Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα: Με διπλό σενάριο για τα πλεονάσματα μέχρι το 2024 και βασικό 3,5% έως το 2022 - Τι αναφέρει εγκύκλιος Σκυλακάκη

Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα: Με διπλό σενάριο για τα πλεονάσματα μέχρι το 2024 και βασικό 3,5% έως το 2022 - Τι αναφέρει εγκύκλιος Σκυλακάκη
O υφυπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης δίνει οδηγίες να συντάξουν το νέο Μεσοπρόθεσμο πατώντας πάνω στο βασικό σενάριο που προβλέπει πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ ώς το 2022.
Με δυο σενάρια για τους στόχους στα πρωτογενή πλεονάσματα καταρτίζεται το νέο Μεσοπρόθεσμο που θα καταθέσει η κυβέρνηση τέλος Απριλίου/αρχές Μαΐου του 2020 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Είναι αυτό που θα οδηγήσει τη χώρα στην έξοδο από το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας, αφού το νέο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής θα εκτείνεται ώς το 2024.
Θα αφορά δηλαδή την τετραετία 2021-2024.
Σε χθεσινή του εγκύκλιο 11/2 ο υφυπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης δίνει οδηγίες στα υπουργεία και τους φορείς της γενικής κυβέρνησης να συντάξουν το νέο Μεσοπρόθεσμο πατώντας πάνω στο βασικό σενάριο που προβλέπει πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ ώς το 2022.
Και αυτό επειδή το τοπίο είναι ακόμη θολό και θα παραμείνει έτσι μέχρι το φθινόπωρο που θα ξεκινήσουν οι διαβουλεύσεις για τον προϋπολογισμό του 2021 (το προσχέδιό του πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή στις 5 Οκτωβρίου και το τελικό σχέδιο στις 21 Νοεμβρίου) και το θέμα των πλεονασμάτων θα επανέλθει στο προσκήνιο.
Υπάρχει δηλαδή αρκετός χρόνος για την ελληνική πλευρά ώστε να προλάβει να «χτίσει» συμμαχίες που θα της επιτρέψουν να περάσει τις Συμπληγάδες του Βερολίνου, το οποίο δεν θέλει με τίποτα να φέρει το θέμα για έγκριση στη γερμανική Βουλή.
Ετσι, οι μόνες πιθανότητες που συγκεντρώνει η Αθήνα στο Eurogroup της 16ης Μαρτίου είναι να ικανοποιηθεί το αίτημα που έχει υποβάλει για την εξαίρεση δαπανών ύψους 200 εκατ. ευρώ από τον μεταμνημονιακό τρόπο υπολογισμού του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Επί της ουσίας είναι ο δημοσιονομικός χώρος που ζητά προκειμένου να χρηματοδοτήσει τις φορολογικές ελαφρύνσεις που έχει προαναγγείλει για τη σταδιακή κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στις επιχειρήσεις.
Οσον αφορά την άλλη επιδίωξή της σχετικά με τη δυνατότητα μεταφοράς υπερπλεονασμάτων από το ένα έτος στο επόμενο (smoothing mechanism), εκεί μάλλον οι αποφάσεις θα πάνε πιο αργά, πιθανότατα με τις συζητήσεις που θα λάβουν χώρα στο Eurogroup του Ιουνίου για την αλλαγή χρήσης των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα (SMPs, ANFAs).
Στην εγκύκλιο ο κ. Σκυλακάκης εφιστά ιδιαιτέρως την προσοχή όλων των ενδιαφερομένων στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο υποεκτελείται συστηματικά τα τελευταία χρόνια και για τους δανειστές αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα, ειδικά τώρα που η Αθήνα ζητά το πράσινο φως ώστε τα SMPs και τα ANFAs να χρησιμοποιηθούν για επενδυτικούς σκοπούς και όχι για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.
Έμφαση δίνεται και στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, οι οποίες στο τέλος του 2019 έπεσαν κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 2 δισ. ευρώ.
Μάλιστα ζητείται αναλυτική καταγραφή όλων των στοιχείων εσόδων και εξόδων, αλλά και του ύψους (stock) των συσσωρευμένων απλήρωτων υποχρεώσεων με διάκριση προς τρίτους και μη στο τέλος του προηγούμενου έτους, ακριβώς όπως κοινοποιείται και στην ΕΛΣΤΑΤ.
Ειδικότερα «στο ύψος των συσσωρευμένων οφειλών θα καταγράφονται όλες ανεξαιρέτως οι απλήρωτες υποχρεώσεις, ασχέτως αν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες ή όχι.
Επίσης, θα γίνεται πρόβλεψη για το εκάστοτε ύψος των απλήρωτων υποχρεώσεων για κάθε έτος της περιόδου 2021-2024.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS