Ράλι 35% στις πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου - Θα μειωθούν τα φυσικά καταστήματα στα επόμενα χρόνια

Ράλι 35% στις πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου - Θα μειωθούν τα φυσικά καταστήματα στα επόμενα χρόνια
Ο ρόλος της απάτης στην εξέλιξη της δραστηριότητας
Σημαντική άνοδο η οποία παγιώνεται καταγράφει το ηλεκτρονικό εμπόριο στην χώρα μας καταφέρνοντας μέσα σε μερικούς μήνες να διανύσει μία απόσταση τριών έτών.  
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου οι online πωλήσεις, ως απόρροια της πανδημίας, έχουν καταγράψει κατά μέσο όρο αύξηση 35%.
Ωστόσο η Ελλάδα, έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσεις καθώς υπολείπεται του μέσου όρου των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία, η Νότια Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, είχε κύκλο εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου B2C 98 δις ευρώ το 2019 και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου στην ΕΕ.
Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι μικρότερο από το ένα τέταρτο του μεγέθους του κύκλου εργασιών των 444 δις ευρώ της Δυτικής Ευρώπης, το οποίο δείχνει πόσο μακριά βρίσκεται η περιοχή μας από το να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές της. Παραταύτα, με μερίδιο 7,69%, του ΑΕΠ, που αποδίδεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, κατατάσσεται πρώτη στην Ευρώπη.
Στην Ελλάδα οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου για το 2020 αναμένεται να ανέλθουν στα 10,7 δισ. ευρώ, καταγράφοντας εντυπωσιακή αύξηση 3,2 δις ευρώ.
Η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο δεν αφορά μόνο τους καταναλωτές αλλά και τις επιχειρήσεις όπως η επένδυση του CVC Capital στο Skroutz.gr, αλλά και το νέο επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου Φουρλή στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με τις επενδυτικές δαπάνες του Ομίλου να διαμορφώνονται για το τρέχον έτος σε περίπου 18 εκατ. ευρώ, εστιασμένες σε μεγάλο βαθμό και στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Σύμφωνα άλλωστε με πρόσφατη μελέτη του Παρατηρητηρίου Ψηφιακού Μετασχηματισμού του ΣΕΒ τα οφέλη των εμπορικών επιχειρήσεων που αναπτύσσουν το κανάλι των ψηφιακών τους πωλήσεων είναι πολλά και έχουν να κάνουν με: έως 20% περισσότερες πωλήσεις σε σχέση με ανταγωνιστές χωρίς ψηφιακή παρουσία, με 5 φορές μικρότερο κόστος διατήρησης ψηφιακών πελατών έναντι απόκτησης νέων μέσω προσωποποιημένης προβολής και διαφήμισης και ως 86% αύξηση των κερδών, μέσω προσωποποιημένης τιμολόγησης και μείωσης του κόστους γενικής προβολής και προώθησης.

Θα μειωθούν τα φυσικά καταστήματα

H άνοδος των e-shops αναμένεται να φέρει μέσα στα επόμενα χρόνια σημαντικές αλλαγές στο λιανεμπόριο. Πολλά φυσικά καταστήματα αναμένεται να κλείσουν, μία τάση που ήδη έχει αρχίσει να γίνεται αισθητή εν μέσω πανδημίας.
Σύμφωνα με εκπροσώπους του κλάδου του ηλεκτρονικού εμπορίου, η ζήτηση για την δημιουργία e-shops μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται να τριπλασσιαστεί γιατί εκτός από την ανοδική τάση της καταναλωτικής κίνησης, η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος έχει ελάχιστα λειτουργικά έξοδα σε σχέση με ένα φυσικό κατάστημα.

Αυξάνονται οι περιπτώσεις εξαπάτησης

Μεγάλες διαστάσεις έχουν λάβει τα φαινόμενα εξαπάτησης από e - shops μετά από το lockdown του περασμένου Μαρτίου και της έκρηξης που αυτό έφερε στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Tον περασμένο Μάιο η Γενική Γραμματεία Προστασίας του Καταναλωτή επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 330.000 ευρώ σε πέντε ηλεκτρονικά καταστήματα που ακολουθούσαν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Απ’ αυτά τα πέντε eshop μόλις ένα φαίνεται να εξακολουθεί να λειτουργεί. Όλα τα υπόλοιπα έχουν εξαφανιστεί από το Διαδίκτυο.
Λίγες ημέρες αργότερα ανακοινώθηκε και η επιβολή προστίμου 300.000 ευρώ σε μια και μόνο εταιρεία που διατηρούσε eshop.
Προ ημερών ξέσπασε σάλος με το e-shop «MOBILEPOINT.GR»,το οποίο πλέον, σύμφωνα με τον Συνήγορο του Καταναλωτή (ΣτΚ), έχει εξαφανισθεί.
Δεκάδες καταναλωτές, όπως προκύπτει από τις υποβληθείσες αναφορές, έκαναν παραγγελίες μέσω της ιστοσελίδας αυτής για την απόκτηση αγαθών τεχνολογίας, τις οποίες η αναφερόμενη επιχείρηση διέθετε προς πώληση σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό, προσελκύοντας, κατ’ αυτόν τον τρόπο, μεγάλο αριθμό ενδιαφερόμενων πελατών, όπως συμβαίνει με τα αποκαλούμενα “προϊόντα-κράχτες”.
Ο καταναλωτής λοιπόν έκανε την παραγγελία και η επιχείρηση εισέπραττε το πλήρες τίμημα πώληση χωρίς να παραδώσει στον καταναλωτή το προϊόν της επιλογής του.
Η επιχείρηση αιτιολογούσε την καθυστέρηση παράδοσης επικαλούμενη αντίστοιχα μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των προϊόντων από τους προμηθευτές της εξαιτίας του lockdown, ανέφερε δε την ύπαρξη «αρκετών ύποπτων κρουσμάτων στο προσωπικό της επιχείρησης» ως γεγονός που δικαιολογεί την υπολειτουργία της. Σύμφωνα με το Συνήγορο του Καταναλωτή «Κατ’ αυτόν τον τρόπο η επιχείρηση, αν και ρητώς καθησύχαζε τους ενδιαφερόμενους καταναλωτές σχετικά με την επιστροφή των χρημάτων τους, η οποία κατά δήλωσή της θα ολοκληρωνόταν εντός τεσσάρων εργάσιμων ημερών, στην πράξη δεν προέβαινε στην επιστροφή του οφειλόμενου ποσού. Επίσης, δεν ήταν αποδεκτή ποτέ η πληρωμή του τιμήματος με αντικαταβολή από τον καταναλωτή κατά την παράδοση του προϊόντος, αλλά μόνο εξόφληση με χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας ή τραπεζικό έμβασμα κατά την παραγγελία του προϊόντος».

Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr

Ελένη Μπότα

BREAKING NEWS