Τελευταία Νέα
Οικονομία

Με βουτιά στις πληρότητες ο αγώνας επανεκκίνησης του Τουρισμού - Μόλις στο 15%-20% τον Ιούλιο και στο 20%- 25% τον Αύγουστο

Με βουτιά στις πληρότητες ο αγώνας επανεκκίνησης του Τουρισμού - Μόλις στο 15%-20% τον Ιούλιο και στο 20%- 25% τον Αύγουστο
Επανεκκίνηση με πληρότητες Απριλίου και αγώνας για να μην κατρακυλήσει ο τζίρος
(upd) Σε last minute κρατήσεις φαίνεται πως θα κριθεί φέτος η μάχη του τουρισμού στη χώρα μας, καθώς η σεζόν για τον κλάδο του τουρισμού ξεκίνησε την 1η Απριλίου λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
Οι πληρότητες, όμως, παρά το γεγονός ότι διανύουμε ήδη τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου, θυμίζουν Απρίλιο.
Με τους τουριστικούς πράκτορες να δηλώνουν ότι «βαδίζουμε μέρα με τη μέρα και ελπίζουμε για το λιγότερο άσχημο σενάριο» όλα δείχνουν πώς θα κυλήσει η αγορά: Και με δεδομένο ότι έκλεισαν τα σύνορα με τη Σερβία (έως και τις 15 Ιουλίου) τα πράγματα μόνο καλώς δεν φαίνεται να βαίνουν…
Επίσης, μέχρι αυτή την ώρα, βεβαιώσεις υγειονομικών πρωτοκόλλων έχουν λάβει περίπου 5.200 ξενοδοχεία – στο σύνολο των 10.000 που υπάρχουν στην Ελλάδα.
Υπολογίζεται, ωστόσο, ότι σε αυτά τα 5.200 θα προστεθούν μέσα στο καλοκαίρι επιπλέον 1.000, με αποτέλεσμα ο συνολικός αριθμός των μονάδων που θα λειτουργήσουν για τους τουρίστες τη χρονιά του κορωνοϊού να είναι κοντά στα 6.000 ή – για να μιλήσουμε με ποσοστά – κοντά στο 60%.

Η ανησυχία των ξενοδόχων

Αυτό, βέβαια, που τρομάζει τους ξενοδόχους είναι ότι μπορεί να ανοίξουν τις μονάδες τους, όμως, αυτές κάθε άλλο παρά γεμάτες θα είναι φέτος.
Όπως όλα δείχνουν από τις αναφορές τους, τα ξενοδοχεία θα λειτουργήσουν με το ήμισυ ή ακόμη και με το 1/3 των τουριστών.
Κι αυτό είναι κάτι που θα πλήξει και τους εργαζόμενους στον κλάδο, οι οποίοι έρχονται αντιμέτωποι με την ανεργία, την ανασφάλεια και την αβεβαιότητα για το μέλλον τους.

Τα κλειστά σύνορα με τη Σερβία και οι «καραμπόλες»

Ένα ακόμη μείον στις αφίξεις από το εξωτερικό είναι οι «καραμπόλες» της τελευταίας στιγμής.
Τελευταίο παράδειγμα σε αυτό το μείζον θέμα είναι ότι η Ελλάδα κλείνει τα σύνορά της με τη Σερβία έως τις 15 Ιουλίου, αφού η χώρα κηρύχθηκε σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης την Παρασκευή, 3 Ιουλίου, λόγω της έξαρσης των κρουσμάτων κορωνοϊού που καταγράφονται στη γειτονική χώρα.
Χαρακτηριστικά, μάλιστα, η αναπληρώτρια κυβερνητική εκπρόσωπος, Αριστοτελία Πελώνη δήλωσε την Κυριακή, 5 Ιουλίου: «Η κυβέρνηση, σε συνεργασία με τους ειδικούς, παρακολουθεί στενά και θα συνεχίσει καθημερινά να το πράττει, την εξέλιξη των επιδημιολογικών κύκλων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα, σε συνεργασία με τους εταίρους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, διατηρεί το δικαίωμα να αναθεωρεί την πολιτική της.
Με βάση την ανάλυση των επιδημιολογικών δεδομένων αποφασίστηκε η αναστολή, από τη Δευτέρα, 06/07/2020, ώρα 06:00 π.μ. και μέχρι τις 15/07, της πρόσβασης υπηκόων της Σερβίας στην Ελλάδα, από όλα ανεξαιρέτως τα σημεία εισόδου.
Μόνη εξαίρεση οι ουσιώδεις λόγοι διέλευσης.
Η κυβέρνηση, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες, αναλύει και αξιολογεί συνεχώς τα δεδομένα, ώστε το άνοιγμα στους ξένους επισκέπτες να γίνει χωρίς εκπτώσεις στη δημόσια υγεία».
Ανάλογη δήλωση έκανε και ο Σέρβος υπουργός Εξωτερικών, Ivica Dacic, καλώντας τους πολίτες που προγραμμάτιζαν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα να μην το πράξουν για να μην ταλαιπωρηθούν, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στις «καραμπόλες» της τελευταίας στιγμής, επίσης, έρχονται να προστεθούν οι απαγορεύσεις πτήσεων από χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Ρωσία έως τα μέσα Ιουλίου ή ακόμη και μέχρι την 1η Αυγούστου.
Στη Χαλκιδική – που βασίζει τον τουρισμό της σε Ρώσους και Βαλκάνιους – το πρώτο Σαββατοκύριακο του Ιουλίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων αλλά και της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, από τα 540 ξενοδοχεία άνοιξαν τα 330, κάτι που δείχνει ότι οι ξενοδόχοι εκεί είναι αποφασισμένοι να τα παίξουν όλα για όλα. «Κατά μέσο όρο οι πληρότητες στα ξενοδοχεία που άνοιξαν, είναι για τον Ιούλιο κοντά στο 30%.
Από τους τουρίστες που ήρθαν και αυτούς που περιμένουμε στις επόμενες ημέρες, το 90% είναι Βαλκάνιοι και κάποιοι λίγοι Κεντρωευρωπαίοι, Γερμανοί.
Εάν δεν υπάρξουν πισωγυρίσματα και εννοώ εκδήλωση κρουσμάτων και ανησυχητική αύξηση, εκτιμώ ότι τον Αύγουστο, το ξενοδοχεία που λειτουργούν θα έχουν πληρότητες και άνω του 30%, στη Χαλκιδική», τονίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ξενοδόχων και της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος.
Αναφορικά με το Ηνωμένο Βασίλειο, η βρετανική κυβέρνηση συμπεριέλαβε τελικά την Ελλάδα στις «λευκές χώρες» από 10 Ιουλίου, ενώ και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας ανακοίνωσε σήμερα την έναρξη των απευθείας πτήσεων από τη Βρετανία στις 15 Ιουλίου.
Το restart της 1ης Ιουλίου είχε επιπλέον τη θερμή υποδοχή των πρώτων ξένων επισκεπτών, κυρίως Γερμανών καθώς και άλλων Ευρωπαίων, στους μεγάλους προορισμούς.
Από την άλλη, δεν έλειψαν οι «αρρυθμίες» στα σύνορα με τις ουρές, π.χ. στον Προμαχώνα, που σχηματίστηκαν από ταξιδιώτες που κατευθύνονται στη χώρα μας οδικώς, ζήτημα που οι τουριστικοί φορείς έχουν επισημάνει ήδη από τον Μάιο ότι χρειάζεται μεγαλύτερη οργάνωση, «γιατί ειδικά οι οδικοί τουρίστες, πολύτιμοι για τη φετινή χρονιά, είναι στην... πόρτα μας και δεν θέλουν και πολύ να επιστρέψουν στις εστίες τους».
Επιπλέον, δεν έλειψε και η γκρίνια για την πολυσυζητημένη Φόρμα Εντοπισμού Επιβατών (PLF), η οποία, όπως υποστηρίζεται, δυσκολεύει την είσοδο των ταξιδιωτών, έστω κι αν τελικά σε καιρό κορωνοϊού παρόμοιο μοντέλο υιοθέτησε και ο πρώτος μεσογειακός προορισμός, αυτός της Ισπανίας.

Επιστρέφουν οι ξένες αεροπορικές στην Ελλάδα

Στα θετικά, πάντως, για τη χώρα το μόνο σίγουρο είναι ότι ξένες αεροπορικές εταιρείες αποφάσισαν να επιστρέψουν στην Ελλάδα, έστω και με μειωμένα δρομολόγια.
Η εκπρόσωπος της Ryanair, της μεγαλύτερης low cost αεροπορικής εταιρείας στην Ευρώπη, Chiara Ravara, μάλιστα, δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι «είμαστε και επίσημα πίσω στην Ελλάδα έπειτα από τέσσερις σχεδόν μήνες, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη».
Η εταιρεία άρχισε ξανά τις πτήσεις από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη στις 24 Ιουνίου με το πλήρες καλοκαιρινό της πρόγραμμα (από την Αθήνα) να έχει τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Ιουλίου, με πτήσεις σε 30 προορισμούς, ανάμεσά τους η Μπολόνια, το Βερολίνο και το Παρίσι.
Αντίστοιχα και στη Θεσσαλονίκη, επίσης, έπειτα από σχεδόν τέσσερις μήνες όπου τα αεροσκάφη της εταιρείας παρέμειναν καθηλωμένα, το πλήρες πρόγραμμα περιλαμβάνει 30 προορισμούς, ανάμεσά τους η Ρώμη, το Παρίσι και η Φρανκφούρτη.
Σημειωτέον ότι η Ryanair επαναφέρει και τις πτήσεις στο εσωτερικό δίκτυο φέτος το καλοκαίρι σε πολύ δημοφιλείς προορισμούς, όπως τα Χανιά και η Σαντορίνη, προσβλέποντας σε μερίδιο και από αυτή την αγορά.
Από την πλευρά τους, πάντως, οι αεροπορικές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα φέτος το καλοκαίρι. Πέραν του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα, της Aegean, μικρότερες εταιρείες όπως η Wizz Air και η Volotea έχουν εντάξει ακόμη και νέα δρομολόγια στο πρόγραμμά τους φέτος για τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Από την άλλη, Alitalia, Air France, Lufthansa κ.ά. εντάσσουν σταδιακά νέα δρομολόγια στο πρόγραμμά τους για την Ελλάδα, με άλλες μεγάλες αεροπορικές να αναμένουν το πέρας του πρώτου δεκαπενθήμερου του Ιουλίου ώστε να έχουν μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για τη ζήτηση, όπως η Emirates που επανεκκινεί τις πτήσεις από τις 15 Ιουλίου για Αθήνα.
Και αυτό δικαιολογείται καθώς από την 1η Ιουλίου, οπότε οι αεροπορικές πάτησαν το restart ξεκινώντας τις πτήσεις εντός Ε.Ε., δεν είναι λίγες οι ακυρώσεις και οι συμπτύξεις δρομολογίων λόγω μειωμένης πληρότητας.
Από την τακτική των συμπτύξεων και των ακυρώσεων δεν μένουν εκτός και οι ελληνικοί προορισμοί, ακόμη και για πτήσεις στο δίκτυο εσωτερικού που είναι προγραμματισμένες για μέσα στον Ιούλιο, σημάδι ότι το κοινό εν μέσω της σεζόν του κορονοϊού δεν αποφασίζει εύκολα να χρησιμοποιήσει τα αεροπλάνα για τη μεταφορά του.

Οι Kαναδοί

Και ενώ οι ΗΠΑ, έως τα μέσα Ιουλίου είναι στην «κόκκινη» λίστα της Ευρώπης όσον αφορά τις πτήσεις των χώρων εκτός Ε.Ε. (αποτελώντας μια μεγάλη απώλεια για την Ελλάδα αν ληφθεί υπόψη ότι τα έσοδα από τους Αμερικανούς συνολικά πέρυσι άγγιξαν το 1,2 δισ. ευρώ), η πρώτη εταιρεία που επανασυνδέει το αεροδρόμιο της Αθήνας με την άλλη πλευρά του Ατλαντικού είναι η Air Canada, η οποία μάλιστα πέρυσι μετέφερε σημαντικό αριθμό ομογενών στη χώρα μας.
«Ξεκινήσαμε από την περασμένη εβδομάδα συνδέοντας τον Καναδά με την Ελλάδα με τέσσερις πτήσεις την εβδομάδα, δύο από το Τορόντο και δύο από το Μόντρεαλ, τον Αύγουστο έχουμε αυτή τη στιγμή προγραμματισμό για δύο πτήσεις την ημέρα, ενώ μέχρι τον Σεπτέμβριο μπορεί να φτάσουμε στις τρεις την ημέρα», αναφέρουν χαρακτηριστικά εκπρόσωποι της εταιρείας.
Ως μέτρο σύγκρισης, πέρυσι η εταιρεία είχε το θερμό δίμηνο του καλοκαιριού στη χώρα μας τρεις πτήσεις την ημέρα, ενδεικτικό των νέων συνθηκών που έχει δημιουργήσει ο κορωνοϊός στις αεροπορικές συνδέσεις φέτος το καλοκαίρι.
Η Ελλάδα πάντως είναι ο πρώτος προορισμός που άνοιξε στη Μεσόγειο η Αir Canada, με δεύτερη την Ιταλία και τον προορισμό της Ρώμης στο τέλος της περασμένης εβδομάδας, ενώ από τον Αύγουστο στο πρόγραμμα της αεροπορικής θα ενταχθούν η Ισπανία και η Πορτογαλία. «Πιστεύουμε στην Ελλάδα ως προορισμό, ενώ οι σχέσεις της χώρας με τον Καναδά είναι πολύ στενές», δηλώνει η εταιρεία.

Οι απώλειες για την Ελλάδα

Στις απώλειες για την Ελλάδα το φετινό καλοκαίρι, με προοπτική να μην ανοίξει η αγορά ούτε από τα μέσα Ιουλίου, συμπεριλαμβάνεται η Ρωσία, η οποία, όπως και οι ΗΠΑ, έχει μείνει εκτός της «πράσινης» λίστας της Ε.Ε., τουλάχιστον μέχρι και τα μέσα Ιουλίου.
Ακόμη κι αν αναθεωρηθεί η απόφαση για το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου, οι Ρώσοι δεν επιτρέπουν είσοδο στη χώρα χωρίς 14ήμερη καραντίνα έως τα τέλη Ιουλίου, οπότε η ρωσική αγορά, από την οποία πέρυσι η Ελλάδα είχε έσοδα λίγο χαμηλότερα του μισού δισ. ευρώ, δεν μπορεί να ανοίξει πριν από τις αρχές του Αυγούστου ακόμη και στο καλύτερο σενάριο.

Χαμηλές οι πληρότητες

Ως προς τις πληρότητες, πάντως, αυτή τη στιγμή ανά προορισμό, είναι δεδομένο ότι αυτές δεν ξεπερνούν σε καμία περίπτωση το 30%.
Και αυτό για τους προορισμούς της Βόρειας Ελλάδας και τη Χαλκιδική  - που έχουν αυτή τη στιγμή το πλεονέκτημα του οδικού τουρισμού από τα Βαλκάνια - έστω κι αν τα έσοδα από τους τουρίστες των γειτονικών χωρών είναι χαμηλά, δεν παύουν να είναι σημαντικό καύσιμο για τους επιχειρηματίες.
Στη νησιωτική Ελλάδα η εικόνα είναι χειρότερη, με πληρότητες κοντά στο 10%, ενώ είναι κρίσιμο για τις κρατήσεις πώς θα εξελιχθεί το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου, οπότε θα βελτιωθούν περισσότερο οι συχνότητες των δρομολογίων από τις αεροπορικές, στο πλαίσιο και των νεότερων αποφάσεων που αναμένονται σε επίπεδο Ε.Ε. για το διάστημα από τις 15 Ιουλίου και μετά.
«Απαραίτητη προϋπόθεση πάντα είναι ότι δεν θα υπάρξει κάποια τεράστια ανατροπή στα υγειονομικά δεδομένα, καθώς τα πάντα κρίνονται από αυτό», δηλώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Ρέτσος.
Στους προορισμούς της πρώτης γραμμής, δε, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, η εικόνα αυτή τη στιγμή αποτυπώνει τη μεγάλη δυσκολία της σεζόν: «Οι κύριες αγορές του νησιού, όπως οι ΗΠΑ, η Βρετανία, η Ρωσία, η Κίνα και το Ισραήλ, που αντιπροσωπεύουν κοντά στο 60%-70% της κίνησης κάθε χρόνο, είναι κλειστές», έχει δηλώσει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης, Αντώνης Ηλιόπουλος, για να προσθέσει: «Οι πληρότητες για τον Ιούλιο είναι στο 15%-20% και γύρω στο 20%- 25% για τον Αύγουστο.
Οι πρώτες αφίξεις που είχαμε στο νησί ήταν από Αυστρία, Γαλλία και Γερμανία, ωστόσο ο αριθμός των πτήσεων είναι πολύ περιορισμένος - ενδεικτικά, στο άνοιγμα της σεζόν την 1η Ιουλίου είχαμε μετά βίας 10 πτήσεις, όταν πέρυσι αντίστοιχα είχαμε πάνω από 40.
Το μόνο σίγουρο, πάντως, όπως τείνουν να καταλήξουν ξενοδόχοι και στελέχη της κυβέρνησης, είναι ότι η χρονιά για τον τουρισμό φέτος θα είναι χαμένη, το θέμα είναι με τι μείωση τζίρου θα κλείσει και κατά πόσο αυτή θα επηρεάσει την πιο σημαντική βιομηχανία στη χώρα μας…
Μένει να φανεί…

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης