Με βάση τον σχεδιασμό θα ανακοινωθεί στις 18 Μαίου και θα εγκριθεί στην Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης 18 και 19 Ιουνίου 2020.
Το υπερόπλο της Ευρώπης απέναντι στην οικονομική κρίση που προκάλεσε ο κορωνοιός μπορεί να αποδειχθεί νεροπίστολο, καθώς ενώ αυξάνεται η κεφαλαιακή δύναμη πυρός στην πράξη υπολείπεται του μεγέθους του προβλήματος.
Επίσης η τμηματοποίηση του δεν το καθιστά εμπροσθοβαρές ενώ εάν τελικώς είναι 1,5 τρισεκ. η κεφαλαιακή δύναμη πυρός του ή σε ένα εύρος 1,2 με 1,5 τρισεκ. αντιστοιχεί στο ίδιο πρόγραμμα που έχει δημιουργήσει η Γερμανία σε εθνικό επίπεδο για να στηρίξει την οικονομία της.
Η Γερμανία σε δημοσιονομικά κίνητρα και εγγυήσεις καθώς και στην χρήση της KFW της Αναπτυξιακής Τράπεζας έχει δημιουργήσει ένα πρόγραμμα 1,5 τρισεκ. ή σχεδόν το 58% του Γερμανικού ΑΕΠ για να στηρίξει την οικονομία από το οικονομικό σοκ του κορωνοιού.
Η Ελλάδα όπως έχει αναφερθεί λόγω της επιβάρυνσης του χρέους θα πάρει ελάχιστα από το Ταμείο Ανάκαμψης περίπου 10 δισεκ. έναντι δυνητικής αναλογίας 30 δισεκ. ενώ μάλλον δεν θα χρησιμοποιήσει τον ESM τα 3,8 δισεκ. που αναλογούν για την Προληπτική Πιστωτική Γραμμή… λόγω ανησυχιών για κρυφούς μνημονιακούς όρους.
Με βάση τον σχεδιασμό θα ανακοινωθεί στις 18 Μαίου και θα εγκριθεί στην Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης 18 και 19 Ιουνίου 2020.
H Ελλάδα θα μπορούσε να λάβει στήριξη συνολικά έως 30 δισεκ. αλλά στην πράξη δυνητικά θα λάβει 10 δισεκ. ευρώ με το πιθανότερο σενάριο να μην προσφύγει σε Προληπτική Πιστωτική Γραμμή για την Υγεία ύψους 3,8 δισεκ. ευρώ.
Οι 7 άξονες του Ταμείου Ανάκαμψης
1)Θα διαθέτει έως 1,5 τρισεκ. ευρώ ή σε ένα εύρος 1,2 με 1,5 τρισεκ. ευρώ συνολική κεφαλαιακή δύναμη πυρός εκ των οποίων τα 540 δισεκ. είναι αυτά που έχουν εγκριθεί και 700 δισεκ. με 1 τρισεκ. αυτά που θα προστεθούν συνολικά 1,2 με 1,5 τρισεκ. ευρώ.
2)Το ποσό των 700 δισεκ. με 1 τρισεκ. πέραν των 540 δισεκ. που ήδη έχουν εγκριθεί θα δοθούν με την μορφή έκδοσης ομολόγων κατά 230 με 300 δισεκ. ευρώ ετησίως μεταξύ της 3ετίας 2021 και 2023.
3)Από τα έως 1,5 τρισεκ. τα 1,3 τρισεκ. θα δοθούν υπό την μορφή δανείων με επιτόκιο το benchmark ομόλογο αναφοράς κάθε χώρας που αντικατοπτρίζει το ρίσκο κάθε χώρας και 200 δισεκ. ή έως το 15% του συνολικού ποσού των 1,5 τρισεκ. με επιδοτήσεις αλλά να περιλαμβάνονται και κάποιες ρήτρες.
4)Το επιτόκιο θα είναι ανάλογα με την διάρκεια των δανείων τα οποία κατά βάση θα έχουν περίοδο λήξης πάνω από 10 χρόνια.
Π.χ. μια χώρα δεν μπορεί να πάρει μόνο επιδότηση αλλά οι επιδοτήσεις να αντιστοιχούν στο 13% με 15% της συνολικής χρηματοδότησης.
Εάν ένα κράτος π.χ. δικαιούται να πάρει από το Ταμείο Ανάκαμψης 100 ευρώ τα 85 ευρώ να έχουν την μορφή δανείου που θα επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος και 15% επιδότηση.
Βέβαια αξίζει να αναφερθεί ότι η Δανία έχει ζητήσει το συνολικό ποσό της κεφαλαιακής δύναμης πυρός του Ταμείου Ανάκαμψης να δοθεί αποκλειστικά με δάνεια.
Να σημειωθεί ότι στην τελευταία Σύνοδος Κορυφής 4 χώρες τάχθηκαν υπέρ της άποψης ότι όλη η χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να δοθεί μέσω δανεισμού.
Οι 4 χώρες ήταν η Δανία, Σουηδία, Ολλανδία και Αυστρία.
Η Γερμανία είχε κρατήσει ουδέτερη στάση αλλά επί της ουσίας δέχεται ότι η καθολική πλειοψηφία της χρηματοδότησης πρέπει να πραγματοποιηθεί μέσω δανείων.
Οι χώρες της Νοτίου Ευρώπης είχαν ζητήσει αρχικώς όλη η χρηματοδότηση να πραγματοποιηθεί με επιδοτήσεις.
Η πρόταση αυτή στην πράξη είναι μη υλοποιήσιμη γιατί επιδοτήσεις 1,5 τρισεκ. ευρώ θα μπορούσε να οδηγήσει όχι σε ανάκαμψη αλλά σε πάρτι ακραίας σπατάλης και αλόγιστων δαπανών.
5)Τα κράτη της Νότιας Ευρώπης ήδη έχουν μειώσει τις απατήσεις τους και ζητούν το 40% με 50% της χρηματοδότησης να είναι επιδοτήσεις και το υπόλοιπο 50% με 60% δάνεια.
Τα δάνεια επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος και φέρουν επιτόκιο άρα τοκοχρεολύσια.
Οι επιδοτήσεις ουσιαστικά δίδονται χωρίς να επιστραφούν ως υποχρέωση από το κράτος που θα κάνει χρήση του μηχανισμού επιδοτήσεων.
Με βάση μια γερμανική πηγή από τα 1,2 με 1,5 τρισεκ. ευρώ του Ταμείου Διάσωσης το 1 τρισεκ με 1,3 τρισεκ. ευρώ θα αφορούν δανεισμό και τα 200 δισεκ. ή περίπου 13% με 15% επιδοτήσεις.
Ο σχεδιασμός είναι αρχές Φθινοπώρου το Ταμείο Διάσωσης θα είναι έτοιμο ή θα έχουν μπει οι κύριες βάσεις με στόχο να ξεκινήσει την χρηματοδότηση.
6)Αρχές Ιουνίου θα ξεκινήσει η έναρξη της διαδικασίας καταβολής κεφαλαίων στις πάσχουσες χώρες, οι οποίες αίρουν τα μέτρα κοινωνικού περιορισμού.
Τα χρήματα θα δοθούν από το σκέλος των 540 δισεκ. που έχουν εγκριθεί.
Όσες χώρες πάρουν δάνεια για την Υγεία ουσιαστικά θα συνάψουν προληπτικές πιστωτικές γραμμές με προληπτική Εποπτεία αλλά χωρίς τους ακραίους όρους μεταρρυθμίσεων που συνοδεύουν τις προληπτικές γραμμές του ESM.
7)Το έως 1,5 τρισεκ. ευρώ επαρκεί για να στηρίξει την ανάκαμψη της οικονομίας της ευρωζώνης;
Το 1,5 τρισεκ. είναι ίσο με το πακέτο οικονομικής στήριξης που έχει ανακοινώσει η Γερμανία – σε δαπάνες και εγγυήσεις – σε εθνικό επίπεδο, 1,5 τρισεκ. ή 58% περίπου του γερμανικού ΑΕΠ.
Το ποσό του 1,5 τρισεκ. δεν επαρκεί αλλά σίγουρα μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά στα εθνικά σχέδια δράσης, που περισσότερο εστιάζουν στον μετριασμό της ύφεσης παρά στοχεύουν στην ανάκαμψη.
www.bankingnews.gr
Επίσης η τμηματοποίηση του δεν το καθιστά εμπροσθοβαρές ενώ εάν τελικώς είναι 1,5 τρισεκ. η κεφαλαιακή δύναμη πυρός του ή σε ένα εύρος 1,2 με 1,5 τρισεκ. αντιστοιχεί στο ίδιο πρόγραμμα που έχει δημιουργήσει η Γερμανία σε εθνικό επίπεδο για να στηρίξει την οικονομία της.
Η Γερμανία σε δημοσιονομικά κίνητρα και εγγυήσεις καθώς και στην χρήση της KFW της Αναπτυξιακής Τράπεζας έχει δημιουργήσει ένα πρόγραμμα 1,5 τρισεκ. ή σχεδόν το 58% του Γερμανικού ΑΕΠ για να στηρίξει την οικονομία από το οικονομικό σοκ του κορωνοιού.
Η Ελλάδα όπως έχει αναφερθεί λόγω της επιβάρυνσης του χρέους θα πάρει ελάχιστα από το Ταμείο Ανάκαμψης περίπου 10 δισεκ. έναντι δυνητικής αναλογίας 30 δισεκ. ενώ μάλλον δεν θα χρησιμοποιήσει τον ESM τα 3,8 δισεκ. που αναλογούν για την Προληπτική Πιστωτική Γραμμή… λόγω ανησυχιών για κρυφούς μνημονιακούς όρους.
Με βάση τον σχεδιασμό θα ανακοινωθεί στις 18 Μαίου και θα εγκριθεί στην Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης 18 και 19 Ιουνίου 2020.
H Ελλάδα θα μπορούσε να λάβει στήριξη συνολικά έως 30 δισεκ. αλλά στην πράξη δυνητικά θα λάβει 10 δισεκ. ευρώ με το πιθανότερο σενάριο να μην προσφύγει σε Προληπτική Πιστωτική Γραμμή για την Υγεία ύψους 3,8 δισεκ. ευρώ.
Οι 7 άξονες του Ταμείου Ανάκαμψης
1)Θα διαθέτει έως 1,5 τρισεκ. ευρώ ή σε ένα εύρος 1,2 με 1,5 τρισεκ. ευρώ συνολική κεφαλαιακή δύναμη πυρός εκ των οποίων τα 540 δισεκ. είναι αυτά που έχουν εγκριθεί και 700 δισεκ. με 1 τρισεκ. αυτά που θα προστεθούν συνολικά 1,2 με 1,5 τρισεκ. ευρώ.
2)Το ποσό των 700 δισεκ. με 1 τρισεκ. πέραν των 540 δισεκ. που ήδη έχουν εγκριθεί θα δοθούν με την μορφή έκδοσης ομολόγων κατά 230 με 300 δισεκ. ευρώ ετησίως μεταξύ της 3ετίας 2021 και 2023.
3)Από τα έως 1,5 τρισεκ. τα 1,3 τρισεκ. θα δοθούν υπό την μορφή δανείων με επιτόκιο το benchmark ομόλογο αναφοράς κάθε χώρας που αντικατοπτρίζει το ρίσκο κάθε χώρας και 200 δισεκ. ή έως το 15% του συνολικού ποσού των 1,5 τρισεκ. με επιδοτήσεις αλλά να περιλαμβάνονται και κάποιες ρήτρες.
4)Το επιτόκιο θα είναι ανάλογα με την διάρκεια των δανείων τα οποία κατά βάση θα έχουν περίοδο λήξης πάνω από 10 χρόνια.
Π.χ. μια χώρα δεν μπορεί να πάρει μόνο επιδότηση αλλά οι επιδοτήσεις να αντιστοιχούν στο 13% με 15% της συνολικής χρηματοδότησης.
Εάν ένα κράτος π.χ. δικαιούται να πάρει από το Ταμείο Ανάκαμψης 100 ευρώ τα 85 ευρώ να έχουν την μορφή δανείου που θα επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος και 15% επιδότηση.
Βέβαια αξίζει να αναφερθεί ότι η Δανία έχει ζητήσει το συνολικό ποσό της κεφαλαιακής δύναμης πυρός του Ταμείου Ανάκαμψης να δοθεί αποκλειστικά με δάνεια.
Να σημειωθεί ότι στην τελευταία Σύνοδος Κορυφής 4 χώρες τάχθηκαν υπέρ της άποψης ότι όλη η χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να δοθεί μέσω δανεισμού.
Οι 4 χώρες ήταν η Δανία, Σουηδία, Ολλανδία και Αυστρία.
Η Γερμανία είχε κρατήσει ουδέτερη στάση αλλά επί της ουσίας δέχεται ότι η καθολική πλειοψηφία της χρηματοδότησης πρέπει να πραγματοποιηθεί μέσω δανείων.
Οι χώρες της Νοτίου Ευρώπης είχαν ζητήσει αρχικώς όλη η χρηματοδότηση να πραγματοποιηθεί με επιδοτήσεις.
Η πρόταση αυτή στην πράξη είναι μη υλοποιήσιμη γιατί επιδοτήσεις 1,5 τρισεκ. ευρώ θα μπορούσε να οδηγήσει όχι σε ανάκαμψη αλλά σε πάρτι ακραίας σπατάλης και αλόγιστων δαπανών.
5)Τα κράτη της Νότιας Ευρώπης ήδη έχουν μειώσει τις απατήσεις τους και ζητούν το 40% με 50% της χρηματοδότησης να είναι επιδοτήσεις και το υπόλοιπο 50% με 60% δάνεια.
Τα δάνεια επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος και φέρουν επιτόκιο άρα τοκοχρεολύσια.
Οι επιδοτήσεις ουσιαστικά δίδονται χωρίς να επιστραφούν ως υποχρέωση από το κράτος που θα κάνει χρήση του μηχανισμού επιδοτήσεων.
Με βάση μια γερμανική πηγή από τα 1,2 με 1,5 τρισεκ. ευρώ του Ταμείου Διάσωσης το 1 τρισεκ με 1,3 τρισεκ. ευρώ θα αφορούν δανεισμό και τα 200 δισεκ. ή περίπου 13% με 15% επιδοτήσεις.
Ο σχεδιασμός είναι αρχές Φθινοπώρου το Ταμείο Διάσωσης θα είναι έτοιμο ή θα έχουν μπει οι κύριες βάσεις με στόχο να ξεκινήσει την χρηματοδότηση.
6)Αρχές Ιουνίου θα ξεκινήσει η έναρξη της διαδικασίας καταβολής κεφαλαίων στις πάσχουσες χώρες, οι οποίες αίρουν τα μέτρα κοινωνικού περιορισμού.
Τα χρήματα θα δοθούν από το σκέλος των 540 δισεκ. που έχουν εγκριθεί.
Όσες χώρες πάρουν δάνεια για την Υγεία ουσιαστικά θα συνάψουν προληπτικές πιστωτικές γραμμές με προληπτική Εποπτεία αλλά χωρίς τους ακραίους όρους μεταρρυθμίσεων που συνοδεύουν τις προληπτικές γραμμές του ESM.
7)Το έως 1,5 τρισεκ. ευρώ επαρκεί για να στηρίξει την ανάκαμψη της οικονομίας της ευρωζώνης;
Το 1,5 τρισεκ. είναι ίσο με το πακέτο οικονομικής στήριξης που έχει ανακοινώσει η Γερμανία – σε δαπάνες και εγγυήσεις – σε εθνικό επίπεδο, 1,5 τρισεκ. ή 58% περίπου του γερμανικού ΑΕΠ.
Το ποσό του 1,5 τρισεκ. δεν επαρκεί αλλά σίγουρα μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά στα εθνικά σχέδια δράσης, που περισσότερο εστιάζουν στον μετριασμό της ύφεσης παρά στοχεύουν στην ανάκαμψη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών