Η πλειονότητα των εταιρειών χρειάζεται γενναία αύξηση κεφαλαίου και βαθύ κούρεμα των τραπεζικών υποχρεώσεων
Δραματική είναι η εικόνα της πλειονότητας των εταιρειών που διαπραγματεύονται στην κατηγορία της επιτήρησης.
Ο αριθμός των επιτηρούμενων εταιρειών αυξήθηκε κατά 2 μετά την ολοκλήρωση των δημοσιεύσεων αποτελεσμάτων χρήσης 2019, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως 2 βρίσκονται εκτός διαπραγμάτευσης λόγω αδυναμίας δημοσίευσης αποτελεσμάτων (Δούρος, ΑΕΓΕΚ).
Για δύο ακόμα (Βιοτέρ και Dionic), ο ορκωτός είχε γνώμη με επιφύλαξη με αποτέλεσμα να τεθούν επίσης εκτός διαπραγμάτευσης.
Σημειώνεται πως η Βιοτέρ διόρθωσε τις οικονομικές καταστάσεις και επέστρεψε στο ταμπλό, αλλά η Dionic δεν το έχει πράξει.
Σύμφωνα με το ΧΑ η κατηγορία της επιτήρησης αριθμεί πλέον 23 εισηγμένες.
Η αναζήτηση αξίας σε αυτή την κατηγορία είναι μία εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση και κρύβει μεγάλους κινδύνους.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως οι επενδυτές αποφεύγουν την εν λόγω κατηγορία και όταν μία μετοχή εισέρχεται σε αυτή, καταγράφει μεγάλες απώλειες.
Αυτό συνέβη χθες (9/7) με την Ιντραλότ.
Ένα γρήγορα συμπέρασμα που βγαίνει από τη συγκεκριμένη κατηγορία είναι πως με βάση τα αποτελέσματα του 2019, ο καθαρός δανεισμός των εταιρειών ανέρχεται στα 2,12 δισ. ευρώ, ενώ τα ίδια κεφάλαια είναι αρνητικά κατά 716 εκατ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει πως η εικόνα διορθώνεται μόνο με βαθύ κούρεμα υποχρεώσεων και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Από όλες τις εταιρείες μόνο η ΑΝΕΚ έχει ανακοινώσει αύξηση κεφαλαίου και ουσιαστικά οι τράπεζες θα μετοχοποιήσουν μέρος των δανείων.
Θα μετοχοποιηθεί όμως μικρό μέρος και ίσα που θα καλύψει το ύψος της αρνητικής καθαρής θέσης.
Επειδή όμως το 2020 αναμένεται να είναι ζημιογόνο για τις εταιρείες του τουρισμού, ίσως η αύξηση να μην είναι αρκετή για να βγάλει την εταιρεία από την επιτήρηση.
Επιπλέον ο καθαρός δανεισμός είναι σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα ξεπερνώντας τα 260 εκατ. ευρώ.
Πρόσφατα ολοκλήρωσε αύξηση κεφαλαίου η Pasal, αλλά και αυτή ήταν μικρή για το ύψος της αρνητικής καθαρής θέσης.
Λόγω διαδικασίας εξυγίανσης οι μετοχές των SATO, Βαράγκης θα χάσουν περιουσιακά στοιχεία και ο μόνος λόγος ύπαρξης θα είναι ως «όχημα» για έμμεση εισαγωγή εταιρείας στο ΧΑ, αλλά και πάλι ακούγονται πολλά και υλοποιούνται ελάχιστα.
Το σενάριο του οχήματος έπαιξε η μετοχή της Προοδευτική εσχάτως χωρίς να υπάρχει κάποια σημαντική εξέλιξη.
Η εισηγμένη έχει απαιτήσεις, τις οποίες αν εισπράξει θα μπορούσε να βελτιώσει την εικόνα του ισολογισμού, αλλά και πάλι θα χρειαστεί κεφάλαια για να μπορέσει να δημιουργήσει τζίρο και επιχειρηματική δραστηριότητα ή στρατηγικό όπως εδώ και πάνω από 10 χρόνια λέει η διοίκηση πως ψάχνει.
Η Μπήτρος μετά το deal με τη ΣΙΔΜΑ περιμένει διαγραφή δανείων.
Αν γίνει μεγάλο κούρεμα θα μπορούσαν να βελτιωθούν τα ίδια κεφάλαια.
Η ΣΙΔΜΑ από την άλλη στηρίζεται στα αποτελέσματα για να αντιστρέψει την καθαρή θέση, άρα θα χρειαστεί αρκετά χρόνια και να υλοποιηθεί χωρίς «εκτροπές» το business plan.
Η Ακρίτας είχε προχωρήσει σε αναδιάρθρωση αλλά δεν βελτιώθηκε η εικόνα.
Για την Υάλκο η διαγραφή δανείων θα ήταν μία λύση, όπως και η είσοδος επενδυτή με νέα κεφάλαια, αλλά η πτωτική πορεία της εταιρείας δε δείχνει ότι μπορεί να γίνει κάποια έκπληξη.
Στη Βιοτέρ δεν υπάρχει ουσιαστικά αντικείμενο και το business plan δεν φαίνεται να υλοποιείται.
Η Λιβάνης και η Κρέκα έχουν επίσης αντίστοιχα θέματα και η λύση και εδώ είναι κούρεμα και αύξηση κεφαλαίου.
Το ίδιο παρατηρεί κάποιος και για τη Βαρβαρέσος, η οποία για το μέγεθός της χρωστάει αρκετά.
Η Δομική Κρήτης είχε μπει στην επιτήρηση λόγω ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
Στη χρήση 2019 έστειλε αισιόδοξα μηνύματα, αλλά ο ισολογισμός δείχνει πως πρέπει να γίνουν πολλά και να αποφύγει πληρωμή υποχρέωσης για την οποία είναι στα δικαστήρια.
Η Pasal δείχνει πως η προσπάθεια νοικοκυρέματος αποδίδει, αλλά για να επιταχυνθεί η διαδικασία, μία αύξηση και ένα κούρεμα θα βοηθούσαν.
Η εισηγμένη Ευρωσύμβουλοι επίσης δείχνει βελτίωση, η οποία αν συνεχιστεί θα μπορούσε να βγάλει τη μετοχή από την επιτήρηση.
Βελτίωση εμφανίζει και η Lavipharm και η διοίκηση εμφανίστηκε αισιόδοξη στη γενική συνέλευση, όμως θα χρειαστεί μεγαλύτερη προσπάθεια ή αύξηση κεφαλαίου για να βελτιωθεί η καθαρή θέση.
Η Τρία Άλφα πρέπει να αποκτήσει αντικείμενο.
Έχει ένα ακίνητο σε καλή περιοχή, το οποίο θα μπορούσε να πουλήσει και να μείνει μετά μία εισηγμένη-όχημα που να αναζητήσει κάποια εισηγμένη για έμμεση εισαγωγή.
Τέλος οι άλλοτε κραταιές εταιρείες του ΧΑ, τις οποίες παρακολουθούσαν αρκετοί ξένοι αναλυτές, ήτοι Forthnet, Frigoglass και Intralot, έχουν και μεγάλα χρέη και υψηλή αρνητική καθαρή θέση.
Η Forthnet βρήκε επενδυτή και αναμένεται η συμφωνία με τις τράπεζες.
Δε χωράει όμως αμφιβολία πως ο νέος μέτοχος για να δει τη μετοχή να αλλάζει κατηγορία θα πρέπει και κεφάλαια να βάλει και οι τράπεζες να σβήσουν δάνεια.
Η Frigoglass παρά την αύξηση που είχε κάνει στο παρελθόν και την αναδιάρθρωση εξακολουθεί να έχει υψηλή αρνητική καθαρή θέση και χρέος.
Η Intralot αποτελεί το νέο μέλος στην κατηγορία της επιτήρησης και οι επενδυτές θα πρέπει να περιμένουν τη διαδικασία της αναδιάρθρωσης.
Ωστόσο στο πρώτο τρίμηνο του 2020, η αρνητική καθαρή θέση αυξήθηκε περαιτέρω, ενώ υπάρχουν και δικαστικές διαμάχες που ενδέχεται να επηρεάσουν την πορεία της εταιρείας.
Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr
Ο αριθμός των επιτηρούμενων εταιρειών αυξήθηκε κατά 2 μετά την ολοκλήρωση των δημοσιεύσεων αποτελεσμάτων χρήσης 2019, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως 2 βρίσκονται εκτός διαπραγμάτευσης λόγω αδυναμίας δημοσίευσης αποτελεσμάτων (Δούρος, ΑΕΓΕΚ).
Για δύο ακόμα (Βιοτέρ και Dionic), ο ορκωτός είχε γνώμη με επιφύλαξη με αποτέλεσμα να τεθούν επίσης εκτός διαπραγμάτευσης.
Σημειώνεται πως η Βιοτέρ διόρθωσε τις οικονομικές καταστάσεις και επέστρεψε στο ταμπλό, αλλά η Dionic δεν το έχει πράξει.
Σύμφωνα με το ΧΑ η κατηγορία της επιτήρησης αριθμεί πλέον 23 εισηγμένες.
Η αναζήτηση αξίας σε αυτή την κατηγορία είναι μία εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση και κρύβει μεγάλους κινδύνους.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως οι επενδυτές αποφεύγουν την εν λόγω κατηγορία και όταν μία μετοχή εισέρχεται σε αυτή, καταγράφει μεγάλες απώλειες.
Αυτό συνέβη χθες (9/7) με την Ιντραλότ.
Ένα γρήγορα συμπέρασμα που βγαίνει από τη συγκεκριμένη κατηγορία είναι πως με βάση τα αποτελέσματα του 2019, ο καθαρός δανεισμός των εταιρειών ανέρχεται στα 2,12 δισ. ευρώ, ενώ τα ίδια κεφάλαια είναι αρνητικά κατά 716 εκατ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει πως η εικόνα διορθώνεται μόνο με βαθύ κούρεμα υποχρεώσεων και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Από όλες τις εταιρείες μόνο η ΑΝΕΚ έχει ανακοινώσει αύξηση κεφαλαίου και ουσιαστικά οι τράπεζες θα μετοχοποιήσουν μέρος των δανείων.
Θα μετοχοποιηθεί όμως μικρό μέρος και ίσα που θα καλύψει το ύψος της αρνητικής καθαρής θέσης.
Επειδή όμως το 2020 αναμένεται να είναι ζημιογόνο για τις εταιρείες του τουρισμού, ίσως η αύξηση να μην είναι αρκετή για να βγάλει την εταιρεία από την επιτήρηση.
Επιπλέον ο καθαρός δανεισμός είναι σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα ξεπερνώντας τα 260 εκατ. ευρώ.
Πρόσφατα ολοκλήρωσε αύξηση κεφαλαίου η Pasal, αλλά και αυτή ήταν μικρή για το ύψος της αρνητικής καθαρής θέσης.
Λόγω διαδικασίας εξυγίανσης οι μετοχές των SATO, Βαράγκης θα χάσουν περιουσιακά στοιχεία και ο μόνος λόγος ύπαρξης θα είναι ως «όχημα» για έμμεση εισαγωγή εταιρείας στο ΧΑ, αλλά και πάλι ακούγονται πολλά και υλοποιούνται ελάχιστα.
Το σενάριο του οχήματος έπαιξε η μετοχή της Προοδευτική εσχάτως χωρίς να υπάρχει κάποια σημαντική εξέλιξη.
Η εισηγμένη έχει απαιτήσεις, τις οποίες αν εισπράξει θα μπορούσε να βελτιώσει την εικόνα του ισολογισμού, αλλά και πάλι θα χρειαστεί κεφάλαια για να μπορέσει να δημιουργήσει τζίρο και επιχειρηματική δραστηριότητα ή στρατηγικό όπως εδώ και πάνω από 10 χρόνια λέει η διοίκηση πως ψάχνει.
Η Μπήτρος μετά το deal με τη ΣΙΔΜΑ περιμένει διαγραφή δανείων.
Αν γίνει μεγάλο κούρεμα θα μπορούσαν να βελτιωθούν τα ίδια κεφάλαια.
Η ΣΙΔΜΑ από την άλλη στηρίζεται στα αποτελέσματα για να αντιστρέψει την καθαρή θέση, άρα θα χρειαστεί αρκετά χρόνια και να υλοποιηθεί χωρίς «εκτροπές» το business plan.
Η Ακρίτας είχε προχωρήσει σε αναδιάρθρωση αλλά δεν βελτιώθηκε η εικόνα.
Για την Υάλκο η διαγραφή δανείων θα ήταν μία λύση, όπως και η είσοδος επενδυτή με νέα κεφάλαια, αλλά η πτωτική πορεία της εταιρείας δε δείχνει ότι μπορεί να γίνει κάποια έκπληξη.
Στη Βιοτέρ δεν υπάρχει ουσιαστικά αντικείμενο και το business plan δεν φαίνεται να υλοποιείται.
Η Λιβάνης και η Κρέκα έχουν επίσης αντίστοιχα θέματα και η λύση και εδώ είναι κούρεμα και αύξηση κεφαλαίου.
Το ίδιο παρατηρεί κάποιος και για τη Βαρβαρέσος, η οποία για το μέγεθός της χρωστάει αρκετά.
Η Δομική Κρήτης είχε μπει στην επιτήρηση λόγω ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
Στη χρήση 2019 έστειλε αισιόδοξα μηνύματα, αλλά ο ισολογισμός δείχνει πως πρέπει να γίνουν πολλά και να αποφύγει πληρωμή υποχρέωσης για την οποία είναι στα δικαστήρια.
Η Pasal δείχνει πως η προσπάθεια νοικοκυρέματος αποδίδει, αλλά για να επιταχυνθεί η διαδικασία, μία αύξηση και ένα κούρεμα θα βοηθούσαν.
Η εισηγμένη Ευρωσύμβουλοι επίσης δείχνει βελτίωση, η οποία αν συνεχιστεί θα μπορούσε να βγάλει τη μετοχή από την επιτήρηση.
Βελτίωση εμφανίζει και η Lavipharm και η διοίκηση εμφανίστηκε αισιόδοξη στη γενική συνέλευση, όμως θα χρειαστεί μεγαλύτερη προσπάθεια ή αύξηση κεφαλαίου για να βελτιωθεί η καθαρή θέση.
Η Τρία Άλφα πρέπει να αποκτήσει αντικείμενο.
Έχει ένα ακίνητο σε καλή περιοχή, το οποίο θα μπορούσε να πουλήσει και να μείνει μετά μία εισηγμένη-όχημα που να αναζητήσει κάποια εισηγμένη για έμμεση εισαγωγή.
Τέλος οι άλλοτε κραταιές εταιρείες του ΧΑ, τις οποίες παρακολουθούσαν αρκετοί ξένοι αναλυτές, ήτοι Forthnet, Frigoglass και Intralot, έχουν και μεγάλα χρέη και υψηλή αρνητική καθαρή θέση.
Η Forthnet βρήκε επενδυτή και αναμένεται η συμφωνία με τις τράπεζες.
Δε χωράει όμως αμφιβολία πως ο νέος μέτοχος για να δει τη μετοχή να αλλάζει κατηγορία θα πρέπει και κεφάλαια να βάλει και οι τράπεζες να σβήσουν δάνεια.
Η Frigoglass παρά την αύξηση που είχε κάνει στο παρελθόν και την αναδιάρθρωση εξακολουθεί να έχει υψηλή αρνητική καθαρή θέση και χρέος.
Η Intralot αποτελεί το νέο μέλος στην κατηγορία της επιτήρησης και οι επενδυτές θα πρέπει να περιμένουν τη διαδικασία της αναδιάρθρωσης.
Ωστόσο στο πρώτο τρίμηνο του 2020, η αρνητική καθαρή θέση αυξήθηκε περαιτέρω, ενώ υπάρχουν και δικαστικές διαμάχες που ενδέχεται να επηρεάσουν την πορεία της εταιρείας.
Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών