Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Σε κίνδυνο το Πάτρα - Πύργος εξαιτίας του υπουργείου Υποδομών και Βρυξελλών  

Σε κίνδυνο το Πάτρα - Πύργος εξαιτίας του υπουργείου Υποδομών και Βρυξελλών  
Πώς έχασε τον… δρόμο του το οδικό έργο
Σε λιμνάζοντα νερά φαίνεται ότι έχει βρεθεί το τελευταίο διάστημα η κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, παρά τις διαβεβαιώσεις της Κυβέρνησης ότι αποτελεί προτεραιότητα η εκκίνηση των εργασιών.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι καθυστερήσεις εντοπίζονται κάπου μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των Βρυξελλών, αφού το έργο θα πρέπει να πάρει «πράσινο φως» από την Ε.Ε, ενώ υπάρχουν και εκτιμήσεις ότι δεν αποκλείεται να έχουν αλλάξει οι προτεραιότητες του υπουργού Κ. Καραμανλή και να θέλει να δώσει προτεραιότητα σε άλλο έργο. 
Η υπογραφή μνημονίου συναντίληψης, τον Ιανουάριο,  μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της κοινοπραξίας της Ολυμπίας Οδού, η οποία κλείδωσε τις βασικές αρχές της συμφωνίας των δύο μερών, δημιούργησε την αίσθηση οι διαδικασίες επιταχύνονται κάτι που δεν επιβεβαιώθηκε στη συνέχεια.  

Το μνημόνιο μεταξύ των δύο

Τον Ιανουάριο 2020 υπεγράφη Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ολυμπίας Οδού, η οποία περιλάμβανε τις βασικές αρχές της συμφωνίας των δύο μερών. 
Σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρία Παραχώρησης φέρεται να έχει αποδεχτεί την έκπτωση που υπήρχε από την προηγούμενη κατάτμηση του έργου σε 8 εργολαβίες, γεγονός που κρατά στα ίδια επίπεδα το κόστος του έργου, ενώ  αναλαμβάνει το κυκλοφοριακό ρίσκο και συμμετέχει στη χρηματοδότηση του Έργου με ίδια κεφάλαια και τραπεζικά δάνεια.  
Μετά το μνημόνιο, στις 20 Μαρτίου το αρμόδιο υπουργείο έδωσε εντολή για διάλυση των υπογεγραμμένων συμβάσεων (τμήματα 2,5,6 και 7) καθώς και για τη ματαίωση των διαγωνισμών των συμβάσεων για τα τμήματα 1,2 και 4, δρομολογώντας την επανένταξη του Έργου στην Ολυμπία Οδό. 
Σύμφωνα με πληροφορίες η συμφωνία περιλαμβάνειέναρξη των κατασκευαστικών έργων τον Σεπτέμβριο/ Οκτώβριο 2020, και ολοκλήρωση μέχρι το τέλος του 2023 (δηλαδή 40 μήνες) 
Παρά τη δέσμευση της κυβέρνησης για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου εντός του 2023 και τις επανειλημμένες  δημόσιες δηλώσεις ότι η Πατρών-Πύργου είναι απόλυτη προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών, οι διαδικασίες καθυστερούν, ώστε η κατασκευή του να μην ξεκινήσει εφέτος και το έργο να μην ολοκληρωθεί το 2023.
Έτσι είναι πολλοί οι τοπικοί φορείς που υποστηρίζουν ότι αν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες, η Πατρών Πύργου θα παραμείνει μακέτα για πολλά χρόνια. 
Όπως αναφέρουν οι τοπικοί φορείς η ενσωμάτωση του τμήματος Πάτρα –Πύργος στο έργο Παραχώρησης θα προσφέρει ευκολία στην οδική πρόσβαση περιοχών που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα δώσει στην Ηλεία τη  δυνατότητα να αναδιατάξει το τουριστικό και γενικότερα το αναπτυξιακό περιβάλλον της. 
Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική σύγκλιση της Ηλείας με τους άλλους δύο Νομούς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς η ύπαρξη ενός νέου σύγχρονου οδικού δικτύου συχνά συμπαρασύρει και άλλες δομές στην υγεία, την παιδεία και τον τουρισμό (π.χ. ημερήσια πρόσβαση στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας από Αθήνα) . 

Υψηλός φόρος αίματος

Η Πατρών-Πύργου, μετά την ολοκλήρωση της Κορίνθου- Πατρών το 2017, είναι ο πιο αιματοβαμμένος δρόμος στη χώρα, ίσως και στην Ευρώπη. Μόνο την τριετία 2016-2018 καταγράφηκαν 37 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, στα οποία έχασαν τη ζωή τους 43 άνθρωποι, περίπου μία χαμένη ζωή κάθε μήνα.
Στο ίδιο χρονικό διάστημα, υπήρξαν 11 σοβαρά και 124 ελαφρά τραυματίες.
Βασικές αιτίες θεωρούνται το κακό οδόστρωμα (έλλειψη συντήρησης), οι ισόπεδοι κόμβοι, παράνομες ανασφαλείς εισόδους και εξόδους στο δρόμου, ο προβληματικός σχεδιασμός του έργου του 1980 και η έλλειψη προσωπικού λειτουργίας. 
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην περίπτωση της Κορίνθου-Πατρών, η μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων από την ημέρα έναρξης του Έργου Παραχώρησης μέχρι σήμερα είναι της τάξης του 93%, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία κατασκευής δρόμων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, αλλά και την ύπαρξη ολοκληρωμένου μηχανισμού παροχής υπηρεσιών οδικής ασφάλειας 

Το ιστορικό 

Στις 4 Απριλίου 2014 το  τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα εξαιρείται από το Έργο μέσω Υπουργικής Απόφασης. Τα ημιτελή έργα που εκτελέστηκαν από την Κατασκευαστική Κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού έως τον Ιούνιο του 2011 καταγράφηκαν και μεταβιβάστηκαν στην ευθύνη του κράτους.
Το Σεπτέμβριο του 2014 η εταιρία Παραχώρησης και η Κατασκευαστική ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ ολοκλήρωσαν τις μελέτες του τμήματος Πάτρα-Πύργου και τα παρέδωσαν στο Δημόσιο για δημόσιο διαγωνισμό.
Το 2015: το κράτος κατάτμησε το τμήμα Πάτρα Πύργος σε 8 εργολαβίες και προχώρησε σε δημόσιο διαγωνισμό.
Το 2018 μετά από μακρά διαδικασία, το κράτος υπέγραψε 3 (από τις 8) συμβάσεις. Από τότε η πρόοδος ήταν πολύ αργή (λιγότερο από 1% - 3 εκατ. ευρώ - σε ένα χρόνο)
Το δεύτερο εξάμηνο του 2019, η νέα κυβέρνηση αποφάσισε να επανεξετάσει την επανένταξη του τμήματος Πάτρα- Πύργος στο έργο Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού. 
Τον Ιανουάριο του 2020 υπογράφηκε το  Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ του Κράτους και της Ολυμπίας Οδού, στο οποίο συμφωνούνταν βασικοί όροι και προϋποθέσεις. 
Το Μάρτιο του  2020 το κράτος ακύρωσε τις 8 δημόσιες συμβάσεις.
Τώρα αναμένονται με ενδιαφέρον οι αποφάσεις του υπουργείου και των Βρυξελλών για το πολύπαθο έργο.
(Οι πληροφορίες λένε, ότι για την επανεκκίνηση της οικονομίας μετά την κρίση COVID19, η Ευρωπαική Ένωση θα είναι πιο ελαστική και τουλάχιστον δεν θα χρονοτριβεί στην έγκριση «ώριμων» έργων, όπως είναι το Πάτρα-Πύργος).  

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης