Bank of America Merrill Lynch: Μικρού εύρους και... καθυστερημένο... το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ - Δεν λύνει κανένα πρόβλημα

Bank of America Merrill Lynch: Μικρού εύρους και... καθυστερημένο... το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ - Δεν λύνει κανένα πρόβλημα
Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι το NGEU δεν μπορεί να διορθώσει τις μακροπρόθεσμες ανισορροπίες
Το Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (NGEU) είναι μεγάλο, από πολιτική άποψη.
Αλλά είναι πολύ μικρό σε σύγκριση με τις ανάγκες και πιθανόν έρχεται με καθυστέρηση.
Αυτό αναφέρει η Bank of America Merrill Lynch στην τελευταία ενημερωμένη ανάλυσή της για τη συμφωνία Next Generation EU (NGEU), της ΕΕ.
Πριν από λίγους μήνες, μια τέτοια συμφωνία φαινόταν αδύνατη, αλλά τώρα έγινε δυνατή.
Σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, αυτή είναι μια πολύ μεγάλη επιτυχία.
Η δημοσιονομική κατάσταση είναι κρίσιμη.
Αλλά η δημοσιονομική ώθηση που θα δοθεί είναι πολύ μικρή σε σύγκριση με τις ανάγκες και πιθανώς επίσης πολύ καθυστερημένη.
Οι επιχορηγήσεις είναι πιο ελκυστικές από τα δάνεια, από πολιτικής άποψης, αλλά και από την άποψη του κοινοτικού προϋπολογισμού, εκτός και αν λάβουμε σύντομα σαφήνεια για το τελευταίο, αναφέρουν οι αναλυτές της BofA.
Image
Έτσι, το βασικό συμπέρασμα είναι ότι το NGEU δεν μπορεί να διορθώσει τις μακροπρόθεσμες ανισορροπίες.
Δεν είναι κατασκευασμένο γι' αυτό άλλωστε.
Αλλά θα βοηθήσει στη μείωση των άμεσων κινδύνων κατακερματισμού και θα αγοράσει χρόνο για την Ευρώπη.

Μέχρι στιγμής, το Ταμείο έχει μια... μηχανική λογική

Σε βέλτιστο αποτέλεσμα, τα κράτη μέλη θα χρησιμοποιήσουν όλους τους πόρους του NGEU το συντομότερο δυνατό.
Θα χρησιμοποιούσαν επίσης πόρους NGEU για να αυξήσουν τη δημοσιονομική ώθηση στην οικονομία.
Υπάρχουν όμως μεγάλες αμφιβολίες και στα δύο μέτωπα.
Η BofA πιστεύει ότι οι «επιχορηγήσεις» θα χρησιμοποιηθούν εγκαίρως.
Τα δάνεια, ωστόσο, μπορεί είτε να μην χρησιμοποιηθούν πλήρως ή να χρησιμοποιηθούν πολύ αργότερα.
Γιατί;
Πρώτον, οι αναλήψεις υποχρεώσεων επιχορήγησης έχουν σαφή χρονική προθεσμία: το 70% πρέπει να αναληφθεί έως το 2021, το υπόλοιπο 30% έως το 2023.
Τα δάνεια δεν έχουν αυτές τις προθεσμίες (είχαν στην πρόταση της Επιτροπής αλλά δεν περιλήφθηκε στη συμφωνία κορυφής της ΕΕ).
Image
Δεύτερον, πολιτικά μπορεί να είναι μια σκληρή πραγματικότητα σε εθνικό επίπεδο εάν η βοήθεια μέσω δανείων υπερβαίνει τη βοήθεια μέσω επιχορηγήσεων το 2021, ή ανά πάσα στιγμή.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι οι επιχορηγήσεις δεν επηρεάζουν τους δείκτες ελλείμματος και χρέους (στην πραγματικότητα, οι επιχορηγήσεις υπολογίζονται ως έσοδα και θα μπορούσαν ακόμη και να μειώσουν τους αριθμούς των ελλειμμάτων).
Από την πίσω πόρτα, τμήματα της επιχορήγησης θα επιστραφούν: οι χώρες θα πληρώσουν το μερίδιό τους στο Ακαθάριστο Εθνικό Εισόδημα της ΕΕ για την αποπληρωμή των ομολόγων της ΕΕ που εκδίδονται για τη χρηματοδότηση επιχορηγήσεων.
Αλλά για τις περιφερειακές χώρες, αυτό εξακολουθεί να σημαίνει καθαρό κέρδος (αν και μικρό).
Από πολιτική άποψη, αυτό είναι καλύτερο από ένα δάνειο που επηρεάζει ελλείμματα και δείκτες χρέους, ίσως και με χαμηλότερο κόστος χρηματοδότησης.
Οι δημοσιονομικοί κανόνες μπορεί να έχουν σημασία και εδώ.
Τα δάνεια εισάγουν ελλείμματα και δείκτες χρέους, οι επιχορηγήσεις όχι.
Και ενώ γνωρίζουμε ότι οι δημοσιονομικοί κανόνες έχουν ανασταλεί επί του παρόντος, δεν γνωρίζουμε εάν θα συνεχιστεί αυτό σε 1-2 χρόνια.
Αυτό καθιστά τα δάνεια λιγότερο ελκυστικά, ειδικά για τη χρηματοδότηση πρόσθετων κινήτρων.

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS