Τελευταία Νέα
Άμυνα – Διπλωματία

ΑΟΖ Καστελόριζου ο στόχος και αποστρατιωτικοποίηση του Αν. Αιγαίου η μπλόφα… η τακτική της Τουρκίας στον διάλογο που ξεκινάει στις 1 ή 5 Οκτωβρίου

ΑΟΖ Καστελόριζου ο στόχος και αποστρατιωτικοποίηση του Αν. Αιγαίου η μπλόφα… η τακτική της Τουρκίας στον διάλογο που ξεκινάει στις 1 ή 5 Οκτωβρίου
Οι Τούρκοι βλέποντας ότι ξεκινάει διάλογος προεοτιμάζουν τα νομικά τους επιχειρήματα τα οποία πλην ελαχίστων εξαιρέσεων... δεν είναι ισχυρά, πάσχουν και προβαίνουν σε ακροβασίες
Με την ΑΟΖ του Καστελόριζου που είναι ο βασικός στόχος και την αποστρατιωτικοποίηση των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου που είναι η μπλόφα.... η Τουρκία θα προσέλθει στο τραπέζι του διαλόγου με την Ελλάδα.
Ο διάλογος ξεκινάει αρχές Οκτωβρίου μάλλον την 1 ή στις 5 Οκτωβρίου 2020 και είναι προφανές ότι η Τουρκία θα επιχειρήσει να φέρει πολλά ζητήματα στο προσκήνιο… για να πετύχει τον βασικό στόχο που είναι ένας η ΑΟΖ του Καστελόριζου.
Η στρατηγική της Τουρκίας πρέπει να αναδιεχθεί και να μελετηθεί με προσοχή, θα φέρει πολλά ζητήματα σκοπίμως στο τραπέζι για να θολώσει τα νερά αλλά η βασική της επιδίωξη είναι μια η ΑΟΖ του Καστελόριζου.
Από την ελληνική πλευρά ο πρώην Πρέσβης και αρχηγός της ΕΥΠ Παύλος Αποστολίδης, ο οποίος ηγήθηκε των διερευνητικών συνομιλιών, θα επισκεφθεί την Κωνσταντινούπολη για να συναντηθεί με την τουρκική πλευρά.
Επίσης φαίνεται ότι τόσο η Γερμανία, όσο και οι ΗΠΑ επιχειρούν να καθορίσουν την ατζέντα καθώς η Ελλάδα συζητάει μόνο θέματα θαλάσσιας δικαιοδοσίας και η Τουρκία θεωρεί ότι πρέπει να τεθούν όλα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Εάν δει κανείς εσχάτως την επιχειρηματολογία των Τούρκων που είναι καθοδηγούμενη κεντρικά από τους μηχανισμούς εσωτερικής προπαγάνδας εξάγεται το συμπέρασμα ότι… πέραν από την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη του Καστελόριζου που είναι ο βασικός στόχος της εξωτερικής πολιτικής… έχουν φέρει στο προσκήνιο και θέματα αποστρατιωτικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου.
Για την Τουρκία η ΑΟΖ του Καστελόριζου είναι η μείζονος σημασίας προτεραιότητα.
Εν προκειμένω πιστεύουν ότι ένα νησί με 10,5 τετραγωνικά χιλιόμετρα που απέχει 2,02 χιλιόμετρα από την ηπειρωτική Τουρκία και 580 χιλιόμετρα από την ηπειρωτική Ελλάδα δεν μπορεί να έχει ΑΟΖ 40,5 χιλιάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων.
Την ίδια στιγμή αναγνωρίζουν ότι τα νησιά έχουν ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα, όπως καθορίζεται από το Δίκαιο για την Θάλασσα του 1982 – που δεν έχει υπογράψει η Τουρκία – ωστόσο το νέο επιχείρημα τους είναι ότι όποια νησιά βρίσκονται εντός της ηπειρωτικής ΑΟΖ που εκτείνεται 200 ναυτικά μίλια από την ηπειρωτική ξηρά δεν μπορεί να έχει επιπρόσθετη ΑΟΖ.
Π.χ. ένα νησί που βρίσκεται στο 198 ναυτικό μίλι από την ηπειρωτική ξηρά συμπεριλαμβάνεται στην ηπειρωτική ΑΟΖ αλλά κατά την Τουρκία δεν μπορεί το νησί να έχει ξεχωριστή ΑΟΖ γιατί τότε 198 μίλια η ΑΟΖ της ηπειρωτικής χώρας + 200 ναυτικά μίλια της νησιωτικής = δημιουργείται μια Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη 398 ναυτικών μιλίων…
Ωστόσο εάν το επιχείρημα των τούρκων είναι ορθό, τότε το Καστελόριζο που βρίσκεται 313 ναυτικά μίλια μακριά από την ηπειρωτική Ελλάδα… μπορεί να έχει Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.
Η Τουρκία, δηλώνοντας ότι αποτελεί απειλή για την εθνική ασφάλεια, η στρατιωτικοποίηση του νησιού της Χίου στο Αιγαίο αλλά και άλλων νησιών κατά παράβαση της Συνθήκη της Λωζάνης, θεωρεί ότι θα ευαισθητοποιήσει τις διεθνείς δυνάμεις.
Ωστόσο σκοπίμως λησμονεί ότι απέναντι στον στρατό που βρίσκεται στα ελληνικά νησιά, έχει την 4η στρατιά που εδρεύει βόρεια της Σμύρνης και έχει καθαρά επιθετικό χαρακτήρα.
Η Τουρκία επιδίδεται σε τακτικισμούς.
Ο πρώην Ναύαρχος της Τουρκίας και πατέρας της ΑΟΖ Τουρκίας και Λιβύης Cihat Yaycı αναφέρει ότι η Ελλάδα διαθέτει συστήματα αεροπορικής άμυνας S-300 στο ελληνικό νησί της Κρήτης, αλλά κανείς δεν μιλάει ειδικά οι αμερικανοί.
Ταυτόχρονα αναφέρει ότι η Ελλάδα στρατιωτικοποιεί τα νησιά παράνομα με το πρόσχημα της «τουρκικής απειλής».
Η Ελλάδα δεν θέλει να προσφύγει στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για τα στρατιωτικοποιημένα νησιά, τα χωρικά ύδατα ή τον εναέριο χώρο.
Η Ελλάδα θέλει να προσφύγει στο δικαστήριο για τα θέματα που επιλέγει.

Τι αναφέρει η Τουρκική προπαγάνδα

Τα επόμενα βήματα που πρέπει να κάνει η Τουρκία στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο παρουσιάζουν ορισμένοι αξιωματούχοι της τουρκικής κυβέρνησης τα οποία χρήζουν προσοχής καθώς οι Τούρκοι αναζητούν νομικά επιχειρήματα.
Συγκεκριμένα
"Παρόλο που η Τουρκία έχει ανταποκριθεί στην παραβατική συμπεριφορά της Ελλάδας με το πολεμικό ναυτικό της, θα πρέπει να εκμεταλλευτεί την κατάσταση ισοπεδώνοντας τα νομικά της επιχειρήματα.
Για να επιτευχθεί αυτό, τα ακόλουθα βήματα πρέπει να ληφθούν το συντομότερο δυνατό:

-Να ληφθούν πρωτοβουλίες με το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ σχετικά με την παραβίαση του καθεστώτος αποστρατιωτικοποίησης των νησιών.

-Να ληφθούν υπόψη οι απαραίτητες νομικές πρωτοβουλίες σχετικά με την ιδιοκτησία των EGAYDAAKs (Νησιά, νησίδες και βραχονησίδες που παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα εκτός των διεθνών Συνθηκών).

- Να προβληθεί η τουρκική θέση για επιστροφή στο καθεστώς των 3 ναυτικών μιλίων στο Αιγαίο ως προς τα χωρικά ύδατα, όπως καθορίζεται σε Συνθήκη της Λωζάνης.

- Να επιχειρηθούν νέες συμφωνίες ΑΟΖ στην Ανατολική Μεσόγειο με τον Λίβανο, την Αίγυπτο και το Ισραήλ.

- Μετατόπιση γεωτρήσεων και σεισμικών δραστηριοτήτων κατά μήκος του 28ου παραλλήλου.

Το νομικό καθεστώς των μη στρατιωτικοποιημένων νησιών του Αιγαίου καθορίστηκε από την απόφαση των έξι μεγάλων κρατών, την ειρηνευτική συνθήκη της Λωζάνης το 1923, τη σύμβαση των Στενών της Λωζάνης και την ειρηνευτική συνθήκη του Παρισιού του 1947.
Σήμερα όμως, η Ελλάδα ισχυρίζεται ότι οπλίζει τα νησιά της βάσει του άρθρου 51 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και από αυτή την άποψη, δεν παραβιάζει τις διεθνείς Συνθήκες.
Αν και το εν λόγω άρθρο αναφέρει ότι «τίποτα στην παρούσα Συνθήκη δεν θίγει το εγγενές δικαίωμα της ατομικής ή συλλογικής άμυνας ενός μέλους των Ηνωμένων Εθνών, έως ότου το Συμβούλιο Ασφαλείας λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας, σε περίπτωση ένοπλης επίθεσης»…
Ακόμη και αν αυτό είναι αληθές, αναφέρουν οι τούρκοι, η αποδοχή του μη στρατιωτικού καθεστώτος βάση συνθηκών σημαίνει την αποδοχή παρατυπίας.
Σε αντίθεση με το καθεστώς αφοπλισμού, το καθεστώς αποστρατικοποίησης αναφέρεται σε ένα καθεστώς που εξαλείφει όλες τις δυνατότητες οχύρωσης της κυρίαρχης χώρας αεροπορικώς, από ξηρά και θάλασσα.
Για παράδειγμα, η χρήση του όρου αφοπλισμού επιτρέπει την πτήση ή ακόμη και τη διαμονή στρατιωτικών αεροσκαφών που δεν χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς, ενώ το μη στρατιωτικό καθεστώς δεν επιτρέπει ούτε πτήσεις, ούτε επανδρωμένα πλοία και αεροσκάφη.

Το άρθρο 5 της Συνθήκης του Λονδίνου, 15 της Συνθήκης της Αθήνας, 13 της Συνθήκης της Λωζάνης, 4 και 6 της Σύμβασης των Στενών, και 14 της Συνθήκης του Παρισιού περιλαμβάνουν περιληπτικά την έγκριση του καθεστώτος αποστρατικοποίησης. Στην πραγματικότητα, φαίνεται ότι διάφοροι όροι στο καθεστώς αποστρατικοποίησης ορίζονται συγκεκριμένα στη «Συμφωνία για την εξουδετέρωση του νησιού Aaland το 1921», λαμβάνοντας υπόψη την ασφάλεια της Φινλανδίας.
Από την άποψη αυτή, στο ισχύον καθεστώς, δεν πρέπει να επιτραπεί στην Ελλάδα να εγκαθιστά στρατιώτες στα νησιά, αλλά και να αφήνει πολιτικά αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς να διέρχονται από τον εναέριο χώρο. Ομοίως, σύμφωνα με το εγχειρίδιο San Remo το 1994, ακόμη και εμπορικά πλοία που χρησιμοποιούνται για στρατιωτικές δραστηριότητες θα πρέπει να αποτραπούν και τα σκάφη της ακτοφυλακής με στρατιωτικό καθεστώς θα πρέπει να αποσυρθούν.

Όπως καθορίζεται από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας της Τουρκίας, υπάρχουν 153 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες (EGAYDAAK) των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταφερθεί στην Ελλάδα με συνθήκες.
Τα χωρικά ύδατα, η υφαλοκρηπίδα, η αποκλειστική οικονομική ζώνη, ο εναέριος χώρος και η ευθύνη αναζήτησης και διάσωσης δεν μπορούν να ανατεθούν χωρίς να καθοριστεί η ιδιοκτησία των EGAYDAAKs, τα οποία έχουν χωρικά ύδατα όσο το 50% της Θράκης.
Το άρθρο 16 της Συνθήκης της Λωζάνης πρέπει να ερμηνευθεί σωστά. Το άρθρο αναφέρει τα εξής:
«Η Τουρκία παραιτείται από όλα τα δικαιώματα και τους τίτλους ή σέβεται τα εδάφη που βρίσκονται εκτός των συνόρων που ορίζονται στην παρούσα Συνθήκη και τα νησιά άλλα από εκείνα για τα οποία η κυριαρχία της αναγνωρίζεται από την εν λόγω Συνθήκη, το μέλλον αυτών των εδαφών και νησιών που διευθετούνται ή θα διευθετηθούν από τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου δεν προδικάζουν τυχόν ιδιαίτερες ρυθμίσεις που προκύπτουν από σχέσεις γειτονίας που έχουν συναφθεί ή ενδέχεται να συναφθούν μεταξύ της Τουρκίας και οποιωνδήποτε χωρών.
Δεν υπήρχε πρόβλεψη για τα νησάκια και τους βράχους σε αυτό το άρθρο οπότε ερμηνεύθηκε ότι η Τουρκία παραιτήθηκε από όλα τα νησιά εκτός των 3 μιλίων.
Στην πραγματικότητα, η έννοια ενός νησιού χρησιμοποιείται ως ξεχωριστός γεωγραφικός σχηματισμός στο άρθρο 15.
Θεωρείται επίσης ότι μια γενική διάταξη δεν μπορεί να εφαρμοστεί στη Λωζάνη, όπου υπάρχουν ειδικές διατάξεις για τα νησιά.

Το καθεστώς των 3 ναυτικών μιλίων

Στη Συνθήκη της Λωζάνης, τα χωρικά ύδατα Τουρκίας και Ελλάδας στο Αιγαίο καθορίστηκαν στα 3 ναυτικά μίλαι.
Ωστόσο, η Ελλάδα ανακοίνωσε ότι είχε αυξήσει τον εναέριο χώρο της σε 10 μίλια το 1931 και έπειτα τα χωρικά της ύδατα σε 6 μίλια μονομερώς το 1936 λόγω της απειλής της Ιταλίας του Μουσολίνι». Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η Διάσκεψη για το Δίκαιο της Θάλασσας δεν είχε ακόμη συμφωνηθεί.
Ωστόσο, όταν κόπασε η ένταση μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, οι δύο χώρες έγιναν σύμμαχοι υπό το ΝΑΤΟ το 1952 και με βάση την Σύμβαση για την Υφαλοκρηπίδα το 1958, η Ελλάδα έπρεπε να επιστρέψει το καθεστώς των 3 μιλίων σύμφωνα με το «status quo».
Η Τουρκία αύξησε τα χωρικά της ύδατα στα 6 μίλια λόγω της Κύπρου το 1964.
Αλλά σήμερα, το καθεστώς των 3 μιλίων πρέπει να επανέλθει.
Ο Έλληνας πρόεδρος τόνισε το 2018:
«Η συνθήκη καθορίζει τις διμερείς σχέσεις και όρια, δεν πιστεύουμε ότι αυτή είναι μια συνθήκη που πρέπει να συζητηθεί». Αυτό το καθεστώς, το οποίο αυξάνει το θαλάσσιο χώρο στο 75% για την Ελλάδα απομονώνει την Τουρκία και δεν της επιτρέπει να έχει πρόσβαση στην ανοικτή θάλασσα.
Επιπλέον, πρέπει να αλλάξει η αντίληψη περί χωρικών υδάτων. Καμία θαλάσσια περιοχή δεν συμπεριλήφθηκε στο νησί Lan Tao στη συμφωνία οριοθέτησης που υπεγράφη μεταξύ της Βρετανικής Διοίκησης της Κίνας και του Χονγκ Κονγκ το 1899 και στη συνθήκη που υπεγράφη μεταξύ της Δανίας και της Σουηδίας το 1930.
Στην απόφαση σχετικά με τη διαμάχη μεταξύ Μπαχρέιν και Κατάρ, το νησί Qit'at Jaradah, το οποίο ανήκει στο Μπαχρέιν, ορίστηκε ως «ασήμαντο θαλάσσιο στοιχείο», το οποίο είναι μικρό όσον αφορά την επιφάνεια και ακατάλληλο για κατοίκηση.

Να ανακοινωθεί Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη στην Ανατολική Μεσόγειο

Μετά την υπογραφή της συμφωνίας αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) με την Αίγυπτο, η Ελλάδα ετοιμάζει παρόμοια συμφωνία με την Ελληνοκυπριακή Διοίκηση της Νότιας Κύπρου (GCASC).
Η Τουρκία θα πρέπει να δηλώσει ΑΟΖ προκειμένου να αποτρέψει τις μαξιμαλιστικές ιδέες της Ελλάδας, που δεν έχει καν ακτή στην Ανατολική Μεσόγειο.
Δεν υπάρχει εμπόδιο στη μονομερή ανακήρυξη ΑΟΖ σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
Γι 'αυτό, οι κύριες γραμμές πρέπει πρώτα να καθοριστούν και έπειτα τα θαλάσσια σύνορα να δηλωθούν και να παραδοθούν στα Ηνωμένα Έθνη όταν υπάρξει συμφωνία με τον Λίβανο, την Αίγυπτο και το Ισραήλ.

Γιατί εγείρει θέμα αποστρατιωτικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου η Τουρκία;

H Τουρκία το τελευταίο διάστημα έχει συστηματοποιήσει την στρατηγική της θέτοντας πλειάδα θεμάτων, εγείροντας ακραίες αξιώσεις, αμφισβητώντας διεθνείς συμβάσεις και συνθήκες, διαμορφώνοντας ένα σκηνικό έντασης και πόλωσης στην Ανατολική Μεσόγειο, προκαλώντας την Ελλάδα.
Με βάση τους τακτικούς ελιγμούς της Ελλάδος και παρά τα λάθη που έχουν υπάρξει, μπορεί να ειπωθεί ότι η Ελλάδα κινείται θεσμικά και αντιμετωπίζει την Τουρκία θεσμικά, στέλνοντας και μηνύματα πολεμικής ετοιμότητας.
Η Τουρκία όλο αυτό το διάστημα έχει φέρει στο προσκήνιο τπολλάς ζητήματα προφανώς με διπλωματικό δόλο

1)Έχει εγείρει θέμα Καστελόριζου, τονίζοντας ότι δεν μπορεί ένα ελληνικό νησί 10,5 τετραγωνικών χιλιομέτρων που απέχει 2,02 χιλιόμετρα από την ηπειρωτική Τουρκία και 580 χιλιόμετρα από την ηπειρωτική Ελλάδα να διαθέτει ΑΟΖ δηλαδή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.
To βασικό επιχείρημα της Ελλάδος είναι ότι η Συνθήκη για το Δίκαιο της Θάλασσας ή Montego Bay του 1982 δίνει την δυνατότητα στα νησιά να διαθέτουν ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα.
Επίσης επιτρέπει στην Ελλάδα να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα από 3 ναυτικά μίλια που οριοθετούσε η Συνθήκη της Λωζάνης στα 12 ναυτικά μίλια.
Η Ελλάδα έχει επεκτείνει τα χωρικά ύδατα ήδη στα 6 ναυτικά μίλια και στα 10 ναυτικά μίλια στον εναέριο χώρο.
Ωστόσο όπως έχει επισημανθεί η επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια θα ήταν λάθος από την πλευρά της Ελλάδος.

2)Η Τουρκία εγείρει θέμα για νησιά τα οποία έχει κωδικοποιήσει ως EGAYDAAK δηλαδή νησιά  των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταφερθεί στην Ελλάδα με βάση Διεθνείς Συνθήκες.
Ωστόσο όλες οι συνθήκες ειδικά της Λωζάνης δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης για την Τουρκία.

3)Η Τουρκία υποστηρίζει ότι υπάρχουν 23 νησιά στο Αιγαίο Πέλαγος όπου η Ελλάδα παραβιάζει το καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης, ενώ δηλαδή η Συνθήκη της Λωζάνης ορίζει ότι πρέπει να είναι πλήρως αποστρατικοποιημένα η Ελλάδα παραβιάζει βασικά άρθρα της Λωζάνης.
Όμως ενώ είναι αλήθεια όντως η Ελλάδα παραβιάζει την Συνθήκη της Λωζάνης μπορεί να απαντηθεί το ερώτημα γιατί η Τουρκία θέτει θέμα αποστρατιωτικοποίησης αφού ο στρατιωτικός εξοπλισμός έχει αμυντικά και όχι επιθετικά χαρακτηριστικά;
Τα ελληνικά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου είναι αληθές έχουν στρατό και οπλισμό αλλά είναι για την άμυνα.
Γιατί ανησυχούν για τον αμυντικό μηχανισμό των ελληνικών νησιών οι τούρκοι, είναι πολύ ύποπτο.
Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι οι τούρκοι θέλουν χώρο για να μπορούν να σχεδιάσουν ακόμη και απόβαση δηλαδή να παραβιάσουν την ελληνική εθνική κυριαρχία.
Adalar Genel

Γιατί εγείρει θέμα αποστρατιωτικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου η Τουρκία;

Με βάση το Docu Akteniz Politik που υποστηρίζει την εθνικιστική ιδέα της Τουρκίας τα ελληνικά νησιά στρατιωτικοποιήθηκαν, οπλίστηκαν, έκαναν οχυρώσεις, πραγματοποιούνται ασκήσεις και στρατοπεδεύουν στρατιωτικές δυνάμεις και στα  νησιά, τα οποία έχουν μη στρατιωτικό καθεστώς από το 1952.
Για την Τουρκία η παραβίαση της αποστρατιωτικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου εγείρει θέμα απαίτησης μεταφοράς κυριαρχίας.
Σε αυτήν την περίπτωση, η Ελλάδα έχει μόνο δύο επιλογές:
Η Ελλάδα και η Τουρκία είναι συμβαλλόμενα μέρη της Συνθήκης της Λωζάνης και για να επιστρέψουν στο νομικό καθεστώς της Συνθήκης του Παρισιού, τα νησιά πρέπει να αποσύρουν τα στρατεύματά τους και τις οχυρώσεις και βεβαίως να αποσύρουν τον στρατιωτικό εξοπλισμό.
Εάν η Ελλάδα δεν αποδέχεται το νομικό καθεστώς στις Συνθήκες της Λωζάνης και του Παρισιού και εξακολουθεί να διατηρεί την αξίωσή της για στρατιωτικοποίηση θα αποδεχθεί  αυτόματα ότι η εποχή της κυριαρχίας των νησιών έχει καταστεί αμφιλεγόμενη.
Πιο συγκεκριμένα, σε αυτήν την περίπτωση, όπως στα νησιά της παλαιάς κρίσης τα Ίμια ή θα αποχωρήσει ή θα συγκρουστεί με την Τουρκία.
Ahikerya scaled
Batnoz scaled
Ποια είναι τα νησιά με μη στρατιωτικό καθεστώς;


Συνολικά 23 νησιά, συμπεριλαμβανομένων της Θάσου, Σάμου, Σαμοθράκης, Λήμνου, Λέσβου, Χίου, Ικαρίας, Ρόδου, Χάλκης, Κως κ.α.
Το μη στρατιωτικό καθεστώς των νησιών καθορίστηκε από τις έξι μεγάλες αποφάσεις του 1914, τη συνθήκη ειρήνης της Λωζάνης του 1923 και τη συνθήκη ειρήνης του Παρισιού του 1947.
Τα νησιά Λίμνη και Σαμοθράκη αποφασίστηκαν να έχουν μόνο αστυνομικούς για την επιβολή του νόμου σύμφωνα με τα 12α άρθρα της Συνθήκης Ειρήνης της Λωζάνης του 1923 και την 6η Σύμβαση της Λωζάνης του 1923, αποστρατικοποιήθηκαν και απαγορεύτηκε η κατασκευή οχυρώσεων στα νησιά.
Τα νησιά Θάσος, κ.α., σύμφωνα με το 12ο άρθρο της Συνθήκης Ειρήνης της Λωζάνης του 1923, αποφασίστηκε να έχουν μόνο αξιωματικούς επιβολής του νόμου, αποστρατικοποιήθηκαν και απαγορεύτηκε η κατασκευή οχυρώσεων στα νησιά.
Αποφασίστηκε ότι τα νησιά της Λέσβου, της Χίου, της Σάμου και της Ικαρίας θα πρέπει να έχουν μόνο αξιωματικούς επιβολής του νόμου σύμφωνα με το 12ο και το 13ο άρθρο της Συνθήκης Ειρήνης της Λωζάνης του 1923, αποστρατικοποιήθηκαν και απαγορεύτηκε η κατασκευή οχυρώσεων στα νησιά.
Τα Δωδεκάνησα αποφασίστηκαν να έχουν μόνο αξιωματικούς επιβολής του νόμου σύμφωνα με το 14ο άρθρο ενώ απαγορεύεται η κατασκευή οχυρώσεων στα νησιά.
Τα πρώτα βήματα προς την στρατιωτικοποίηση των νησιών, τα οποία έχουν μη στρατιωτικό καθεστώς από την Ελλάδα, ξεκίνησαν με τη δημιουργία εγκαταστάσεων όπως αεροδρόμια. Το πρώτο παράδειγμα, μετά τις αντιρρήσεις της Τουρκίας έναντι του ΝΑΤΟ ήταν το 1952, όπου δημιουργήθηκε αεροδρόμιο στην Λέρο.
Η Τουρκία έως τις 29 Ιουνίου 1964 είχε θέσει το ζήτημα.
 Στην απάντησή της το 1964, η Ελλάδα δήλωσε ότι «συμμορφώθηκε με τις συνθήκες και δεν έκανε οχυρώσεις στα εν λόγω νησιά».
Ένα παρόμοιο βήμα έγινε το 1969, όσον αφορά την Ελλάδα που οπλίζει τη Λήμνο.
Στις 2 Απριλίου 1969 η Τουρκία, κατηγόρησε την Ελλάδα ότι παραβιάζει την Συνθήκη της Λωζάνης.
Από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα απάντησε στις 10 Μαΐου 1969 και δήλωσε ότι σέβεται τις συνθήκες, και διευκρίνισε ότι οι εργασίες που πραγματοποιήθηκαν στο αεροδρόμιο της Λήμνου καλύπτουν τις ανάγκες της πολιτικής αεροπορίας.
Σύμφωνα με την Ελλάδα, οι συνθήκες κατά τη στιγμή των συμφωνιών…. άλλαξαν δραστικά, οπότε καταργήθηκε ο περιορισμός στα νησιά.
Επιπλέον, η Συνθήκη του Montreux του 1936 ψηφίστηκε αντί της Σύμβασης των Στενών της Λωζάνης και τα Στενά του Βοσπόρου οπλίστηκαν ξανά.
Η Σύμβαση των Στενών της Λωζάνης του 1923 τερματίστηκε πλήρως.
Τα νησιά που αποτελούν μέρος αυτού του συστήματος μπορούν επίσης να οπλιστούν, καθώς τα Στενά του Βοσπόρου έχουν ήδη οπλιστεί.
Η Συνθήκη Ειρήνης του Παρισιού του 1947, γεννά δικαιώματα και υποχρεώσεις.
Ο Ναύαρχος εν αποστρατεία Cihat Yaycı και ο επίσης στρατιωτικός εν αποστρατεία Gürdeniz αναφέρουν ότι η Τουρκική ναυτική Ιστορία έχει εξελιχθεί με βάση το «Δόγμα της Γαλάζιας Πατρίδας.
Το τουρκικό έθνος, δεν μπορεί να προσφέρει στην Δημοκρατία της Τουρκίας, εάν δεν υπάρχει έστω και μια σταγόνα νερού».
Όπως δήλωσε ο Ναύαρχος Εν Αποστρατεία Cem Gürdeniz, «η Τουρκία είναι το έθνος των μισών νησιών. Η άμυνα της Τουρκίας ξεκινά από τη θάλασσα»
Οι Τούρκοι θεωρούν ότι τα νησιά EGAYDAAK (Νησιά, των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταφερθεί στην Ελλάδα από Συνθήκες και εγείρονται πολλά ερωτηματικά για την κλιμάκωση της διπλωματικής προπαγάνδας της Τουρκίας.
bgy
k
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης