Έργα 7,6 δισ. ευρώ τρέχουν την επανεκκίνηση της οικονομίας

Έργα 7,6 δισ. ευρώ τρέχουν την επανεκκίνηση της οικονομίας
του Χάρη Ντιγριντάκη
Με εμπροσθοβαρές πλάνο υλοποίησης εμβληματικών δημόσιων έργων ανασχεδιάζεται η επανεκκίνηση της οικονομίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19.
Με βάση το δεδομένο ότι το έργο του Ελληνικού καθυστερεί λόγω των προσφυγών για την άδεια λειτουργίας του καζίνο -η τελεσφόρηση των οποίων αποτελεί πρόκριμα για την έναρξη των πρόδρομων εργασιών από τον όμιλο της αναδόχου Lamda- η πολιτεία τοποθετεί στις ράγες της ταχείας υλοποίησης, έργα 13 δις. ευρώ περίπου, εκ των οποίων τα 7,6 δις. ευρώ χαρακτηρίζονται στρατηγικής σημασίας. Πρόκειται για επενδυτικά δημόσια projects που έχει υπό τη σκέπη του το υπουργείο Υποδομών η τέλεση των οποίων έχει υψηλό πολλαπλασιαστή για την οικονομία.
Σημειώνεται ότι το υπουργείο Υποδομών βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία και σε διαδικασία συνεννοήσεων, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για δύο έργα πνοής: α) το Βόρειο Τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία) προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ και β) τον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, η κατασκευή του Νότιου Τμήματος του Ε65 (Λαμία – Ξυνιάδα), προϋπολογισμού 300 εκατ, ευρώ, συνεχίζεται απρόσκοπτα.
Ένα ακόμη σημαντικό έργο, το οποίο θα περάσει οσονούπω από τη Διυπουργική Επιτροπή των ΣΔΙΤ το αμέσως επόμενο διάστημα και για το οποίο προχωράνε οι μελέτες ώστε να ξεκινήσει η Φάση Προεπιλογής, είναι η Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ
Ένα έργο πνοής για την Κρήτη, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, προϋπολογισμού 1,6 δις. ευρώ, βρίσκεται ήδη σε στάδιο μελετών και με την ολοκλήρωση αυτών, θα προχωρήσει ο διαγωνισμός του έργου.
Υπογραμμίζεται ότι στην Κρήτη έχει ξεκινήσει η Σύμβαση Παραχώρησης για το Αεροδρόμιο Καστελίου και προχωράει με γοργούς ρυθμούς η μελέτη του, ώστε να εκκινήσει άμεσα η κατασκευή των έργων, προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ.

Καστέλι
Βέβαια η κρίση η πανδημία έχει αντίκτυπο και στην κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Με βάση τη σύµβαση παραχώρησης, το 65% του σπατόσημου από το υφιστάμενο αεροδρόμιο του Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης» καταβάλλεται για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου χωρίς κρατικές εγγυήσεις. Αυτό υπολογίζεται σε ένα έσοδο ύψους 30 εκατ. ευρώ τον χρόνο, το οποίο προέρχεται από την επιβατική κίνηση της περιόδου Απριλίου – Οκτωβρίου.
Εφόσον τα έσοδα είναι λιγότερα, κάτι που θεωρείται δεδομένο µε τις υπάρχουσες συνθήκες, το κενό χρηματοδότησης καλείται να καταβάλλει το Δημόσιο (εφόσον είναι σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα).
Σε διαφορετική περίπτωση, αποτελεί κόστος που καλείται να καλύψει ο ιδιώτης χωρίς να το έχει υπολογίσει.
Αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του έργου. Σύμφωνα με πληροφορίες, όπως και οι υπόλοιπες παραχωρήσεις έτσι και αυτή που αφορά το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, έχει στείλει επιστολή γνωστοποίησης γεγονότος ανωτέρας βίας που περιλαμβάνεται στους όρους της σύμβασης.
Το ζήτημα εδώ διαφοροποιείται στο γεγονός πως για όσο διαρκεί το lockdown και οι απαγορεύσεις πτήσεων, τότε είναι επόμενο να ζητηθεί αποζημίωση που να καλύπτει την απώλεια του εσόδου αυτού.
Αυτή η απομείωση ενδέχεται αποτελέσει σημείο επεξεργασίας τόσο για το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, όσο και για τον παραχωρησιούχο. Σημαντικό ρόλο θα παίξει το ασφαλιστήριο συμβόλαιο που έχει υπογραφεί (όλες οι παραχωρήσεις έχουν υποχρέωση να έχουν ένα τέτοιο συμβόλαιο), το οποίο ασφαλίζει το έργο από διάφορους κινδύνους, από κατασκευαστικές αστοχίες μέχρι θέματα φυσικών καταστροφών κ.λπ.
Στον Αυτοκινητόδρομο Αμβρακία – Άκτιο, είμαστε αισιόδοξοι ότι θα κλείσουμε με το θέμα των δικαστικών προσφυγών για να προχωρήσουμε στην προκήρυξη του διαγωνισμού του έργου, προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ.

Αττική Οδός
Μέσα στο επόμενο διάστημα, θα ανατεθούν οι μελέτες προκειμένου να βελτιστοποιηθεί χρηματοοικονομικά ο σχεδιασμός των επεκτάσεων της Αττικής Οδού (Επέκταση Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς Βουλιαγμένη, Επέκταση της Οδού Κύμης και Επέκταση της Ραφήνας), ενός έργου προϋπολογισμού 1 δις ευρώ.
Επιπλέον, το υπουργείο προχωρά στην εκτέλεση επειγόντων έργων προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ για την αντιπλημμυρική θωράκιση των περιοχών πλησίον των Αυτοκινητοδρόμων που υλοποιήθηκαν με Συμβάσεις Παραχώρησης.
Εν τω μεταξύ αρχές Ιουλίου του 2020 θα ξεκινήσει Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας ύψους 450 εκατ. ευρώ.
Το Πρόγραμμα θα αφορά επεμβάσεις σε 7056 επικίνδυνες θέσεις, εκ των οποίων 1880 καταγράφηκαν στη Νησιωτική Χώρα και εκτείνονται σε 600 χλμ. στο επαρχιακό δίκτυο.
Έργο, κομβικής σημασίας, είναι η Γραμμή 4 και ειδικότερα το Α’ Τμήμα «Άλσος Βεϊκου – Γουδή», έργο προϋπολογισμού 1,8 δις ευρω, το οποίο, εφόσον οι προσφυγές των συμμετεχόντων τελεσιδικήσουν, θα ολοκληρωθεί άμεσα και η διαγωνιστική διαδικασία.
Το δυστύχημα είναι πως τα περισσότερα από τα μεγάλα έργα είτε επαναδημοπρατούνται εξαιτίας της προχειρότητας με την οποία είχαν σχεδιαστεί κατά το παρελθόν (απουσίαζαν μελέτες, δεν είχαν γίνει εγκαίρως οι απαλλοτριώσεις, κ.λπ.), είτε ακυρώνονται εξαιτίας προσφυγών από τους κατασκευαστικούς ομίλους που τα διεκδικούν.
Στην κυβέρνηση, προωθούν αλλαγές στο πολυνομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις (Ν. 4412/2016) οι οποίες θα κατατεθούν μέχρι τέλος Μάϊου και θα ψηφιστεί στο λυκαυγές του καλοκαιριού, αλλά θεωρούν πως και οι διοικήσεις των ισχυρών ομίλων πρέπει να επιδείξουν αυτοσυγκράτηση και να μη «γράφουν τις προσφυγές πριν γράψουν τις προσφορές για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό», όπως λένε και οι μηχανικοί.
Εξαιτίας των καθυστερήσεων στη μελετητική ωρίμανση των έργων και των προσφυγών, πολλές φορές απαιτούνται τέσσερα και πέντε χρόνια μέχρι να υπογραφεί η σύμβαση σε έναν σημαντικό διαγωνισμό.
Τέλος μεταξύ των μέτρων που εξετάζονται είναι και η ένταξη των μεγάλων έργων υποδομής στις προβλέψεις του νόμου περί στρατηγικών επενδύσεων, ώστε να επιταχύνεται η διαδικασία των αδειοδοτήσεων.

Πηγή: www.tourismtoday.gr

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS