Doing Business» του ΟΟΣΑ (σ.σ.: στην οποία μεταξύ άλλων «καταγράφεται» και το επίπεδο ανταγωνιστικότητας μίας οικονομίας), μείωση του βάρους της ύπαρξης πολλών ρυθμιστικών αρχών και παράλληλα αποκλιμάκωση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων και αντιστροφή της διαδικασία του «brain drain».
Επιπρόσθετα η ολοκλήρωση του έργου του Ελληνικού αποτελεί έναν στόχο που η κυβέρνηση θέτει πολύ υψηλά στις προτεραιότητές της, όπως και η επένδυση στο Λιμάνι του Πειραιά, αλλά και το ξεμπλοκάρισμα άλλων επενδύσεων που έχουν «κολλήσει» εδώ και αρκετά χρόνια.

Δημοσιονομική πολιτική και μεταρρυθμίσεις

Πέραν των μέχρι σήμερα αλλαγών κυρίως στο φορολογικό σύστημα, η κυβέρνηση στοχεύει στη μείωση του μισθολογικού κόστους στον δημόσιο τομέα, αλλά και την καταγραφή της παραγωγικότητας και των ίδιων των υπουργείων και φυσικά των στελεχών τους, ενώ καταγράφεται και η υπόσχεση ότι η πάταξη της φοροδιαφυγή αποτελεί όχι απλά στόχο αλλά απόλυτη αναγκαιότητα.

Ενέργεια – ΔΕΗ

Το σχέδιο διάσωσης της ΔΕΗ, του κορυφαίου ενεργειακού ομίλου της Ελλάδας ήταν και παραμένει ο κυρίαρχος στόχος όχι μόνο του αρμόδιου υπουργείου αλλά του συνόλου του κυβερνητικού στελεχειακού δυναμικού.
Επιπρόσθετα θα υπάρξει απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και της αντίστοιχης φυσικού αερίου, θα δημιουργηθεί μία νέα πλήρως λειτουργική αγορά, ενώ σαφώς η αύξηση του μεριδίου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας είναι μία βασική επιλογή.

Συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση

Εκτός από τη βελτίωση του τρέχοντος συνταξιοδοτικού συστήματος, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στο επόμενο διάστημα στη μείωση κατά 5% της φορολόγησης των ασφαλιστικών εισφορών τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τους εργοδότες.

Ιδιωτικοποιήσεις

Οι ιδιωτικοποιήσεις με διαφανή και κυρίως προς το συμφέρον του ελληνικού Δημοσίου τρόπο κατατάσσονται, επίσης, στα βασικά θέματα που θέλει η κυβέρνηση να φέρει σε πέρας με επιτυχία.
Σε αυτές περιλαμβάνονται οι ιδιωτικοποιήσεις των:

ΔΕΠΑ – ΔΕΣΦΑ
ΕΛΠΕ
Εγνατία Οδός
Του 30% του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών
Μαρίνα Αλίμου
Περιφερειακοί λιμένες
Εύρεση στρατηγικού επενδυτή για τη ΔΕΗ
ΔΕΔΔΗΕ και πιθανώς ΑΔΜΗΕ

Επίσης στόχος είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών λειτουργίας του Υπέρ-Ταμείου αλλά και η δημιουργία επενδυτικών ευκαιριών για τα διεθνή κεφάλαια.

Ψηφιακή στρατηγική

Στο επίπεδο της ψηφιακής μεταρρύθμισης της οικονομίας, προωθούνται:

- Η πλήρης ψηφιοποίηση του Ελληνικού Δημοσίου Τομέα έως το 2023 και
- Η πλήρης ψηφιοποίηση όλων των υπαρχόντων διαδικασιών

Εκπαίδευση

Στο πλαίσιο της μεταρρύθμιση στο σύστημα Παιδείας, πέραν των όσων έχουν γίνει μέχρι σήμερα, ακολουθεί και μία σειρά νέων μέτρων τα οποία στοχεύουν να καταστήσουν την Ελλάδα:

-  Εκπαιδευτικό κέντρο της Νότιο-Ανατολικής Ευρώπης και
- Ενίσχυση της σύνδεσης μεταξύ του συστήματος Παιδείας και της αγοράς εργασίας.

Εξαγωγική δραστηριότητα

Στον εξαγωγικό τομέα στόχος είναι η αύξηση των επενδύσεων ως ποσοστό επί του ΑΕΠ στον μέσο κοινοτικό όρο αλλά και ο διπλασιασμός των Άμεσων Ξένων Επενδύσεων σε υψηλότερα επίπεδα από το 4% του ΑΕΠ που είναι σήμερα.

Υγεία

Η πλήρης εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου είναι ένα από τα στοιχήματα τα οποία η κυβέρνηση θεωρεί ότι μπορεί να επιτύχει, ενώ σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα επιθυμεί να:

- Ολοκληρώσει την ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής του ιατρικού ιστορικού των ασθενών,
- Εξασφαλίσει την οικονομική βιωσιμότητα του συστήματος υγείας και
- Δημιουργήσει clusters εντός των νοσοκομείων

Θεσμοί

Σε επίπεδο θεσμικών αλλαγών σαφώς η ύψιστη είναι η αλλαγή του Συντάγματος, με την απεμπλοκή της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από το ενδεχόμενο διάλυσης του Κοινοβουλίου.
Επιπρόσθετα η δημιουργία ενός ενισχυμένου δικτύου κατά της διαφθοράς και η πλήρης προστασία της Δικαιοσύνης, της δημόσιας ασφάλειας.

Μείγμα δημοσιονομικής πολιτικής

Ήδη στο επίπεδο της δημοσιονομικής πολιτικής έχει υπάρξει σαφής αλλαγή του μείγματος που χρησιμοποιείται μέσω της μείωσης αρκετών φόρων και φορολογικών συντελεστών.
Εμβληματικοί στόχοι παραμένουν:

- Η μείωση των συμφωνηθέντων με τους πιστωτές πρωτογενών πλεονασμάτων,
- Δημιουργία μίας επικαιροποιημένης Ανάλυσης Βιωσιμότητας του Χρέους (DSA), προκειμένου να ληφθούν υπ’ όψιν η μείωση του κόστους χρηματοδότησης αλλά και η επίτευξη υψηλότερου ρυθμού ανάπτυξης και
- Ένταξη στο νέο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE) της ΕΚΤ

www.bankingnews.gr


Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης