Το 2020 είναι χαμένη χρονιά – Το 2021 η ανάκαμψη θα προέλθει 2% από ίδια μέσα και 2% από το Ταμείο Ανάκαμψης – Εμφανείς οι αδυναμίες της οικονομίας

Το 2020 είναι χαμένη χρονιά – Το 2021 η ανάκαμψη θα προέλθει 2% από ίδια μέσα και 2% από το Ταμείο Ανάκαμψης – Εμφανείς οι αδυναμίες της οικονομίας
Τα περιορισμένα κεφάλαια στήριξης του 2020… εμπόδιο για την ανάκαμψη του 2021
Το 2020 θα είναι μια χαμένη χρονιά.
Έχει καταστεί αντιληπτό από όλους ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να μετριάσει το αρνητικό σοκ δεν μπορεί να αλλάξει σε γενικές γραμμές η αρνητική εικόνα.
Το ΑΕΠ το 2020 θα συρρικνωθεί -7% με -8% που σημαίνει ότι θα περιοριστεί στα 174 δισεκ. ευρώ.
Τι σημαίνει αυτό;
Στο α΄ 6μηνο του 2020 θα εμφανίσει ΑΕΠ 81 δισεκ. στο γ΄ τρίμηνο 2020 ΑΕΠ περίπου 48 δισεκ. και στο δ΄ τρίμηνο 2020 περίπου 41 δισεκ. ευρώ.
Το χρέος της κεντρικής διοίκησης ή γενικής κυβέρνησης με ή χωρίς τα repos που είναι ενδοκυβερνητικός δανεισμός θα κινηθεί μεταξύ 340 και 370 δισεκ. ευρώ.
Το δημοσιονομικό έλλειμμα θα ανέλθει στα 13 με 14 δισεκ. ευρώ.
Η εικόνα του 2020 δεν μπορεί να αλλάξει, να επιδεινωθεί υπάρχει ο κίνδυνος λόγω φόβων για δεύτερο κύμα από φθινόπωρο 2020.
Τα 24 δισεκ. που έχουν εξαγγελθεί από την κυβέρνηση αλλά μέχρι τώρα έχουν επενδυθεί μόλις 6 δισεκ. μετριάζουν την συρρίκνωση του ΑΕΠ, χωρίς τα κεφάλαια αυτά – που είναι λίγα – το ΑΕΠ θα είχε συρρικνωθεί ακόμη περισσότερο.

Το βασικό ζήτημα είναι τι θα συμβεί το 2021;

Η ελληνική οικονομία έχει αποδείξει ότι σε πραγματικούς όρους δεν μπορεί να παράξει ετήσιο ΑΕΠ πάνω από 2%.
Το 2% περιλαμβάνει βασικές παραδοχές σε εγχώρια παραγωγή, εισαγωγές και εξαγωγές και δαπάνες.
Το 2% αντιστοιχεί σε μια ρεαλιστική δυναμική της εθνικής οικονομίας.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ποντάρει ότι θα λάβει 6 ή 8 δισεκ. ετησίως από το Ταμείο Ανάκαμψης που αυτό μεταφράζεται σε 2% περίπου αύξηση του ΑΕΠ.
Άρα 2% η αύξηση του ΑΕΠ με ίδια μέσα και 2% από το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργεί μια δυναμική 4%.
Όμως το 2% αύξηση του ΑΕΠ από τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης είναι υπό την αίρεση ότι τα κεφάλαια αυτά διοχετευτούν στην πραγματική οικονομία και είναι άμεσης απόδοσης.
Άρα η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει ανάκαμψη τύπου V με βάση αυτό το σενάριο.
Στην εξίσωση δεν περιλαμβάνεται η ρήτρα τι θα συμβεί από το 2022 μ το δημοσιονομικό πλεόνασμα.
Το 2020 η Ελλάδα θα έχει δημοσιονομικό έλλειμμα 12 με 13 δισεκ. και το 2021 πιθανότατα να έχει μηδενικό δημοσιονομικό έλλειμμα.
Το 2022 το βασικό σενάριο θέλει η ευρωζώνη να ζητάει από την Ελλάδα να επαναφέρει το 3,5% στο πρωτογενές πλεόνασμα όπερ σημαίνει ότι θα χαθεί η θετική επίδραση των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ακόμη και εάν δεχθούμε ότι οι ευρωπαίοι αποφασίζουν να αποδεχθούν το αίτημα για μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από 3,5% σε 2,2% πάλι ουσιαστικά θα έχει χαθεί η θετική επίδραση των ετήσιων εκταμιεύσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Τα περιορισμένα κεφάλαια στήριξης του 2020… εμπόδιο για την ανάκαμψη του 2021

Με όρους πολιτικής επικοινωνίας η κυβέρνηση της ΝΔ έχει παρουσιάσει πλήθος παρεμβάσεων δείχνοντας στην οικονομία ότι είναι παρούσα και αναζητάει λύσεις.
Έχει εξαγγείλει συνολικά 24 δισεκ. μέτρα εκ των οποίων μόλις 6 δισεκ. έχουν φθάσει έως τώρα στην πραγματική οικονομία.
Τα 6 δισεκ. είναι απειροελάχιστα σε σχέση με αυτά που έχει ανάγκη η πραγματική οικονομία.
Όμως τα περιορισμένα κεφάλαια που έχουν δοθεί για την αντιμετώπιση της ύφεσης του 2020 θα σταθούν εμπόδιο για την ανάκαμψη του 2021 στην εθνική οικονομία.
Η άποψη ότι η ανάκαμψη θα είναι τύπου V στην οικονομία θα διαψευστεί.

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS