Λίβανος: Άγνωστος παραμένει ο ιδιοκτήτης των εκρηκτικών υλών που ισοπέδωσαν τη μισή Βηρυτό

Λίβανος: Άγνωστος παραμένει ο ιδιοκτήτης των εκρηκτικών υλών που ισοπέδωσαν τη μισή Βηρυτό
Στη σκοτεινή ιστορία που έλαβε χώρα στο λιμάνι της Βηρυτού: Κανείς δεν θα εμφανιστεί για να διεκδικήσει τους 2.750 τόνους νιτρικού αμμωνίου που εξαΰλωσαν τη μισή πόλη
Στη σκοτεινή ιστορία που έλαβε χώρα στο λιμάνι της Βηρυτού, όπου έπειτα από δύο διαδοχικές φονικές εκρήξεις ισοπεδώθηκαν τα πάντα σε απόσταση 7 χλμ., με αποτέλεσμα πάνω από 150 νεκρούς και χιλιάδες τραυματίες, ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο:
Κανείς δεν θα εμφανιστεί για να διεκδικήσει την κυριότητα των 2.750 τόνων νιτρικού αμμωνίου που εξαΰλωσαν τη μισή πόλη.
Τα ερωτήματα είναι πολλά και αναπάντητα.
Παρ’ όλα αυτά το ποιος ήταν ο κάτοχος των εκρηκτικών δεν θα έπρεπε να είναι ένα τόσο δυσεπίλυτο αίνιγμα.
Η ταυτοποίηση του ιδιοκτήτη του υπό μολδαβική σημαία πλοίου Rhosus, όταν έπλευσε στη Βηρυτό πριν από επτά χρόνια, ήλθε γρήγορα, μέσα από την εξέταση των κατάλληλων εγγράφων.
Ωστόσο, οι έρευνες για τον ιδιοκτήτη του νιτρικού αμμωνίου δεν αποδίδουν.
Αντίθετα, αποκαλύπτουν μια πολυδαίδαλη ιστορία με πολλές εκδοχές και εκφάνσεις, καλυμμένη από ένα πέπλο βαθιάς μυστικότητας.
«Το εμπόρευμα μεταφέρθηκε από τη μια χώρα στην άλλη, καταλήγοντας σε μια τρίτη χώρα, χωρίς κανείς να ξέρει τίποτε» δήλωσε ο Ghassan Hasbani, πρώην αναπληρωτής πρωθυπουργός του Λιβάνου.
Όσοι συνδέονται με την αποστολή, σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, αρνήθηκαν πως γνώριζαν τον ιδιοκτήτη του φορτίου:
Από τον καπετάνιο του Rhosus μέχρι την αφρικανική εταιρεία που το παρήγγειλε, η οποία, μάλιστα, δεν το πλήρωσε ποτέ.
Η επίσημη εκδοχή παρουσιάζει την πορεία του πλοίου ως μια σειρά από ατυχή γεγονότα.

Η πορεία του πλοίου

Σύμφωνα με τα αρχεία αποστολής, το νιτρικό αμμώνιο φορτώθηκε στο πλοίο στη Γεωργία τον Σεπτέμβριο του 2013, με προορισμό κατασκευαστή εκρηκτικών υλών στη Μοζαμβίκη.
Αλλά πριν φύγει από τη Μεσόγειο, ο καπετάνιος και δύο μέλη του πληρώματος λένε ότι έλαβαν εντολή από τον Ρώσο επιχειρηματία που θεωρούσαν ιδιοκτήτης του πλοίου, Igor Grechushkin, να κάνει μια στάση εκτός προγράμματος στη Βηρυτό για να πάρει επιπλέον φορτίο.
Το Rhosus έφτασε στη Βηρυτό τον Νοέμβριο και δεν έφυγε ποτέ, λόγω νομικών κωλυμάτων που είχαν να κάνουν με μη καταβληθέντα λιμενικά τέλη και φυσικές φθορές που παρουσίαζε το πλοίο.
Ο νόμιμος ιδιοκτήτης του πλοίο εγκατέλειψε το πλοίο και το φορτίο εκφορτώθηκε αργότερα και τοποθετήθηκε σε αποθήκη στο λιμάνι.
Η νομική εταιρεία της Βηρυτού που εκπροσωπούσε τους ενοικιαστές του πλοίου, Baroudi & Associates, δεν απάντησε σε αιτήματα για τον προσδιορισμό του αρχικού νόμιμου ιδιοκτήτη του φορτίου.
Το άδειο πλοίο βυθίστηκε τελικά στο σημείο όπου ήταν αγκυροβολημένο το 2018, κατά τα λιβανέζικα ειωθότα.
Μεταξύ των αναπάντητων ερωτήσεων είναι ποιος πλήρωσε το νιτρικό αμμώνιο;
Γιατί κανείς δεν προσπάθησε να ανακτήσει το φορτίο του Rhosus;
Το φορτίο, συσκευασμένο σε μεγάλους λευκούς σάκους, αξίζει περίπου 700.000 δολάρια σε τιμές 2013.
Σύμφωνα με τις διεθνείς ναυτιλιακές συμβάσεις και ορισμένους εγχώριους νόμους, τα εμπορικά σκάφη πρέπει να έχουν ασφάλιση για την κάλυψη συμβάντων όπως περιβαλλοντικές ζημιές, απώλειες ζωών ή τραυματισμούς που προκαλούνται από βύθιση, διαρροή ή σύγκρουση.
Ωστόσο, το Rhosus ήταν ανασφάλιστο.
Ο Ρώσος καπετάνιος του πλοίου, Boris Prokoshev, είπε τηλεφωνικώς από το σπίτι του στο Σότσι της Ρωσίας, ότι είχε δει πιστοποιητικό ασφάλισης, αλλά δεν μπορούσε να εγγυηθεί την αυθεντικότητά του…

www.bankingnews.gr

bankingnews.gr

BREAKING NEWS