Τελευταία Νέα
Διεθνή

Συμβιβαστική πρόταση της Κομισιόν: Εξετάζει ένα μείγμα του Ταμείου Ανάκαμψης και της Αντιπρότασης Kurz – Απορρίπτει το σχέδιο των «4» ο Schaeuble

tags :
Συμβιβαστική πρόταση της Κομισιόν: Εξετάζει ένα μείγμα του Ταμείου Ανάκαμψης και της Αντιπρότασης Kurz – Απορρίπτει το σχέδιο των «4» ο Schaeuble
Την Τετάρτη 27/5 θα γίνει γνωστό το σχέδιο της Κομισιόν για την ενίσχυση των κρατών - μελών που επλήγησαν από την πανδημία
Πρόταση, σύμφωνα με την οποία τα χρήματα από το ταμείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανασυγκρότηση από τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού θα πρέπει να διατεθούν με τη μορφή μη επιστρεπτέων επιχορηγήσεων, δανείων και εγγυήσεων, φέρεται ότι θα καταθέσει κατά την συνεδρίαση της, την ερχόμενη Τετάρτη (27/5), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένοι κύκλοι από τις Βρυξέλλες στο Αυστριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΡΑ).
Με τον τρόπο αυτό, όπως τονίζεται, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κινούμενη συμβιβαστικά, θα προτείνει ένα «μείγμα», αφενός της πρότασης του Ταμείου Ανάκαμψης του Γάλλου προέδρου και της Γερμανίδας καγκελάριου με επιχορηγήσεις 500 δισεκατομμυρίων ευρώ, και αφετέρου της «Αντιπρότασης» των τεσσάρων χωρών (Αυστρία, Δανία, Ολλανδία, Σουηδία), οι οποίες, με επικεφαλής τον Αυστριακό καγκελάριο Sebastian Kurz, απορρίπτουν το Ταμείο Ανάκαμψης, ζητώντας να υπάρξουν μόνον επιστρεπτέα δάνεια.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ελπίζει ότι η συμβιβαστική πρότασή της θα είναι επίσης αποδεκτή από τους τέσσερις «Frugals», δήλωναν οι ίδιοι κύκλοι στο ΑΡΑ, χρησιμοποιώντας το αγγλικό επίθετο με το οποίο αυτοπροσδιορίζονται οι τέσσερις χώρες της «Αντιπρότασης».
Στις Βρυξέλλες, δεν υπήρξε επιβεβαίωση για τις αναφορές των μέσων ενημέρωσης ότι οι «καθαροί πληρωτές» διαπραγματεύονται στο παρασκήνιο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για πιθανές εκπτώσεις των συνεισφορών.
Σε Σύνοδο Κορυφής για τον κοινοτικό προϋπολογισμό τον περασμένο Φεβρουάριο, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Charles Michel είχε προτείνει έκπτωση, μεταξύ άλλων, για την Αυστρία, ωστόσο, δεν μπόρεσε να αποτρέψει την αποτυχία της Συνόδου.
Την Τετάρτη (27/5), εκτός από την πρόταση για το ταμείο ανασυγκρότησης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκοπεύει επίσης να υποβάλει πρόταση για το νέο επταετές δημοσιονομικό πλαίσιο, δηλαδή για τον κοινοτικό προϋπολογισμό μεταξύ 2021 έως 2027, ο οποίος έχει προσαρμοστεί στην κρίση του κορονοϊού.
Και σε αυτό, σύμφωνα με τις πληροφορίες, φέρεται ότι θα υπάρξουν αλλαγές για να υποστηρίξουν με αυτές συγκεκριμένα την ανοικοδόμηση μετά την κρίση του κορονοϊού, ιδίως για τους τομείς της οικονομίας που έχουν πληγεί περισσότερο.
Μετά από διαμάχη για κοινά corona -bond, οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων της ΕΕ συμφώνησαν ότι το προγραμματιζόμενο ταμείο ανασυγκρότησης θα πρέπει να τροφοδοτείται από δάνεια που θα λάβει η Επιτροπή. Για να καταστεί δυνατός αυτός ο δανεισμός, και ως εκ τούτου το ανώτατο όριο του προϋπολογισμού της ΕΕ θα πρέπει να αυξηθεί για περιορισμένο χρονικό διάστημα από το τρέχον 1,2%, στο 2% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ.
Στην «Αντιπρόταση Kurz», σε μορφή εγγράφου κοινής θέσης, που δημοσίευσε η Αυστριακή Καγκελαρία στη Βιέννη, οι τέσσερις χώρες, η Αυστρία, η Δανία, η Ολλανδία και η Σουηδία, τονίζουν ότι η επείγουσα βοήθεια για τις χώρες που επλήγησαν περισσότερο από την κρίση του κορονοϊού, πρέπει να είναι εφάπαξ και να περιορίζεται σε δύο χρόνια, και ότι οι ίδιες θέλουν να βοηθήσουν με δάνεια με ευνοϊκούς όρους.
Το έγγραφο αποτελεί «εναλλακτικό σχέδιο» στην πρόταση που είχαν υποβάλει την περασμένη Δευτέρα (18/5) η Γερμανίδα καγκελάριος Angela Merkel και ο Γάλλος πρόεδρος Emmanuel Macron και η οποία προβλέπει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να δανειστεί 500 δισεκατομμύρια ευρώ στην κεφαλαιαγορά και να τα διανείμει μέσω του προϋπολογισμού της ΕΕ ως επιδοτήσεις -- και όχι ως δάνεια.
Την «Αντιπρόταση» του, ως κοινή θέση του ίδιου και των άλλων τριών χωρών που, μαζί με την Αυστρία, απορρίπτουν το Ταμείο Ανάκαμψης των Macron - Merkel, ο Kurz είχε προαναγγείλει σε συνέντευξή του την Τετάρτη, διαμηνύοντας πως, θέλουμε να είμαστε αλληλέγγυοι με κράτη, τα οποία έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την κρίση, ωστόσο πιστεύουμε ότι ο σωστός δρόμος είναι τα δάνεια και όχι οι επιδοτήσεις.
Η κρίση του Covid 19 απαιτεί ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και κοινή στρατηγική ανοικοδόμησης, αναφέρει το έγγραφο των τεσσάρων χωρών, σημειώνοντας ότι : «προτείνουμε λοιπόν ένα προσωρινό, ταμείο έκτακτης βοήθειας για τη στήριξη της οικονομικής ανάκαμψης και της ανθεκτικότητας των δομών της υγείας σε πιθανά μελλοντικά κύματα».
Αυτό το ταμείο θα πρέπει να συσταθεί συμπληρωματικά σε ένα εκσυγχρονισμένο δημοσιονομικό πλαίσιο και στο πακέτο διάσωσης ύψους 540 δισεκατομμυρίων ευρώ που έχει ήδη αποφασιστεί.
«Αλλά εκεί που δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε, είναι οποιαδήποτε εργαλεία ή μέτρα, τα οποία οδηγούν σε αμοιβαιοποίηση χρεών ή σε σημαντικές αυξήσεις στον προϋπολογισμό της ΕΕ», διαμηνύουν οι τέσσερις της «Αντιπρότασης».

Υπέρ του Ταμείου Ανάκαμψης ο Schaeuble

Ο πρώην υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας και νυν επικεφαλής της Bundestag Wolfgang Schaeuble τάσσεται υπέρ της του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ, ύψους 500 δισεκ. ευρώ με στόχο τη σταθεροποίηση της οικονομίας της Ένωσης.
Οι επιδοτήσεις και όχι τα δάνεια είναι απαραίτητες για την αντιμετώπιση μιας «οικονομικής ύφεσης που δεν έχουμε βιώσει ποτέ στη ζωή μας», δηλώνει ο Schaeuble, «το δημοσιονομικό γεράκι της Γερμανίας», όπως τον χαρακτηρίζουν οι Financial Times.
Ο πρόεδρος της Bundestag σε συνέντευξή του στη Welt am Sonntag έκανε γνωστό, πως υποστήριξε με κάθε πρόσφορο μέσο και από τα «παρασκήνια» την πρωτοβουλία της καγκελαρίου Angela Merkel και του Γάλλου προέδρου Emmanuel Macron.
«Εάν η Ευρώπη θέλει να έχει μία ευκαιρία, πρέπει τώρα να δείξει αλληλεγγύη και να αποδείξει ότι είναι σε θέση να δράσει», δήλωσε ο Schaeuble, προσθέτοντας ότι «οι Γερμανοί έχουν ένα γενικότερο συμφέρον η Ευρώπη να  σταθεί ξανά στα πόδια της».
Κατά τη διάρκεια της κρίσης χρέους της Ευρωζώνης, ο πρώην Γερμανός υπουργός Οικονομικών είχε ταχθεί κατά της αμοιβαιοποίησης του χρέους στην Ευρώπη.
Ο Schaeuble απέρριψε την πρωτοβουλία της Αυστρίας, της Ολλανδίας, της Δανίας και της Σουηδίας, που τάσσονται υπέρ της χορήγησης έκτακτων προσωρινών δανείων και κατά των επιδοτήσεων στα κράτη – μέλη που πλήττονται.
«Τα πρόσθετα δάνεια προς τα κράτη μέλη θα ήταν πέτρες αντί για ψωμί, επειδή πολλά κράτη μέλη είναι ήδη υπερχρεωμένα», σημείωσε.
Ο Γερμανός πολιτικός υποστήριξε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης δεν τροφοδοτεί εκ νέου τα παλαιά χρέη.
 «Αντ 'αυτού, θα οδηγήσει την οικονομική ανασυγκρότηση της Ευρώπης», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πάντως πως οι Βρυξέλλες θα πρέπει να παρακολουθούν στενά, εάν τα χρήματα αυτά δαπανώνται με ορθό τρόπο.
Στην ίδια συνέντευξη ο Schaeuble ξεκαθαρίζει, πως είναι ανεύθυνο να ισχυριστεί κάποιος ότι, όλες οι απώλειες μπορούν να αντισταθμιστούν με κρατικές ενισχύσεις.
«Πρέπει να το πούμε ξεκάθαρα: αυτή η κρίση θα μας επηρεάσει όλους.
Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι επιβαρύνσεις θα κατανέμονται δίκαια και θα βοηθούν εκείνους που υποφέρουν περισσότερο αλλά πρέπει να είναι σαφές πως αυτή η κρίση θα φέρει σημαντικές στερήσεις», σημείωσε ο Γερμανός πρώην υπουργός.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ο Schaeuble επικρίνει τις αισιόδοξες θέσεις του Γερμανού υπουργού Οικονομίας, Peter Altmeier περί διασφάλισης όλων των θέσεων εργασίας.
Εάν η παγκόσμια οικονομία υποχωρήσει έως και 10%, τότε είναι οπτιμιστικός ο ισχυρισμός, πως όλα θα συνεχίσουν να είναι όπως πριν, σημείωσε.

Η υπό εξέταση νέα πρόταση

Μια νέα πρόταση που εξετάζεται είναι το 70% των 500 δισεκ. να δοθεί με την μορφή δανείων με οριζόντιο επιτόκιο για όλους, δηλαδή κοινό επιτόκιο χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το benchmark 10ετές ομόλογο κάθε χώρας.Με βάση αυτό το σενάριο από τα 500 δισεκ. τα 350 δισεκ. θα δοθούν με δάνειο και τα 150 δισεκ. με την μορφή επιδοτήσεων.
Ως προς το επιτόκιο δεν μπορεί να είναι αρνητικό π.χ. 3μηνο Euribor αλλά θετικό επιτόκιο ίσως στα επίπεδα δανεισμού του ESM του Μόνιμου Μηχανισμού Σταθερότητας συν κάποιο spread.

Τι θα πράξει η ΕΚΤ;

Στις 4 Ιουνίου ή 16 Ιουλίου το αργότερο η ΕΚΤ θα λάβει κρίσιμες αποφάσεις για το Πρόγραμμα Πανδημίας.
Η πορεία των αγορών χρηματιστηρίων και ομολόγων το επόμενο διάστημα αλλά και η συμπεριφορά των οικονομιών κατά την επιστροφή της κανονικότητας θα αποτελέσουν τους βασικούς πυλώνες για τις νέες αποφάσεις της ΕΚΤ.
Η ΕΚΤ καλείται να αποφασίσει

1)Απαιτείται αύξηση του Προγράμματος Πανδημίας αλλά η απόφαση αυτή θα μπορούσε να ληφθεί 16 Ιουλίου 2020 όχι νωρίτερα.
Το Πρόγραμμα Πανδημίας έχει ύψος 750 δισεκ. ευρώ και αποτελεί ένα παράλληλο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η ΕΚΤ αγοράζει ομόλογα των χωρών της ευρωζώνης και μαζί και τα ελληνικά ομόλογα τα οποία δεν φέρουν επενδυτική βαθμίδα είναι ομόλογα σκουπίδια.
Εάν υπάρξει αύξηση του προγράμματος Πανδημίας από 750 δισεκ. θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 500 δισεκ στα 1,25 τρισεκ. ευρώ.

 2)Το Πρόγραμμα Πανδημίας ολοκληρώνεται τέλος του 2020.
Θα υπάρξει παράταση;
Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι θα μπορούσε να παραταθεί έως το Ιούνιο του 2021 δηλαδή να πάρει 6 μήνες παράταση.
Η απόφαση αυτή θα μπορούσε να ληφθεί 16 Ιουλίου 2020 όχι νωρίτερα

3)Τι θα γίνει με τις λήξεις των ομολόγων;
Η ΕΚΤ μέσω του προγράμματος Πανδημίας θα μπορούσε να επαναγοράζει τα κρατικά ομόλογα που λήγουν.
Η απόφαση αυτή θα μπορούσε να ληφθεί 4 Ιουνίου 2020 για να κρατήσει σε εγρήγορση τις αγορές.

Το πρόγραμμα Πανδημίας, όπως και η Ποσοτική Χαλάρωση αποτελούν δύο προβληματικά τοξικές επιλογές της ΕΚΤ συντηρώντας τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων χαμηλά και αυξάνοντας τα όρια του χρέους.
Το λάθος συνεχίζει να διαιωνίζεται.

Η ΕΚΤ έχει μοχλεύσει 50 φορές τα κεφάλαια της

Η ποσοτική χαλάρωση αποτελεί μια ακραία στρεβλωτική, παθογενή, τοξική και προβληματική νομισματική πολιτική που με μιμητισμό έχουν υιοθετήσει όλες οι κεντρικές τράπεζες στον πλανήτη.
Η ΕΚΤ στην προσπάθεια της να συνδράμει στην αντιμετώπιση του κορωνοιού έχει υποκαταστήσει τις κυβερνήσεις, εφαρμόζει προγράμματα Πανδημίας 750 δισεκ. που παραβιάζουν τους όρους ποσοτικής χαλάρωσης και συνολικά έχει παραβιάσει τις βασικές αρχές του καταστατικού της.
Το βασικό θέμα όλα αυτά η ΕΚΤ τα κάνει επειδή θέλει να στηρίξει τις οικονομίες της ευρωζώνης από την πρωτοφανή ύφεση ή επειδή θέλει να διασώσει τα 3 τρισεκ. κρατικά και εταιρικά ομόλογα που έχει αγοράσει από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης;
Η ΕΚΤ πριν λίγα χρόνια είχε ισολογισμό 2 τρισεκ. ευρώ και σήμερα έχει 5,28 τρισεκ. ευρώ με τα περιουσιακά στοιχεία που έχει αγοράσει να αντιστοιχούν σε 3 τρισεκ. ευρώ.
Με 108,8 δισεκ. κεφάλαια η μόχλευση επί του ενεργητικού αγγίζει τις 50 φορές όταν π.χ. για τις εμπορικές τράπεζες η αντίστοιχη μόχλευση είναι 8-10 φορές.
Όμως ακόμη και εάν αξιολογηθούν τα κεφάλαια ως προς τα περιουσιακά στοιχεία που έχει αγοράσει δηλαδή τα 3 τρισεκ. η μόχλευση είναι 28 φορές.
Η ΕΚΤ διατηρεί χρυσό αξίας 509 δισεκ. λέμε διατηρεί και όχι κατέχει γιατί ο χρυσός ανήκει στα έθνη κράτη.
Την ίδια στιγμή η ΕΚΤ με 2,3 δισεκ. κέρδη εμφανίζει την χαμηλότερη απόδοση κεφαλαίου μόλις 2%.
Θα πουν πολλοί η ΕΚΤ είναι Κεντρική τράπεζα δεν είναι ο στόχος της το κέρδος αλλά η σταθερότητα του συστήματος, των οικονομιών και των τραπεζών.
Όλα αυτά ισχύουν στην θεωρία, όχι στην πράξη καθώς η συμπεριφορά της ΕΚΤ με όρους μόχλευσης, με όρους παρέμβασης στην ελεύθερη αγορά δείχνει ότι χειραγωγεί το σύστημα, διαμορφώνει τιμές σε ομόλογα και μετοχές και γενικώς επιδεικνύει συμπεριφορά που ξεφεύγει από τα πλαίσια της κλασσικής νομισματικής πολιτικής.
Η ΕΚΤ είναι μια κεντρική τράπεζα που έχει φορτωθεί 3 τρισεκ. ομόλογα πολλά εξ αυτών προσεχώς μπορεί να είναι και junk bond.
Η απόφαση της ΕΚΤ να δέχεται και ομόλογα σκουπίδια με βαθμολογία ΒΒ αρκεί στις 7 Απριλίου 2020 οι χώρες να είχαν ελάχιστη βαθμολογία ΒΒΒ- δηλαδή επενδυτική βαθμίδα αποτελεί μια ακόμη πράξη πανικού.
Η ΕΚΤ ουσιαστικά έσπευσε να προλάβει τις επικείμενες υποβαθμίσεις κρατών και ειδικά της Ιταλίας και αποφάσισε να παραβιάσει το καταστατικό της, την σοβαρότητα της.
Η ΕΚΤ γιατί τώρα δέχθηκε να αγοράζει και ομόλογα σκουπίδια επειδή φοβάται για την Ιταλία και τόσα χρόνια εξαντλούσαν την αυστηρότητα τους στην Ελλάδα;
Γιατί ίσχυαν οι κανόνες για την Ελλάδα και δεν ισχύουν οι κανόνες για την Ιταλία ή διαμορφώνονται οι κανόνες κατά το δοκούν;
Πρόκειται για μια ακόμη προβληματική, παθογενή και άρρωστη απόφαση της ΕΚΤ που το μόνο που κάνει είναι να επιδεινώνει το πρόβλημα, να συσσωρεύει τοξικό χρέος στον ισολογισμό της και να αυξάνει το ρίσκο.
Προσέξτε και την υποκρισία.
Η Ελλάδα έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα Πανδημίας που έχει βαθμολογία ΒΒ αλλά δεν είναι ενταγμένη στο κλασσικό πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
 

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης