Άμυνα – Διπλωματία

Η Τουρκία ανησυχεί – «Η Ελλάδα δεν μπορεί να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα στα 12 μίλια στο Αιγαίο» - Οι 4 διαφορές και ο ειδικός ρόλος του Καστελόριζου

Η Τουρκία ανησυχεί – «Η Ελλάδα δεν μπορεί να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα στα 12 μίλια στο Αιγαίο» - Οι 4 διαφορές και ο ειδικός ρόλος του Καστελόριζου
Καστελόριζο και αποστρατιωτικοποίηση των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου αποτελούν βασικές διεκδικήσεις της Τουρκίας
Πίσω από την προπαγάνδα για τις έρευνες του τουρκικού ερευνητικού σκάφους Oruc Reis και συνολικά των 5 τουρκικών ερευνητικών πλοίων, πίσω από τις Navtex νοτίου της Κρήτης, πίσω από τους λεονταρισμούς Erdogan κρύβεται μια ανησυχία των Τούρκων.
Μέχρι τώρα επικοινωνιακά ο Erdogan ο Τούρκος Πρόεδρος αρχίζει να κερδίζει πόντους στο εσωτερικό μέτωπο εκεί που έχει τα προβλήματα και εκεί εστιάζει.
Ωστόσο η ανακάλυψη φυσικού αερίου στην Μαύρη Θάλασσα άνοιξε την όρεξη των τούρκων και θέλουν πρόσβαση και στο Ανατολικό Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Συστηματικά διαρρέουν τα ζητήματα τα οποία αποτελούν σημεία προστριβών με την Ελλάδα αλλά στην πράξη θέλουν να κερδίσουν διεθνή αναγνώριση… που δεν έχουν.
Ήδη η Γαλλία ξεκινάει ναυτικές ασκήσεις με την Ελλάδα με στόχο να στείλει μήνυμα στην Τουρκία.
Η Τουρκία δεν θα ρισκάρει πόλεμο ή εμπλοκή ωστόσο η αγωνία να επεκταθεί στην θάλασσα και στα κοιτάσματα φυσικού αερίου χρήζουν μεγάλης προσοχής.
Η Ελλάδα ανοίγει θέμα επέκτασης των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο στα 12 ναυτικά μίλια από 6 ναυτικά μίλια αλλά το μεγάλο θέμα είναι τι θα συμβεί στο Αιγαίο πέλαγος;
Μπορεί η Ελλάδα να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια;
Οι τούρκοι ανησυχούν και επικαλούνται νομικά επιχειρήματα.
Κατά το φιλοτουρικό Dogu Akdeniz Politik, το κύριο πρόβλημα σχετικά με την κυριαρχία των νησιών είναι ότι η Ελλάδα διεκδικεί κυριαρχία επί των νησιών και των βραχονησίδων τονίζοντας ότι κάθε νησί διαθέτει υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ αποκλειστική οικονομική ζώνη.
Η Τουρκία επικαλείται την Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης τα άρθρα 15 και 16.
Το πρόβλημα των νησιών, των νησίδων και των βραχονησίδων (EGAYDAAK), είναι η κυριαρχία που επικαλείται η Ελλάδα και η οποία ήρθε στην επιφάνεια με την κρίση των νησιών Kardak του 1996.
Αυτό είναι ένα από τα σημαντικά προβλήματα που θα επηρεάσουν την επίλυση όλων των άλλων προβλημάτων στο Αιγαίο, ειδικά το πρόβλημα των χωρικών υδάτων.
Χωρίς επίλυση του βασικού προβλήματος στο Αιγαίο, δεν είναι δυνατόν να λυθεί το πρόβλημα των θαλάσσιων δικαιοδοσιών. Επομένως, όσο υπάρχει αυτό το πρόβλημα στο Αιγαίο, δεν μπορεί να προσδιοριστεί υφαλοκρηπίδα.
Να σημειωθεί ότι υφαλοκρηπίδα είναι το τμήμα του βυθού της θάλασσας που εκτείνεται πέρα από τα χωρικά ύδατα μέχρι το πέρας της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης στα 200 ναυτικά μίλα.  
Κατά την Τουρκία η Ελλάδα παραβίασε τη Συνθήκη της Λωζάνης αυξάνοντας τα χωρικά της ύδατα στο Αιγαίο στα 6 μίλια το 1936, παρ΄ ότι η Συνθήκη της Λωζάνης επέβαλλε έως 3 μίλια.
Περιέλαβε το 25% της ανοιχτής θάλασσας του Αιγαίου υπό την κυριαρχία της η Ελλάδα.
Στην Τουρκία, δηλώθηκε το 1964 ότι τα χωρικά ύδατα επεκτείνονται σε 6 ναυτικά μίλια.
Οι δηλώσεις που έκανε η Ελλάδα ότι θα αυξήσει τα χωρικά της ύδατα σε 12 μίλια το 1973 έρχονται σε αντίθεση με το άρθρο 300 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας ή UNCLOS που υπέγραφε τον Δεκέμβριο του 1982.
Με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας, που έχει υπογράψει η Ελλάδα, δεν μπορεί να κάνει κατάχρηση.
Το άρθρο 300 εμποδίζει την Ελλάδα να επεκτείνει μονομερώς τα χωρικά της ύδατα.
Επιπλέον, η Τουρκία, έχει δηλώσει ότι επέκταση των χωρικών υδάτων από 6 στα 12 ναυτικά μίλια είναι αιτία πολέμου (casus belli).
Με τα άρθρα 122 και 123α του UNCLOS του 1982, αναφέρεται ότι οι γενικοί κανόνες δεν μπορούν να εφαρμοστούν για το Αιγαίο Πέλαγος, το οποίο έχει το καθεστώς περίκλειστης θάλασσας.
Η Τουρκία, υποστηρίζει ότι με ένα τέτοιο ειδικό καθεστώς η λύση πρέπει να αναζητηθεί με βάση το διεθνές δίκαιο.
Η Ελλάδα, επιμένει ότι και τα νησιά διαθέτουν υφαλοκρηπίδα.
Η Τουρκία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος στη Σύμβαση του 1958 για την υφαλοκρηπίδα, που υπογράφηκε στη Γενεύη.
Υποστηρίζει ότι αυτή η συμφωνία δεν τον δεσμεύει.
bgy Kopya
Τα χωρικά ύδατα

Το πλάτος των χωρικών υδάτων του Αιγαίου το 1982 δηλώθηκε ότι επεκτείνεται σε 6 ναυτικά μίλια από την Ελλάδα.
Στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου που βρίσκονται πλησίον της Τουρκίας και η απόσταση είναι μικρότερη των 6 ναυτικών μιλίων κυριαρχεί η μέση απόσταση μεταξύ ελληνικών νησιών και ηπειρωτικής Τουρκίας.
n 1
Το ελληνικό κοινοβούλιο, από την άλλη πλευρά, ενέκρινε την Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) το 1995 και ενεργοποίησε την ρήτρα να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια χωρίς έως τώρα να το έχει πράξει.
 Η Ελλάδα ενεργεί στο Αιγαίο Πέλαγος προς όφελός της ερμηνεύοντας τις συμβάσεις με τον δικό της τρόπο.
Η Ελλάδα θέλει να μετατρέψει το Αιγαίο σε ελληνική λίμνη.

Χωρικά ύδατα στη Θάλασσα των Νησιών

1)Εάν η Ελλάδα αυξήσει τα χωρικά της ύδατα σε 12 μίλια στο Αιγαίο το ποσοστό των ελληνικών χωρικών υδάτων, που αποτελούν το 40% του Αιγαίου, θα αυξηθεί σε 70%.
Το ποσοστό της υπεράκτιας περιοχής θα μειωθεί από 51% σε 19%.
Η αναλογία αλληλεπικαλύπτεται στα χωρικά ύδατα της Τουρκίας στο 8,7%, ενώ στην Ελλάδα θα αυξηθεί στο 62%.
Στο ανατολικό Αιγαίο, το οποίο είναι σημαντικό όσον αφορά την ηπειρωτική υφαλοκρηπίδα, τα τουρκικά χωρικά ύδατα θα αυξηθούν κατά 17%, τα ελληνικά χωρικά ύδατα θα αυξηθούν κατά 60%, και οι ανοιχτές θαλάσσιες περιοχές θα μειωθούν στ 9%.
q
2)Ένα άλλο πρόβλημα στο Αιγαίο είναι ο «αφοπλισμός των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου».
Η Ελλάδα καταβάλλει έντονη προσπάθεια να οπλίσει τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, τα οποία αφοπλίστηκαν από μια σειρά διεθνών συνθηκών, συμπεριλαμβανομένης της Συμφωνίας του 1923 της Λωζάνης και του Παρισιού.
Το θέμα αυτό αποτελεί σοβαρή πηγή έντασης μεταξύ των δύο χωρών.
3)Ένα άλλο ζήτημα είναι η «κατάχρηση ευθύνης της Ελλάδας για διεκδίκηση εναέριου χώρου 10 μιλίων».
 Η Ελλάδα κήρυξε τον εθνικό της εναέριο χώρο ως 10 ναυτικά μίλια το 1931, αν και τα χωρικά της ύδατα τότε είχαν πλάτος 3 ναυτικά μίλια.
Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, το πλάτος των χωρικών υδάτων μιας χώρας 6 ναυτικά μίλια καθορίζει επίσης το πλάτος του εθνικού εναέριου χώρου της χώρας.
Ο εθνικός εναέριος χώρος 10 μιλίων που ανακοίνωσε η Ελλάδα δεν έχει καμία βάση στο διεθνές δίκαιο.
Η περιοχή 4 μιλίων μεταξύ του εθνικού εναέριου χώρου είναι διεθνής εναέριος χώρος.

Διεκδικήσεις της Τουρκίας στη Μεσόγειο


4)Ο καθορισμός των ορίων της ΑΟΖ των παράκτιων κρατών απαιτεί αμοιβαία συμφωνία.
Η Τουρκία βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις το 2003, με την  Αίγυπτο, τον Λίβανο το 2007 και αργότερα με το Ισραήλ.
 Αν και η Ελλάδα δεν έχει δηλώσει επίσημα ΑΟΖ στην Ανατολική Μεσόγειο, προσπαθεί να καθορίσει ΑΟΖ στην περιοχή νότια του νησιού Καστελόριζο ή στα Τουρκικά Meis.
Για την Τουρκία η ανακήρυξη ΑΟΖ από την Ελλάδα με βάση το Καστελόριζο θα είναι μια οριακή απόφαση.
Η Τουρκία το 2011 υπέγραψε την «Μεσογειακή Συνθήκη για την Οριοθέτηση της Υφαλοκρηπίδας» της Βόρειας Κύπρου.
adalarinfo00 1 scaled
Η Ελλάδα πιθανώς να διαπραγματευτεί με την Τουρκία;

Η Τουρκία έχει προβλήματα στις διμερείς σχέσεις με το Ισραήλ και την Αίγυπτο.
Ωστόσο, είναι δύσκολο να μεταφερθούν οι πόροι φυσικού αερίου από αυτές τις τρεις χώρες στις διεθνείς αγορές λόγω του κόστους. Στις 2 Ιανουαρίου 2020, στην Αθήνα, το Ισραήλ, η Ελλάδα και η Νότια Κύπρος υπέγραψαν έργο του αγωγού EastMed.
Με το έργο αυτό το Ισραήλ θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από το κοίτασμα Leviathan στην Ευρώπη μέσω Ελλάδος και Ιταλίας.
Αυτό το έργο μεταφέρει τη σύγκρουση της ελληνοτουρκικής ναυτικής δικαιοδοσίας στο Αιγαίο έως την Ανατολική Μεσόγειο. Προκειμένου να υλοποιηθεί αυτό το έργο, η θάλασσα μήκους 750 μιλίων μεταξύ της Κύπρου και της Κρήτης πρέπει να θεωρηθεί ως δικαιοδοσία της ελληνοκυπριακής διοίκησης και της Ελλάδας.
Αυτό είναι δυνατό μόνο εάν το νησί Καστελόριζο έχει δικαιοδοσία όπως και η ηπειρωτική χώρα.
Μια τέτοια εξέλιξη θα σημάνει ότι το Καστελόριζο θα έχει ΑΟΖ περίπου 40 χιλιάδων χιλιομέτρων περιορίζοντας την Τουρκία στον Κόλπο της Αττάλειας σε μια θαλάσσια έκταση 41 χιλιάδες χιλιόμετρα.
Η Τουρκία, το 2019, για να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντα έναντι αυτών των εξελίξεων, υπέγραψε συμφωνίες. Στο πλαίσιο των συνθηκών οι αποφάσεις του δικαίου της θάλασσας, έλαβαν υπόψη, ίση απόσταση, αναλογικότητα, ανωτερότητα γεωγραφίας, μη κλείσιμο, αξιολόγηση ειδικών και ανθρώπινων συνθηκών και άλλων παραμέτρων.
Με αυτήν τη συμφωνία, ανατολικά του νησιού της Κρήτης και της Ελλάδας, η περιοχή θεωρείται ότι είναι στην δικαιοδοσία μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης.
Σε αυτό το πλαίσιο, η αναγνωρισμένη γραμμή Λιβύης-Τουρκίας πέρασε ακριβώς έξω από τα χωρικά ύδατα αυτών των νησιών.
Σε αυτήν την περίπτωση, η διαπραγμάτευση με την Ελλάδα στην Ανατολική Μεσόγειο σημαίνει πώς θα ικανοποιήσουμε το αίτημα της Ελλάδας, δηλαδή για να συζητήσουμε πόσα από τα δικαιώματα της Τουρκίας θα δοθούν στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα θα διαπραγματευτεί πόσο υφαλοκρηπίδα θα δοθεί στα νησιά εντός της ΑΟΖ της Τουρκίας με την Λιβύη.
Εάν τα νησιά που ανήκουν σε μια χώρα βρίσκονται γεωγραφικά κοντά σε άλλη χώρα, η δικαιοδοσία των νησιών περιορίζεται στο πλάτος των χωρικών υδάτων τους.
Οι αποφάσεις του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης και του ειδικού Διαιτητικού Δικαστηρίου στο φιδονήσι μεταξύ Ουκρανίας και Ρουμανίας, των Νησιών της Μάγχης μεταξύ Αγγλίας και Γαλλίας και άλλες παρόμοιες εφαρμογές (όπως οι Αλκατράζ, Ντζέρμπα) είναι συγκεκριμένα παραδείγματα αυτής της πρακτικής.
Σε αυτό το πλαίσιο, το νησί Καστελόριζο θα αξιολογηθεί με βάση τον πληθυσμό, τη γεωγραφική απόσταση από την ηπειρωτική Ελλάδας, την εγγύτητα με τις τουρκικές ακτές και τη μεγαλύτερη ακτογραμμή της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο και η δικαιοδοσία είναι σχεδόν πρότυπο παράδειγμα που πρέπει να περιοριστεί στα χωρικά ύδατα.
Διαφορετικά, η Τουρκία με θαλάσσια δικαιοδοσία 100 χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα θα υποστεί μεγάλη απώλεια, ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα ήταν σίγουρα αντίθετο με τις αρχές της δικαιοσύνης.
Η Ελλάδα θέλει διαπραγματεύσεις μόνο για θέματα θαλάσσιας δικαιοδοσίας, ενώ η Τουρκία, σύμφωνα με την Συνθήκη της Λωζάνης του 1923 και τη Συμφωνία του Παρισιού του 1947, θα θέσει θέμα αποστρατιωτικοποίησης των νησιών.
Η Τουρκία δεν πρέπει να αναμένει κανένα αποτέλεσμα από τις διαπραγματεύσεις.
Η Ελλάδα θα χρησιμοποιήσει την διαδικασία διαπραγμάτευσης ή και προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για να κερδίσει χρόνο.
Η ΕΕ, ιδίως η Γερμανία, είναι υπέρ αυτών.
Σαν αποτέλεσα;
Η πολυπλοκότητα της φυσικής και πολιτικής γεωγραφίας, η σύγκρουση συμφερόντων σε πολλές περιοχές, ο πλούτος της περιοχής σε φυσικούς πόρους έχουν αυξήσει τη σημασία της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ στην Ανατολική Μεσόγειο τα τελευταία χρόνια.
 Έτσι, ο καθορισμός ΑΟΖ μεταξύ Τουρκίας, Συρίας, Λιβάνου, Ισραήλ, Αιγύπτου, Ελλάδας, Μεγάλης Βρετανίας, Παλαιστίνης και Βόρειας και Νότιας Κύπρου και μιας πολυμερούς συνθήκης είναι η πιο λογική μέθοδος.
Δεν φαίνεται πιθανό τα παραθαλάσσια κράτη να συμφωνήσουν σε  κοινές περιοχές δικαιοδοσίας στην Ανατολική Μεσόγειο λόγω εσωτερικών συγκρούσεων και διαφορών.
Οι περιοχές θαλάσσιας δικαιοδοσίας στο Αιγαίο μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας έχουν καθοριστεί από τη δεκαετία του 1970.
Η διαφορά για τη δικαιοδοσία της Ανατολικής Μεσογείου και του Αιγαίου δεν είναι η ίδια για δύο βασικούς λόγους:
Πρώτον, η διαμάχη για την ακτή του Αιγαίου της Τουρκίας σε πολλές περιοχές προέρχεται από τη γεωγραφική θέση των ελληνικών νησιών.
Το πρόβλημα στην Ανατολική Μεσόγειο επικεντρώνεται ουσιαστικά στη δικαιοδοσία ενός ελληνικού νησιού, Καστελόριζο.
Δεύτερον, η Ελλάδα στο Αιγαίο αμφισβητεί το διεθνές δίκαιο και την διεθνή πρακτική ενώ στην ανατολική Μεσόγειο, η Τουρκία υποστηρίζεται από την διεθνή πρακτική.
Τέλος, η Συνθήκη της Λωζάνης, είναι γεγονός.
Δεν μπορεί να διαπραγματευτεί.
Η Ελλάδα πρέπει να υποχρεωθεί να συμμορφωθεί με τους όρους της Λωζάνης και τις διατάξεις της συμφωνίας του Παρισιού.
Θα πρέπει να αφοπλίσει τα νησιά που δόθηκαν στην Ελλάδα.
Η Τουρκία και η Ελλάδα στερούνται οποιασδήποτε νομικής βάσης για τον εναέριο χώρο των 10 μιλίων στο Αιγαίο.
Πρέπει η Τουρκία να επιμείνει ότι τα νησιά δεν μπορούν να έχουν θαλάσσιες δικαιοδοσίες όπως η ηπειρωτική χώρα.
Τα ζητήματα αυτά είναι θέματα κυριαρχίας και δεν πρέπει να τεθούν σε διαπραγμάτευση.
Η Τουρκία, ανακηρύσσοντας υφαλοκρηπίδα και συντεταγμένες που καθορίστηκαν από την ΑΟΖ, υιοθετεί μια πιο ενεργή πολιτική στην ανατολική Μεσόγειο, τα Ηνωμένα Έθνη πρέπει να πάρουν θέση.
d 1
55
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης