Τι ψάχνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στις αλυσίδες super market και τα μερίδια αγοράς

Τι ψάχνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στις αλυσίδες super market και τα μερίδια αγοράς
Πότε θα ολοκληρωθεί  η έρευνα - Οι 10  ισχυροί το κλάδου ελέγχουν το 74% της αγοράς.
Στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού μπήκε ο κλάδος του λιανεμπορίου  βάζοντας στο επίκεντρο τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Στα τέλη Ιουλίου η αρμόδια διεύθυνση  αναμένεται να  έχει αποτυπώσει τα συμπεράσματα ενώ την Παρασκευή 15 Μαΐου έκλεισε ο πρώτος κύκλος της σχετικής έρευνας, λαμβάνοντας τις επίσημες θέσεις των διοικήσεων των σουπερ μάρκετ, των προμηθευτών, και των καταναλωτών για τη λειτουργία του ανταγωνισμού.
Η διοίκηση του κ. Λιανού έβαλε ψηλά τον πήχη  για την Επιτροπή Ανταγωνισμού  διερευνώντας βασικούς κλάδους της εγχώριας οικονομίας.
Η πρόσφατη παρέμβαση της Ε.Α. στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών  άναψε φωτιές στην Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών η οποία μετά από καθυστέρηση ξεκινά έρευνα  στα τιμολόγια των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας .
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού μέσα από την έρευνα αναζητά  την πολιτική που ακολουθούν οι εταιρείες σούπερ μάρκετ έναντι των καταναλωτών.
Στη λίστα της Ανεξάρτητης Αρχής είναι η εκπτωτική πολιτική όπως είναι προωθητικές ενέργειες των προϊόντων και οι συμφωνίες που κάνουν  με τους προμηθευτές.
Ακόμη αναζητά τους κανόνες για είσοδο στο κατάστημα και για την τοποθέτηση των προϊόντων στο ράφι.
Ποια είναι η  πολιτική προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (ανταγωνισμός με επώνυμα προϊόντα και προϊόντα μικρών προμηθευτών).
Οι επιπτώσεις στον ανταγωνισμό των αγοραστικών συμμαχιών για συγκεκριμένα βασικά καταναλωτικά προϊόντα και ιδίως σε είδη διατροφής καθώς και την  διαπραγματευτική δύναμη (προμηθευτών και σούπερ μάρκετ).

Οι  ισχυροί του κλάδου:

Στην αγορά δραστηριοποιείται ένας μικρός αριθμός μεγάλων αλυσίδων και μεγάλος αριθμός μικρότερων αλυσίδων και μεμονωμένων σούπερ μάρκετ.
Ωστόσο, ο κλάδος παρουσιάζει σημαντική συγκέντρωση στις μεγάλες επιχειρήσεις.
Οι πωλήσεις των 10 μεγαλύτερων επιχειρήσεων και ομίλων αντιπροσωπεύουν το 74% των συνολικών πωλήσεων της αγοράς το 2018  όταν το 2014  το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο  64%. Οι δραστηριοποιούμενες επιχειρήσεις έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά ανά κατηγορία μεγέθους (μεγάλες – μικρομεσαίες), ωστόσο εντός της κάθε κατηγορίας, η δυναμικότητα και το μέγεθος των επιχειρήσεων είναι, σε μεγάλο βαθμό, όμοια.
Το 2018, οι δέκα μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρίες κατέγραψαν ποσοστιαία αύξηση στις πωλήσεις τους κατά 6,14% σε σχέση με το 2017, δηλαδή κατά 485,68 εκατ. ευρώ, σχεδόν διπλάσια σε σχέση με το 2017.
Οι πωλήσεις τους ανήλθαν στα 8,39 δις ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει περίπου το 40% των αγορών των ελληνικών νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου. με βάση την έρευνα οικογενειακών προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ.
Η μάχη των σούπερ μάρκετ δίνετε στην περιοχή της Αττικής αφού ο συνολικός  αριθμός των καταστημάτων ανέρχεται σε 1036 όταν το σύνολο των καταστημάτων των 10  μεγαλύτερων ΣΜ φτάνει τα 2.492 καταστήματα.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το σύνολο των καταστημάτων που  πωλούν βασικά είδης διατροφής και καλύπτουν τις ανάγκες των νοικοκυριών φτάνει τα 4.729  καταστήματα  με το 52%  να ανήκει στους 10 πιο ισχυρούς ομίλους του λιανεμπορίου.
Οι αλυσίδες  σούπερ μάρκετ την εποχή της οικονομικής κρίσης οι πωλήσεις  βρίσκονται σε καθοδική τροχιά.
Η καλύτερη χρονιά ήταν το 2009 και  η αξία των πωλήσεων ανήλθε στα 13,5 δις. ευρώ.
Φέτος είναι ζητούμενο αν ξεπεράσουν τα 10 δις ευρώ παρότι η χρονιά λόγω και του κορωνοιού έφερε ενίσχυση των πωλήσεων έως 35% ανά εβδομάδα το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου για να επανέλθουν  στη συνέχεια σε φυσιολογικά επίπεδα.
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν οι πωλήσεις θα κινηθούν ανοδικά στα επίπεδα του 2% και οι πιο αισιόδοξοι ανεβάζουν τον πήχη έως το 4%.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα συμπεράσματα της έρευνας δεν θα φέρουν πρόστιμα σε κάποιες αλυσίδες αφού πρόκειται  για μία κλαδική  μελέτη με τη ματιά της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
 
Νίκος  Θεοδωρόπουλος 
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr 

Νίκος Θεοδωρόπουλος

BREAKING NEWS